Motie Van Baarle over pleiten voor ontwikkeling van op publieke waarden gestoelde Europese alternatieven voor onderwijsproducten en -diensten van big tech - Digitale leermiddelen

Deze motie i is onder nr. 46 toegevoegd aan dossier 32034 - Digitale leermiddelen.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Digitale leermiddelen; Motie; Motie van het lid Van Baarle over pleiten voor ontwikkeling van op publieke waarden gestoelde Europese alternatieven voor onderwijsproducten en -diensten van big tech
Document­datum 01-02-2023
Publicatie­datum 01-02-2023
Nummer KST3203446
Kenmerk 32034, nr. 46
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2022-2023

32 034

Digitale leermiddelen

Nr. 46

MOTIE VAN HET LID VAN BAARLE

Voorgesteld 1 februari 2023 De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de macht van big tech in het onderwijs toeneemt;

constaterende dat onderzoek van Human Rights Watch laat zien dat de privacy van kinderen in gevaar kan komen bij het gebruik van producten en diensten van big tech in het onderwijs;

overwegende dat alternatieven kunnen voorkomen dat er sprake is van te grote afhankelijkheid van big tech in het onderwijs;

verzoekt de regering in Europees verband te pleiten om een verbod in te voeren op het tracken van kinderen in het klaslokaal en Europese alternatieven te ontwikkelen voor de onderwijsproducten en -diensten van big tech, die gestoeld zijn op publieke waarden,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van Baarle

kst-32034-46 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 32 034, nr. 46


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.