Toelichting bij COM(2012)202 - Wijziging van Besluit 97/836/EG inzake toetreding tot de VN/ECE-overeenkomst over eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen, en erkenning van goedkeuringen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

·

Motivering en doel van het voorstel



De Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) ontwikkelt op internationaal niveau geharmoniseerde voorschriften om technische belemmeringen voor de handel in motorvoertuigen tussen de partijen bij de Herziene Overeenkomst van 1958 op te heffen en ervoor te zorgen dat die voertuigen een hoog niveau van veiligheids- en milieubescherming bieden.

Het doel van dit voorstel is de procedure waarbij de Commissie namens de Unie stemt over VN/ECE-reglementen te vereenvoudigen en te versnellen en zo de goedkeuring van deze regelgeving in het kader van de VN/ECE te bespoedigen. Dit is belangrijk nu het EU-typegoedkeuringssysteem voor voertuigen in toenemende mate berust op VN/ECE-reglementen, die EU-wetgeving vervangen (zie Verordening (EG) nr. 661/2009 inzake algemene veiligheid[1]). Door een snellere aanneming van wetgeving zal bovendien sneller kunnen worden gereageerd op regelgevingsverzoeken van marktdeelnemers.

Daarnaast is de besluitvormingsprocedure die moet worden gevolgd voor het bepalen van het standpunt van de Unie bij stemming over de goedkeuring van VN/ECE-reglementen en voor het sluiten van overeenkomsten tussen de Unie en internationale organisaties, ingrijpend gewijzigd als gevolg van de wijzigingen van de verdragen die na de vaststelling van Besluit 97/836/EG van de Raad hebben plaatsgevonden, en met name de vaststelling van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en de besluiten moeten aan de nieuwe procedures worden aangepast.

Dit voorstel is bedoeld om Besluit 97/836/EG van de Raad aan te passen aan de besluitvormingsprocedures voor internationale overeenkomsten zoals uiteengezet in het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

·

Algemene context



Bij Besluit 97/836/EG van de Raad van 27 november 1997 inzake de toetreding van de Europese Gemeenschap tot de overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (“Herziene Overeenkomst van 1958”)[2] is de Unie tot de Herziene Overeenkomst van 1958 toegetreden.

Dat besluit moet worden aangepast aan de wijzigingen die door het VWEU zijn aangebracht in de besluitvormingsprocedure voor het bepalen van het standpunt van de Unie bij stemming over de goedkeuring van VN/ECE-reglementen en voor het sluiten van overeenkomsten tussen de Unie en internationale organisaties.

·

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



De Unie is bij Besluit 97/836/EG van de Raad van 27 november 1997 toegetreden tot de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (“Herziene Overeenkomst van 1958”).

·

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU



Het voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen van de gemeenschappelijke handelspolitiek volgens artikel 217 VWEU. De deelname van de Unie aan het werk van de VN/ECE bevordert de ontwikkeling en versterking van de internationale harmonisatie van technische reglementen voor voertuigen en draagt bij tot het vergemakkelijken van de internationale handel in motorvoertuigen. De Overeenkomst van 1958 speelt hierbij een sleutelrol omdat fabrikanten gemeenschappelijke typegoedkeuringsnormen kunnen hanteren in de wetenschap dat hun producten door talrijke landen op verschillende continenten zullen worden erkend als zijnde in overeenstemming met hun nationale wetgeving. Internationale harmonisatie van de regelgeving is dan ook een van de efficiëntste instrumenten om handelsbelemmeringen te voorkomen.

1.

Resultaten van de raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



·

Raadpleging van belanghebbende partijen



Voor het opstellen van het voorstel heeft de Europese Commissie de belanghebbende partijen geraadpleegd in het kader van het technisch comité motorvoertuigen. · Effectbeoordeling Voor dit voorstel werd geen effectbeoordeling uitgevoerd.

2.

Juridische elementen van het voorstel



·

Samenvatting van de voorgestelde maatregel



Door dit voorstel wordt Besluit 97/836/EG van de Raad aangepast aan de wijzigingen die door het VWEU zijn aangebracht in de besluitvormingsprocedure die moet worden gevolgd voor het bepalen van het standpunt van de Unie bij stemming over de goedkeuring van VN/ECE-reglementen en voor het sluiten van overeenkomsten tussen de Unie en internationale organisaties.

·

Rechtsgrondslag



Aangezien de te wijzigen handeling van de Raad berustte op de artikelen 100 A en 113, in samenhang met artikel 228, lid 2, eerste zin, artikel 228, lid 3, tweede alinea, en artikel 228, lid 4, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, is de rechtsgrondslag van dit voorstel artikel 207, lid 3, in samenhang met artikel 218, lid 6, onder a), v), van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

·

Subsidiariteitsbeginsel



Het is alleen op het niveau van de Unie mogelijk vóór internationale instrumenten als de ontwerpreglementen van de VN/ECE te stemmen en die instrumenten in het systeem van de Unie voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen op te nemen. Zo wordt niet alleen een versnippering van de interne markt voorkomen, maar worden in de hele EU ook dezelfde gezondheids- en veiligheidsnormen gewaarborgd. Dit biedt ook schaalvoordelen: producten kunnen voor de hele Europese markt, en zelfs voor de internationale markt, worden gemaakt in plaats van aangepast te worden om in elke lidstaat nationale typegoedkeuring te verkrijgen.

Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

·

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel omdat het niet verder gaat dan nodig is om de doelstellingen te verwezenlijken, namelijk een goede werking van de interne markt te waarborgen en tegelijkertijd een hoog niveau van openbare veiligheid en bescherming te bieden.

·

Keuze van instrumenten



Voorgesteld instrument: besluit van de Raad.

Het gebruik van een besluit van de Raad wordt passend geacht aangezien dit in overeenstemming is met artikel 218, lid 6, VWEU.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Unie.

4.

Aanvullende informatie



·

Europese Economische Ruimte



De voorgestelde maatregel betreft geen onderwerp dat onder de EER-Overeenkomst valt en moet daarom niet worden uitgebreid tot de Europese Economische Ruimte.