Voorlopig verslag - Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Fiscale verzamelwet 2023)

Dit voorlopig verslag is onder nr. B toegevoegd aan wetsvoorstel 36107 - Fiscale verzamelwet 2023 i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Fiscale verzamelwet 2023); Voorlopig verslag
Document­datum 25-11-2022
Publicatie­datum 25-11-2022
Nummer KST36107B
Kenmerk 36107, nr. B
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Eerste Kamer der Staten-Generaal

2023

Vergaderjaar 2022-

36 107

Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Fiscale verzamelwet 2023)

VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR FINANCIËN1

Vastgesteld 24 november 2022

Het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel geeft de commissie aanleiding tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

  • 1. 
    Inleiding

De leden van de fractie van het CDA hebben met belangstelling kennis genomen van het wetsvoorstel. Zij verzoeken de regering in te gaan op de volgende vragen.

De leden van de Fractie-Nanninga danken de Staatssecretaris van Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst voor zijn brief van 31 oktober jl.Deze brief beoordelen deze leden in beginsel als positief en ambitieus en hebben naar aanleiding daarvan nog enkele verdiepende vagen.

  • 2. 
    Vragen van de leden van de fractie van de CDA

De leden van de CDA-fractie verzoeken de regering om antwoord te geven op de vragen en suggesties van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs in de nadere reactie van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs van 18 november 2022.3

1    Samenstelling:

Essers (CDA) (voorzitter), Prast (PvdD), Backer (D66), Ester (CU), Faber-van de Klashorst (PVV), Van Apeldoorn (SP), Van Strien (PVV), Jorritsma-Lebbink (VVD), N.J.J. van Kesteren (CDA), Schalk (SGP), Van Rooijen (50PLUS), Vos (VVD), Van Ballekom (VVD), Berkhout (Fractie-Nanninga), Crone (PvdA), Frentrop (Fractie-Frentrop), Geerdink (VVD), Karimi (GL) (ondervoorzitter), Van der Linden (Fractie-Nanninga), Otten (Fractie-Otten), Rietkerk (CDA), Rosenmöller (GL), De Boer (GL), Van der Voort (D66), Raven (OSF) en Fiers (PvdA).

2    Kamerstukken I 2022/23, 35 927/32 140, S.

3    Geregistreerd onder griffienummer 171974.03; zie ook: Nadere reactie pakket Belastingplan 2023 en gevoegde wetsvoorstellen I NOB

kst-36107-B ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022

  • 3. 
    Vragen van de leden van de Fractie-Nanninga

De leden van de Fractie-Nanninga lezen in de brief van de Staatssecretaris van Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst van 31 oktober jl. inzake de herziening van het belastingstelsel dat de Staatssecretaris graag het gesprek met de leden van de Eerste Kamer aangaat. Kan dit geconcretiseerd worden, zo vragen de leden van de Fractie-Nanninga? Staat de Staatssecretaris open voor een mondeling overleg begin 2023? Het is voor deze leden geen probleem dat het onderzoek waar de grootste winst behaald kan worden qua vereenvoudiging later komt. Daar kan volgens hen op een later moment over worden gesproken.

Kan de Staatssecretaris aangeven of de als bijlage bij de genoemde brief meegestuurde lijst met negatief geëvalueerde regelingen hetzelfde is als de zogenaamde «fiscale rommelzolder» waarnaar de Staatssecretaris verwijst in zijn brief? Zo niet, is er een actueel overzicht beschikbaar van deze «fiscale rommelzolder»?

Voorts schrijft de Staatssecretaris in zijn brief van 31 oktober jl. over een «rechte rug» die nodig is bij kabinet en parlement en later over «politieke wil», die noodzakelijk is om grote slagen te maken bij brede hervormingen of een grote schoonmaak. De leden van de Fractie-Nanninga onderschrijven dit. Zij zijn van mening dat door juist aan de voorkant het parlement, instituties en (niet-lobbyende) inwoners en specialisten te betrekken en de aanvliegroute én de verantwoordelijkheid daarmee te verbreden, hierbij zal helpen. Deelt de Staatssecretaris deze opvatting? En zo ja, kan de Staatssecretaris aangeven wat voor randvoorwaarden hiervoor noodzakelijk zijn en wat voor werkvorm kansrijk is?

In de motie Van der Linden (Fractie-Nanninga) c.s. over vereenvoudiging van het stelsel van sociale zekerheid, belastingen en toeslagen 4 is verzocht om als uitgangspunt van de vereenvoudigingsopgave te hanteren: aanvaardbare marginale druk, aanvaardbare budgettaire effecten, aanvaardbare inkomsteneffecten en aanvaardbare arbeidsaan-bodeffecten. In de brief van 31 oktober jl. zet de Staatssecretaris in op met name de (on)doelmatigheid en (on)doeltreffendheid van fiscale regelingen. Er zit in de brief een kleine waarschuwing betreft de inkomsteneffecten, maar er wordt verder in het geheel niet gesproken over marginale druk en arbeidsaanbodeffecten, aldus de leden van Fractie-Nanninga. Kan de Staatssecretaris nader ingaan op de in deze motie vervatte vier uitgangspunten in relatie tot de geschetste aanpak in de brief? Graag ontvangen deze leden per uitgangspunt in de motie een reactie.

Tot slot vernemen de leden van de Fractie-Nanninga graag hoe, waar en wanneer geïnteresseerde «meedenkers» uit de samenleving (maatschappelijke partijen en experts) zich kunnen aanmelden voor de door de Staatssecretaris genoemde dialoog over deze uitdagende exercitie.

De leden van de vaste commissie voor Financiën zien de reactie van de regering met belangstelling tegemoet en ontvangen de memorie van antwoord graag uiterlijk vrijdag 25 november 2022.

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën,

Essers

De griffier van de vaste commissie voor Financiën,

De Man 4 Kamerstukken I 2021/22, 35 927, K.

Eerste Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 107, B 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.