Amendement Oostenbrink over over loopbaanbegeleiding aan studenten op hogescholen met een handicap of chronische ziekte - Hoofdinhoud
Dit amendement i is onder nr. 16 toegevoegd aan wetsvoorstel 36667 - Wet van school naar duurzaam werk.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Amendement van het lid Oostenbrink over over loopbaanbegeleiding aan studenten op hogescholen met een handicap of chronische ziekte |
---|---|
Documentdatum | 24-06-2025 |
Publicatiedatum | 24-06-2025 |
Kenmerk | 36667, nr. 16 |
Externe link | origineel bericht |
TWEEDE KAMER DER STATEN-GENERAAL
2
Vergaderjaar 2024-2025
36 667
Wijziging van de Wet educatie en beroepsonderwijs en enkele andere wetten ter bevordering van de kansengelijkheid middels verbetering van de begeleiding naar duurzame economische zelfstandigheid van jongeren met een risico op een afstand tot de arbeidsmarkt (Wet van school naar duurzaam werk)
Nr. 16
AMENDEMENT VAN HET LID OOSTENBRINK
Ontvangen 24 juni 2025
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Na artikel VI wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL VIa. WIJZIGING WET OP HET HOGER ONDERWIJS EN WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
Aan hoofdstuk 7, titel 3, paragraaf 5, van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek wordt een artikel toegevoegd, luidende:
Artikel 7.59bis. Loopbaanbegeleiding na diplomering voor studenten in het hoger beroepsonderwijs met een handicap of chronische ziekte
-
1.Loopbaanbegeleiding als bedoeld in dit artikel en de daarop berustende bepalingen omvat advisering en ondersteuning bij de overstap naar de arbeidsmarkt en wordt gerekend tot het initieel onderwijs dat wordt verzorgd of voorafgaand aan de loopbaanbegeleiding werd verzorgd.
-
2.Het instellingsbestuur van een hogeschool kan loopbaanbegeleiding aanbieden tijdens de opleiding aan de student met een handicap of chronische ziekte of aan degene met een handicap of chronische ziekte aan wie een getuigschrift als bedoeld in artikel 7.11 is uitgereikt, tot een jaar na uitreiking van dit getuigschrift.
-
3.Het instellingsbestuur van een hogeschool stelt beleid vast met betrekking tot de loopbaanbegeleiding.
-
4.Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot de inhoud van het beleid, bedoeld in het derde lid, en de invulling van de loopbaanbegeleiding.
Toelichting
Het wetsvoorstel van school naar duurzaam werk is gericht op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), maar kan ook waardevol zijn voor het hoger beroepsonderwijs (hbo). Ook in het hbo zijn er namelijk studenten met een functiebeperking die niet meteen aan het werk komen. Op het hbo heeft 88% meteen na afstuderen betaald werk, en na drie maanden zit dat rond de 92%. In de meeste gevallen sluit dit werk ook aan bij de opleiding.
Voor het mbo betekent het wetsvoorstel dat deze studenten begeleiding moeten kunnen krijgen. Voor het hbo zou het fijn zijn als hogescholen de wettelijke mogelijkheid (dus niet de verplichting) zouden hebben dit ook te doen. Nu mag dat niet omdat het geen wettelijke taak is. Als een hogeschool hier toch tijd en geld in steekt, kan de accountant dit niet goedkeuren. Een aantal hogescholen zou het wel graag doen. Zo heeft Windesheim er goede ervaringen mee.
Als deze afgestudeerden sneller aan het werk komen, hebben zij daar zelf baat bij. Bijvoorbeeld een hoger inkomen en betere toekomstperspectieven. Voor de maatschappij is het ook gunstig: minder uitkeringen en minder personeelstekorten. Hogescholen zouden het daarom fijn vinden als er een optie komt die hogescholen de mogelijkheid (niet de verplichting) geeft dit te gaan doen.
De indiener stelt voor om de financiering van dit amendement te halen uit de middelen voor de onderwijsregio’s. Door tekorten kunnen scholen en regio’s niet altijd alle activiteiten uitvoeren. Dit is ook opgenomen in de voorwaarden van de subsidieregeling van DUS-I: als activiteiten niet of niet volledig worden uitgevoerd, mag het niet-gebruikte budget worden ingezet voor andere doelen waarvoor bekostiging mogelijk is.1
De indiener stelt voor om bestaand, nu deels ongebruikt budget, effectief in te zetten voor een concrete maatregel die jongeren met een functiebeperking beter helpt aan werk. Dit past binnen de regels, binnen de geest van de regeling en draagt bij aan een maatschappelijk urgent doel. De vereniging van hogescholen schat de jaarlijkse kosten rond de € 6-7 miljoen.2
Oostenbrink
1 ‘’Als de activiteiten zijn uitgevoerd en aan de verplichtingen is voldaan, kunt u het niet-gebruikte deel van de subsidie gebruiken voor andere activiteiten waarvoor bekostiging wordt verstrekt.’’ Onderwijsregio’s | Subsidie | Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen
2 Gaan uit van gemiddeld 1,5 fte per hogeschool, voor 120.000 per fte (bedrag is inclusief werkgeverslasten, die fors zijn).