Besluit 2022/392 - Standpunt EU in de Commissie voor de visserij in het noordelijke deel van de Stille Oceaan

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 3 maart 2022 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2022/392 van de Raad van 3 maart 2022 betreffende het namens de Europese Unie in te nemen standpunt in de Commissie voor de visserij in het noordelijke deel van de Stille Oceaan

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2022/392 of 3 March 2022 concerning the position to be taken on behalf of the European Union within the North Pacific Fisheries Commission
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2022/392
Origineel voorstel COM(2021)785 NLEN
Celex-nummer i 32022D0392

3.

Wettekst

9.3.2022   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 79/31

 

BESLUIT (EU) 2022/392 VAN DE RAAD

van 3 maart 2022

betreffende het namens de Europese Unie in te nemen standpunt in de Commissie voor de visserij in het noordelijke deel van de Stille Oceaan

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 43, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Bij Besluit (EU) 2022/314 van de Raad (1) is de Unie toegetreden tot het Verdrag inzake de instandhouding en het beheer van de visbestanden van de volle zee in het noordelijke deel van de Stille Oceaan (het “verdrag”), waarbij de Commissie voor de visserij in het noordelijke deel van de Stille Oceaan (North Pacific Fisheries Commission — NPFC) werd opgericht.

 

(2)

De NPFC is verantwoordelijk voor het vaststellen van instandhoudings- en beheersmaatregelen om de doelstellingen van het verdrag te verwezenlijken. Dergelijke maatregelen kunnen bindend worden voor de Unie.

 

(3)

In Verordening (EU) nr. 1380/2013 van het Europees Parlement en de Raad (2) is bepaald dat de Unie er borg voor moet staan dat de activiteiten in het kader van de visserij en de aquacultuur uit ecologisch oogpunt duurzaam op de lange termijn zijn en worden beheerd op een manier die strookt met de doelstellingen voordelen te realiseren op economisch en sociaal gebied en op het gebied van werkgelegenheid, en bij te dragen tot de beschikbaarheid van voedselvoorraden. In die verordening is eveneens bepaald dat de Unie bij het visserijbeheer de voorzorgsbenadering moet toepassen en ernaar moet streven dat de levende biologische rijkdommen van de zee zo worden geëxploiteerd dat de populaties van de gevangen soorten boven een niveau worden gebracht en behouden dat de maximale duurzame opbrengst kan opleveren. Voorts is in die verordening bepaald dat de Unie instandhoudings- en beheersmaatregelen moet nemen die gebaseerd zijn op het beste beschikbare wetenschappelijke advies, de ontwikkeling van wetenschappelijke kennis en van wetenschappelijk advies moet ondersteunen, teruggooi geleidelijk moet uitbannen, en visserijmethoden moet stimuleren die bijdragen tot meer selectieve visserij, tot het zo veel mogelijk voorkomen en beperken van ongewenste vangsten, en tot visserij met een lage impact op het mariene ecosysteem en de visbestanden. In die verordening is uitdrukkelijk bepaald dat de Unie die doelstellingen en beginselen moet toepassen bij haar externe betrekkingen op visserijgebied.

 

(4)

Zoals gezegd in de gezamenlijke mededeling van de hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid en de Commissie van 10 november 2016 getiteld “Internationale oceaangovernance: een agenda voor de toekomst van onze oceanen” en in de conclusies van de Raad van 24 maart 2017 met dezelfde titel, spitsen de werkzaamheden van de Unie in die fora zich toe op het stimuleren van maatregelen die de effectiviteit van regionale organisaties voor visserijbeheer ondersteunen en vergroten en die, waar relevant, hun governance verbeteren.

 

(5)

In de mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s van 16 januari 2018 getiteld “Een Europese strategie voor kunststoffen in een circulaire economie” worden specifieke maatregelen genoemd om kunststoffen en mariene verontreiniging terug te dringen en het verlies of het achterlaten van vistuig op zee tegen te gaan.

 

(6)

Het is wenselijk het standpunt te bepalen dat namens de Unie in de NPFC moet worden ingenomen voor de periode 2022-2027, aangezien de instandhoudings- en handhavingsmaatregelen van de NPFC bindend zullen zijn voor de Unie en mogelijk een beslissende invloed kunnen...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

4.

Origineel voorstel

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.