Motie Van Baarle over pleiten voor ontwikkeling van op publieke waarden gestoelde Europese alternatieven voor onderwijsproducten en -diensten van big tech - Digitale leermiddelen - Hoofdinhoud
Deze motie i is onder nr. 46 toegevoegd aan dossier 32034 - Digitale leermiddelen.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Digitale leermiddelen; Motie; Motie van het lid Van Baarle over pleiten voor ontwikkeling van op publieke waarden gestoelde Europese alternatieven voor onderwijsproducten en -diensten van big tech |
---|---|
Documentdatum | 01-02-2023 |
Publicatiedatum | 01-02-2023 |
Nummer | KST3203446 |
Kenmerk | 32034, nr. 46 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022-2023
32 034
Voorgesteld 1 februari 2023 De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de macht van big tech in het onderwijs toeneemt;
constaterende dat onderzoek van Human Rights Watch laat zien dat de privacy van kinderen in gevaar kan komen bij het gebruik van producten en diensten van big tech in het onderwijs;
overwegende dat alternatieven kunnen voorkomen dat er sprake is van te grote afhankelijkheid van big tech in het onderwijs;
verzoekt de regering in Europees verband te pleiten om een verbod in te voeren op het tracken van kinderen in het klaslokaal en Europese alternatieven te ontwikkelen voor de onderwijsproducten en -diensten van big tech, die gestoeld zijn op publieke waarden,
en gaat over tot de orde van de dag.
Van Baarle
kst-32034-46 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 32 034, nr. 46