Brief regering; Nieuwe opleverdatum project Nieuwe Sluis Terneuzen - Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2023

Deze brief is onder nr. 74 toegevoegd aan wetsvoorstel 36200 A - Vaststelling begroting Mobiliteitsfonds 2023 i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2023; Brief regering; Nieuwe opleverdatum project Nieuwe Sluis Terneuzen
Document­datum 25-05-2023
Publicatie­datum 25-05-2023
Nummer KST36200A74
Kenmerk 36200 A, nr. 74
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2022-

2023

36 200 A

Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2023

Nr. 74

BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 25 mei 2023

In juni 2022 bent u geïnformeerd dat er nog geen nieuwe opleverdatum bekend is voor het project Nieuwe Sluis Terneuzen (Kamerstuk 35 925 A, nr. 79). Aangegeven is dat de eerder gecommuniceerde datum van maart 2023 niet haalbaar is en dat er nog gesprekken lopen over een aantal issues, waaronder Corona, die van invloed zijn op het bepalen van de opleverdatum.

Nieuwe opleverdatum

Inmiddels is er helderheid is over een nieuwe opleverdatum voor het project Nieuwe Sluis Terneuzen. De realisatiefase wordt naar verwachting in het laatste kwartaal van 2024 afgerond.

Oorzaken van de vertraging

Het bepalen van de nieuwe opleverdatum was een complex proces. Dit kwam doordat er meerdere aanpassingen in de werkzaamheden doorgevoerd moesten worden. Deze werkzaamheden hebben onderlinge raakvlakken en afhankelijkheden met grote gevolgen voor de doorlooptijd voor het project.

De belangrijkste oorzaken voor de vertraging waren:

  • Corona-maatregelen: deze maatregelen leidden tot een aangepaste werkwijze, waardoor er minder mensen tegelijk in de bouwputten konden werken. Daarnaast is vertraging opgelopen door verminderde inzet van personeel en bij het onderhoud van machines door de grensbeperkingen.
  • Nieuwe regelgeving op het gebied van PFAS: als gevolg hiervan moet grond en baggerspecie boven de toetswaarden separaat worden ontgraven en afgevoerd naar een verwerkingslocatie.

kst-36200-A-74 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023

  • Vondsten van objecten en kleine bodemverontreinigingen in de ondergrond: hierbij gaat het met name om restanten van oude gebouwen, infrastructurele objecten uit het verleden en kleine bodemverontreinigingen. Het verwijderen van deze objecten en verontreinigingen was op voorhand niet voorzien in de planning en zorgt daarmee voor vertraging in de uitvoering. Om verdere vertragingen te voorkomen is in de tussentijd ingezet op extra onderzoek en het verwijderen van gevonden objecten en verontreinigingen.

Over de meerkosten dient nog tot een Vlaams-Nederlandse kostenverdeling te worden gekomen. Zodra er voor het project een definitieve kostenverdeling is tussen Nederland en Vlaanderen wordt uw Kamer hierover geïnformeerd. Het resultaat van de onderhandelingen zal zodra bekend verwerkt worden in de begroting van Infrastructuur en Waterstaat. De extra verplichtingen worden gedekt binnen het projectbudget van het project Nieuwe Sluis Terneuzen tot er verdere besluitvorming plaatsvindt.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

M.G.J. Harbers

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 200 A, nr. 74 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.