Brief van de Europese Commissie inzake beantwoording over de Commissiemededeling over uitvoering en vereenvoudiging - Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's Een eenvoudiger en sneller Europa: mededeling over uitvoering en vereenvoudiging - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. D toegevoegd aan dossier 36717 - Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's Een eenvoudiger en sneller Europa: mededeling over uitvoering en vereenvoudiging.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's Een eenvoudiger en sneller Europa: mededeling over uitvoering en vereenvoudiging; Brief van de Europese Commissie inzake beantwoording over de Commissiemededeling over uitvoering en vereenvoudiging |
---|---|
Documentdatum | 21-07-2025 |
Publicatiedatum | 21-07-2025 |
Nummer | KST1207603 |
Kenmerk | 36717, nr. D |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Eerste Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2024-2025
36 717 Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad,
het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's Een eenvoudiger en sneller Europa: mededeling over uitvoering en vereenvoudiging
D BRIEF VAN DE LEDEN SEFCOVIC EN DOMBROVSKIS VAN DE EUROPESE
COMMISSIE
Aan de voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken / Klimaat en Groene Groei
Cc: Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Brussel, 16 juli 2025
De Commissie dankt de Eerste Kamer voor het advies over de mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Europees Comité van de Regio's over een eenvoudiger en sneller Europa: mededeling over uitvoering en vereenvoudiging (COM(2025)47 final i).
De Commissie waardeert de steun van de Eerste Kamer voor de vermindering van de administratieve lasten, kostenbesparingen en andere maatregelen ter vereenvoudiging van de regelgeving, die een belangrijke prioriteit zijn in de politieke beleidslijnen van voorzitter Von der Leyen voor 2024-2029.
De Commissie deelt de bezorgdheid van de Eerste Kamer dat de regeldruk evenredig moet zijn, aangezien rapporteringsverplichtingen, terugkerende administratieve lasten en nalevings- en aanpassingskosten een rem op de economische groei kunnen vormen, met name voor kleine en middelgrote ondernemingen, maar ook voor grotere ondernemingen. Om deze problemen aan te pakken en zonder afbreuk te doen aan de hoge sociale, ecologische en economische normen van Europa, heeft de Commissie ambitieuze doelstellingen vastgesteld om de regeldruk te verminderen, waaronder een vermindering van de administratieve kosten met 25 %, en met 35 % voor kleine en middelgrote ondernemingen.
Dit zal worden bereikt door streefcijfers voor lastenvermindering toe te passen op een basisniveau van alle administratieve kosten, met als doel de terugkerende administratieve kosten tegen het einde van de Commissietermijn met 37,5 miljard EUR te verlagen. Aangezien dit streefcijfer voor kostenbesparingen op EU-niveau is vastgesteld voor EU-wetgeving, kan het in jaarperioden worden gerapporteerd, maar kan het niet worden uitgesplitst per lidstaat en per nationale wetgeving.
Voor de gehele Commissietermijn 2024-2029 zal elk wetgevingsvoorstel van het jaarlijkse werkprogramma van de Commissie met aanzienlijke gevolgen en beleidsopties vergezeld blijven gaan van hetzij een regelmatige effectbeoordeling, hetzij, in dringende gevallen, een werkdocument van de diensten van de Commissie met de beschikbare ondersteunende stukken.
Alle effectbeoordelingen worden onderzocht door de Raad voor regelgevingstoetsing, een onafhankelijk toezichthoudend orgaan binnen de Commissie. Die Raad zorgt voor kwaliteitsborging, waardoor het college besluiten kan nemen op basis van de beste beschikbare informatie en standpunten van belanghebbenden, maar vervangt niet de politieke besluitvorming. Ook zijn er toezichthouders in de lidstaten, waarvan sommige zijn georganiseerd in RegWatch Europe, een pan-Europese organisatie van toezichthoudende instanties1. RegWatch neemt regelmatig deel aan vergaderingen en conferenties op Europees en internationaal niveau en voert dialogen met de Raad voor regelgevingstoetsing. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) beveelt in haar beleidsaanbevelingen toezichthouders aan als middel om ontwikkelingen op regelgevingsgebied te beoordelen en te evalueren. In de recentste publicatie van de OESO met vooruitzichten voor regelgeving van april 2025 wordt het regelgevend toezicht vergelijkend behandeld2.
In het pakket vereenvoudiging van het gemeenschappelijk landbouwbeleid stelt de Commissie voor onnodige administratieve lasten voor landbouwers en overheden te verlichten en over te stappen op een flexibelere uitvoering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid, waarbij de diversiteit van de landbouw en de lokale omgeving in de EU beter tot uiting komt, maar zonder de doelstellingen van dit beleid te versoepelen.
De door de Commissie in het gemeenschappelijk landbouwbeleid voorgestelde wetswijzigingen omvatten veranderingen in de richting van vereenvoudiging van de vereisten voor landbouwbedrijven, een ruimere erkenning van uiteenlopende landbouwpraktijken zoals biologische landbouw, gestroomlijnde steun voor kleine en middelgrote landbouwbedrijven door middel van vereenvoudigde betalingen, en maatregelen om het concurrentievermogen te versterken, zoals betere toegang tot financiële instrumenten en werk aan digitale oplossingen.
Middels concrete resultaten op het gebied van vereenvoudiging, concurrentievermogen, veerkracht en digitalisering zouden die veranderingen tot 1,58 miljard EUR per jaar kunnen besparen voor landbouwers en 210 miljoen EUR voor nationale overheden.
De Commissie neemt nota van de bezorgdheid van de Eerste Kamer over de complexiteit en de uitvoeringskosten van duurzaamheidsrapportering. De Commissie heeft omnibusvoorstellen ingediend om de richtlijn duurzaamheidsrapportering door bedrijven en de richtlijn inzake passende zorgvuldigheid in het bedrijfsleven op het gebied van duurzaamheid te vereenvoudigen, alsook voorstellen voor wijzigingen van de EU-taxonomie en het mechanisme voor koolstofgrenscorrectie.
Als de voorstellen in het pakket van de Commissie worden aangenomen en uitgevoerd zoals ze vandaag ter tafel liggen, zullen zij volgens voorzichtige ramingen een totale besparing op de jaarlijkse administratieve kosten van ongeveer 6,3 miljard EUR opleveren. Ter ondersteuning van beleidsprioriteiten kunnen verder voor 50 miljard EUR extra publieke en particuliere investeringen worden geactiveerd. De voorgestelde wijzigingen van de verordening betreffende het EU-mechanisme voor koolstofgrenscorrectie omvatten vereenvoudigingen voor importeurs van kleine hoeveelheden en strengere handhavingsmaatregelen voor opzettelijke niet-naleving.
Ten aanzien van de Europese portemonnee voor ondernemingen is het niet de bedoeling een handhavings- of toezichtsinstrument op te zetten. De Commissie eerbiedigt de fundamentele economische vrijheden en rechten uit hoofde van de EU-Verdragen en het Handvest van de grondrechten van de EU. Met de European portemonnee voor ondernemingen wil de Commissie digitale interacties tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden vereenvoudigen, veilige gegevensuitwisseling mogelijk maken en nieuwe mogelijkheden voor verleners van vertrouwensdiensten creëren.
De Commissie waardeert de belangstelling van de Eerste Kamer voor de uitvoeringsdialogen, die tweemaal per jaar op politiek niveau zullen worden gehouden, waarbij commissarissen bijeenkomen met belanghebbenden om na te gaan hoe de uitvoering en de vereenvoudiging kunnen worden verbeterd, vergemakkelijkt en versneld. De dialogen geven belanghebbenden een platform om hun ervaringen te delen en feedback te geven over de uitvoering van EU-beleid en -regels, zodat in real time inzicht kan worden verkregen in de uitdagingen waarmee ondernemingen en partijen in de praktijk te maken hebben. De keuze van de deelnemers hangt af van het specifieke onderwerp of de specifieke onderwerpen van de dialoog.
De eerste uitvoeringsdialoog over de ervaringen met het GLB in de huidige begrotingsperiode 2021-2027 vond plaats op 3 juni. De agenda voor komende en voorbije uitvoeringsdialogen is online beschikbaar3.
De Commissie is vastbesloten de agenda voor vereenvoudiging en uitvoering tot een succes te maken. Dit kan alleen worden bereikt door samenwerking met de lidstaten en andere belanghebbenden.
Ten aanzien van de kwestie van een eventueel verbod op gold-plating is de Commissie van mening dat, indien de lidstaten strengere eisen kunnen handhaven of invoeren dan nodig op grond van de EU-wetgeving, het in de eerste plaats aan iedere lidstaat is om te beoordelen of een dergelijke nationale maatregel passend is. Ten aanzien van het milieubeleid merkt de Commissie echter op dat artikel 193 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie uitdrukkelijk die mogelijkheid biedt, zodat de Uniewetgever ter zake geen verboden kan opleggen.
De Europese Commissie hoopt dat zij met dit antwoord voldoende is ingegaan op de door de Eerste Kamer aan de orde gestelde punten en kijkt uit naar het verdere verloop van de politieke dialoog.
Maros Sefcovic
Lid van de Commissie
Valdis Dombrovskis
Lid van de Commissie
3
https://www.regwatcheurope.eu/
https://www.oecd.org/en/publications/oecd-regulatory-policy-outlook-2025_56b60e39-en.html
https://commission.europa.eu/law/law-making-process/better-regulation/simplification-and-
implementation/implementation-dialogues_en