Landspakket Sint Maarten Uitvoeringsagenda 1 juli – 30 september 2021 (bijlage bij 35420,nr.343)

1.

Kerngegevens

Officiële titel Landspakket Sint Maarten Uitvoeringsagenda 1 juli – 30 september 2021 (bijlage bij 35420,nr.343)
Document­datum 29-06-2021
Publicatie­datum 02-07-2021
Nummer 2021D26263
Kenmerk 35420, nr. 343
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Landspakket Sint Maarten

Uitvoeringsagenda 1 juli – 30 september 2021

Op 22 december 2020 ondertekenden Sint Maarten en Nederland de onderlinge Leeswijzer regeling voor de uitvoering van het Landspakket Sint Maarten. Sinds het tekenen van In deze tweede Uitvoeringsagenda zijn de gerealiseerde afspraken uit de eerste de onderlinge regeling zijn de eerste stappen gezet voor de realisatie van een breed Uitvoeringsagenda (Q2) verdwenen, de afspraken uit de eerste Uitvoeringsagenda palet aan hervormingen en investeringen. Deze moeten bijdragen aan de weerbaarheid (Q2) die nog gerealiseerd moeten worden, zijn blijven staan en nieuwe afspraken en veerkracht van economie en samenleving. De economie van Sint Maarten moet voor het komende kwartaal (Q3) zijn toegevoegd. Op deze manier is het overzichtelijk aan duurzaam economisch groei- en verdienvermogen winnen. Good-governance, welke afspraken gelden voor het komende kwartaal. De beoogde resultaten worden solide overheidsfinanciën en sociale samenhang dragen hierbij aan. Een economie en doorgenummerd zodat duidelijk is dat er stappen vooraf zijn gegaan aan de huidige samenleving ook die beter bestand is tegen crises, met nieuwe kansen voor burgers en afspraken. bedrijven.

  • S. 
    E. Jacobs BA drs. R.W. Knops

In het Landspakket zijn maatregelen opgenomen op de volgende gebieden: Minister-president Staatssecretaris van financieel beheer; kosten en effectiviteit van de publieke sector; belastingen; de van Sint Maarten Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties financiële sector; de economie; zorg; onderwijs en het versterken van de rechtsstaat.

De concrete afspraken waar deze maatregelen uit bestaan zijn opgenomen in een uitvoeringsagenda. Voor u ligt thans de tweede Uitvoeringsagenda, deze agenda gaat over de periode van 1 juli tot en met 30 september 2021 (Q3).

2

Thema A: Thema E:

Financieel beheer Economische hervormingen

Thema B: Thema F:

Kosten en effectiviteit publieke sector Zorg

Thema C: Thema G:

Belastingen Onderwijs

Thema D: Thema H:

Financiële sector Versterken rechtsstaat

3

Thema A: Financieel beheer

Doel • het beheersen en het op orde krijgen van het financieel beheer en het financieel toezicht vanuit de noodzaak om als overheid ‘in control’ te zijn.

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

A.1 Op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek zal worden A.1.1 Onderzoek naar bestaande financiële 3. Onderzoeksopdracht 2 augustus 2021 Nederland Door de uitbreiding van het onderzoek bepaald hoe de financiële kolom wordt versterkt. Hierbij wordt in werkprocessen, waaronder in ieder aanbesteed. met de fit/gap analyse zal mogelijk

ieder geval gekeken naar de financiële en beleidscontrole (centraal geval de processen procure to pay en ook de opdrachtverlening later en bij de diensten), de auditfunctie, en de positie van de Raad van order to cash , en een inventarisatie plaatsvinden. Advies en de Algemene Rekenkamer. van de daarbij gebruikte systemen. Op basis van voorstellen zal besluitvorming en implementatie

plaatsvinden. 4. Onderzoeksrapportage 15 november Sint Maarten + Door de uitbreiding van het onderzoek

opgeleverd. 2021 Nederland zal deze mogelijk ook later worden afgerond. Vervolgstappen worden bepaald op basis van de uitkomsten van het onderzoek.

A.1.2 Verkenning mogelijkheden 1. Verkenning vereisten voor Conform planning Sint Maarten + De verkenning wordt meegenomen in implementatie nieuw een nieuw aan te schaffen A.1.1 Nederland het plan van aanpak voor A.1.1 in de boekhoudsysteem. boekhoudsysteem voltooid. vorm van een fit/gap analyse.

A.1.3 Doorlichting door Nederland samen 3. Onderzoeksopdracht 2 augustus 2021 Nederland met Sint Maarten van de praktijk van aanbesteed.

het begrotingsproces (met name de voorbereiding en opstelling van de begroting voor het komende jaar en de uitvoering van het lopende jaar (begrotings-wijzigingen): 4. Onderzoeksrapportage 1 november 2021 Sint Maarten + Vervolgstappen worden bepaald begrotingsproces, begrotingsregels, opgeleverd. Nederland op basis van de uitkomsten van de meerjaren-ramingen (gewone dienst en doorlichting. kapitaaldienst), taken/verantwoordelijkheden/bevoegdheden en (meest) relevante actoren.

A.1.4 Vaststellen achterstallige jaarrekeningen. 2. Vaststellen jaarrekeningen 30 juni 2021 Sint Maarten 2017 en 2018.

  • 3. 
    Vaststellen jaarrekening 31 augustus 2021 Sint Maarten 2019.
  • 4. 
    Jaarrekening 2020 31 augustus 2021 Sint Maarten Conform Rijkswet financieel toezicht. aanbieden aan het College

financieel toezicht (Cft).

4

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

A.1 (vervolg) Op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek zal worden A.1.5 Op orde brengen van de balans door een 1. Procesbeschrijving 13 augustus 2021 Sint Maarten + Sint Maarten stemt procesbeschrijving bepaald hoe de financiële kolom wordt versterkt. Hierbij wordt in opschoning van o.a. posten debiteuren, opschoning gereed. Nederland af met o.a. SOAB en Algemene

ieder geval gekeken naar de financiële en beleidscontrole (centraal crediteuren en activa. Rekenkamer. en bij de diensten), de auditfunctie, en de positie van de Raad van Advies en de Algemene Rekenkamer.

Op basis van voorstellen zal besluitvorming en implementatie 2. Procesbeschrijving 1 september 2021 Sint Maarten + plaatsvinden. opschoning vastgesteld. Nederland

A.2 Op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek zal worden A.2.1 Uitvoeren van een peer review op het 1. Opdracht peer review 1 juli 2021 Sint Maarten + bepaald of en hoe het gebruik van betrouwbare statistische Department of Statistics verleend. Nederland

informatie en data ten behoeve van beleidsontwikkeling en besluitvorming kan worden versterkt. 2. Plan van aanpak 1 juni 2021 Sint Maarten + Vervolgstappen worden bepaald Op basis van voorstellen zal besluitvorming en implementatie onderzoeksopdracht Nederland op basis van de uitkomsten van het plaatsvinden. vastgesteld. onderzoek.

  • 3. 
    Self-assessment 1 oktober 2021 Sint Maarten questionnaire ingevuld.
  • 4. 
    Peer review visit uitgevoerd. 1 november 2021 Nederland + Sint Maarten
  • 5. 
    Rapportage opgeleverd. 15 december 2021 Nederland + Sint Maarten

A.3 Op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek zal worden Dit wordt doorgeschoven naar een bepaald of het subsidiebeleid, de uitvoering en de bestaande volgende uitvoeringsagenda.

subsidierelaties voldoen aan de eisen: rechtmatigheid, legitimiteit, effectiviteit en efficiency. Op basis van de uitkomsten zullen aanpassingen aan beleid en/ of uitvoering worden doorgevoerd en onrechtmatig verstrekte subsidies met inachtneming van de wettelijke kaders en rechtsbeginselen (indien proportioneel) worden teruggevorderd.

accountant een controle uitvoeren en opleveren op de opzet, bestaan en werking accountantsverslag van de van het proces van de uitvoering bevindingen. loonsubsidieregeling voor de periode tot en met december 2020.

5

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

A.4 Op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek zal worden Dit wordt doorgeschoven naar een bepaald hoe de inkoopfunctie kan worden versterkt, zodat de volgende uitvoeringsagenda.

overheid op een zo doelmatige en effectief mogelijke wijze de inkoop van goederen en diensten kan verrichten. Daarbij zal centralisatie worden overwogen. Op basis van voorstellen zal besluitvorming en implementatie plaatsvinden.

A.5 Er wordt een Disaster Risk Management beleid, inclusief een A.5.1 Opstellen van Disaster Risk Management 1. Plan van aanpak gereed, 15 juli 2021 Sint Maarten

Disaster Risk Financing strategie opgesteld en geïmplementeerd. beleid, inclusief een Disaster Risk inclusief bijlage met Financing strategie. inventarisatie van lopende initiatieven.

6

Thema B: Kosten en effectiviteit publieke sector

Doel • de doelmatigheid van de publieke sector verhogen door een verlaging van de public wage bill (in lijn met het Caribisch gemiddelde van 10 procent van het BBP) en het terugdringen van de kosten van de publieke sector in algemene zin;

  • • 
    het verhogen van de kwaliteit en de effectiviteit (inclusief uitvoeringskracht) van de publieke sector.

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

B.1 De landen dragen zorg voor de continuïteit van vitale processen, Doorlopend. waaronder in ieder geval wordt verstaan: elektriciteit,

olievoorziening, internet en datadiensten, drinkwatervoorziening, vlucht- en vliegtuigafhandeling, scheepvaartafhandeling, betalingsverkeer, de hulpdiensten en communicatie daartussen en medische instellingen.

B.2 Op basis van een integrale doorlichting van de (semi-) B.2.2 Uitvoeren doorlichting overheids-nv’s 1. Plan van aanpak vastgesteld. 2 augustus 2021 Sint Maarten + overheidsbedrijven en overheidsentiteiten naar legitimiteit van Nederland

publiek aandeelhouderschap (dienen ze publieke belangen/ doelen?), effectiviteit (bereiken ze de doelstellingen?) en doelmatigheid zullen voorstellen worden ontwikkeld en 2. Onderzoeksopdracht 1 oktober 2021 Sint Maarten + geïmplementeerd. aanbesteed. Nederland Doelstelling is het versterken van de governance en van de bedrijfsvoering om (toekomstige) verliezen en daarmee risico’s

voor de begroting van Sint Maarten te voorkomen. Het is geen 3. Doorlichting gestart. 1 november 2021 Sint Maarten + doelstelling om te komen tot afstoten dan wel (deels) vervreemden Nederland van (semi-) overheidsbedrijven en overheidsentiteiten die een vastgesteld publiek belang dienen.

B.3 Op basis van bestaand en/of aanvullende onderzoek wordt met de Dit wordt doorgeschoven naar een volgende landen toegewerkt naar een versterking van het luchtvaartsysteem uitvoeringsagenda.

binnen het Koninkrijksverband. Het kan hierbij gaan om nauwe samenwerking van organisaties en het organiseren van uniforme werkprocessen, conform de internationale veiligheidseisen, waarbij gestuurd wordt op efficiëntie en kostenvermindering.

B.4 Op basis van een integrale doorlichting zullen voorstellen worden B.4.1 Verkenning mogelijkheden 1. Verkenning behoeften en 1 juli 2021 Nederland ontwikkeld en geïmplementeerd om de kwaliteit, effectiviteit wetgevingspool t.b.v. tijdelijke oplossingsmogelijkheden.

en uitvoeringskracht van de overheidsorganisatie te verbeteren, versterking wetgevingsfuncties. waaronder ook wordt verstaan de slagkracht van de ministeriële 2. Uitvoeren van fase 2 1 oktober 2021 Nederland staven. van het plan van aanpak: uitwerken van oplossingsmogelijkheden.

Doorlichting wordt doorgeschoven naar een volgende uitvoeringsagenda.

7

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

B.5 Op basis van onderzoek naar de primaire, secundaire en tertiaire B.5.1 Vergelijkend onderzoek naar de 2. Onderzoeksrapportage 1 oktober 2021 Nederland Vervolgstappen worden bepaald arbeidsvoorwaarden (waaronder overwerkvergoedingen, primaire, secundaire en tertiaire gereed. op basis van de uitkomsten van verlofregelingen, bijzondere beloningen en toeslagen, reizen arbeidsvoorwaarden. het onderzoek.

en reisvergoedingen, etc.) worden voorstellen voor mogelijke versobering ontwikkeld en geïmplementeerd. B.5.2 Vergelijkend onderzoek naar de Onderzoeksrapportage uitvoering van de Landsverordeningen opgeleverd, vervolgstappen ten aanzien van de normering worden doorgeschoven topinkomens (LNT) in de landen naar een volgende Curaçao, Aruba en Sint Maarten waarbij uitvoeringsagenda. gekeken wordt naar oa: grondslag elementen, reikwijdte, pensioenaandeel en overgangstermijn.

B.6 In het kader van een optimale personele inzet wordt de formatie, B.6.1 Inventarisatie van de formatie, 1. Formatieplan ministerie van 1 juli 2021 Sint Maarten bezetting en daadwerkelijke aanwezigheid en inzetbaarheid van de bezetting en de daadwerkelijke Justitie gereed.

medewerkers van overheid en overheidsorganisaties onderzocht. aanwezigheid en inzetbaarheid van

Indien medewerkers onterecht loon ontvangen worden, afhankelijk medewerkers van het ministerie van 2. Formatieplan ministerie van 1 september 2021 Sint Maarten van de situatie, maatregelen getroffen (o.a. stopzetten salaris, Justitie. Justitie vastgesteld door ontslagtraject). de ministerraad van Sint Maarten en ingediend bij de Staten ter behandeling.

B.6.2 Inventarisatie van de formatie, de Inventarisatie afgerond, bezetting en de daadwerkelijke vervolgstappen worden aanwezigheid en inzetbaarheid van doorgeschoven naar een medewerkers van de overige zes volgende uitvoeringsagenda. ministeries.

B.7 Er wordt een aanpak ontwikkeld gericht op het terugdringen Dit wordt doorgeschoven naar en beheersen van de kosten voor externe inhuur. een volgende uitvoeringsagenda.

B.8 Op basis van een doorlichting van de HR-functie (beleid, HR-advies, B.8.1 Identificeren verbeterpunten op basis 3. Roadmap gereed. 1 juli 2021 Sint Maarten + Betreft één gezamenlijke roadmap administratie en instrumentarium) worden verbetervoorstellen van overzicht van de bestaande situatie. Nederland voor (in ieder geval) de maatregelen ontwikkeld en geïmplementeerd. B.8 en B.9.

  • 4. 
    Roadmap vastgesteld. 30 juli 2021 Sint Maarten + Nederland

    8

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

B.9 Op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek wordt B.9.1 Identificeren verbeterpunten op 3. Roadmap gereed. 1 juli 2021 Sint Maarten + Betreft één gezamenlijke roadmap strategisch personeelsbeleid ontwikkeld. Hieronder wordt basis van overzicht van de Nederland voor (in ieder geval) de maatregelen in ieder geval verstaan: bestaande situatie. B.8 en B.9.

  • 4
    Roadmap vastgesteld. 30 juli 2021 Sint Maarten + − een strategische personeelsplanning i.r.t. de uitkomsten Nederland

van de doorlichting onder B.4; − invoer van een prestatie-management systeem binnen

het ambtelijk apparaat; − het beperken van de politieke invloed op

personeelsaangelegenheden.

B.10 Op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek zullen de B.10.1 Inventarisatie van onroerend goed 2. Inventarisatie aanvullen 15 juli 2021 Sint Maarten behoefte en kosten met betrekking tot huisvesting inzichtelijk (gebouwen en terreinen) in eigendom met totaal beschikbare

worden gemaakt en mogelijkheden tot kostenverlaging en en huurcontracten ten aanzien van werkplaatsen en gebruikte verbeteringen worden onderzocht en, indien aanwezig, worden onroerend goed. werkplaatsen. doorgevoerd. Beoogd is een kostenreductie van 20% in 5 jaar (begroting 2020 als ijkpunt) die verwerkt is in de begroting B.10.2 Implementatieplan kostenverlaging 1. Implementatieplan gereed. 15 september 2021 Sint Maarten voor 2025. en verbeteringen ten aanzien van huisvesting. 2. Implementatieplan 1 oktober 2021 Sint Maarten vastgesteld.

B.11 In het kader van een efficiënte overheid zullen de mogelijkheden Dit wordt doorgeschoven naar een In het kader van het Digital voor een digitale overheidsomgeving en digitale dienstverlening volgende uitvoeringsagenda. Government project van de worden onderzocht. Op basis van een onderzoek zullen voorstellen Wereldbank wordt reeds gewerkt worden ontwikkeld en geïmplementeerd. aan digitalisering van de overheid. Uitwerking van A.1.1 en A.1.2 zal dienen als verkenning (pilot) voor eventuele aanvullende noodzakelijke acties naast het Wereldbank project.

B.14 Sint Maarten zal voldoen aan de richtlijnen van het CFATF met Dit wordt doorgeschoven naar een betrekking tot bestrijding van fraude en witwassen. Er wordt een volgende uitvoeringsagenda.

plan van aanpak opgesteld en geïmplementeerd.

9

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

B.15 Om de corporate governance van overheidsbedrijven te verbeteren B.15.1 Instellen implementatieteam. 3. Afspraken inzake 30 juli 2021 Sint Maarten Eerdere deadline voor het opstellen zal het “protocol corporate governance (2020)” (wettelijk) worden implementatie vastgelegd van een mandaat voor het team

vastgelegd en zullen de adviezen van de taskforce corporate in overeenkomst tussen de (15 mei 2021) is niet gehaald, maar governance (2020) worden geïmplementeerd. overheid van Sint Maarten, inmiddels is dit resultaat wel behaald. de staatssecretaris van Mede hierdoor, maar ook door BZK, PJIAE, PJIAH en het een gewijzigde strategie (bredere implementatieteam. overeenkomst i.p.v. een contract tussen twee partijen), is de eerdere deadline voor het vastleggen van de benodigde overeenkomsten (1 juni 2021) niet meer haalbaar.

  • 5. 
    Aannemen procesmanager. 1 september 2021 Sint Maarten Door het ingestelde implementatieteam.

B.15.2 Uitvoeren implementatieplan airport. 1. Plan van aanpak gereed. 30 juli 2021 Sint Maarten In overleg met het (beoogde) implementatieteam.

  • 2. 
    Plan van aanpak vastgesteld. 23 augustus 2021 Sint Maarten

B.15.3 Versterken Corporate Governance 1. Plan van aanpak gereed. 30 juli 2021 Sint Maarten In overleg met het (beoogde) Council. implementatieteam en de Corporate Governance Council.

  • 2. 
    Plan van aanpak vastgesteld. 23 augustus 2021 Sint Maarten

    10

Thema C: Belastingen

Doel • het herinrichten van een robuust belastingstelsel met een brede grondslag, dat bijdraagt aan een eerlijke(re) verdeling van het inkomen, stimulering van de economie en uitvoerbaarheid en controleerbaarheid door de Belastingdienst;

  • • 
    het realiseren van adequaat ingerichte belastingdiensten.

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

C.1 Om inkomsten te verhogen en het stelsel robuuster en eenvoudiger C.1.1 Doorlichting van het fiscale stelsel met 1. Plan van aanpak onderzoek 16 augustus 2021 Sint Maarten + Eerdere deadline (20 mei 2021) is niet te maken zal een integrale doorlichting worden uitgevoerd van als doel te komen tot een advies ten hervorming fiscale stelsel Nederland gehaald.

het fiscale stelsel inclusief de inkomstenbelasting. De volgende aanzien van een stelselhervorming gereed. voorstellen zullen worden meegewogen: gericht op vereenvoudiging van het stelsel, beperking van bestuurlijke 2. Plan van aanpak onderzoek 6 september 2021 Sint Maarten + Eerdere deadline (7 juni 2021) is niet − verbreding van de belastingbasis, verschuiving van directe naar inmenging en een verbreding van de hervorming fiscale stelsel Nederland gehaald. indirecte belastingen en invoering VAT/BTW van 12,5 procent, belastinggrondslag. vastgesteld. conform voorstellen van de Fiscal Affairs Department (FAD) van

het IMF of ABB conform fiscaal stelsel Caribisch Nederland; 3. Onderzoeksopdracht 15 november 2021 Nederland − maatregelen gericht op substantiële vermindering van aanbesteed.

belastinguitgaven en bijdragen/overdrachten aan derden; − beperken bestuurlijke inmenging/discretionaire bevoegdheden

van zowel ambtenaren als bestuurders (m.b.t. aftrekposten, ‘tax holidays’).

Op basis van de doorlichting en adviezen zullen voorstellen worden ontwikkeld en geïmplementeerd. Rekening zal gehouden worden met internationale regels van o.a. de OECD.

C.2 De Belastingdienst zal benodigde gegevens van de bancaire sector C.2.2 Start informatie-uitwisseling. 1. Start informatie delen. 1 september 2021 Sint Maarten Eerdere deadline (15 mei 2021) gaan ontvangen, voor zover dat nog niet gebeurt. voor vaststellen Landsbesluit is niet gehaald, hieraan wordt nog gewerkt.

  • 2. 
    Start informatie ontvangen. 1 september 2022 Sint Maarten

C.3 Compliance-programma’s worden voortgezet/opgesteld. Wordt meegenomen in fase 2 van C.4.

11

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

C.4 Op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek wordt bepaald C.4.1 Fase 1: Uitvoeren van enkele quick 3. Stuurgroep en 1 oktober 2021 Sint Maarten + Eerdere deadline voor een plan van of en hoe de Belastingdienst kan worden geoptimaliseerd en reviews naar geïdentificeerde programmamanager Nederland aanpak (april 2021) is niet gehaald, gemoderniseerd, dusdanig dat belastinginning effectief en efficiënt bottlenecks en quick wins. aangesteld. maar inmiddels is dit resultaat wel kan plaatsvinden. Op basis van voorstellen zal besluitvorming en behaald. Ten aanzien van C.4 worden

implementatie plaatsvinden. 4. Onderzoeksopdrachten 1 oktober 2021 Sint Maarten + twee (hoofd)fases onderscheiden. aanbesteed ten aanzien van: Nederland Gedurende fase 1 worden enkele quick (a) onderzoek personele reviews gedaan naar geïdentificeerde capaciteit en (b) onderzoek bottlenecks en quick wins opgepakt. behoefte ICT-ondersteuning. Fase 2 behelst een transformatie van de Belastingdienst welke in nauwe en onderlinge samenhang met C.1 zal plaatsvinden.

C.4.2 Aanschaf online portal voor de invoer 1. Kosten-batenanalyse van de 15 juli 2021 Sint Maarten Doel van portal is (op korte termijn) van de belastingmiddelen loonbelasting, aanschaf van een portal. bijdragen aan het verminderen van Inkomstenbelasting en Belasting op handmatige invoer en het maakt

bedrijfsomzetten. 2. Besluitvorming ten aanzien 1 september 2021 Sint Maarten + digitaal verwerken van aangiften van aanschaf portal. Nederland mogelijk.

C.4.3 Opschonen van de CRIB-bestanden C.4.3 loopt voor het vervolg mee in waarbij foutieve NAW-gegevens worden C.4.4

hersteld, relaties tussen entiteiten correct worden geregistreerd, personen die onterecht op actief staan worden gecorrigeerd.

C.4.4 ‘Quick win’-maatregelen: voorbereiden 3. Voorbereiding quick wins 1 oktober 2021 Sint Maarten en uitvoeren van (a) opschoning voltooid door het invullen

databestanden (zie C.4.3), (b) van randvoorwaarden voor wegwerken achterstanden en (c) uitvoering, waaronder: versneld innen en invorderen van werving tijdelijk achterstallige bedragen. personeel, gereedmaken kantoorruimte, opleiding/ inwerktraject afgerond.

  • 4. 
    Start uitvoering quick 1 november 2021 Sint Maarten wins: (a) opschonen

databestanden, (b) wegwerken achterstanden en (c) versneld innen en invorderen van achterstallige bedragen.

12

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

C.5 Er wordt een Belastingregeling voor Nederland en Sint Maarten C.5.1 Overeenkomen onderlinge regeling 1. Ambtelijke 1 januari 2022 Sint Maarten overeengekomen, in lijn met minimum Base Erosion and Profit tussen Nederland en Sint Maarten. overeenstemming over

Shifting (BEPS) voorwaarden waarbij o.a. wordt gekeken naar het inhoud en behandeling voorkomen mogelijke winstverschuivingen. in Rijksministerraad.

C.6 Wetgeving ten behoeve van ondertekening en inwerkingtreding C.6.1 Implementatie wetgeving 2. Aangepaste 20 augustus 2021 Sint Maarten Eerdere deadline (3 mei 2021) voor Establishment Agreement Wereldbank wordt aangenomen en (belastingparagraaf) Establishment wetgevingsconcepten met toesturen wetgevingsconcepten aan geïmplementeerd. Agreement Wereldbank. een concept-Nader Rapport Ministerraad is niet gehaald, hieraan naar JZW verstuurd i.h.k.v. wordt nog gewerkt.

de wetstechnische toetsing.

13

Thema D: Financiële sector

Doel • het realiseren van een stabiele financiële sector die zijn rol ter ondersteuning van de reële economie op een goede manier kan vervullen;

  • • 
    het realiseren van een passende wijze van regulering van de financiële sector, waarbij adequaat toezicht wordt gehouden op de naleving; • het realiseren van een toezichthouder die tijdig en daadkrachtig optreedt bij problemen bij financiële ondernemingen.

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

D.1 Er wordt een integrale doorlichting van de financiële sector D.1.1 Op zo kort mogelijke termijn volledig 2. Voortgang van de uitvoering Doorlopend Sint Maarten uitgevoerd door een externe onafhankelijke partij. invulling geven aan maatregelen om van de aanbevelingen van

Op basis van de uitkomsten van deze doorlichting worden tekortkomingen te adresseren naar het IMF monitoren en maatregelen geformuleerd om tekortkomingen te adresseren. aanleiding van aanbevelingen van het bijsturen waar nodig. IMF inzake de financiële sector van de monetaire unie Curaçao-Sint Maarten.

D.2 Er wordt een integrale doorlichting van het stelsel van toezicht D.2.1 Op zo kort mogelijke termijn volledig 2. Voortgang van de uitvoering Doorlopend Sint Maarten (wet- en regelgeving, toezichtbeleid) op de financiële markten invulling geven aan maatregelen om van de aanbevelingen van

uitgevoerd door een externe onafhankelijke partij. tekortkomingen te adresseren naar het IMF monitoren en Op basis van de uitkomsten van deze doorlichting worden aanleiding van aanbevelingen van het bijsturen waar nodig. maatregelen geformuleerd om tekortkomingen te adresseren. IMF inzake de financiële sector van de monetaire unie Curaçao-Sint Maarten.

D.3 Er wordt een onderzoek uitgevoerd naar de maatschappelijke D.3.1 Onderzoek naar dollarisatie door IMF. 1. Onderzoek afgerond. 1e helft 2021 IMF Vervolgstappen worden bepaald kosten van de eigen munt versus dollarisatie door een externe op basis van de uitkomsten van het onafhankelijke partij. Besluit over wenselijke monetaire structuur. onderzoek.

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek zullen de maatregelen worden bepaald en geïmplementeerd.

D.4 Er vindt modernisering plaats van bekende tekortkomingen D.4.1 Voortzetting plan van aanpak CBCS, 2. Wetgevingskalender Doorlopend CBCS + in wet- en regelgeving, in ieder geval invoering ontwikkeling wetgevingskalender en implementeren. Sint Maarten Depositogarantiestelsel DGS en modernisering resolutieraamwerk). afspraken met WJZ over versterking

Overzicht van welke wetgeving zou moeten worden aangepast, wetgevingscapaciteit. vervolgens aanpassing, besluitvorming en implementatie van de wetgeving.

D.5 De governance van de CBCS wordt versterkt, conform D.5.1 Review naar interne organisatie. Review afgerond. Oktober 2021 CBCS Eerdere deadline (mei 2021) is niet internationale best practices waaronder door het scheiden gehaald.

van verschillende taken binnen de CBCS.

14

Thema E: Economische hervormingen

Doel • het realiseren van een weerbare, dynamische en veerkrachtige economie;

  • • 
    het realiseren van een robuust en betaalbaar sociaal zekerheidsstelsel, dat de prikkels op de juiste plek legt.

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

E.1 Er zal een integrale analyse van het huidige arbeidsmarktbeleid, E.1.1 Onderzoek huidige arbeidsmarktbeleid 1. Plan van aanpak 20 juli 2021 Sint Maarten + Eerdere deadline (20 mei 2021) is niet wet- en regelgeving worden uitgevoerd op basis waarvan het en wet- en regelgeving. onderzoeksopdracht gereed. Nederland gehaald.

arbeidsmarktbeleid wordt geactualiseerd en gemoderniseerd. Maatregelen als arbeidstijdverkorting, deeltijdwerken, contracten 2. Plan van aanpak 20 augustus 2021 Sint Maarten + Eerdere deadline (7 juni 2021) is niet voor bepaalde tijd, versoepelen ontslagrecht, wegnemen onderzoeksopdracht Nederland gehaald. belemmeringen voor aannemen buitenlandse arbeidskrachten, vastgesteld.

illegale tewerkstelling en bestrijding van de jeugdwerkloosheid

zullen in de analyse worden betrokken. 5. Start van het 1 september 2021 Sint Maarten +

aanbestedingstraject dan wel Nederland

Op basis van de analyse worden voorstellen ontwikkeld en een (gezamenlijk) traject met geïmplementeerd. de Wereldbank.

E.2 De informele economie en illegale arbeid wordt tegengegaan. Dit wordt doorgeschoven naar een volgende uitvoeringsagenda.

Op basis van onderzoek naar de omvang van de informele economie zullen voorstellen worden ontwikkeld en geïmplementeerd.

E.3 Illegale tewerkstelling van buitenlandse arbeidskrachten E.3.1 Implementatieplannen voor 3. Implementatieplan 15 oktober 2021 Sint Maarten + Eerdere deadline voor een plan wordt tegengegaan. maatregelen tegengaan illegale kortetermijn-maatregelen Nederland van aanpak (15 april 2021) is niet tewerkstelling vaststellen. gereed. gehaald. Dit plan van aanpak kan naar

Er zal onderzoek worden gedaan naar illegale tewerkstelling verwachting op korte termijn worden van buitenlandse arbeidskrachten. Op basis van de afgerond ter vaststelling. resultaten en aanbevelingen worden voorstellen ontwikkeld en geïmplementeerd.

  • 4. 
    Implementatieplan 15 november Sint Maarten + kortetermijn-maatregelen 2021 Nederland

vastgesteld.

  • 5. 
    Implementatieplan 14 januari 2022 Sint Maarten + langetermijn-maatregelen Nederland

gereed.

  • 6. 
    Implementatieplan 14 februari 2022 Sint Maarten + langetermijn-maatregelen Nederland

vastgesteld.

15

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

E.4 Bewerkstelligd wordt dat het stelsel van sociale zekerheid een E.4.1 Onderzoek naar stelsel van sociale 3. Onderzoeksvoorstel gereed. 2 augustus 2021 Sint Maarten + activeringsfunctie zal hebben, met de juiste prikkels, waarbij zekerheid. Nederland

tevens zorggedragen wordt voor adequaat sociaal vangnet.

Op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek zullen 4. Onderzoeksvoorstel 1 september 2021 Sint Maarten + voorstellen worden ontwikkeld en geïmplementeerd. vastgesteld. Nederland Bezien in samenhang met de maatregelen omtrent de

hervorming van de arbeidsmarkt. 5. Aanbestedingsproces 6 september 2021 Nederland De start van het onderzoek is

gestart. afhankelijk van de ontwikkeling van het social registry.

E.4.2 In samenwerking tussen Sint Maarten, 2. Transitie voedselhulp. 1 mei 2021 Sint Maarten Deadline niet gehaald. Nederland en het Rode Kruis dient

vóór 1 april 2021 een plan van aanpak te zijn opgeleverd voor de transitie van het voedselhulpprogramma van het Rode Kruis naar de lokale overheid, gericht op een start van de transitie per 1 mei 2021.

E.5 Sint Maarten verhoogt de pensioengerechtigde leeftijd naar Dit wordt doorgeschoven naar een

66 (in 2025) tenzij uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat een volgende uitvoeringsagenda. verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd naar 66 jaar in 2025 niet realistisch is en er alternatieve voorstellen zijn met hetzelfde budgettaire effect. Een onafhankelijk economisch instituut (aangewezen door het COHO in overleg met het land) brengt in kaart wat de structurele budgettaire effecten zijn voor de betaalbaarheid van de pensioenen en sociale zekerheid als de pensioengerechtigde leeftijd wordt verhoogd naar 66 jaar in 2025 en verder verhoogd zou worden door koppeling aan de levensverwachting en rekent de alternatieve voorstellen door. De uitkomsten worden voorgelegd aan Sint Maarten en Nederland waarna in overleg bekeken wordt hoe er invulling wordt gegeven aan de onderzoeksresultaten.

16

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

E.6 Ondernemerschap en het investeringsklimaat zullen worden E.6.1 Onderzoek (nulmeting) 3. Onderzoeksopdracht 1 september 2021 Sint Maarten + bevorderd. Daarbij is o.a. van belang dat het vergunningenstelsel ondernemerschap- en aanbesteed. Nederland

wordt geoptimaliseerd, de costs of doing business worden investeringsklimaat. verlaagd, en bureaucratie (red tape) wordt weggenomen. Op basis van een integrale doorlichting van (o.a.) wet- en 4. Onderzoeksrapportage 14 januari 2022 Sint Maarten + regelgeving zullen voorstellen worden ontwikkeld en opgeleverd. Nederland geïmplementeerd.

E.7 Ontwikkelen en implementeren grondbeleid en ruimtelijk E.7.1 Inventarisatie huidige stand van 2. Aanvullen inventarisatie met 1 september 2021 Sint Maarten + ordeningsbeleid. zaken grondbeleid. de gevraagde informatie, Nederland

waaronder in ieder geval een overzicht van het actueel grondbezit en achterstanden op erfpacht, en een kaart waarop de overheidsgrond staat aangeduid tezamen met de prijzen van erfpacht.

E.9 Ter bevordering van de wederopbouw worden, vooruitlopend op E.9.1 Vaststellen Landsbesluit ter 2. Inwerkingtreden Zo spoedig Sint Maarten Eerdere deadline (25 januari 2021) is structurele aanpassingen, maatregelen getroffen om afhandeling aanvulling op artikel 3, derde lid, Landsbesluit. mogelijk niet gehaald.

van aanvragen (werk- en verblijfsvergunning) van buitenlandse van de Landsverordening toelating en zelfstandigen en medewerkers ten behoeve van NRPB en breder uitzetting, met als doel afhandeling van binnen een maand na indiening mogelijk te maken. aanvragen (werk- en verblijfsvergunning) van buitenlandse zelfstandigen en medewerkers ten behoeve van NRPB en breder binnen een maand na indiening mogelijk te maken.

17

Thema F: Zorg

Doel • het beheersen en beheersbaar houden van COVID-19;

  • • 
    het borgen van de continuïteit van de acute zorg; • het efficiënt inrichten van de zorg en het realiseren van een robuust en betaalbaar zorgstelsel.

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

F.1 Om COVID-19 te kunnen beheersen en beheersbaar te houden Doorlopend. worden de adviezen van het OMT Cariben (24 april 2020 en

3 juni 2020) doorgevoerd, waaronder in ieder geval de volgende maatregelen:

− op peil houden beschikbare IC-capaciteit; − versterken diensten publieke gezondheid (o.a. i.v.m. bron- en contactonderzoek); − op voorraad houden van voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM); − vergoten en op peil houden testcapaciteit; − invoeren syndroom surveillance; − garanderen voldoende air-ambulance capaciteit; − aankoop COVID vaccin en doorvoeren vaccinatieprogramma (vanaf beschikbaar zijn vaccin).

F.2 In het kader van doelmatigheid worden overbodige dubbelingen Afspraken die gemaakt worden in het in het zorgaanbod van de verschillende ziekenhuizen en ander vierlandenoverleg zijn leidend bij de inefficiënties in kaart gebracht en teruggedrongen, middels uitvoering van deze maatregel.

opstellen en uitvoeren plan samenwerking regionale ziekenhuizen Caribisch gebied Koninkrijk en maken bestuurlijke afspraken, waaronder in ieder geval wordt verstaan:

− reduceren van het aantal medische uitzendingen naar derde landen door uitbreiding van zorgaanbod binnen het Caribisch gebied van het Koninkrijk (top-specialistische zorg);

− gezamenlijke inkoop medicatie, middelen, materialen en apparatuur;

− regionaal opleiden en capaciteitsplanning van zorgpersoneel (kosten opleiding reduceren door minder opleiden in het buitenland);

− rationalisering laboratoriumzorg en reductie aantal laboratoria; − medische specialisten die verzekerde zorg leveren in loondienst van ziekenhuizen (sterfhuisconstructie); − versterken samenwerking eerstelijnszorg en tweedelijnszorg; − herijken bekostigingswijze en tarieven tweedelijnszorg samen met zorgverzekeraars en Nederlandse zorgautoriteit.

18

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

F.3 Op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek naar de F.3.1 Opstellen plan van aanpak met als doel 4. Verkenning afgerond 2 augustus 2021 Sint Maarten + doelmatigheid (inclusief bekostiging) en effectiviteit van de zorg het verhogen van de doelmatigheid en naar de vraag in hoeverre Nederland

en de uitkomsten van maatregel F.2 zullen voorstellen worden effectiviteit van de zorg op lange termijn de huidige conceptontwikkeld en geïmplementeerd. Gedacht kan worden aan herijken (General Health Insurance). landsverordening moet verzekeringspakket en invoeren van eigen betalingen. worden bijgesteld n.a.v. actuele ontwikkelingen.

  • 2. 
    Plan van aanpak gereed. 15 september 2021 Sint Maarten + Eerdere deadline (1 juli 2021) Nederland bleek niet realistisch en is

    daarom bijgesteld.

  • 3. 
    Plan van aanpak vastgesteld. 15 oktober 2021 Sint Maarten + Nederland

F.3.2 Opstellen plan van aanpak met als doel 2. Plan van aanpak gereed. 1 november 2021 Sint Maarten Eerdere deadline (20 mei 2021) het verhogen van de houdbaarheid is niet gehaald. Het behalen van van het zorgstelsel op de korte termijn, deze deadline wordt beïnvloed waarbij in ieder geval wordt gekeken door de wijze waarop de

naar het uitvoeren van behoefteraming COVID-19 pandemie zich zorginstellingen, efficiënte inkoop verder ontwikkelt. medicijnen en preventieve zorg. 3. Plan van aanpak vastgesteld. 22 november 2021 Sint Maarten + Eerdere deadline (7 juni 2021) Nederland is niet gehaald.

  • 4. 
    Informele werkgroep 1 juli 2021 Sint Maarten + geïnstalleerd. Nederland

    19

Thema G: Onderwijs

Doel • het realiseren van een basiskwaliteit van onderwijs;

  • • 
    realiseren van een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt; • het realiseren van goede doorstroom tussen stelsels van onderwijs (al dan niet in Europees Nederland).

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

G.1 Een expertgroep uit de vier landen / groep onderwijsexperts G.1.1 Doorlichting van het onderwijsbestel. 4. Tussenrapportage gereed. december 2021 Sint Maarten + Het hoofdstuk ten aanzien van uit de vier landen voert een doorlichting uit van het gehele Nederland onderwijs uit de “Public Expenditure onderwijsbestel, met inbegrip van alle publieke en particuliere Review” fungeert als een

betrokken partijen, inclusief de overheid. Hierbij komen in ieder basisdocument voor de doorlichting. geval aan de orde: 5. Eindrapportage gereed. juli 2022 Sint Maarten + Vervolgstappen worden bepaald − onderwijskwaliteit, lesmethoden en –middelen; Nederland op basis van de uitkomsten van de − aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt; doorlichting.

− doorstroom tussen ko, po, vo en mbo/ho/wo (al dan niet in Europees Nederland);

− doelmatigheid en doeltreffendheid van de onderwijsbekostiging, mitigeren van inefficiënties in het systeem;

− versterken van de kwaliteitsverbetering door effectief toezicht door onder andere de inspecties;

− samenwerking onderwijs- en ontwikkelingsvoorzieningen in de regio (en eventueel Europees Nederland).

Hierbij worden in elk geval de onderwijsinspecties van de vier landen betrokken.

Op basis van de uitkomsten van de doorlichting worden maatregelen ontwikkeld en geïmplementeerd.

20

Thema H: Versterken rechtsstaat

Doel • een bijdrage leveren aan de versterking van de rechtsstaat, door in ieder geval in te zetten op het versterken van het grenstoezicht, de aanpak van financieel-economische criminaliteit en het verbeteren van het detentiewezen.

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

H.1 In het belang van stabiliteit van de openbare orde en veiligheid Doorlopend. worden tot nader orde geen bezuinigingen toegepast die de

operationele uitvoeringscapaciteit binnen de meest vitale sectoren van de rechtsstaat (Politie, Douane, Landsrecherche, OM, Hof, Kustwacht, gevangeniswezen en de veiligheidsdienst) beperken.

H.2 Op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek zal worden H.2.1 Plan van aanpak vaststellen. 1. Plan van aanpak gereed. Juli 2021 Sint Maarten + Plan van aanpak is afhankelijk van bepaald of en hoe de (fysieke en online) goksector hervormd Nederland onderzoek naar kansspelbelasting moet worden. Doelstelling is het verhogen van de inkomsten door IMF.

voor de overheid. Op basis van voorstellen zal besluitvorming en implementatie 2. Plan van aanpak vastgesteld. Augustus 2021 Sint Maarten + plaatsvinden. Nederland

H.9 Landen werken gezamenlijk toe naar een geharmoniseerd niveau H.9.1 Projectfase uitvoeren op basis van 4. Concept-wetsontwerp. Januari 2022 Sint Maarten + De deadline voor het concept van bescherming persoonsgegevens binnen het Koninkrijk middels vastgesteld plan van aanpak. Nederland wetsontwerp is momenteel voorzien een Rijkswet. voor het JVO van januari 2022. Een plan van aanpak zal worden ontwikkeld en geïmplementeerd. Niet uit te sluiten valt echter dat dit moment niet gehaald wordt. Mocht dat het geval zijn, dan zal het concept wetsontwerp uiterlijk in het JVO van juli 2022 geagendeerd worden, of zoveel eerder als het gereed is.

H.11 De landen maken individueel met Nederland voor 1 februari 2021 H.11.1 Naar aanleiding van getekend 2. Start versterking 1 september 2021 Sint Maarten + afspraken over de versterking van het grenstoezicht die ingaan protocol starten met implementatie grenstoezicht. Nederland

op 1 april 2021. Dit omvat in ieder geval afspraken over de inzet, van afspraken voor versterking capaciteit en de aansturing/commandovoering van de Koninklijke grenstoezicht. Marechaussee, de Douane en de Kustwacht.

H.12 Beheer en toezicht t.a.v. het criminaliteitsfonds wordt op orde H.12.1 Opvolgen aanbevelingen uit de 2. Plan van aanpak vastgesteld. 15 juli 2021 Sint Maarten gebracht. Curaçao en Sint Maarten volgen de aanbevelingen uit rapporten van de Raad voor de

de rapporten van de Raad voor de Rechtshandhaving op. Rechtshandhaving m.b.t. het Uiterlijk 1 april 2021 hebben de landen een onafhankelijke criminaliteitsfonds. 3. Aanbevelingen korte 15 augustus 2021 Sint Maarten organisatie aangewezen die het fonds controleert op het termijn opgevolgd. opvolgen van de aanbevelingen en rapporteert of het fonds naar behoren werkt.

21

Aanduiding Maatregel Uitwerkingsactiviteit(en) Beoogde resultaten Afgerond Actor Toelichting

H.20 Om de detentieomstandigheden te verbeteren zal Sint H.20.1 Realiseren verbetermaatregelen. 1. Verbetermaatregelen 31 december 2021 Sint Maarten Nederland financiert enkele

Maarten in overleg met Nederland de gemaakte afspraken gerealiseerd. verbetermaatregelen via hulp en verbetermaatregelen uit 2018 uitvoeren en zo nodig de hiervoor bijstand. Deze zullen snel kunnen benodigde middelen vrijmaken en in de begroting opnemen. worden afgerond, waar van andere maatregelen de vraag is wanneer hier concrete voortgang op kan worden geboekt. Hierover vindt overleg plaats tussen Sint Maarten en Nederland.

H.21 Om te voldoen aan de (internationale) eisen m.b.t. detentie zal Sint H.21.1 Opzetten Trustfund en bijbehorende 1. Trustfund opgezet 1 augustus 2021 Sint Maarten +

Maarten voor 15 februari 2021 met Nederland UNOPS de opdracht arrangement(s) door UNOPS, met en bijbehorende Nederland geven tot een vooronderzoek om te komen tot een lange termijn Nederland als donor en Sint Maarten arrangement(s) getekend plan voor de detentiesituatie op Sint Maarten. met eigen bijdrage in Trustfund. door UNOPS, SXM en BZK.

22

Landspakket

Sint Maarten

Uitvoeringsagenda 1 juli – 30 september 2021


3.

Hoofddocument

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.