Verslag van een nader schriftelijk overleg met de minister en staatssecretaris van I&W over de Stand van de Uitvoering 2023 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat - Modernisering van de overheid

Dit verslag van een schriftelijk overleg is onder nr. Y toegevoegd aan dossier 29362 - Modernisering van de overheid.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Modernisering van de overheid; Verslag van een nader schriftelijk overleg met de minister en staatssecretaris van I&W over de Stand van de Uitvoering 2023 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Document­datum 27-06-2025
Publicatie­datum 27-06-2025
Nummer KST29362Y
Kenmerk 29362, nr. Y
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Eerste Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2024-2025

29 362

Modernisering van de overheid

VERSLAG VAN EEN NADER SCHRIFTELIJK OVERLEG Vastgesteld 27 juni 2025

De vaste commissie voor Infrastructuur & Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening1 heeft nader schriftelijk overleg gevoerd met de Minister en Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de Stand van de Uitvoering 2023 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Bijgaand brengt de commissie hiervan verslag uit. Dit verslag bestaat uit:

  • • 
    De uitgaande brief van 8 april 2025.
  • • 
    De antwoordbrief van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat - Openbaar Vervoer en Milieu 26 juni 2025.

De griffier van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening,

Dragstra

1 Samenstelling:

Van Wijk (BBB), Van Langen-Visbeek (BBB), Jaspers (BBB), Lievense (BBB) (voorzitter), Thijssen (GroenLinks-PvdA), Kluit (GroenLinks-PvdA), Crone (GroenLinks-PvdA), Janssen-van Helvoort (GroenLinks-PvdA), Martens (GroenLinks-PvdA), Van de Linden (VVD), Klip-Martin (VVD), Meijer (VVD), Kaljouw (VVD), Rietkerk (CDA) (ondervoorzitter), Prins (CDA), Van Meenen (D66), Aerdts (D66), Van Kesteren (PVV), Nicolaï (PvdD), Nanninga (JA21), Van Aelst-Den Uijl (SP), Holterhues (ChristenUnie), Dessing (FVD), De Vries (SGP), Hartog (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL), Kemperman (Fractie-Kemperman)

kst-29362-Y

ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2025

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR INFRASTRUCTUUR & WATERSTAAT / VOLKSHUISVESTING EN RUIMTELIJKE ORDENING

Aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat

Den Haag, 8 april 2025

De vaste commissie voor Infrastructuur & Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (I&W/VRO) heeft kennisgenomen van de brief van 5 maart 20251 van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en uzelf waarbij eerder naar aanleiding van de Stand van de Uitvoering 2023 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat2 gestelde vragen worden beantwoord. De leden van de fractie van de BBB wensen de regering naar aanleiding hiervan een aantal aanvullende vragen voor te leggen.

De leden van de fractie van de BBB merken op dat de regering in haar beantwoording op eerder gestelde vragen aangeeft dat het belang van natuur en veiligheid op het spoor soms botst en dat er daarom voortdurend overleg is tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met ProRail en het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).3 Welke kosten zijn hier jaarlijks mee gemoeid? Neemt dit bedrag toe of af? Welke opties zien genoemde partijen om deze kosten te verminderen?

De leden van de fractie van de BBB constateren verder dat de regering in haar antwoorden op eerder gestelde vragen verwijst naar diverse brieven die aan de Tweede Kamer zijn gezonden.4 Is de regering bereid om deze brieven ook aan de Eerste Kamer te doen toekomen? En is de regering bereid om brieven die zien op de uitvoerbaarheid van wet- en regelgeving voortaan ook aan de Eerste Kamer te doen toekomen?

De leden van de vaste commissie voor Infrastructuur & Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening zien uw reactie met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag binnen vier weken na dagtekening van deze brief.

Voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur & Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening,

E. Kemperman

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT - OPENBAAR VERVOER EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 juni 2025

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de nadere vragen die zijn gesteld door de leden van de fractie van de BBB, naar aanleiding van de beantwoording van de eerder gestelde vragen over de Stand van de Uitvoering 2023 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat door de vaste commissie voor Infrastructuur & Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (I&W/VRO).

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat - Openbaar Vervoer en Milieu,

A.A. (Thierry) Aartsen

176173.04U

De leden van de fractie van de BBB merken op dat de regering in haar beantwoording op eerder gestelde vragen aangeeft dat het belang van natuur en veiligheid op het spoor soms botst en dat er daarom voortdurend overleg is tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met ProRail en het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Welke kosten zijn hier jaarlijks mee gemoeid?

De kosten die gemoeid gaan met het faciliteren van dit overleg zijn beperkt, aangezien dit overleg onderdeel is van de reguliere werkzaamheden. De betrokkenen bij het overleg zijn in dienst van IenW, ProRail, LVVN en de RVO. Omdat het overleg onderdeel is van de reguliere werkzaamheden zijn de kosten hiervan niet afzonderlijk inzichtelijk te maken. Het kabinet hecht waarde aan deze afstemming, omdat het van belang is dat een goede afweging wordt gemaakt in belangen die elkaar kunnen bijten.

Neemt dit bedrag toe of af? Welke opties zien genoemde partijen om deze kosten te verminderen?

Zoals aangegeven zijn de kosten onderdeel van de reguliere werkzaamheden en hecht het kabinet waarde aan deze afstemming. Een eventuele verandering van de kosten hangt af van de frequentie van het overleg.

De leden van de fractie van de BBB constateren verder dat de regering in haar antwoorden op eerder gestelde vragen verwijst naar diverse brieven die aan de Tweede Kamer zijn gezonden.5 Is de regering bereid om deze brieven ook aan de Eerste Kamer te doen toekomen? En is de regering bereid om brieven die zien op de uitvoerbaarheid van wet- en regelgeving voortaan ook aan de Eerste Kamer te doen toekomen?

De leden van de BBB-fractie hebben gevraagd om de brieven waarnaar verwezen werd te mogen ontvangen. Deze brieven zijn toegevoegd als bijlagen bij deze brief. Verder vragen zij of de regering alle brieven die zien op uitvoerbaarheid van wet- en regelgeving voortaan aan de Eerste Kamer gestuurd kunnen worden. Gezien het belang dat de BBB-fractie hecht aan het ontvangen hiervan, zal bij toekomstige brieven die zien op uitvoerbaarheid steeds overwogen worden of deze ook in afschrift aan de Eerste Kamer gezonden dienen te worden.

Eerste Kamer, vergaderjaar 2024-2025, 29 362, Y

4

1

Kamerstukken I 2024/25, 29 362, T.

2

Zie Stand van de Uitvoering 2023 | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl.

3

Kamerstukken I 2024/25, 29 362, T, p. 12.

4

Het betreft de brieven: Kamerstukken II 2023/24, 29 398, nr. 1110 en nr. 1139; Kamerstukken II 2024/25, 30 373, nr. 80, en Kamerstukken II 2023/24, 29 984, nr. 1201.

5

Het betreft de brieven: Kamerstukken II 2023/24, 29 398, nr. 1110 en nr. 1139; Kamerstukken II 2024/25, 30 373, nr. 80, en Kamerstukken II 2023/24, 29 984, nr. 1201.


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.