Aanbeveling 2021/2122 - Pact voor onderzoek en innovatie in Europa

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze aanbeveling is op 2 december 2021 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Aanbeveling (EU) 2021/2122 van de Raad van 26 november 2021 over een pact voor onderzoek en innovatie in Europa

officiële Engelstalige titel

Council Recommendation (EU) 2021/2122 of 26 November 2021 on a Pact for Research and Innovation in Europe
 
Rechtsinstrument Aanbeveling
Wetgevingsnummer Aanbeveling 2021/2122
Regdoc-nummer ST(2021)13701
Origineel voorstel COM(2021)407 NLEN
Celex-nummer i 32021H2122

3.

Key dates

Document 26-11-2021; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 02-12-2021; PB L 431 p. 1-9

4.

Wettekst

2.12.2021   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 431/1

 

AANBEVELING (EU) 2021/2122 VAN DE RAAD

van 26 november 2021

over een pact voor onderzoek en innovatie in Europa

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 292 in samenhang met artikel 182, lid 5,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Op 30 september 2020 heeft de Commissie een mededeling over “Een nieuwe EOR voor onderzoek en innovatie” aangenomen, waarin zij een nieuwe visie voor de Europese Onderzoeksruimte (EOR) uiteenzet en het voornemen aankondigt een pact voor onderzoek en innovatie (O&I) in Europa voor te stellen.

 

(2)

In de conclusies van de Raad over de nieuwe Europese Onderzoeksruimte, die op 1 december 2020 zijn aangenomen, worden de lidstaten en de Commissie opgeroepen om in 2021 een EOR-beleidsagenda en een gelaagd bestuursmodel te ontwikkelen om de nieuwe ambitie voor de EOR te realiseren.

 

(3)

De afgelopen twee decennia heeft de totstandbrenging van de EOR bijgedragen aan enkele belangrijke verwezenlijkingen op gebieden als onderzoeksinfrastructuur, open wetenschap, transnationale en internationale samenwerking, genderevenwicht in O&I, gezamenlijke programmering, onderzoeksloopbanen en de mobiliteit van onderzoekers, alsmede structurele hervormingen. Onlangs is het algemene tempo van de vooruitgang op het gebied van O&I op Unie-niveau echter gedaald, en er moet meer worden gedaan om die trend te keren.

 

(4)

Om mondiale uitdagingen aan te pakken en het concurrentievermogen van Europa te ondersteunen, moet bij internationale samenwerking middels de EOR rekening worden gehouden met de prioriteiten van de externe betrekkingen van de Unie, uitgaande van multilateralisme en evenwichtige wederzijdse openheid, en moet een gelijk speelveld en wederkerigheid worden bevorderd op basis van fundamentele waarden en gemeenschappelijke randvoorwaarden.

 

(5)

Om te komen tot een EOR die klaar is voor de toekomst, moet de coördinatie worden versterkt en de samenhang worden vergroot tussen het Unie-, het nationale en het regionale beleid. In de mededeling van de Commissie “Een nieuwe EOR voor onderzoek en innovatie” wordt opgeroepen om de lidstaten te mobiliseren rond gemeenschappelijke kernbeginselen en -waarden en om gedeelde prioritaire actiegebieden vast te stellen. Dit is met name van belang in een tijd waarin meer en gerichtere nationale en regionale financiering en hervormingen nodig zijn om versneld bij te dragen aan de duurzameontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (VN), de groene transitie en de digitale transformatie en de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs uit te voeren, conform de doelstellingen van de Europese Green Deal.

 

(6)

Er is een gemeenschappelijk pakket beginselen en waarden nodig om O&I in de Unie opnieuw solide grondslagen te geven, waarbij waarden (ethiek en integriteit, vrijheid van wetenschappelijk onderzoek, gendergelijkheid en gelijke kansen) worden benadrukt, voorzien wordt in betere arbeidsomstandigheden (vrij verkeer van onderzoekers, kennis en technologie in de hele Unie, streven naar excellentie, waardecreatie en impact van O&I) en er meer wordt samengewerkt (coördinatie, samenhang, toewijding, mondiaal bereik, inclusiviteit, maatschappelijke verantwoordelijkheid).

 

(7)

Gedeelde prioriteitsgebieden moeten voor de belanghebbenden duidelijk maken welke gebieden en acties de Unie en haar lidstaten als hun gemeenschappelijke prioriteiten beschouwen en waarvoor zij toezeggen in variabele geometrie te zullen samenwerken, door een stabiel kader voor beleidsmakers, publieke financiers, particuliere investeerders en uitvoerenden tot stand te brengen.

 

(8)

In zijn conclusies over de nieuwe...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.