Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2022 (Vijfde incidentele suppletoire begroting)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36069 - Vijfde incidentele suppletoire begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2022 i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2022 (Vijfde incidentele suppletoire begroting); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 01-04-2022
Publicatie­datum 01-04-2022
Nummer KST360692
Kenmerk 36069, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2021

2022

36 069

Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2022 (Vijfde incidentele suppletoire begroting)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:

de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze vijfde incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, en niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van deze nieuwe maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de brief Aanpak van de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne van 17 maart 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 19637, nr. 2834) en de brief Aanpak opvang ontheemden uit Oekraïne van 30 maart 2022 met kenmerk 3940150 (2022Z06173).

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

E.J. Kuipers

kst-36069-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022

B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen

  • 1. 
    Leeswijzer

Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige- en technische mutaties toegelicht worden vanaf € 2,5 miljoen of wanneer deze politiek relevant zijn.

  • 2. 
    Beleid

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 1 Belangrijkste mutaties 5e incidentele suppletoire begroting 2022 (bedragen x € 1.000)

 
 

Bedrag

Bedrag

Bedrag

Artikel

 

2022

2023

2024

 

Maatregel

Coördinatie (LCPS)

1.830

   

2

Transport medische evacuees

8.000

   

2

Zorg aan onverzekerden

47.000

   

2

Totaal

56.830

     

Bovenstaand overzicht geeft het totaal van alle uitgaven en ontvangsten op de VWS-begroting weer, zoals verwerkt in deze vijfde incidentele suppletoire begroting 2022.

  • 3. 
    Beleidsartikelen

3.2 Artikel 2 Curatieve Zorg

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en

ISB's

Mutaties 5e ISB

Stand 5e ISB

Mutatie

2023

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Verplichtingen

3.394.686

56.830

3.451.516

0

0

0

0

0

Uitgaven

3.458.605

56.830

3.515.435

0

0

0

0

0

  • 1. 
    Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid

van de zorg

398.852

0

398.852

0

0

0

0

0

Subsidies

239.258

0

239.258

0

0

0

0

0

Medisch specialistische zorg

72.264

0

72.264

0

0

0

0

0

Curatieve ggz

34.966

0

34.966

0

0

0

0

0

Eerste lijnszorg

13.872

0

13.872

0

0

0

0

0

Lichaamsmateriaal

23.592

0

23.592

0

0

0

0

0

Medische producten

94.564

0

94.564

0

0

0

0

0

Overige

0

0

0

0

0

0

0

0

Opdrachten

99.263

0

99.263

0

0

0

0

0

Medisch specialistische zorg

704

0

704

0

0

0

0

0

Curatieve ggz

3.956

0

3.956

0

0

0

0

0

Eerste lijnszorg

57.589

0

57.589

0

0

0

0

0

Lichaamsmateriaal

2.326

0

2.326

0

0

0

0

0

Medische producten

34.688

0

34.688

0

0

0

0

0

Overige

0

0

0

0

0

0

0

0

Bijdragen aan agentschappen

59.773

0

59.773

0

0

0

0

0

aCBG

2.612

0

2.612

0

0

0

0

0

aCBG

657

0

657

0

0

0

0

0

CIBG

54.317

0

54.317

0

0

0

0

0

Overige

2.187

0

2.187

0

0

0

0

0

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

208

0

208

0

0

0

0

0

Overige

208

0

208

0

0

0

0

0

Bijdragen aan medeoverheden

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en

ISB's

Mutaties 5e ISB

Stand 5e ISB

Mutatie

2023

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Overige

0

0

0

0

0

0

0

0

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

0

0

0

0

0

0

0

0

Overige

0

0

0

0

0

0

0

0

Garanties

350

0

350

0

0

0

0

0

Overige

350

0

350

0

0

0

0

0

  • 3. 
    Ondersteuning van het zorgstelsel

3.059.753

56.830

3.116.583

0

0

0

0

0

Subsidies

133.225

47.000

180.225

0

0

0

0

0

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzeker-

1.360

0

1.360

0

0

0

0

0

den

41.958

47.000

88.958

0

0

0

0

0

Regeling veelbelovende zorg

23.185

0

23.185

0

0

0

0

0

Medisch-specialistische zorg

45.250

0

45.250

0

0

0

0

0

Curatieve ggz

7.336

0

7.336

0

0

0

0

0

Eerste lijnszorg

14.125

0

14.125

0

0

0

0

0

Overige

11

0

11

0

0

0

0

0

Bekostiging

Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor

2.871.069

0

2.871.069

0

0

0

0

0

financiering van verzekerden 18-

Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemde-

2.831.900

0

2.831.900

0

0

0

0

0

lingen

39.169

0

39.169

0

0

0

0

0

Overige

0

0

0

0

0

0

0

0

Inkomensoverdrachten

Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling

23.669

0

23.669

0

0

0

0

0

ambulancepersoneel

23.543

0

23.543

0

0

0

0

0

Overige

126

0

126

0

0

0

0

0

Opdrachten

15.922

9.830

25.752

0

0

0

0

0

Risicoverevening

2.039

0

2.039

0

0

0

0

0

Uitvoering zorgverzekeringstelsel

823

0

823

0

0

0

0

0

Medisch-specialistische zorg

7.695

9.830

17.525

0

0

0

0

0

Curatieve ggz

30

0

30

0

0

0

0

0

Eerste lijnszorg

102

0

102

0

0

0

0

0

Overige

5.233

0

5.233

0

0

0

0

0

Bijdragen aan agentschappen

10.858

0

10.858

0

0

0

0

0

CJIB: Onverzekerden en wanbetalers

10.858

0

10.858

0

0

0

0

0

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

5.010

0

5.010

0

0

0

0

0

SVB: Onverzekerden

3.942

0

3.942

0

0

0

0

0

Overige

1.068

0

1.068

0

0

0

0

0

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

0

0

0

0

0

0

0

0

JenV: Bijdrage C2000

0

0

0

0

0

0

0

0

Ontvangsten

123.295

0

123.295

0

0

0

0

0

Overige

123.295

0

123.295

0

0

0

0

0

Uitgaven

  • 3. 
    Ondersteuning van het zorgstelsel

Subsidies

Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV)

Vluchtelingen uit Oekraïne die naar Nederland komen zijn momenteel onverzekerd voor medisch noodzakelijke zorg. Voor onverzekerden bestaat de SOV-regeling, op basis waarvan aanbieders financieel gecompenseerd worden voor medisch noodzakelijke zorg die zij aan hen verlenen. Het kabinet heeft besloten de uitgaven in de SOV voor vluchtelingen uit Oekraïne generaal te compenseren t/m het tweede kwartaal van 2022 en raamt het budgettaire beslag hiervan op 47 miljoen euro. Dit bedrag is inclusief de zorg voor medische evacués (met een acute medische zorgbehoefte) die vanuit en op verzoek van EU-buurlanden naar Nederland geëvacueerd worden.

Opdrachten

Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS)

De Europese Commissie heeft haar lidstaten gevraagd te inventariseren hoeveel capaciteit er in de lidstaat beschikbaar is om medische evacuaties van Oekraïense patiënten uit EU-buurlanden uit te voeren en de betreffende patiënten op te vangen en zorg en ondersteuning te bieden in Nederland. De coördinatie en organisatie hiervan wordt aan Nederlandse zijde uitgevoerd door het LCPS, onderdeel van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ). Om zo snel mogelijk patiënten vanuit buurlanden te kunnen overnemen, gunt VWS deze opdracht direct aan het LNAZ aangezien hier sprake is van dwingende spoed. De uitvoering wordt op korte termijn ingezet waardoor het nodig is om een beroep te doen op art. 2.27, tweede lid van de Comptabiliteitswet 2016. Het gaat om een bedrag van € 1,83 miljoen voor 6 maanden.

Transport medische evacuees

Voor de evacuatie van Oekraïense patiënten uit EU-buurlanden wordt gebruik gemaakt van een Europees matchingsysteem. Na acceptatie door het ontvangende land, wordt het transport vervolgens geregeld door het land waar de patiënt zich bevindt voor overplaatsing. Binnen de EU is afgesproken dat de kosten van transport voor het ontvangende land zijn. Hiervoor is een bedrag van € 8 miljoen geraamd.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 069, nr. 2 4


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.