|
|
|
Pannetje melk op het vuur
De kunst van het campagnevoeren
Campagnevoeren is de kunst om een pannetje melk op het gasfornuis tijdig aan de kook te brengen - maar de Nederlandse politici van 2025 hebben het vuur veel te vroeg aangestoken. Direct na de val van het kabinet deed iedereen alsof het al bijna 29 oktober was. Aan de vooravond van wat een belangrijke verkiezingsstrijd belooft te worden, zet oud-campagneleider Jan Schinkelshoek de vergeten 'campagnewetten' weer op een rijtje: laat het vuur zijn werk doen, blaas een beetje in het pannetje, piek niet te vroeg – en vooral, laat die melk niet aanbranden.
|
Verkiezingsaffiches tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 1981
|
 |
|
|
|
Een campagne gericht op de gewone mensen
|
Artikelen
|
Ruud Koole
|
Joop den Uyl behaalde in 1977 het beste PvdA-resultaat ooit door radicale vernieuwers tevreden te houden én zich in de campagne te richten op gewone mensen met gewone zorgen. Die balanceeract tussen idealisme en pragmatisme vormt volgens Ruud Koole de rode draad door de hele geschiedenis van de sociaaldemocratie – en bepaalt ook vandaag het lot van GroenLinks-PvdA.
Lees verder ›
|
|
|
Het partijpolitieke congresseizoen, deel 1
|
|
Van afwasborstels bij de SGP tot staande ovaties én boegeroep bij GroenLinks-PvdA: het voorjaarscongresseizoen van 2025 leverde memorabele momenten op die de verdeeldheid in partijpolitiek Nederland blootlegden. Carla Hoetink geeft een overzicht van het verloop en blikt vooruit naar het volgende congresseizoen vlak voor de verkiezingen.
|
|
|
Over de toegenomen electorale volatiliteit en de groeiende relevantie van de verkiezingscampagnes
|
|
Gerrit Voerman
|
Nederlandse kiezers wisselen flink van partij waardoor de verkiezingscampagnes steeds belangrijker worden. Waar campagnes vroeger werden weggewuifd als 'preken voor eigen parochie', bepalen ze nu vaak het verschil tussen winst en verlies. Gerrit Voerman legt uit hoe de ontzuiling leidde tot een electorale revolutie waarin campagnes transformeerden van rituelen tot cruciale instrumenten in de strijd om de zwevende kiezer.
Lees verder ›
|
|
|
De Hofvijver, Parlement.com en het MI in de aanloop naar de verkiezingen
|
|
Met de verkiezingen in aantocht lichten we in dit artikel toe wat u de komende periode kan verwachten van het redactieteam van Het Montesquieu Instituut: wekelijkse Hofvijvers, achtergrondartikelen en biografieën van kandidaten.
Lees verder ›
|
|
|
Campagnemateriaal
|
|
Van een VVD-fles 'Sauvignon de Liberale' tot BBB-mondkapjes; het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen laten het meest creatieve en bizarre campagnemateriaal uit decennia Nederlandse verkiezingsstrijd zien. Een blik op hoe politici door de jaren hun boodschap proberen te verkopen.
Lees verder ›
|
|
|
Boekrecensie De strijd om de stembus
|
|
Poëziealbum over verkiezingscampagne
|
In maart verscheen 'De strijd om de stembus', een rijk geďllustreerd overzicht van verkiezingscampagnes voor de Tweede Kamer sinds 1848. Jan Schinkelshoek, voormalig campagneleider van Ruud Lubbers, recenseerde het boek voor het Montesquieu Instituut. Hij roemt de uitgave als informatief en beeldend, vol anekdotes én analyse. Met de verkiezingscampagne op komst is het boek nog relevanter.
Lees verder ›
|
|
|
Boekaankondiging 'De minister-president: een ambt in ontwikkeling'
|
|
Deze maand verscheen 'De minister-president: een ambt in ontwikkeling', onder redactie van Alexander van Kessel, Jasper Dekker en Afke Groen. De bundel laat zien hoe het ambt sinds 1848 uitgroeide tot spil in politiek, bestuur én campagne. Het hoofdstuk over Mark Rutte, waarin Ronald Kroeze zijn visie en campagnevoering analyseert, is gratis toegankelijk te lezen via onze website.
Lees verder ›
|
|
|

"Sinterklaas bestaat, daar zit 'ie"
VVD-leider Hans Wiegel over Joop den Uyl tijdens de verkiezingscampagne in 1972; VVD en PvdA zijn wel vaker niet zulke goede vrienden
|
|
En verder
|
Nieuws
|
 | Wandelingen door de Handelingen |
 | Is het mogelijk democratie te meten? Een kijkje achter de schermen bij de Democratie Monitor |
|
|
|
|
|
|
|
Partners
Colofon
De Hofvijver is een uitgave van het Montesquieu Instituut en zijn partners.
Lees verder ›
Aan- en afmelden
Hier kunt u zich aanmelden voor deze nieuwsbrief.
Deze brief niet meer ontvangen? U kunt zich hier afmelden.
|
|
|
|
|
|
|