Besluit 2024/1005 - Standpunt EU in het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart en in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart over de goedkeuring van standaarden voor beroepskwalificaties in de binnenvaart - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Besluit (EU) 2024/1005 van de Raad van 25 maart 2024 betreffende het namens de Europese Unie in het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart en in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in te nemen standpunt over de goedkeuring van standaarden voor beroepskwalificaties in de binnenvaartofficiële Engelstalige titel
Council Decision (EU) 2024/1005 of 25 March 2024 on the position to be taken on behalf of the European Union within the European Committee for drawing up standards in the field of inland navigation and within the Central Commission for the Navigation of the Rhine on the adoption of standards concerning professional qualifications in inland navigationRechtsinstrument | Besluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Besluit 2024/1005 |
Regdoc-nummer | ST(2024)7305 |
Origineel voorstel | COM(2024)59 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32024D1005 |
Document | 25-03-2024; Datum goedkeuring |
---|---|
Inwerkingtreding | 25-03-2024; in werking datum document zie art 4 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL L-serie |
2024/1005 |
2.4.2024 |
BESLUIT (EU) 2024/1005 VAN DE RAAD
van 25 maart 2024
betreffende het namens de Europese Unie in het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart en in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in te nemen standpunt over de goedkeuring van standaarden voor beroepskwalificaties in de binnenvaart
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, met name artikel 91, lid 1, in samenhang met artikel 218, lid 9,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De Herziene Rijnvaartakte, ondertekend op 17 oktober 1868, zoals gewijzigd bij de Overeenkomst tot wijziging van de Herziene Rijnvaartakte, die op 20 november 1963 is ondertekend in Straatsburg (“de akte”), is op 14 april 1967 in werking getreden. De akte handhaaft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) en de regeling voor de binnenvaart op de Rijn die in 1815 is ingesteld. |
(2) |
Het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart (Cesni) is op 3 juni 2015 opgericht in het kader van de CCR, met het oog op de ontwikkeling van technische standaarden voor de binnenvaart op diverse gebieden, met name met betrekking tot schepen, informatietechnologie en bemanningen. |
(3) |
De vaststelling van standaarden door het Cesni heeft geen rechtstreekse rechtsgevolgen, maar Richtlijn (EU) 2017/2397 van het Europees Parlement en de Raad (1) vereist dat verwezen wordt naar de meest recente Cesni-standaarden voor beroepskwalificaties, namelijk de Europese standaarden voor kwalificaties in de binnenvaart (“ES-QIN-standaarden”). De CCR verwijst ook naar de meest recente standaarden in haar Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP). Op grond van artikelen 17 en 46, van de akte kan de CCR bindende besluiten aannemen tot vaststelling van eisen voor beroepskwalificaties voor de Rijnvaart. |
(4) |
Het Cesni zal tijdens zijn vergadering van 11 april 2024 een bijgewerkte editie van zijn Europese standaard voor kwalificaties in de binnenvaart (ES-QIN 2024/1) goedkeuren. Na die goedkeuring is de CCR voornemens tijdens haar plenaire vergadering van 13 juni 2024 een resolutie tot wijziging van het RSP aan te nemen om te verwijzen naar ES-QIN 2024/1. ES-QIN 2024/1 vervangt ES-QIN 2019. |
(5) |
ES-QIN 2024/1 zal voorzien in een actualisering van de minimaal geharmoniseerde Europese standaarden die nodig zijn om de mobiliteit te bevorderen, de veiligheid van de scheepvaart te verzekeren en de bescherming van mensenlevens en van het milieu te waarborgen. Die standaarden zullen nu worden geactualiseerd in termen van eisen voor het varen op wateren van maritieme aard. ES-QIN 2024/1 bevat ook geactualiseerde verwijzingen naar de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen en naar de Europese standaard voor de rivierinformatiediensten. Tot slot zullen redactionele verduidelijkingen aangebracht worden die de rechtszekerheid vergroten. |
(6) |
Het is passend het namens de Unie in het Cesni en in de CCR in te nemen standpunt vast te stellen moet worden ingenomen in het, aangezien ES-QIN 2024/1 een beslissende invloed zal kunnen hebben op de inhoud van het Unierecht. Krachtens de artikelen 32 en 34 van Richtlijn (EU) 2017/2397 moet de Commissie gedelegeerde handelingen en uitvoeringshandelingen vaststellen die verwijzen naar de meest recente versie van de Cesni-standaarden voor beroepskwalificaties, mits die standaarden beschikbaar en actueel zijn en voldoen aan de vereisten van de bijlagen bij die richtlijn, en op voorwaarde dat de belangen van de Unie niet in het gedrang komen door wijzigingen in het besluitvormingsproces van het Cesni. Voorts voorziet artikel 10 van die... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.