Verordening 2024/1257 - Typegoedkeuring van motorvoertuigen en motoren en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, met betrekking tot hun emissies en de duurzaamheid van batterijen (Euro 7) - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2024/1257 van het Europees Parlement en de Raad van 24 april 2024 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen en motoren en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, met betrekking tot hun emissies en de duurzaamheid van batterijen (Euro 7), tot wijziging van Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 van het Europees Parlement en de Raad, Verordeningen (EU) nr. 582/2011, (EU) 2017/1151 en (EU) 2017/2400 van de Commissie en Uitvoeringsverordening (EU) 2022/1362 van de Commissieofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) 2024/1257 of the European Parliament and of the Council of 24 April 2024 on type-approval of motor vehicles and engines and of systems, components and separate technical units intended for such vehicles, with respect to their emissions and battery durability (Euro 7), amending Regulation (EU) 2018/858 of the European Parliament and of the Council and repealing Regulations (EC) No 715/2007 and (EC) No 595/2009 of the European Parliament and of the Council, Commission Regulation (EU) No 582/2011, Commission Regulation (EU) 2017/1151, Commission Regulation (EU) 2017/2400 and Commission Implementing Regulation (EU) 2022/1362Rechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2024/1257 |
Origineel voorstel | COM(2022)586 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32024R1257 |
Document | 24-04-2024; datum van ondertekening |
---|---|
Ondertekening | 24-04-2024 |
Inwerkingtreding | 28-05-2024; in werking datum publicatie +20 zie art 21 28-05-2024; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 21 29-11-2026; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 21 29-11-2027; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 21 29-05-2028; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 21 01-07-2028; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 21 29-05-2029; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 21 01-04-2030; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 21 01-07-2030; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 21 01-07-2031; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 21 01-04-2032; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 21 |
Deadline | 29-05-2025; zie art 14.8 31-12-2025; zie art 18.3 29-11-2026; zie art 14.9 01-07-2027; zie art 15.2 31-12-2027; Heroverweging zie art 18.6 31-12-2027; zie art 18.4 en 18.5 01-04-2029; zie art 15.2 28-05-2029; zie art 16.2 01-09-2030; zie art 18.1 01-04-2031; zie art 15.2 01-09-2031; zie art 18.2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL L-serie |
2024/1257 |
8.5.2024 |
VERORDENING (EU) 2024/1257 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 24 april 2024
betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen en motoren en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, met betrekking tot hun emissies en de duurzaamheid van batterijen (Euro 7), tot wijziging van Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 van het Europees Parlement en de Raad, Verordeningen (EU) nr. 582/2011, (EU) 2017/1151 en (EU) 2017/2400 van de Commissie en Uitvoeringsverordening (EU) 2022/1362 van de Commissie
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Besluit (EU) 2022/591 van het Europees Parlement en de Raad betreffende een algemeen milieuactieprogramma voor de Europese Unie voor de periode tot en met 2030 (3) noemt als een van de zes thematische doelstellingen van de Unie voor de periode tot en met 31 december 2030 het streven naar het terugbrengen tot nul van vervuiling van lucht, water en bodem, alsmede de lichtvervuiling en geluidsoverlast, onder meer met betrekking tot schadelijke chemische stoffen, teneinde een gifvrij milieu te bereiken, en het beschermen van de gezondheid en het welzijn van mensen, dieren en ecosystemen tegen milieugerelateerde risico’s en negatieve gevolgen. |
(2) |
De Europese Green Deal, die in een mededeling van de Commissie is goedgekeurd op 11 december 2019, is de strategie van de Unie om een transitie in gang te zetten met als doel uiterlijk in 2050 een klimaatneutrale, schone en circulaire economie tot stand te brengen, waarbij het beheer van hulpbronnen wordt geoptimaliseerd, verontreiniging tot een minimum wordt beperkt en wordt erkend dat er behoefte is aan een ingrijpend transformerend beleid. De Unie zet zich ook in voor de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling en de bijbehorende duurzameontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties (VN). De in december 2020 door de Commissie aangenomen strategie voor duurzame en slimme mobiliteit en het in mei 2021 door de Commissie aangenomen EU-actieplan: Verontreiniging van lucht, water en bodem naar nul, gaan specifiek in op de aspecten van de Europese Green Deal in verband met verontreiniging door vervoer. Andere voor dat initiatief bijzonder relevante maatregelen zijn bijvoorbeeld het voorstel voor een herschikking van Richtlijn 2008/50/EG van het Europees Parlement en de Raad (4), de nieuwe industriestrategie voor Europa die de Commissie in maart 2020 heeft gepresenteerd, de herziening, bij Verordening (EU) 2023/851 van het Europees Parlement en de Raad (5), van CO2-emissienormen voor auto’s en bestelwagens die zijn vastgesteld in Verordening (EU) 2019/631 van het Europees Parlement en de Raad (6), en het voorstel voor een herziening van CO2-emissienormen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen als vastgesteld in Verordening (EU) 2019/1242 van het Europees Parlement en de Raad (7). |
(3) |
De interne markt is een ruimte waarin het vrije verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal moet worden gewaarborgd. Daartoe werd bij Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad (8) een alomvattend systeem ingevoerd voor de typegoedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens, en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.