Besluit 2025/1285 - Standpunt EU in de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie tijdens haar 110e vergadering wat betreft de vaststelling van wijzigingen van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Solas) van 1974, de Internationale Code voor de veiligheid van hogesnelheidsvaartuigen van 1994 (HSC-code 1994) en de Internationale Code voor de veiligheid van hogesnelheidsvaartuigen van 2000 (HSC-code 2000)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 20 juni 2025 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2025/1285 van de Raad van 20 juni 2025 betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie tijdens haar 110e vergadering wat betreft de vaststelling van wijzigingen van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Solas) van 1974, de Internationale Code voor de veiligheid van hogesnelheidsvaartuigen van 1994 (HSC-code 1994) en de Internationale Code voor de veiligheid van hogesnelheidsvaartuigen van 2000 (HSC-code 2000)

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2025/1285 of 20 June 2025 on the position to be taken on behalf of the European Union within the International Maritime Organization’s Maritime Safety Committee at its 110th session as regards the adoption of amendments to the International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), 1974, the 1994 International Code of Safety for High-Speed Craft (1994 HSC Code) and the 2000 International Code of Safety for High-Speed Craft (2000 HSC Code)
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2025/1285
Regdoc-nummer ST(2025)9465
Origineel voorstel COM(2025)249 NLEN
Celex-nummer i 32025D1285

3.

Key dates

Document 20-06-2025; Datum goedkeuring
Inwerkingtreding 20-06-2025; in werking datum document zie art 4
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2025/1285

1.7.2025

BESLUIT (EU) 2025/1285 VAN DE RAAD

van 20 juni 2025

betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie tijdens haar 110e vergadering wat betreft de vaststelling van wijzigingen van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Solas) van 1974, de Internationale Code voor de veiligheid van hogesnelheidsvaartuigen van 1994 (HSC-code 1994) en de Internationale Code voor de veiligheid van hogesnelheidsvaartuigen van 2000 (HSC-code 2000)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het optreden van de Unie in de zeevervoerssector moet gericht zijn op de verbetering van de maritieme veiligheid en op de bescherming van het mariene milieu en de gezondheid van de mens.

 

(2)

De Maritieme Veiligheidscommissie (MSC) van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) zal tijdens haar 110e vergadering van 18 tot en met 27 juni 2025 (“MSC 110”) naar verwachting wijzigingen vaststellen van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Solas) van 1974, de Internationale Code voor de veiligheid van hogesnelheidsvaartuigen van 1994 (“HSC-code 1994”) en de Internationale Code voor de veiligheid van hogesnelheidsvaartuigen van 2000 (“HSC-code 2000”).

 

(3)

Het is passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie moet worden ingenomen tijdens MSC 110, aangezien de beoogde wijzigingen van Solas, HSC-code 1994 en HSC-code 2000 een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van het Unierecht, met name Richtlijn 2009/45/EG van het Europees Parlement en de Raad (1) en Uitvoeringsverordening (EU) 2024/1975 van de Commissie (2).

 

(4)

De Unie moet de wijzigingen van hoofdstuk II-1 van Solas steunen omdat deze duidelijkheid en zekerheid verschaffen over de toepassing van de Internationale Veiligheidscode voor schepen die gassen of andere brandstoffen met een laag vlampunt gebruiken (IGF-code) op gasvormige brandstoffen. De Unie moet de wijzigingen van hoofdstuk II-2 van Solas steunen omdat deze zorgen voor een consistente uitvoering van dit hoofdstuk voor passagiers- en vrachtschepen. De Unie moet de wijzigingen in hoofdstuk V van Solas steunen omdat deze de veiligheid van loodsen verbeteren. De Unie moet ook de wijzigingen van HSC-code 1994 en HSC-code 2000 steunen omdat hiermee de eisen voor aan boord aanwezige reddingsvesten in overeenstemming worden gebracht met de eisen van hoofdstuk III van Solas en deze de veiligheid van jonge kinderen bij ongevallen verbeteren.

 

(5)

De Unie is noch lid van de IMO, noch partij van Solas en de bijbehorende verplichte codes. De Raad moet de lidstaten derhalve machtigen tijdens MSC 110 het standpunt van de Unie te vertolken.

 

(6)

Het toepassingsgebied van dit besluit moet beperkt blijven tot de inhoud van de voorgestelde wijzigingen, voor zover die gevolgen voor gemeenschappelijke regels van de Unie kunnen hebben en onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie vallen. Dit besluit mag geen afbreuk doen aan de verdeling van bevoegdheden tussen de Unie en de lidstaten,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

Het standpunt dat namens de Unie moet worden ingenomen tijdens de 110e vergadering van de Maritieme Veiligheidscommissie (MSC) van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) houdt in dat wordt ingestemd met de vaststelling van de wijzigingen van de hoofdstukken II-1, II-2 en V van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Solas) van 1974, de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.