Besluit 2023/983 - Standpunt EU in de deskundigengroep inzake de Europese Overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg (AETR) en in de Werkgroep voor Wegvervoer van de VN/ECE en, indien van toepassing, met betrekking tot een mededeling van de secretaris-generaal van de VN op grond van artikel 21, lid 1, van de AETR, met betrekking tot een wijziging om een overmachtclausule in te voeren - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Besluit (EU) 2023/983 van de Raad van 15 mei 2023 betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in de deskundigengroep inzake de Europese Overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg (AETR) en in de Werkgroep voor Wegvervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties en, indien van toepassing, met betrekking tot een mededeling van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties op grond van artikel 21, lid 1, van de AETR, met betrekking tot een wijziging om een overmachtclausule in te voerenofficiële Engelstalige titel
Council Decision (EU) 2023/983 of 15 May 2023 on the position to be adopted on behalf of the European Union within the Group of Experts of the European Agreement concerning the work of crews of vehicles engaged in international road transport (AETR), within the Working Party on Road Transport of the United Nations Economic Commission for Europe and, if relevant, in relation to a communication by the United Nations Secretary-General pursuant to Article 21(1) of the AETR, as regards an amendment to introduce a ‘force majeure’ clauseRechtsinstrument | Besluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Besluit 2023/983 |
Regdoc-nummer | ST(2023)8096 |
Origineel voorstel | COM(2023)144 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32023D0983 |
Document | 15-05-2023; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 22-05-2023; PB L 134 p. 41-43 |
Inwerkingtreding | 15-05-2023; in werking datum document zie art 3 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
22.5.2023 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 134/41 |
BESLUIT (EU) 2023/983 VAN DE RAAD
van 15 mei 2023
betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in de deskundigengroep inzake de Europese Overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg (AETR) en in de Werkgroep voor Wegvervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties en, indien van toepassing, met betrekking tot een mededeling van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties op grond van artikel 21, lid 1, van de AETR, met betrekking tot een wijziging om een overmachtclausule in te voeren
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en met name artikel 91, in samenhang met artikel 218, lid 9,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De Europese Overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg (AETR) (1) is op 5 januari 1976 in werking getreden. Ze werd laatstelijk gewijzigd op 20 september 2010. |
(2) |
Op grond van artikel 21 van de AETR kunnen voorstellen tot wijziging van de AETR door elke overeenkomstsluitende partij worden ingediend bij de secretaris-generaal van de Verenigde Naties (VN). Alvorens de voorstellen bij de secretaris-generaal van de VN worden ingediend, worden zij besproken in de Werkgroep voor Wegvervoer (SC.1) van de Economische Commissie voor Europa van de VN (VN/ECE). |
(3) |
In het kader van de AETR heeft de VN/ECE een deskundigengroep opgericht. Die groep is bevoegd om voorstellen tot wijziging van de AETR op te stellen en in te dienen bij de werkgroep inzake wegvervoer bij de VN/ECE. |
(4) |
De deskundigengroep inzake de AETR zal zich tijdens haar 32e geplande vergadering op 12 juni 2023 buigen over een door de Republiek Belarus en de Russische Federatie ingediend voorstel om artikel 4 van de AETR te wijzigen door toevoeging van een overmachtclausule, opgenomen in ECE/TRANS/SC.1/GE.21/2023/2/Rev.1. |
(5) |
Het is passend het standpunt vast te stellen dat namens de Unie moet worden ingenomen in de deskundigengroep inzake de AETR, en desgevallend de Werkgroep voor Wegvervoer van de VN/ECE, aangezien de te bespreken en goed te keuren wijziging van de overeenkomst krachtens het internationaal recht bindend zou zijn overeenkomstig artikel 21, lid 6, van de AETR en een beslissende invloed kan hebben op de inhoud van de wetgeving van de Unie, namelijk de Verordeningen (EG) nr. 561/2006 (2) en (EU) nr. 165/2014 (3) van het Europees Parlement en de Raad. |
(6) |
In zijn arrest van 31 maart 1971 in zaak 22/70 (4) heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie erkend dat de arbeidsvoorwaarden van bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg een exclusieve externe bevoegdheid van de Unie is. Sindsdien is die bevoegdheid uitgeoefend in tal van wetgevende handelingen die door de medewetgevers van de Unie zijn vastgesteld, onder meer Verordeningen (EG) nr. 561/2006 en (EU) nr. 165/2014. Aangezien de inhoud van de AETR onder het toepassingsgebied van Verordening (EG) nr. 561/2006 valt, berust de bevoegdheid tot het onderhandelen over en het sluiten van de AETR en wijzigingen daarvan op grond van artikel 3, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, uitsluitend bij de Unie. |
(7) |
De voorgestelde wijziging heeft tot doel een oplossing te bieden voor een praktisch probleem van de Republiek Belarus en de Russische Federatie dat waarschijnlijk het gevolg is van de aanvalsoorlog van de Russische Federatie tegen Oekraïne, waaraan de Republiek Belarus medeplichtig is en die de aanleiding vormde voor tot de toepassing door de Unie van... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.