Motie Bisschop over het verkennen op welke wijze de nadelen van het licentie-foliosysteem verholpen kunnen worden - Digitale leermiddelen - Hoofdinhoud
Deze motie i is onder nr. 50 toegevoegd aan dossier 32034 - Digitale leermiddelen.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Digitale leermiddelen; Motie; Motie van het lid Bisschop over het verkennen op welke wijze de nadelen van het licentie-foliosysteem verholpen kunnen worden |
---|---|
Documentdatum | 01-02-2023 |
Publicatiedatum | 01-02-2023 |
Nummer | KST3203450 |
Kenmerk | 32034, nr. 50 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022-2023
32 034
Voorgesteld 1 februari 2023 De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de bekostiging van de overheid voor het inkopen van lesmateriaal door scholen dient bij te dragen aan de duurzame en stabiele beschikbaarheid van lesmateriaal tegen zo laag mogelijke kosten;
constaterende dat scholen door het licentie-foliosysteem van grote uitgevers met uiteenlopende problemen worden geconfronteerd, bijvoorbeeld dat:
-
•de digitale ondersteuning van een bepaalde editie na korte tijd wordt ingetrokken;
-
•tekstboeken met een langere afschrijvingstermijn zijn vervangen door uitsluitend tekst-/werkboeken met een jaarlijks licentie;
-
•scholen contractueel verplicht worden tot jaarlijks gebruik ondanks mogelijkheden om het lesmateriaal meerdere jaren achter elkaar te gebruiken;
voorts constaterende dat scholen te weinig tegenwicht kunnen bieden tegen de marktmacht van grote uitgevers, terwijl de behoefte van scholen en leerlingen leidend zou moeten zijn;
verzoekt de regering te verkennen op welke wijze de nadelen van het licentie-foliosysteem verholpen kunnen worden en de markt van schoolboeken meer duurzaam en kostenefficiënt kan worden,
en gaat over tot de orde van de dag.
Bisschop
kst-32034-50 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 32 034, nr. 50