Toelichting bij COM(2006)581 - Sluiting van de Overeenkomst tussen de regering van de VS en de EG over de coördinatie van programma's voor energie-efficiëntie-etikettering voor kantoorapparatuur

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Deze overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en de Verenigde Staten van Amerika bevat bepalingen om de programma's voor energie-efficiëntie-etikettering voor kantoorapparatuur (computers, beeldschermen, printers, kopieerapparaten, faxapparaten, enz.) te coördineren, teneinde hun energie-efficiëntie te vergroten zonder handelsbelemmeringen te creëren.

2. Deze nieuwe overeenkomst bouwt voort op de ervaringen die zijn opgedaan in de eerste periode van de tenuitvoerlegging van een gemeenschappelijk, vrijwillig programma voor energie-efficiëntie-etikettering voor kantoorapparatuur (het ENERGY STAR-programma) krachtens de eerste overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en de Verenigde Staten van Amerika, die in 2000 is ondertekend [1].

3. De gedetailleerde motieven voor het afsluiten van een nieuwe overeenkomst inzake de voortzetting van het ENERGY STAR-programma voor een tweede periode van vijf jaar, op basis van de overeenkomst die is bijgevoegd in de bijlage, zijn uiteengezet in de aanbeveling van de Commissie aan de Raad teneinde de Commissie te machtigen onderhandelingen te openen voor de sluiting van de tweede ENERGY STAR-overeenkomst [2] en in de mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de eerste periode van de tenuitvoerlegging van het ENERGY STAR-programma in de Europese Gemeenschap [3]. De belangrijkste elementen worden hierna samengevat.

· Efficiënt gebruik van energie is een van de hoofdpijlers van het EG-beleid voor duurzame energie. In het Groenboek van de Commissie inzake energie-efficiëntie [4] worden de volgende belangrijke voordelen van een efficiënt energiegebruik genoemd: het veilig stellen van het concurrentievermogen van de Europese industrie, die haar voordeel doet met een lager energieverbruik, bescherming van het milieu dankzij een vermindering van het energiegebruik en de bijbehorende uitstoot van kooldioxide, veiligstelling van de energievoorziening door het verlagen van de energievraag en dus vermindering van de afhankelijkheid van energie-invoer;

· Kantoorapparatuur heeft een belangrijk aandeel in het elektriciteitsverbruik binnen de EG. Als er geen maatregelen worden genomen, kan het verbruik toenemen doordat de functionaliteit van de apparatuur wordt uitgebreid en het aantal apparaten in kantoren en huishoudens toeneemt. Om de doelstellingen van het Groenboek inzake energie-efficiëntie te behalen, moet de energie-efficiëntie van kantoorapparatuur dus verder worden geoptimaliseerd;

· Het EG-ENERGY STAR-programma biedt een kader voor de coördinatie van de inspanningen van de EG-lidstaten ter verbetering van de energie-efficiëntie van kantoorapparatuur. Een gecoördineerde aanpak is noodzakelijk om negatieve effecten voor de industrie en de handel te minimaliseren; ongecoördineerde nationale eisen zouden immers extra kosten meebrengen voor producenten en handelaars en bijgevolg voor de kopers en gebruikers van dergelijke apparatuur;

· Aangezien kantoorapparatuur wereldwijd wordt verhandeld moeten maatregelen ter optimalisering van het energieverbruik van die producten samen met de mondiale partners en beleidsmakers worden genomen. Een geharmoniseerde aanpak vermindert de kosten voor de tenuitvoerlegging van het programma en voorkomt verwarring bij de consument. Het ENERGY STAR-programma levert een kader voor de coördinatie van acties ter verbetering van de energie-efficiëntie van kantoorapparatuur, samen met de VS, Japan, Korea en andere belangrijke markten. Het ENERGY STAR-programma, waartoe het U.S. EPA het initiatief heeft genomen en dat voor de EG en de EER wordt beheerd door de Europese Commissie, is daarom het natuurlijke platform voor maatregelen ter verbetering van de energie-efficiëntie van kantoorapparatuur via etikettering;

· Het ENERGY STAR-programma wordt breed gedragen door de fabrikanten. In de VS is het bovendien belangrijk bij openbare aanbestedingen aangezien daarbij de technische specificaties in acht moeten worden genomen. Dit stimuleert fabrikanten producten op de markt te brengen die voldoen aan de eisen van het programma. Hierdoor wordt de markt in de richting van energie-efficiënte producten gestuurd en zouden aanzienlijke energiebesparingen kunnen worden gerealiseerd, mits de technische specificaties stringent zijn (zodat bijvoorbeeld slechts 25 procent van de modellen eraan voldoet) op het moment dat de criteria worden vastgesteld. De Commissie gelooft dat de input van EG-deskundigen belangrijk is en bijdraagt tot de uitwerking van samenhangende en stringente technische specificaties.

· De Commissie en het ENERGY STAR-bestuur van de Europese Gemeenschap zijn van mening dat het ENERGY STAR-programma heeft bijgedragen tot de verbetering van de energie-efficiëntie van kantoorapparatuur die in de Gemeenschap wordt verkocht. Dit is een kwalitatief oordeel, want de hoeveelheid energie die in de periode 2001-2006 in de Gemeenschap is bespaard door de tenuitvoerlegging van het programma, kan niet worden gekwantificeerd. Er is echter nog een groot potentieel voor verdere kosteneffectieve verbetering van de energieprestaties van kantoorapparatuur. Gezien de snelle innovatie en productontwikkeling in de desbetreffende sector zijn echter zeer flexibele instrumenten, zoals etiketteringsregelingen op basis van vrijwilligheid, het aangewezen middel om de snelle technologische en marktontwikkelingen te volgen.

· Het programma vergroot de transparantie in de sector in kwestie, met name wat de energieprestaties van de apparatuur betreft. Dit is een voorwaarde voor de ontwikkeling van activiteiten die erop gericht zijn consumenten, de tertiaire sector en inkopers van kantoorapparatuur in de openbare sector ertoe aan te sporen bij hun aankoopbeslissing ook de energie-efficiëntie en de totale kostprijs, inclusief de totale elektriciteitsfactuur, in rekening te brengen. Met name kan de ENERGY STAR-gegevensbank, die wordt beheerd door de Commissie en het EPA, worden gebruikt als basis voor activiteiten van nationale, regionale en lokale autoriteiten om de aankoop van bijzonder energie-efficiënte kantoorapparatuur te bevorderen.

4. Conform de onderhandelingsrichtsnoeren die de Raad de Commissie heeft gegeven, bevat artikel I, lid 4, van de nieuwe overeenkomst de eis dat de gemeenschappelijke technische specificaties (de efficiëntiecriteria waaraan moet worden voldaan om voor het ENERGY STAR-logo in aanmerking te komen) stringent moeten zijn. Dit is een voorwaarde om de energie-efficiëntie van kantoorapparatuur effectief te kunnen bevorderen.

5. Bijlage C bij de nieuwe overeenkomst bevat stringente en innovatieve gemeenschappelijke technische specificaties voor computermonitoren en grafische apparatuur (kopieerapparaten, printers, faxapparaten, enz.), die zowel betrekking hebben op het energieverbruik in de stand-by-stand als in de aanstand. Er wordt geschat dat de nieuwe gemeenschappelijke technische specificaties voor grafische apparaten in de komende drie jaar in de EU-25 circa 17 TW zullen besparen [5]. Momenteel worden nieuwe gemeenschappelijke technische specificaties voor computers ontwikkeld, die naar verwacht in 2007 van kracht zullen worden. Deze kunnen met wederzijds goedvinden van de Commissie en het U.S. Environmental Protection Agency, die als de beheersinstanties voor het programma optreden, aan de overeenkomst worden toegevoegd.

6. Tijdens de raadplegingen over de beweegredenen voor verlenging van de ENERGY STAR-overeenkomst heeft het ENERGY STAR-bestuur van de Europese Gemeenschap (een raadplegend forum dat bestaat uit de lidstaten, de industrie en milieu- en consumenten-NGO's) verzocht het ENERGY STAR-programma in de EG efficiënter ten uitvoer te leggen als de overeenkomst wordt verlengd. Aangezien het ENERGY STAR-bestuur van de Europese Gemeenschap over alle aspecten van het ENERGY STAR-programma wordt geraadpleegd en gelet op het vrijwillige karakter van het programma, is de Commissie van mening dat het niet nodig is het door de Raad krachtens artikel 133 van het Verdrag aangewezen “speciaal comité” te raadplegen over kwesties verband houdende met de wijziging van de technische bijlagen bij de overeenkomst; dit zou slechts tot onnodige vertragingen in de procedure leiden en de invoering van nieuwe technische criteria vertragen, hetgeen de effectiviteit van het programma geen goed zou doen.

7. In overeenstemming met de onderhandelingsrichtsnoeren die de Raad de Commissie heeft gegeven, wordt voorgesteld toe te staan dat bijlage A (ontwerp van het ENERGY STAR-logo) en bijlage B (richtsnoeren voor het gebruik van het logo) door de beheersinstanties krachtens artikel IX van de nieuwe overeenkomst worden gewijzigd teneinde de aanpassing aan de markteisen te vergemakkelijken.

8. Het Europees Parlement is in de vergadering van zijn Commissie industrie, onderzoek en energie van 30 mei 2006 geïnformeerd over de onderhandelingen over de nieuwe ENERGY STAR-overeenkomst.

9. Tegelijk met dit voorstel voor een beschikking wordt een voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de tenuitvoerlegging van de ENERGY STAR-overeenkomst in de Gemeenschap ingediend.

10. Dit voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de begroting van de Europese Gemeenschappen.