61 moties in Tweede Kamer bij behandeling van wetsvoorstel 36200 VIII - Vaststelling begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2023 - Hoofdinhoud
donderdag 24 november 2022
Bij wetsvoorstel 36200 VIII - Vaststelling begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2023 zijn 61 moties ondergebracht.
- nr. 66 - Motie Sylvana Simons over aanmoedigen dat studieadviseurs kennis hebben van functiebeperkingen bij studenten
- nr. 67 - Motie Sylvana Simons c.s. over identiteitsverklaringen op reformatorische scholen die een homoseksuele of transgender levenswijze afkeuren
- nr. 68 - Motie Sylvana Simons c.s. over het verankeren van verhalen over antikoloniale vrijheidsstrijders en verzetshelden in het onderwijs
- nr. 69 - Motie Sylvana Simons/Westerveld over sensitiviteit voor en kennis over sociale veiligheid en inclusie structureel onderdeel laten zijn van docententrainingen
- nr. 70 - Motie Beertema over onderzoeken hoe het primaat van de politiek hersteld kan worden en de voor- en nadelen van lumpsumfinanciering kritisch bezien
- nr. 71 - Motie Beertema over praktische vaardigheden en competenties implementeren in de eindtoets in het basisonderwijs
- nr. 72 - Motie Beertema over eerstejaarsstudenten in het mbo monitoren op leesvaardigheid en een verplicht inhaalprogramma aanbieden
- nr. 73 - Motie Beertema over het Nederlands als onderwijstaal op de universiteiten in alle bacheloropleidingen herstellen
- nr. 74 - Motie Beertema/Wilders over in het primair en voortgezet onderwijs het flexiseksuele gedachtegoed loslaten in alle curricula
- nr. 75 - Motie Van der Woude/Van der Graaf over in de technologiestrategie een analyse maken van de verdeling van onderzoeks- en onderwijsmiddelen over alfa, bèta, gamma en (technisch-)medische wetenschap
- nr. 76 - Motie Van der Woude c.s. over een wetsvoorstel voor de beheersing van de instroom van internationale studenten
- nr. 77 - Motie El Yassini/Van der Molen over de stijgende kosten van de mbo-vakwedstrijden opvangen met €600.000 en de borging daarvan verzekeren
- nr. 78 - Motie El Yassini c.s. over bij een positieve evaluatie de middelen van de subsidie praktijkleren vanaf 2024 inzetten voor een vervolgregeling van vijf jaar
- nr. 79 - Motie El Yassini/Van der Molen over het tweede project van de Ambachtsacademie evalueren
- nr. 80 - Motie El Yassini/Paul over kaders voor het begeleiden van nieuwe leraren en afspraken over het behouden van zijinstromers en nieuwe leraren
- nr. 81 - Motie Kwint/Westerveld over het komen tot een landelijk netwerk van invalpools en niet langer inzetten van uitzendbureaus in het onderwijs
- nr. 82 - Motie Kwint over regelen dat leraren bij goed functioneren na een jaar altijd een vast contract krijgen
- nr. 82 - Motie Kwint
- nr. 83 - Motie Kwint/Van der Molen over het tot nader order stoppen met het actief werven van buitenlandse studenten
- nr. 84 - Motie Kwint c.s
- nr. 84 - Motie Kwint c.s. over de rente op studieleningen permanent op 0% zetten
- nr. 85 - Motie Hagen c.s. over het kosteloos ter beschikking stellen van boeken en licenties voor Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap aan mbo-studenten jonger dan 18 jaar
- nr. 86 - Motie Van Meenen c.s. over het overschot aan incidentele middelen inzetten voor het verhogen van de basisbeurs voor uitwonende studenten en scholieren
- nr. 87 - Motie Van Meenen over één cao voor het funderend onderwijs
- nr. 88 - Motie Van Meenen over een meer verplichtende samenwerking tussen besturen voor het bestrijden van het lerarentekort
- nr. 89 - Motie Van Meenen/Paul over verkennen hoe een revolverend fonds en een programmatische aanpak kunnen bijdragen aan de problematiek rond onderwijshuisvesting
- nr. 90 - Motie Van Meenen/Paul over sociale partners oproepen om meer belonen van meer uren werk te betrekken in de cao-onderhandelingen
- nr. 91 - Motie De Hoop/Bouchallikh over opleidingsniveau als discriminatiegrond toevoegen aan de Algemene wet gelijke behandeling
- nr. 92 - Motie De Hoop/Sylvana Simons over een voorstel voor de kinderopvang waarin ook het belang van het kind wordt meegenomen, zowel in didactief perspectief als in het kader van kansengelijkheid
- nr. 93 - Motie De Hoop over bezien hoe het initiatief van brugfunctionarissen verbreed kan worden
- nr. 94 - Motie De Hoop c.s. over meer regie voeren op regionale samenwerking tussen schoolbesturen in de bestrijding van het lerarentekort
- nr. 95 - Motie De Hoop c.s. over onderwijsinstellingen in het mbo en het hoger onderwijs verplichten tot zelfmoordpreventiebeleid en nazorgbeleid
- nr. 96 - Motie De Hoop/Van der Molen over het wettelijk verankeren van wetenschappelijk onderwijs in het Frysk
- nr. 97 - Motie Peters/Beertema over mobiele telefoons in klaslokalen wettelijk verbieden
- nr. 98 - Motie Peters/Pouw-Verweij over glasheldere doelen voor taal en rekenen formuleren, waarbij taal en rekenen stevig verankerd worden in andere vakken en leergebieden
- nr. 99 - Motie Van der Molen over aanpakken rond zijinstromers met elkaar verbinden en stoppen met aparte financiële regelingen om leraar te worden
- nr. 100 - Motie Van der Molen/El Yassini over structureel geld reserveren voor de nationale vakwedstrijden mbo en vmbo
- nr. 101 - Motie Van der Molen over in de februaribrief reageren op oplossingen inzake internationale studenten
- nr. 102 - Motie Van der Molen/Segers over het verbinden van het vervolgonderwijs met de maatschappelijke diensttijd
- nr. 103 - Motie Westerveld c.s. over de bekostiging van samenwerkingsverbanden met te hoge reserves verlagen en uitgeven aan beter passend onderwijs
- nr. 104 - Motie Westerveld/Sylvana Simons over het woord "hoger" schrappen uit "hoger onderwijs" in de subsidievoorwaarde voor beurzen voor bestuursfuncties bij jongerenorganisaties
- nr. 105 - Motie Bouchallikh/De Hoop over ervoor zorgen dat ook mbo-studenten bij de antidiscriminatievoorzieningen een melding kunnen doen van stagediscriminatie
- nr. 106 - Motie Segers c.s. over het ondersteunen van scholen in het vormgeven van inspraak van leerlingen via de medezeggenschapsraden
- nr. 107 - Motie Segers over het versterken van ouderbetrokkenheid bij voor- en vroegschoolse educatie
- nr. 108 - Motie Segers/Ellian over persoonlijke verhalen over de Tweede Wereldoorlog door nazaten van overlevenden en slachtoffers van de Holocaust een structurele plek in het onderwijs geven
- nr. 109 - Motie Segers/Peters over de toegankelijkheid van het aanvraagproces voor de maatschappelijke diensttijd onderzoeken
- nr. 110 - Motie Bisschop over een integrale uitvoeringstoets naar de werkbaarheid voor scholen van de nieuwe plannen
- nr. 111 - Motie Bisschop/Peters over verkennen in hoeverre een beperking van de onderwijstijd en keuzes in het curriculum kunnen bijdragen aan het beperken van het lerarentekort
- nr. 112 - Motie Bisschop over uitdragen dat het promoten van een Europese identiteit geen doel mag zijn van de ontwikkeling van een Europese universiteiteninitiatief
- nr. 113 - Motie Wassenberg c.s. over een onderzoek naar de mogelijkheid om het aantal proeven op niet-humane primaten verder te verlagen
- nr. 114 - Motie Pouw-Verweij c.s. over criteria voor een evenwichtige verhouding tussen Nederlandse en buitenlandse studenten in het hoger onderwijs
- nr. 115 - Motie Pouw-Verweij c.s. over een wetswijziging die de studieschuld draaglijk maakt voor de generatie die door het leenstelsel een relatief hoge studieschuld heeft
- nr. 116 - Motie Van Baarle over het opschorten van de plannen voor toezicht op informeel onderwijs
- nr. 117 - Motie Van Baarle over de monitoring van onderadvisering van leerlingen met een migratieachtergrond verbeteren
- nr. 118 - Motie Van Baarle/Westerveld over jaarlijks een monitor stagevergoedingen uitvoeren uitgesplitst naar sector en onderwijsniveau
- nr. 119 - Motie Van Baarle over in gesprekken met koepels overbrengen dat behoefte bestaat aan inclusieve en toegankelijke stilteruimten in onderwijsinstellingen
- nr. 120 - Motie Dassen c.s. over een plan gericht op facilitering en benutting van de mogelijkheden voor mbo-studenten op het gebied van internationalisering
- nr. 121 - Motie Dassen c.s. over barrières voor de maatschappelijk cruciale sectoren wegnemen door wederzijdse erkenning van mbo-diploma's tussen Europese lidstaten
- nr. 122 - Motie Dassen c.s. over een evaluatie van de huidige manier van schuldfinanciering, waarbij ook alternatieve voorstellen worden meegenomen
- nr. 123 - Motie Van der Plas/Pouw-Verweij over ook andere opties voor de voortzetting van de Ambachtsacademie onderzoeken
- nr. 124 - Motie Van der Plas c.s. over de benaming "middelbaar beroepsonderwijs" wijzigen in een benaming die recht doet aan de grote waarde van praktisch opgeleide vakmensen