Voorlopig verslag - Wijziging van de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2021/514 van de Raad van 22 maart 2021 tot wijziging van Richtlijn 2011/16/EU betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen (PbEU 2021, L 104) (Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie)

Dit voorlopig verslag is onder nr. B toegevoegd aan wetsvoorstel 36063 - Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2021/514 van de Raad van 22 maart 2021 tot wijziging van Richtlijn 2011/16/EU betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen (PbEU 2021, L 104) (Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie); Voorlopig verslag
Document­datum 25-11-2022
Publicatie­datum 25-11-2022
Nummer KST36063B
Kenmerk 36063, nr. B
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Eerste Kamer der Staten-Generaal

2023

Vergaderjaar 2022-

36 063

Wijziging van de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2021/514 van de Raad van 22 maart 2021 tot wijziging van Richtlijn 2011/16 i/EU betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen (PbEU 2021,

L 104) (Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie)

VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR FINANCIËN1

Vastgesteld 24 november 2022

Het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel geeft de commissie aanleiding tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

  • 1. 
    Inleiding

De leden van de fractie van de VVD hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel. Zij maken graag van de gelegenheid gebruik voor het maken van enkele opmerkingen en het stellen van enkele vragen.

De leden van de fractie van het CDA hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel. Zij verzoeken de regering in te gaan op hun vraag.

  • 2. 
    Vragen van de leden van de fractie van de VVD

De richtlijn kent, zo stellen de leden van de VVD-fractie vast, een expliciete uitsluitingsgrond voor platforms die uitsluitend het aanbieden of adverteren van een relevante activiteit door gebruikers mogelijk maken. De regering heeft eerder schriftelijk bevestigd dat wanneer een platform zijn software aanbiedt voor gebruikers om te adverteren, en deze advertentiedienst een deel van de bedrijfsactiviteiten is, dat specifieke

1 Samenstelling:

Essers (CDA) (voorzitter), Prast (PvdD), Backer (D66), Ester (CU), Faber-van de Klashorst (PVV), Van Apeldoorn (SP), Van Strien (PVV), Jorritsma-Lebbink (VVD), N.J.J. van Kesteren (CDA), Schalk (SGP), Van Rooijen (50PLUS), Vos (VVD), Van Ballekom (VVD), Berkhout (Fractie-Nanninga), Crone (PvdA), Frentrop (Fractie-Frentrop), Geerdink (VVD), Karimi (GL) (ondervoorzitter), Van der Linden (Fractie-Nanninga), Otten (Fractie-Otten), Rietkerk (CDA), Rosenmöller (GL), De Boer (GL), Van der Voort (D66), Raven (OSF) en Fiers (PvdA).

kst-36063-B ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022

deel niet onder de werking van de wet valt. Tegelijkertijd lijkt de regering de richtlijn wel zo te interpreteren dat als gebruikers op basis van een advertentie buiten het platform om tot een overeenkomst en (al dan niet contante) transactie komen, het platform dit toch moet rapporteren als dit platform een vermoeden heeft van deze transactie en de vraagprijs uit de advertentie kent. Deze leden hebben hierover een drietal vragen:

  • 1. 
    Hoe verenigt de regering de uitzondering uit de richtlijn voor de activiteiten, waarbij de exploitant adverteren mogelijk maakt (maar niet betrokken is in de transactie) en dus geen rapportageverplichting heeft, met de wens ook gegevens te verzamelen over transacties die buiten het platform om hebben plaatsgevonden?
  • 2. 
    Als de regering van mening is dat bepaalde advertentieactiviteiten toch binnen de reikwijdte van de Directive on Administrative Cooperation 7 (DAC7) vallen: Hoe verhoudt de gevraagde inspanning van de platformexploitant om vast te stellen of een advertentie buiten het platform om tot een transactie heeft geleid en met welke tegenprestatie, zich dan tot de toekomstige Digital Services Act, nu nog de eCommerce Richtlijn (en in bijzonder het verbod op een algemene toezichtverplichting)?
  • 3. 
    De regering heeft tijdens de behandeling in de Tweede Kamer toegelicht dat wanneer een platformexploitant niet de daadwerkelijke overeengekomen tegenprestatie weet, het platform de vraagprijs uit de advertentie dient te rapporteren. Hoe dient een ingezetene dan te bewijzen wat de werkelijke tegenprestatie is geweest (zeker ook bij contante betaling)? Bij welke partij ligt de bewijslast van de tegenprestatie? Wat is de impact op de uitvoeringscapaciteit van de Belastingdienst om dit bewijs te verzamelen en te toetsen?
  • 3. 
    Vragen van de leden van de fractie van het CDA

De leden van de CDA-fractie verzoeken de regering om antwoord te geven op de nog niet beantwoorde vragen van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) zoals samengevat in de nadere reactie van de NOB van 18 november 2022.2

De leden van de vaste commissie voor Financiën zien de memorie van antwoord met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag uiterlijk vrijdag 25 november 2022.

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën,

Essers

De griffier van de vaste commissie voor Financiën,

De Man

2 Nadere reactie pakket Belastingplan 2023 en gevoegde wetsvoorstellen, zie https:// www.nob.net/nadere-reactie-pakket-belastingplan-2023-en-gevoegde-wetsvoorsteNen. Het betreffen vragen uit de consultatiefase, die in de bijlage op een rijtje worden gezet (zie p. 4 brief). De nadere reactie is geregistreerd onder griffienummer 171974.03.

Eerste Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 063, B 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.