Toelichting bij COM(2013)776 - Schorsing autonome rechten van het gemeenschappelijk douanetarief voor bepaalde landbouw- en industrieproducten en intrekken verordening (EU) nr. 1344/2011

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Achtergrond van het voorstel

De Commissie komt met een voorstel voor een nieuwe basisverordening betreffende autonome tariefschorsingen omdat Verordening (EU) nr. 1344/2011 van de Raad van 19 december 2011 viermaal werd gewijzigd en visserijproducten niet langer onder die verordening vallen. Duidelijkheidshalve wordt daarom voorgesteld om deze verordening in te trekken en door bijgaand voorstel te vervangen.

De productie in de Unie van de in deze verordening genoemde producten is onbestaande of ontoereikend; als bedrijven de kans krijgen deze producten gedurende een bepaalde tijd tegen lagere kosten te betrekken, zou het derhalve mogelijk worden de economische bedrijvigheid in de Unie te stimuleren, het concurrentievermogen van deze bedrijven te versterken en hen met name in staat te stellen werkgelegenheid te behouden of te creëren, hun structuren te moderniseren enz.

In dit verband dient erop te worden gewezen dat goederen die met schorsing van rechten worden ingevoerd, vrij over het gehele grondgebied van de Unie mogen worden vervoerd. Wanneer een tariefschorsing is toegekend, kan derhalve elk bedrijf in elke lidstaat er profijt van trekken.

Aangezien schorsingen van autonome rechten een uitzondering vormen op de algemene regel van het gemeenschappelijk douanetarief, moeten zij - zoals alle uitzonderingen - worden onderworpen aan een systematisch proces van toezicht en evaluatie op regelmatige basis (ten minste om de vijf jaar). Dit sluit niet uit dat sommige maatregelen vroegtijdig worden beëindigd wanneer het niet langer in het belang van de Unie is om de schorsing van autonome rechten van het gemeenschappelijk douanetarief te handhaven, of omdat zulks gerechtvaardigd is vanwege de technische ontwikkeling van producten en de economische ontwikkelingen op de markt, of vanwege gewijzigde omstandigheden. Wanneer de Commissie, op basis van de evaluatie, van oordeel is dat een schorsing voor een bepaald product moet worden gewijzigd of beëindigd, legt zij de Raad een dienovereenkomstig voorstel tot wijziging van de lijst in bijlage I voor.

Bijlage I bij dit voorstel omvat producten waarvoor de rechten krachtens Verordening (EU) nr. 1344/2011 van de Raad, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EU) nr. 626/2013, al zijn geschorst, alsook een aantal landbouw- en industrieproducten die sinds deze laatste wijziging aan een evaluatie zijn onderworpen.

Het werd ook dienstig geacht te bepalen dat bij de invoer van bepaalde producten niet alleen het gewicht in kg of ton, maar ook de desbetreffende bijzondere maatstaf van het betrokken product in de aangifte voor het vrije verkeer moet worden opgenomen. Bijlage II bij dit voorstel bevat de lijst van productcodes met de overeenkomstige bijzondere maatstaf.

De Commissie heeft, daarin bijgestaan door de Groep economische tariefvraagstukken, alle nieuwe verzoeken van de lidstaten om een tijdelijke schorsing van de autonome rechten van het gemeenschappelijk douanetarief onderzocht. Deze nieuwe schorsingsverzoeken zijn onderzocht aan de hand van de criteria die zijn uiteengezet in de mededeling van de Commissie inzake autonome tariefschorsingen en -contingenten (PB C 363 van 13.12.2011, blz.

6).

Het voorstel is in overeenstemming met het beleid op het gebied van de handel, ondernemingen, ontwikkeling en buitenlandse betrekkingen. Dit voorstel gaat met name niet ten koste van landen die een preferentiële handelsovereenkomst met de EU hebben (zoals landen die voor het SAP en de ACS-regeling in aanmerking komen, kandidaat-lidstaten en mogelijke kandidaat-lidstaten).

1.

Resultaten van de raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



De Groep economische tariefvraagstukken, waarin de bevoegde autoriteiten van alle lidstaten vertegenwoordigd zijn, werd geraadpleegd. Alle in de lijst vermelde schorsingen zijn in overeenstemming met het in de groep bereikte akkoord of compromis.

Er is niet gewezen op mogelijk ernstige risico’s met onomkeerbare gevolgen.

Over dit voorstel heeft interdepartementaal overleg plaatsgevonden en het zal in het Publicatieblad van de Europese Unie worden bekendgemaakt na goedkeuring door de Raad.

2.

Juridische elementen van het voorstel



De rechtsgrondslag van dit voorstel is artikel 31 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie valt.

Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel omdat dit pakket maatregelen in overeenstemming is met de beginselen voor de vereenvoudiging van de procedures voor de deelnemers aan het buitenlandse handelsverkeer en met de mededeling van de Commissie inzake autonome tariefschorsingen en -contingenten (PB C 363 van 13.12.2011, blz.

6).

Krachtens artikel 31 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie moeten autonome tariefschorsingen en -contingenten worden vastgesteld door de Raad met een gekwalificeerde meerderheid van stemmen op voorstel van de Commissie. Een verordening is derhalve het passende instrument.

3.

Gevolgen voor de begroting



Derving van douanerechten voor een totaal bedrag van circa 86 miljoen EUR per jaar. Voor de traditionele eigen middelen van de begroting komt dit neer op minderontvangsten ten belope van 64,5 miljoen EUR per jaar (75% x 86 miljoen EUR per jaar).