Lijst van vragen over de Initiatiefnota van het lid Koekkoek over Alle Seinen op Groen (36563-2) - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Officiële titel | Lijst van vragen over de Initiatiefnota van het lid Koekkoek over Alle Seinen op Groen (Kamerstuk 36563-2) |
---|---|
Documentdatum | 20-06-2025 |
Publicatiedatum | 20-06-2025 |
Nummer | NDSTK2025D27568 |
Kenmerk | kenmerk NDSTK2025D27568 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
2025D27568
Lijst van vragen
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd aan de indiener inzake de Initiatiefnota van het lid Koekkoek over Alle Seinen op Groen (Kamerstuk 36 563, nr. 2).
De voorzitter van de commissie,
P. de Groot
De griffier van de commissie,
Coco Martin
Vraag
Wat zijn de economische gevolgen voor de luchtvaartsector in Nederland bij volledige uitvoer van deze nota?
Wat zijn de gevolgen voor de ticketverkoop van de Nederlandse Spoorwegen (NS) als er een Europees ticketsysteem wordt ingevoerd?
Is er in het voorstel rekening gehouden met het feit dat mensen, omwille van de tijd bijvoorbeeld, frequente langdurige grensoverschrijdende treinreizen zullen mijden? Zo ja, op welke wijze? Krijgt de op te richten openbaar vervoer (OV)-autoriteit zeggenschap over de nationale dienstregeling?
Hoeveel geld gaat het Nederland concreet kosten om de plannen uit deze nota te bewerkstelligen en waar wordt dit uit gedekt? Kunt u toelichten waarom één Europees ticketsysteem niet zal leiden tot minder concurrentie op het spoor?
Betekent het harmoniseren van douanekosten, energiekosten en tolheffing dat lidstaten de zeggenschap over deze aspecten kwijtraken? Zo nee, hoe ziet u harmonisatie dan voor zich? Als internationale treinreizen een prioriteit op het spoor krijgen, wat doet dat met kleine regionale treinverbindingen (tussen dorpen)?
Hoe worden de kosten over de lidstaten verdeeld bij optuiging van de plannen uit deze nota?
Welke wet- en regelgeving zou in de ogen van de indiener moeten worden aangepast om tot meer langjarige capaciteitstoedeling over te kunnen gaan, en welke wijzigingen zouden daarvoor concreet moeten worden aangebracht?
Welke rol speelt de Hoofdrailnet (HRN)-concessie in de ogen van de indiener bij de beperkte mogelijkheden die er nu bestaan om langjarige capaciteitsverdeling te kunnen afspreken en nieuwe toetreders meer mogelijkheden te bieden?
Welke belemmering vormt het feit dat systeemtaken zoals de basisdata voor ticketing, beheer van toegangspoortjes, beheer van reisinformatie, eigenaarschap van de (United Kingdom)
UK-terminal niet in handen zijn van een onafhankelijke partij maar van een vervoerder?
Op welke wijze ziet de indiener dat het aantal paden voor internationaal spoor per dag per richting kan worden uitgebreid zoals bijvoorbeeld het aantal paden van en naar Parijs? Welke dekking ziet de indiener voor de verschillende financiële scenario's?
Welke volgorde van maatregelen en oplossingsrichtingen, financieel en niet financieel, zou de indiener hanteren bij het verbeteren van het internationale spoorwegbeleid in Nederland?
2