Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2022 (Vijfde incidentele suppletoire begroting) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36069 - Vijfde incidentele suppletoire begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2022 i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2022 (Vijfde incidentele suppletoire begroting); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 01-04-2022 |
Publicatiedatum | 01-04-2022 |
Nummer | KST360692 |
Kenmerk | 36069, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
36 069
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2022 (Vijfde incidentele suppletoire begroting)
MEMORIE VAN TOELICHTING A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze vijfde incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, en niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van deze nieuwe maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de brief Aanpak van de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne van 17 maart 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 19637, nr. 2834) en de brief Aanpak opvang ontheemden uit Oekraïne van 30 maart 2022 met kenmerk 3940150 (2022Z06173).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E.J. Kuipers
kst-36069-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022
B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige- en technische mutaties toegelicht worden vanaf € 2,5 miljoen of wanneer deze politiek relevant zijn.
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste mutaties 5e incidentele suppletoire begroting 2022 (bedragen x € 1.000)
Bedrag |
Bedrag |
Bedrag |
Artikel |
|
2022 |
2023 |
2024 |
||
Maatregel Coördinatie (LCPS) |
1.830 |
2 |
||
Transport medische evacuees |
8.000 |
2 |
||
Zorg aan onverzekerden |
47.000 |
2 |
||
Totaal |
56.830 |
Bovenstaand overzicht geeft het totaal van alle uitgaven en ontvangsten op de VWS-begroting weer, zoals verwerkt in deze vijfde incidentele suppletoire begroting 2022.
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 5e ISB |
Stand 5e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Verplichtingen |
3.394.686 |
56.830 |
3.451.516 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
3.458.605 |
56.830 |
3.515.435 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||||
van de zorg |
398.852 |
0 |
398.852 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
239.258 |
0 |
239.258 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch specialistische zorg |
72.264 |
0 |
72.264 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
34.966 |
0 |
34.966 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
13.872 |
0 |
13.872 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lichaamsmateriaal |
23.592 |
0 |
23.592 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische producten |
94.564 |
0 |
94.564 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
99.263 |
0 |
99.263 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch specialistische zorg |
704 |
0 |
704 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
3.956 |
0 |
3.956 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
57.589 |
0 |
57.589 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lichaamsmateriaal |
2.326 |
0 |
2.326 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische producten |
34.688 |
0 |
34.688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
59.773 |
0 |
59.773 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
aCBG |
2.612 |
0 |
2.612 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
aCBG |
657 |
0 |
657 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
54.317 |
0 |
54.317 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
2.187 |
0 |
2.187 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
208 |
0 |
208 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
208 |
0 |
208 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 5e ISB |
Stand 5e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
350 |
0 |
350 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
350 |
0 |
350 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
3.059.753 |
56.830 |
3.116.583 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
133.225 |
47.000 |
180.225 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzeker- |
1.360 |
0 |
1.360 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
den |
41.958 |
47.000 |
88.958 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Regeling veelbelovende zorg |
23.185 |
0 |
23.185 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch-specialistische zorg |
45.250 |
0 |
45.250 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
7.336 |
0 |
7.336 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
14.125 |
0 |
14.125 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
11 |
0 |
11 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor |
2.871.069 |
0 |
2.871.069 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
financiering van verzekerden 18- Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemde- |
2.831.900 |
0 |
2.831.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
lingen |
39.169 |
0 |
39.169 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrachten Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling |
23.669 |
0 |
23.669 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ambulancepersoneel |
23.543 |
0 |
23.543 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
126 |
0 |
126 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
15.922 |
9.830 |
25.752 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Risicoverevening |
2.039 |
0 |
2.039 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel |
823 |
0 |
823 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch-specialistische zorg |
7.695 |
9.830 |
17.525 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
102 |
0 |
102 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
5.233 |
0 |
5.233 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
10.858 |
0 |
10.858 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers |
10.858 |
0 |
10.858 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
5.010 |
0 |
5.010 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SVB: Onverzekerden |
3.942 |
0 |
3.942 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.068 |
0 |
1.068 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
JenV: Bijdrage C2000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
123.295 |
0 |
123.295 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
123.295 |
0 |
123.295 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
-
3.Ondersteuning van het zorgstelsel
Subsidies
Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV)
Vluchtelingen uit Oekraïne die naar Nederland komen zijn momenteel onverzekerd voor medisch noodzakelijke zorg. Voor onverzekerden bestaat de SOV-regeling, op basis waarvan aanbieders financieel gecompenseerd worden voor medisch noodzakelijke zorg die zij aan hen verlenen. Het kabinet heeft besloten de uitgaven in de SOV voor vluchtelingen uit Oekraïne generaal te compenseren t/m het tweede kwartaal van 2022 en raamt het budgettaire beslag hiervan op 47 miljoen euro. Dit bedrag is inclusief de zorg voor medische evacués (met een acute medische zorgbehoefte) die vanuit en op verzoek van EU-buurlanden naar Nederland geëvacueerd worden.
Opdrachten
Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS)
De Europese Commissie heeft haar lidstaten gevraagd te inventariseren hoeveel capaciteit er in de lidstaat beschikbaar is om medische evacuaties van Oekraïense patiënten uit EU-buurlanden uit te voeren en de betreffende patiënten op te vangen en zorg en ondersteuning te bieden in Nederland. De coördinatie en organisatie hiervan wordt aan Nederlandse zijde uitgevoerd door het LCPS, onderdeel van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ). Om zo snel mogelijk patiënten vanuit buurlanden te kunnen overnemen, gunt VWS deze opdracht direct aan het LNAZ aangezien hier sprake is van dwingende spoed. De uitvoering wordt op korte termijn ingezet waardoor het nodig is om een beroep te doen op art. 2.27, tweede lid van de Comptabiliteitswet 2016. Het gaat om een bedrag van € 1,83 miljoen voor 6 maanden.
Voor de evacuatie van Oekraïense patiënten uit EU-buurlanden wordt gebruik gemaakt van een Europees matchingsysteem. Na acceptatie door het ontvangende land, wordt het transport vervolgens geregeld door het land waar de patiënt zich bevindt voor overplaatsing. Binnen de EU is afgesproken dat de kosten van transport voor het ontvangende land zijn. Hiervoor is een bedrag van € 8 miljoen geraamd.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 069, nr. 2 4