Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36120 III - Wijziging begroting Algemene Zaken, Kabinet van de Koning, Commissie van Toezicht Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2022 (Voorjaarsnota) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 25-05-2022
Publicatie­datum 25-05-2022
Nummer KST36120III2
Kenmerk 36120 III, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2021

2022

36 120 III

Nr. 2

Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

1    Leeswijzer    4

2    Beleidsartikelen    4

2.1    Artikel 1 Eenheid van    het    algemeen regeringsbeleid    4

2.2    Artikel 1 Kabinet van    de    Koning    7

2.3    Artikel 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en

Veiligheidsdiensten    8

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. 
    de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA);
  • 2. 
    de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
  • 3. 
    de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC).

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister-President, Minister van Algemene Zaken

  • M. 
    Rutte

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1    Leeswijzer

In de navolgende paragrafen 2.1, 2.2 en 2.3 worden de voorgestelde mutaties toegelicht, voor het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten.

De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen, vanuit de begroting van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.

2    Beleidsartikelen

2.1  Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleidOverzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

 

Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 

Artikel nummer

Uitgaven

2022

Vastgestelde begroting 2022

 

79.243

Belangrijkste suppletoire mutaties

  • 1) 
    Eindejaarsmarge 2021

1

821

  • 2) 
    Eindejaarsmarge toedeling naar KvdK

1

  • 27
  • 3) 
    Eindejaarsmarge toedeling naar CTIVD

1

  • 24
  • 4) 
    Loon- en prijsbijstelling 2022

1

2.940

  • 5) 
    Loon- en prijsbijstelling toedeling naar KvdK

1

  • 85
  • 6) 
    Loon- en prijsbijstelling toedeling naar CTIVD

1

  • 79
  • 7) 
    Diverse overboekingen van en naar de begroting van AZ

1

  • 69
  • 8) 
    Overboeking Koninklijke Grafkelder Nieuwe Kerk Delft

1

  • 250
  • 9) 
    Structureel basisbudget IHH-middelen

1

1.946

  • 10) 
    Bijdrage uitbreiding CTIVD en TIB

1

1.000

  • 11) 
    Uitdeling bijdrage uitbreiding CTIVD

1

  • 900
  • 12) 
    Taakbijdrage aan agentschap

1

  • 34
  • 13) 
    Overdracht vanuit agentschap naar moederdepartement

1

34

  • 14) 
    Kasschuif huisvestingskosten AZ

1

  • 3.200
  • 15) 
    Desaldering resultaat DPC

1

1.185

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

82.501

Toelichting

  • 1. 
    Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2021 aan de begroting van Algemene Zaken.
  • 2. 
    Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge naar het Kabinet van de Koning.
  • 3. 
    Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge naar de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD).
  • 4. 
    De tranche 2022 van de loon- en prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De loonbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten en de prijsbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de prijsstijgingen.
  • 5. 
    Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling naar het Kabinet van de Koning.
  • 6. 
    Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling naar de CTIVD.

7 Dit is het saldo van diverse overboekingen van en naar de begroting van

Algemene Zaken.

  • 8. 
    Dit betreft een aanvullende overboeking van 0,250 miljoen euro naar de begroting van het Ministerie van OCW voor de afronding van de werkzaamheden voor de herinrichting en uitbreiding van de Koninklijke grafkelder in de Nieuwe Kerk in Delft.
  • 9. 
    Een overboeking die bestaat uit middelen die naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend onrecht» van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) beschikbaar zijn gesteld ten behoeve van de verbetering van de informatiehuishouding. Deze toevoeging betreft een structureel basisbudget. De meerjarige doorwerking vanaf 2026 betreft een bedrag van 0,7 miljoen euro. Een bedrag van 0,740 miljoen euro is in 2022 bestemd voor het agentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC).
  • 10. 
    Dit betreft een overboeking van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en het Ministerie van Defensie voor aanvullende kosten voor de Commissie van Toezicht op de Inlichtingenen Veiligheidsdiensten (CTIVD) en de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB) a 1 miljoen euro in 2022 en 2,2 miljoen euro vanaf 2023.
  • 11. 
    Dit betreft de toedeling van de beschikbaar gestelde middelen a 0,9 miljoen euro aan de CTIVD.
  • 12. 
    Budgetoverheveling van het agentschap DPC naar het moederdepartement in verband met o.a. overheveling van 0,75 fte
  • 13. 
    Budgetoverheveling van het agentschap DPC naar het moederdepartement in verband met o.a. overheveling van 0,75 fte
  • 14. 
    Deze mutatie betreft een kasschuif voor de tijdelijke verhuizing van het ministerie van AZ. Hiervoor staan middelen gereserveerd in 2022, maar aangezien de verhuizing pas in 2023 zal plaatsvinden zal waarschijnlijk een groot deel van de kosten neerslaan in 2023.
  • 15. 
    Deze mutatie betreft een desaldering van het positieve eindresultaat over 2021 bij het agentschap DPC.
 

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Eerste

 

suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

   
 

Artikel- Ontvangsten

 

nummer

2022

Vastgestelde begroting 2022

 

4.535

Belangrijkste suppletoire mutaties

  • 1) 
    Ontvangsten als gevolg van doorbelasting overheveling redactionele ondersteuning fte

1

59

  • 2) 
    Ontvangsten als gevolg van doorbelasting loonbijstelling 2022 CKH

1

42

  • 3) 
    Ontvangsten als gevolg van doorbelasting prijsbijstelling 2022 RVD / CKH

1

16

  • 4) 
    Desaldering resultaat DPC

1

1.185

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

5.837

Toelichting

De eerste drie mutaties betreffen technische ontvangstenmutaties als gevolg van de doorbelasting van 0,75 fte van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) naar de begroting van de Koning, en de doorbelasting van de loon-en prijsbijstelling 2022. De vierde mutatie betreft een desaldering van het positieve eindresultaat over 2021 bij het agentschap DPC.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid (bedragen x € 1.000)

Mutaties via

NvW,    Vastge- moties,    stelde Mutaties 1e Stand 1e

Ontwerpbe- amende- begroting suppletoire suppletoire

 
 

groting 2022 (1)

menten en 2022 (3) = (1) ISB (2)    + (2)

begroting

  • (4) 
    (5)

begroting = (3) + (4)

Mutatie

2023

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Verplichtingen

79.243

0

79.243

3.258

82.501

7169

4.076

4.100

4.174

 

Uitgaven

79.243

0

79.243

3.258

82.501

7.169

4.076

4.100

4.174

 

1.1 Coördinatie van het algemeen communicatie- en regeringsbeleid (RVD)

2.425

0

2.425

0

2.425

0

0

0

109

apparaatsuitgaven

1.2 Bijdrage aan de lange termijn beleidsontwikkeling    594    0    594    0    594    0    0    0    0

(WRR) apparaatsuitgaven

1.3 Apparaatsuitgaven    46.454    0    46.454    1.465    47.919    5.865    2.770    2.811    2.783

 

1.4 Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB)

1.360

0

1.360

143

1.503

444

444

444

444

 

Bijdrage aan agentschap

1.5 Dienst Publiek en Communicatie

28.410

0

28.410

1.650

30.060

860

862

845

838

 

Ontvangsten

4.535

0

4.535

1.302

5.837

137

137

137

137

Toelichting

De uitgaven van het Ministerie van Algemene Zaken (AZ) zijn voor het jaar

2022    met € 3,3 miljoen toegenomen. Dit bedrag betreft het saldo van meerdere mutaties. De grootste mutatie betreft een kasschuif van 2022 naar

2023    in verband met de huisvestingskosten van AZ a € 3,2 miljoen. Daarnaast zijn de loon- en prijsbijstelling van respectievelijk € 1,5 miljoen en €1,4 miljoen toegevoegd aan de begroting. Tevens is de eindejaarsmarge van € 0,8 miljoen toegevoegd aan de begroting. Ten behoeve van de verbetering van de informatiehuishouding is een bedrag van in totaal

€ 1,9 miljoen toegevoegd aan de begroting.

Over 2021 heeft DPC een positief resultaat gerealiseerd a € 1,2 miljoen. DPC heeft ook in 2021 extra kosten voor COVID-19-gerelateerde werkzaamheden moeten maken. De eigenaar heeft DPC hiervoor compensatie gegeven. Daarbij is de afspraak gemaakt dat een positief resultaat van DPC over 2021 volledig wordt afgedragen aan het moederdepartement. De afdracht van het positieve resultaat is in deze suppletoire begroting verwerkt.

Naar aanleiding van de tijdelijke wet 'onderzoek AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberpro-gramma', wordt de wijze van toezicht door de CTIVD en TIB aangepast. Om structureel aan hun wettelijke taken te kunnen blijven voldoen, dient de capaciteit voor het kunnen uitvoeren van de staf-taken te worden uitgebreid. Hiertoe is voor de TIB een bedrag van € 0,1 miljoen toegevoegd aan de begroting voor 2022 en € 0,4 miljoen voor 2023 en verder.

2.2 Artikel 1 Kabinet van de Koning

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

 

Tabel 4 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 

Artikel-

Uitgaven

 

nummer

2022

Vastgestelde begroting 2022

 

2.712

Belangrijkste suppletoire mutaties

  • 1) 
    Structureel basisbudget IHH-middelen

1

189

  • 2) 
    Loonbijstelling 2022 KvdK

1

67

  • 3) 
    Prijsbijstelling 2022 KvdK

1

18

  • 4) 
    Eindejaarsmarge 2022 KvdK

1

27

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

3.013

Toelichting

  • 1. 
    Een overboeking van het Ministerie van BZK die bestaat uit middelen die naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend onrecht» van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvang-toeslag (POK) beschikbaar zijn gesteld ten behoeve van de verbetering van de informatiehuishouding. Deze toevoeging betreft een structureel basisbudget. De meerjarige doorwerking vanaf 2026 betreft een bedrag van € 56.000.
  • 2. 
    De tranche 2022 van de loonbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De loonbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten.
  • 3. 
    De tranche 2022 van de prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De prijsbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de prijsstijgingen.
  • 4. 
    Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2021 aan het Kabinet van de Koning.
 

Tabel 5 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021 (Eerste

 

suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

   
 

Artikel- Ontvangsten

 

nummer

2022

Vastgestelde begroting 2022

 

2.712

Belangrijkste suppletoire mutaties

  • 1) 
    Ontvangsten als gevolg van Structureel basisbudget IHH-middelen

1

189

  • 2) 
    Ontvangsten als gevolg van doorbelasting loonbijstelling 2022 KvdK

1

67

  • 3) 
    Ontvangsten als gevolg van doorbelasting prijsbijstelling 2022 KvdK

1

18

  • 4) 
    Ontvangsten als gevolg van doorbelasting eindejaarsmarge 2022

KvdK

1

27

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

3.013

Toelichting

Dit betreffen technische mutaties die in het kader van de doorbelasting naar de begroting van de Koning (I) tot ontvangsten leiden op de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Kabinet van de Koning (bedragen x € 1.000)

Mutaties via

NvW,    Vastge- moties,    stelde Mutaties 1e Stand 1e

Ontwerpbe- amende- begroting suppletoire suppletoire

 
 

groting

menten en 2022 (3) = (1)

begroting

begroting

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

 

2022 (1)

ISB (2)

  • (2)
  • (4) 
    (5)
  • (3) + (4)

2023

2024

2025

2026

Verplichtingen

2.712

0

2.712

301

3.013

245

170

159

144

 

Uitgaven

2.712

0

2.712

301

3.013

245

170

159

144

 

Kabinet van de Koning

2.712

0

2.712

301

3.013

245

170

159

144

 

Ontvangsten

2.712

0

2.712

301

3.013

245

170

159

144

Toelichting

Zie toelichting bij Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.

2.3 Artikel 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten

Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties

 

Tabel 7 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 

Artikel-

Uitgaven

 

nummer

2022

Vastgestelde begroting 2022

 

2.502

Belangrijkste suppletoire mutaties

  • 1) 
    Toevoeging bijdrage uitbreiding CTIVD

1

900

  • 2) 
    Loonbijstelling 2022 CTIVD

1

61

  • 3) 
    Prijsbijstelling 2022 CTIVD

1

18

  • 4) 
    Eindejaarsmarge 2022 CTIVD

1

24

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

3.505

Toelichting

  • 1. 
    Dit betreft de toevoeging van de beschikbaar gestelde middelen a € 0,9 miljoen aan de CTIVD.
  • 2. 
    De tranche 2022 van de loonbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De loonbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten.
  • 3. 
    De tranche 2022 van de prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De prijsbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de prijsstijgingen.
  • 4. 
    Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2021 aan de CTIVD.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (bedragen x € 1.000)

Mutaties via

NvW,    Vastge- moties,    stelde Mutaties 1e Stand 1e

Ontwerpbe- amende- begroting suppletoire suppletoire

 
 

groting

menten en 2022 (3) = (1)

begroting

begroting

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

 

2022 (1)

ISB (2)

  • (2)
  • (4) 
    (5)
  • (3) + (4)

2023

2024

2025

2026

Verplichtingen

2.502

0

2.502

1.003

3.505

1.581

1.580

1.580

1.580

 

Uitgaven

2.502

0

2.502

1.003

3.505

1.581

1.580

1.580

1.580

 

Commissie van Toezicht op

                 

de Inlichtingen- en

2.502

0

2.502

1.003

3.505

1.581

1.580

1.580

1.580

Veiligheidsdiensten

                 
 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Naar aanleiding van de tijdelijke wet 'onderzoek AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberpro-gramma', wordt de wijze van toezicht door de CTIVD en TIB aangepast. Om structureel aan hun wettelijke taken te kunnen blijven voldoen, dient de capaciteit voor het kunnen uitvoeren van de staf-taken te worden uitgebreid. Hiertoe is voor de CTIVD een bedrag van € 0,9 miljoen toegevoegd aan de begroting voor 2022 en € 1,5 miljoen voor 2023 en verder. Voor de overige mutaties, zie toelichting bij overzicht belangrijkste uitgavenmutaties.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 120 III, nr. 2 9


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.