Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35850 III - Wijziging begroting Algemene Zaken, Kabinet van de Koning, Commissie van Toezicht Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2021 (Voorjaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 31-05-2021 |
Publicatiedatum | 31-05-2021 |
Nummer | KST35850III2 |
Kenmerk | 35850 III, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2020
2021
35 850 III
Nr. 2
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
2.1 Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid 4
2.2 Artikel 1 Kabinet van de Koning 7
2.3 Artikel 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en
3 Agentschap Dienst Publiek en Communicatie 9
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA);
-
2.de begrotingsstaat inzake het agentschap van dit ministerie;
-
3.de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister-President, Minister van Algemene Zaken
-
M.Rutte
In de navolgende paragrafen 2.1, 2.2 en 2.3 worden de voorgestelde mutaties toegelicht, voor het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten.
De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen, vanuit de begroting van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.
2.1 Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleidOverzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties |
2021 (Eerste |
|
suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer |
Uitgaven 2021 |
|
Vastgestelde begroting 2021 |
76.988 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
||
|
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
1.768 |
|
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
335 |
|
1 |
3.280 |
|
1 |
|
|
1 |
935 |
|
1 |
|
overboeking naar OCW |
||
|
1 |
300 |
Stand 1e suppletoire begroting 2021 |
79.813 |
-
1.In 2020 was sprake van een overschrijding op de AZ-begroting. Dit heeft geleid tot een negatieve eindejaarsmarge.
-
2.Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge naar het Kabinet van de Koning.
-
3.De tranche 2021 van de loon- en prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De loonbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten en de prijsbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de prijsstijgingen.
-
4.Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling naar het Kabinet van de Koning.
-
5.Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling naar de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten.
-
6.Dit zijn diverse overboekingen van de begroting van Algemene Zaken. Onder andere de middelen die naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend onrecht» van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) beschikbaar zijn gesteld ten behoeve van de verbetering van de informatiehuishouding.
7 Dit betreft middelen voor het project AZ-Next en reguliere ICT-projecten. Het betreft onder andere middelen voor het verbeteren van het life-cyclemanagement, kosten voor licenties, kosten voor beheer, onderhoud en exploitatie van IT-systemen en de verdere professionalisering en inrichting van de IT-organisatie.
-
8.De totale kosten voor de tijdelijke huisvesting vallen € 1,5 miljoen hoger uit dan voorzien. Dit heeft onder andere te maken met de inrichting van de Main Equipment Room. Er vindt tevens een kasschuif plaats van
€ 2 miljoen van 2021 naar 2022. Deze vloeit voort uit een in december 2020 door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vermelde latere oplevering in 2021 van de tijdelijke huisvesting.
-
9.Dit betreft een bijdrage voor de herinrichting van de Koninklijke grafkelder in de Nieuwe Kerk in Delft. Het ministerie van Algemene Zaken draagt € 0,935 miljoen bij aan de herinrichting, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) draagt € 0,7 miljoen bij. De totale rijksbijdrage voor deze herinrichting bedraagt € 1,6 miljoen.
-
10.De middelen voor de herinrichting van de Koninklijke grafkelder zijn overgeboekt naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
-
11.De Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB) is belast met het toetsen van de rechtmatigheid van de gegeven toestemming tot het inzetten van de bijzondere bevoegdheden door de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD). Door een toename van het aantal verzoeken vanuit de AIVD en MIVD zijn extra middelen benodigd voor de TIB.
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021 (Eerste |
||
suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer Ontvangsten 2021 |
||
Vastgestelde begroting 2021 |
4.433 |
|
Belangrijkste Suppletoire mutatie: |
||
Bijstelling P budget Personeel RVD (CKH) |
1 |
65 |
|
1 |
37 |
Stand 1e suppletoire begroting 2021 |
4.535 |
Dit betreffen technische ontvangstenmutaties als gevolg van de doorbe-lasting van de loon- en prijsbijstelling 2021 en de bijstelling van het personeelsbudget van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD), Communicatie Koninklijk Huis (CKH), naar de begroting van de Koning.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid (bedragen x € 1.000)
Mutaties via
NvW, Vastge- moties, stelde Mutaties 1e Stand 1e
Ontwerpbe- amende- begroting suppletoire suppletoire
groting |
menten en 2021 (3) = (1) |
begroting |
begroting |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
||
2021 (1) |
ISB (2) |
|
|
|
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Verplichtingen |
76.988 |
0 |
76.988 |
2.825 |
79.813 |
11.201 |
7.216 |
7.523 |
7.526 |
Uitgaven |
76.988 |
0 |
76.988 |
2.825 |
79.813 |
11.201 |
7.216 |
7.523 |
7.526 |
1.1 Coördinatie van het algemeen communicatie- en regeringsbeleid (RVD) apparaatsuitgaven |
2.833 |
0 |
2.833 |
0 |
2.833 |
53 |
53 |
53 |
53 |
1.2 Bijdrage aan de lange termijn beleidsontwikkeling (WRR) apparaatsuitgaven |
594 |
0 |
594 |
0 |
594 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.3 Apparaatsuitgaven |
45.448 |
0 |
45.448 |
1.901 |
47.349 |
10.024 |
6.039 |
6.346 |
6.347 |
1.4 Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB) |
841 |
0 |
841 |
319 |
1.160 |
519 |
519 |
519 |
519 |
Bijdrage aan agentschap |
|||||||||
Dienst Publiek en Communicatie |
27.272 |
0 |
27.272 |
605 |
27.877 |
605 |
605 |
605 |
607 |
Ontvangsten |
4.433 |
0 |
4.433 |
102 |
4.535 |
102 |
102 |
102 |
102 |
De apparaatsuitgaven van het Ministerie van Algemene Zaken (AZ) zijn voor het jaar 2021 met € 1,9 miljoen toegenomen. Naast de loon- en prijsbijstellingen wordt dit met name veroorzaakt door de bijdrage voor het ICT-project AZ-Next en reguliere IT-projecten, onder andere de verbetering van het life-cyclemanagement. De toename van de begroting door de bijdrage voor het project AZ-Next en andere IT-projecten bedraagt in 2021 € 3,3 miljoen. Voor het jaar 2022 is de bijdrage € 6 miljoen en voor 2023 en verder structureel € 5,5 miljoen. Om de digitale dienstverlening te verbeteren zijn deze middelen toegekend. Het doel van AZ-Next is om toekomstbestendig in te spelen op een veranderende omgeving en de flexibiliteit te borgen door middel van een modulaire opbouw van de IT-infrastructuur. Hiernaast is er € 2 miljoen van 2021 doorgeschoven naar 2022 in verband met de tijdelijke huisvesting van het ministerie van Algemene Zaken.
Voor de toelichting op de overige mutaties zie Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
2.2 Artikel 1 Kabinet van de Koning
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer |
Uitgaven 2021 |
|
Vastgestelde begroting 2021 |
2.653 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
||
|
1 |
26 |
|
1 |
61 |
|
1 |
200 |
Stand 1e suppletoire begroting 2021 |
2.940 |
-
1.Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2020 aan het Kabinet van de Koning.
-
2.De tranche 2021 van de loon- en prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De loonbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten en de prijsbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de prijsstijgingen.
-
3.Naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend onrecht» van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvang-toeslag (POK) zijn er ten behoeve van de verbetering van de informatiehuishouding middelen beschikbaar gesteld.
Tabel 5 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021 (Eerste |
||
suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer Ontvangsten 2021 |
||
Vastgestelde begroting 2021 |
2.653 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
||
|
1 |
26 |
|
1 |
61 |
|
1 |
200 |
Stand 1e suppletoire begroting 2021 |
2.940 |
Dit betreffen technische mutaties die in het kader van de doorbelasting naar de begroting van de Koning (I) tot ontvangsten leiden op de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Kabinet van de Koning (bedragen x € 1.000) |
|||||||||
Ontwerpbegroting 2021 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) |
Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3+4) |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Verplichtingen |
2.653 |
0 |
2.653 |
287 |
2.940 |
61 |
61 |
61 |
61 |
Uitgaven |
2.653 |
0 |
2.653 |
287 |
2.940 |
61 |
61 |
61 |
61 |
Kabinet van de Koning |
2.653 |
0 |
2.653 |
287 |
2.940 |
61 |
61 |
61 |
61 |
Ontvangsten |
2.653 |
0 |
2.653 |
287 |
2.940 |
61 |
61 |
61 |
61 |
Zie toelichting bij Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
2.3 Artikel 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
Tabel 7 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer |
Uitgaven 2021 |
|
Vastgestelde begroting 2021 |
2.446 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
||
|
56 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2021 |
2.502 |
-
1.De tranche 2021 van de loon- en prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De loonbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten en de prijsbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de prijsstijgingen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) |
Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3+4) |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Verplichtingen |
2.446 |
0 |
2.446 |
56 |
2.502 |
56 |
56 |
55 |
55 |
Uitgaven |
2.446 |
0 |
2.446 |
56 |
2.502 |
56 |
56 |
55 |
55 |
Commissie van Toezicht op |
|||||||||
de Inlichtingen- en |
|||||||||
Veiligheidsdiensten |
2.446 |
0 |
2.446 |
56 |
2.502 |
56 |
56 |
55 |
55 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zie toelichting bij Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties.
3 Agentschap Dienst Publiek en CommunicatieToelichting
In de vastgestelde begrotingsstaat inzake het agentschap Dienst Publiek en Communicatie voor het jaar 2021 was abusievelijk het verkeerde bedrag opgenomen. In dit wetsvoorstel wordt dit bedrag gecorrigeerd conform reeds vermeld in de memorie van toelichting van de vastgestelde begroting 2021 (Kamerstukken II 2020/21 35 570 III, nr. 2)
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 850 III, nr. 2 9