Verordening 2020/2226 - Luchtvaartveiligheidsaspecten ten aanzien van het einde van de in het Akkoord inzake de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de EU en Euratom vastgestelde overgangsperiode

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening was geldig van 29 december 2020 tot 31 december 2020.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EU) 2020/2226 van het Europees Parlement en de Raad van 23 december 2020 inzake bepaalde luchtvaartveiligheidsaspecten ten aanzien van het einde van de in het Akkoord inzake de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland uit de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie vastgestelde overgangsperiode

officiële Engelstalige titel

Regulation (EU) 2020/2226 of the European Parliament and of the Council of 23 December 2020 on certain aspects of aviation safety with regard to the end of the transition period provided for in the Agreement on the withdrawal of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland from the European Union and the European Atomic Energy Community
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2020/2226
Origineel voorstel COM(2020)828 NLEN
Celex-nummer i 32020R2226

3.

Key dates

Document 23-12-2020; datum van ondertekening
Bekendmaking in Publicatieblad 28-12-2020; PB L 437 p. 97-101
Ondertekening 23-12-2020
Inwerkingtreding 29-12-2020; in werking datum publicatie +1 zie art 5.1
Einde geldigheid 31-12-2020; zie art. 5.3 zie 22020A1231(01) en 22021X0101(01)

4.

Wettekst

28.12.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 437/97

 

VERORDENING (EU) 2020/2226 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 23 december 2020

inzake bepaalde luchtvaartveiligheidsaspecten ten aanzien van het einde van de in het Akkoord inzake de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland uit de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie vastgestelde overgangsperiode

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Na raadpleging van het Europees Economisch en Sociaal Comité,

Na raadpleging van het Comité van de Regio's,

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (1),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het Akkoord over de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland uit de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie (2) (het “terugtrekkingsakkoord”) is door de Unie gesloten bij Besluit (EU) 2020/135 van de Raad (3) en is op 1 februari 2020 in werking getreden. De in artikel 126 van het terugtrekkingsakkoord vastgestelde overgangsperiode (de “overgangsperiode”), waarin het Unierecht van toepassing blijft op en in het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland (het “Verenigd Koninkrijk”) overeenkomstig artikel 127 van het terugtrekkingsakkoord, loopt af op 31 december 2020.

 

(2)

De belangrijkste doelstelling van Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees Parlement en de Raad (4) is de totstandbrenging en instandhouding van een hoog en uniform veiligheidsniveau in de luchtvaart in de Unie. Daartoe is voor verschillende luchtvaartactiviteiten een systeem van certificaten opgezet, met als doel het vereiste veiligheidsniveau tot stand te brengen en te zorgen voor de noodzakelijke verificaties en de wederzijdse aanvaarding van afgegeven certificaten.

 

(3)

Op het gebied van luchtvaartveiligheid kunnen de gevolgen van het einde van de overgangsperiode voor certificaten en goedkeuringen zonder akkoord over de nieuwe betrekkingen tussen de Unie en het Verenigd Koninkrijk op het gebied van luchtvaartveiligheid door vele partijen door middel van verschillende maatregelen worden aangepakt. Deze maatregelen omvatten de overdracht naar een burgerluchtvaartautoriteit van een van de lidstaten en de aanvraag, vóór het einde van de overgangsperiode, van een door het Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart (het “Agentschap”) afgegeven certificaat, dat van kracht wordt op de dag na het einde van de overgangsperiode.

 

(4)

Voor sommige certificaten moeten echter specifieke maatregelen worden genomen om de gevolgen van het einde van de overgangsperiode op te vangen. Dit is met name het geval voor ontwerpcertificaten die vóór het einde van de overgangsperiode door het Agentschap zijn afgegeven aan ontwerporganisaties met hoofdvestiging in het Verenigd Koninkrijk of door ontwerporganisaties die door het Agentschap zijn erkend. Tot die datum voerde het Agentschap namens het Verenigd Koninkrijk de functies en taken uit van de “staat van ontwerp” in het kader van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart en de bijlagen daarbij, als bepaald in artikel 77, lid 1, van Verordening (EU) 2018/1139. Na het einde van de overgangsperiode zullen de functies en taken van de “staat van ontwerp” met betrekking tot het Verenigd Koninkrijk worden vervuld door de burgerluchtvaartautoriteit van het Verenigd Koninkrijk. Om die wijziging op te vangen, heeft het Verenigd Koninkrijk wetgeving vastgesteld om ontwerpcertificaten die vóór de overgangsperiode zijn afgegeven te beschouwen als certificaten die krachtens de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.