Motie Van Meenen over een coördinerende rol voor de regering in het bevoegd en bekwaam maken van docentvluchtelingen - Onderwijs aan vreemdelingen - Hoofdinhoud
Deze motie i is onder nr. 29 toegevoegd aan dossier 34334 - Onderwijs aan vreemdelingen.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Onderwijs aan vreemdelingen; Motie; Motie van het lid Van Meenen over een coördinerende rol voor de regering in het bevoegd en bekwaam maken van docentvluchtelingen |
---|---|
Documentdatum | 01-02-2023 |
Publicatiedatum | 01-02-2023 |
Nummer | KST3433429 |
Kenmerk | 34334, nr. 29 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022-2023
Voorgesteld 1 februari 2023 De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het onderwijs kampt met een gigantisch lerarentekort;
overwegende dat er in Nederland honderden statushouders zijn die in hun land van herkomst docent waren en dat ook graag weer zouden worden in Nederland;
overwegende dat het momenteel ontbreekt aan landelijke regie en opleidingen om vluchtelingen die een verblijfsstatus hebben, arbeids-plichtig zijn en in het bezit zijn van een onderwijsbevoegdheid in het land van herkomst in te zetten in het onderwijs;
van mening dat ingezet moet worden op het bevoegd en bekwaam maken van deze docentvluchtelingen, waarbij ook de juiste begeleiding geboden wordt om uitval te voorkomen;
verzoekt de regering een coördinerende rol te vervullen in het bevoegd en bekwaam maken van docentvluchtelingen, waarbij ingezet wordt op een passend onderwijsaanbod, ontwikkelbudget en financiering van ontwikkeltrajecten voor docentvluchtelingen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Van Meenen
kst-34334-29 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 34 334, nr. 29