Besluit 2020/1075 - Sluiting van de Overeenkomst betreffende de veiligheid van de burgerluchtvaart tussen de EU en de regering van China

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 24 juli 2020 gepubliceerd en is op 26 juni 2020 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2020/1075 van de Raad van 26 juni 2020 inzake de sluiting van de Overeenkomst betreffende de veiligheid van de burgerluchtvaart tussen de Europese Unie en de regering van de Volksrepubliek China

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2020/1075 of 26 June 2020 on the conclusion of the Agreement on civil aviation safety between the European Union and the Government of the People’s Republic of China
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2020/1075
Origineel voorstel COM(2018)308 NLEN
Celex-nummer i 32020D1075

3.

Key dates

Document 26-06-2020; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 24-07-2020; PB L 240 p. 1-3
Inwerkingtreding 26-06-2020; in werking datum document zie art 6
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

24.7.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 240/1

 

BESLUIT (EU) 2020/1075 VAN DE RAAD

van 26 juni 2020

inzake de sluiting van de Overeenkomst betreffende de veiligheid van de burgerluchtvaart tussen de Europese Unie en de regering van de Volksrepubliek China

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2, in samenhang met artikel 218, lid 6, tweede alinea, onder a), v), en artikel 218, lid 7,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Gezien de goedkeuring van het Europees Parlement (1),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Commissie heeft namens de Europese Unie met de Volksrepubliek China onderhandeld over een overeenkomst tussen de Unie en de regering van de Volksrepubliek China betreffende de veiligheid van de burgerluchtvaart (“de overeenkomst”), overeenkomstig het besluit van de Raad van 7 maart 2016 waarbij de Commissie werd gemachtigd de onderhandelingen te openen.

 

(2)

Overeenkomstig Besluit (EU) 2018/1153 van de Raad (2) is de overeenkomst op 20 mei 2019 ondertekend, onder voorbehoud van de sluiting ervan op een latere datum.

 

(3)

Voor de deelname van de Unie aan de gezamenlijke instanties waarin de overeenkomst voorziet, en voor de vaststelling van vrijwaringsmaatregelen, verzoeken om overleg en maatregelen tot opschorting van de verplichtingen tot aanvaarding moeten er procedurele regelingen worden getroffen.

 

(4)

Overeenkomstig artikel 11, lid 2, onder c), en artikel 17, lid 6, van de overeenkomst kan het krachtens artikel 11, lid 1, van de overeenkomst ingestelde Gemengd Comité (“het Gemengd Comité”) de bijlagen bij de overeenkomst wijzigen.

 

(5)

Om de goedkeuring van dergelijke wijzigingen van de bijlagen bij de overeenkomst door het Gemengd Comité te vergemakkelijken en om het risico te voorkomen dat de Unie geen standpunt over wijzigingsvoorstellen kan innemen, moet de Commissie worden gemachtigd om dergelijke wijzigingsvoorstellen namens de Unie goed te keuren, onder specifieke materiële en procedurele voorwaarden.

 

(6)

Om ervoor te zorgen dat de goedkeuring door de Commissie van voorstellen tot wijziging van de bijlagen bij de overeenkomst die door het Gemengd Comité worden vastgesteld, in overeenstemming is met de voorwaarden uit dit besluit, moet de Commissie die wijzigingsvoorstellen ruim vóór de bijeenkomst van het Gemengd Comité waarop de wijzigingen worden vastgesteld, bij de Raad indienen voor raadpleging. De conformiteit van de door de Commissie bij de Raad ingediende wijzigingen moet worden beoordeeld door het Comité van permanente vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten (“Coreper”).

 

(7)

De overeenkomst moet worden goedgekeurd,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

De Overeenkomst betreffende de veiligheid van de burgerluchtvaart tussen de Europese Unie en de regering van de Volksrepubliek China (“de overeenkomst”) wordt goedgekeurd namens de Unie.

De tekst van de overeenkomst is aan dit besluit gehecht.

Artikel 2

De voorzitter van de Raad gaat namens de Europese Unie over tot de in artikel 17, lid 1, van de overeenkomst bedoelde kennisgeving (3).

Artikel 3

  • 1. 
    De Unie wordt in het bij artikel 11, lid 1, van de overeenkomst opgerichte Gemengd Comité vertegenwoordigd door de Europese Commissie, die wordt bijgestaan door het Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart (“EASA”) en vergezeld door de luchtvaartautoriteiten als vertegenwoordigers van de lidstaten.
  • 2. 
    De Unie wordt in de bij punt 3.1.1 van bijlage I bij de overeenkomst opgerichte Raad van toezicht op certificering vertegenwoordigd door EASA, dat wordt bijgestaan door de luchtvaartautoriteiten die rechtstreeks belanghebbend zijn bij de agenda van elke...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.