Toelichting bij COM(2018)765 - Machtiging voor onderhandelingen over het wijzigen van het tariefcontingent voor vlees van pluimvee in het kader van de associatieovereenkomst met Oekraïne

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

De Associatieovereenkomst, met inbegrip van een diepe en brede vrijhandelsruimte, tussen de Europese Unie (EU) en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds 1 (hierna 'de Overeenkomst' genoemd), wordt sinds 1 januari 2016 voorlopig toegepast en is op 1 september 2017 volledig in werking getreden. De Overeenkomst bevat onder meer preferentiële voorwaarden voor de bilaterale handel in goederen.

Sinds medio 2016 wordt een nieuw type deelstuk van pluimvee met gebruikmaking van de tariefpreferenties in het kader van de Overeenkomst in steeds grotere hoeveelheden uit Oekraïne in de EU ingevoerd 2 . Dit nieuwe type deelstuk bestaat uit een traditionele borstkap met daaraan de opperarmbenen van de vleugels bevestigd, die maar een klein deel van het totale gewicht van het deelstuk uitmaken. Na een minimale transformatie kan dit deelstuk als borst van pluimvee in de EU in de handel worden gebracht. Het deelstuk wordt voornamelijk ingevoerd onder tariefpost GN 0207 13 70 ("andere delen, vers"), en een kleine hoeveelheid kwam de EU binnen onder tariefpost GN 0207 14 70 ("andere delen, bevroren"). Krachtens de Overeenkomst kan de invoer onder die twee tariefposten de EU-markt tegen nulrecht binnenkomen zonder kwantitatieve beperkingen.

Er moet worden benadrukt dat voor traditionele delen van borsten van pluimvee (GN-code 0207 13 50 of 0207 14 50) een kwantitatief beperkt tariefcontingent tegen nulrecht geldt (dat momenteel 17 600 ton bedraagt en tegen 2021 tot 20 000 ton stijgt) 3 waarboven de meestbegunstigingstarieven gelden.

De snelle toename van de rechtenvrije invoer van dit specifieke deelstuk van pluimvee, die tijdens de onderhandelingen over de Overeenkomst noch bestond, noch te voorzien was, ondermijnt de bescherming voor borsten van pluimvee waarin de Overeenkomst voorziet en kan het delicate evenwicht op de EU-markt voor vlees van pluimvee verstoren.

Het doel van het voorstel is machtiging te verlenen tot het openen van onderhandelingen over een wijziging van de Overeenkomst om te voorzien in een beter kader voor de invoer in de EU van vlees van pluimvee uit Oekraïne en tegelijkertijd de beoogde bescherming van de producenten in de EU te waarborgen.

Daartoe zou de voorgenomen wijziging erin bestaan dat de twee tariefposten GN 0207 13 70 en GN 0207 14 70 worden opgenomen in het bestaande tariefcontingent, dat momenteel 17 600 ton bedraagt en tegen 2021 tot 20 000 ton stijgt (volgnummer 09.4273), terwijl de omvang van het contingent wordt herzien. Voor de invoer onder de tariefposten GN 0207 13 70 en GN 0207 14 70 boven het tariefcontingent zou dan het meestbegunstigingsrecht gelden.

Voor de vaststelling van de nieuwe omvang van het (de) contingent(en), is het passend om de omvang van de EU-invoer uit Oekraïne van pluimveeproducten onder de twee tariefposten GN 0207 13 70 en GN 0207 14 70 tussen juli 2017 en juni 2018 in aanmerking te nemen, en rekening te houden met de waarschijnlijke toename van de handel.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Het is de bedoeling een stabiel en voorspelbaar handelsklimaat voor vlees van pluimvee in het kader van de Overeenkomst tot stand te brengen en een redelijke en beheerste toename van de handel met Oekraïne te waarborgen. Dit is in overeenstemming met de in artikel 3, lid 5, van het Verdrag betreffende de Europese Unie genoemde doelstelling van vrije en eerlijke handel, alsook met de in artikel 206 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) genoemde doelstelling van een harmonische ontwikkeling van de wereldhandel.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

De hierboven vermelde doelstellingen zijn in overeenstemming met het gemeenschappelijk landbouwbeleid, en met name met de doelstellingen ervan krachtens artikel 39 VWEU, waaronder het stabiliseren van de markt.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 207, in samenhang met artikel 218, lid 4, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Overeenkomstig artikel 5, lid 3, VEU is het subsidiariteitsbeginsel niet van toepassing op gebieden die onder de exclusieve bevoegdheid van de EU vallen. De gemeenschappelijke handelspolitiek is opgenomen in de lijst van gebieden waarop de Unie exclusief bevoegd is in artikel 3 VWEU. Overeenkomstig onder meer artikel 207 VWEU valt het onderhandelen over handelsovereenkomsten onder de gemeenschappelijke handelspolitiek.

Evenredigheid

Dit voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel. Een wijziging van de tarieven en de concessies in de vorm van tariefcontingenten voor vlees van pluimvee en bereidingen daarvan in de Overeenkomst is immers de enige manier om een oplossing voor het hierboven uiteengezette probleem te bereiken en zodoende de doelstelling van dit voorstel te verwezenlijken.

Keuze van het instrument

Besluit van de Raad van de Europese Unie.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

Niet van toepassing.

Raadpleging van belanghebbenden

Diverse belanghebbenden, met name de Europese pluimveevleessector, hebben de Commissie in kennis gesteld van hun bezorgdheid over de invoer in de Unie van dit nieuwe type deelstuk van pluimvee, dat voornamelijk bestaat uit borst van pluimvee, uit Oekraïne. De Commissie heeft de invoer van vlees van pluimvee uit Oekraïne nauwlettend gevolgd en de argumenten van de belanghebbenden over deze specifieke kwestie grondig geanalyseerd.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

De Commissie heeft overlegd met diverse belanghebbenden, die hun standpunten kenbaar hebben gemaakt over specifieke markttoegangsproblemen in verband met rechtenvrije invoer van vlees van pluimvee uit Oekraïne.

Effectbeoordeling

Het voorstel wordt niet ondersteund door een effectbeoordeling.

Zoals uiteengezet in het punt 'Motivering en doel van het voorstel' neemt de rechtenvrije invoer van het nieuwe type deelstuk snel toe. Aangezien voor dergelijke invoer geen kwantitatieve beperkingen gelden, kan zij, indien de desbetreffende handelsregeling ongewijzigd blijft, de bescherming voor borsten van pluimvee in de vorm van tariefcontingenten waarin de Overeenkomst voorziet ondermijnen en bijgevolg het delicate evenwicht op de EU-markt voor vlees van pluimvee verstoren. Derhalve moet dringend een oplossing worden gevonden voor deze situatie. De Commissie heeft verschillende schriftelijke vragen ontvangen van leden van het Europees Parlement, alsook van de Europese pluimveevleessector, met het verzoek actie te ondernemen om een oplossing te vinden.

De invoer in de EU onder de twee tariefposten GN 0207 13 70 en GN 0207 14 70 bereikte in de laatste volledige kalenderjaren 2016 en 2017 een gecombineerde waarde van 43,9 miljoen EUR. Dit is 23,9 % van de totale EU-invoer van vlees van pluimvee uit Oekraïne in 2016 en 2017 en vertegenwoordigt 1,1 % van de totale EU-invoer van vlees van pluimvee uit alle derde landen in die twee kalenderjaren.

De voorgestelde maatregel voorziet in de opneming van de huidige rechtenvrije invoer onder de tariefposten GN 0207 13 70 en GN 0207 14 70 ("andere delen, vers of bevroren") in de bestaande tariefcontingenten voor de invoer van pluimvee uit Oekraïne. Dit betekent dat met de voorgestelde maatregel de bestaande EU-invoer van vlees van pluimvee uit Oekraïne zou worden gestabiliseerd en dat deze maatregel naar verwachting geen verdere gevolgen voor de bilaterale handel zal hebben.

De periode waarin de desbetreffende invoer uit Oekraïne toenam, viel samen met een daling van de invoer uit een van de belangrijkste derde landen wat de levering van vlees van pluimvee betreft, Brazilië, om redenen die hoofdzakelijk verband houden met de voedselveiligheid. In deze zeer specifieke omstandigheden kon het evenwicht op de EU-markt worden bewaard.

De reeds aanzienlijke en toenemende capaciteit voor de productie van pluimvee in Oekraïne zal echter waarschijnlijk leiden tot een verdere aanzienlijke stijging van de invoer in de EU indien rechtenvrije toegang voor de tariefposten 'andere delen, vers of bevroren' in het kader van de Overeenkomst zou worden gehandhaafd. Zonder herinvoering van een recht ten aanzien van deze tariefposten zou de Oekraïense pluimveesector kunnen blijven profiteren van onbeperkte toegang tot de EU-markt voor borsten van pluimvee. Dit dreigt de prijzen te destabiliseren en het evenwicht tussen productie en invoer op de EU-markt voor vlees van pluimvee te verstoren.

• Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

Niet van toepassing.

Grondrechten

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de bescherming van de grondrechten.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

De voorgestelde maatregel zou geen gevolgen mogen hebben voor de begroting van de EU in de vorm van gederfde douane-inkomsten als gevolg van de invoering van een verhoogd tariefcontingent voor vlees van pluimvee. De omvang van de verhoging van het contingent moet immers grotendeels overeenstemmen met de jaarlijkse invoer van vlees van pluimvee die de Unie momenteel vrij van douanerechten binnenkomt.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

De Commissie houdt nauwlettend toezicht op de invoer van vlees van pluimvee uit derde landen. Naar aanleiding van dit toezicht heeft de Commissie de invoer van dit nieuwe type deelstuk van rechtenvrij vlees van pluimvee tijdig geconstateerd. De Commissie zal nauwlettend toezicht blijven houden op de invoer van vlees van pluimvee.

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

Niet van toepassing.

Artikelsgewijze toelichting

Het voorstel heeft betrekking op de door de Raad aan de Commissie te verlenen machtiging om namens de EU te onderhandelen over een wijziging van de Overeenkomst.

Overeenkomstig artikel 207 VWEU wordt voorgesteld dat de Raad van de Europese Unie het Comité handelspolitiek aanwijst als het comité in overleg waarmee de onderhandelingen moeten worden gevoerd.

Overeenkomstig artikel 218, lid 10, VWEU wordt het Europees Parlement tijdens alle fasen van de procedure geïnformeerd.

De Commissie adviseert de onderhandelingsrichtsnoeren onmiddellijk na de goedkeuring ervan openbaar te maken.

1.

Aanbeveling voor een


BESLUIT VAN DE RAAD

houdende machtiging tot het openen van onderhandelingen over een overeenkomst tot wijziging van het bestaande tariefcontingent voor vlees van pluimvee en bereidingen daarvan en tot wijziging van de bestaande tariefregeling voor andere delen van pluimvee, zoals vastgesteld in bijlage I-A bij hoofdstuk 1 van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 218, lid 4,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

De Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds 4 (hierna 'de Overeenkomst' genoemd), wordt sinds 1 januari 2016 voorlopig toegepast en is op 1 september 2017 in werking getreden.

Medio 2016 is de invoer uit Oekraïne in de EU van een nieuw type deelstuk van pluimvee onder GN-code 0207 13 70 ("andere delen, vers") en GN-code 0207 14 70 ("andere delen, bevroren") begonnen. Deze invoer is in de eerste zes maanden van 2018 sterk toegenomen tot 25 000 ton. Krachtens de Overeenkomst kan deze invoer de EU-markt tegen nulrecht binnenkomen zonder kwantitatieve beperkingen.

Het nieuwe type deelstuk van pluimvee bestaat uit een traditionele borstkap met daaraan de opperarmbenen van de vleugels bevestigd, en kan na minimale transformatie in de Unie als borst van pluimvee in de Unie in de handel worden gebracht. De onbeperkte invoer van deze delen dreigt bijgevolg de voorwaarden waaronder traditionele delen van borsten van pluimvee uit hoofde van de Overeenkomst in de Unie mogen worden ingevoerd, met name de kwantitatieve beperkingen in de vorm van een tariefcontingent, te ondermijnen.

Derhalve moeten onderhandelingen worden geopend met het oog op de sluiting van een overeenkomst tot wijziging van de Associatieovereenkomst met Oekraïne wat betreft de tariefregeling en het tariefcontingent voor vlees van pluimvee en bereidingen daarvan,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

2.

Artikel 1


De Commissie wordt gemachtigd om namens de Unie te onderhandelen over een wijziging van de tarieflijst van de EU wat betreft de twee tariefposten GN 0207 13 70 en GN 0207 14 70 ("andere delen, vers of bevroren") van bijlage I-A bij hoofdstuk 1, en van het tariefcontingent voor vlees van pluimvee en bereidingen daarvan van het aanhangsel van bijlage I-A bij de Associatieovereenkomst.

3.

Artikel 2


De richtsnoeren voor de onderhandelingen zijn opgenomen in de bijlage.

4.

Artikel 3


De onderhandelingen worden gevoerd in overleg met [...].

5.

Artikel 4


Het besluit en de bijlage worden onmiddellijk na de goedkeuring ervan openbaar gemaakt.

6.

Artikel 5


Dit besluit is gericht tot de Commissie.

Gedaan te Brussel,

7.

Voor de Raad


De voorzitter

(1) PB L 161 van 29.5.2014, blz. 3.
(2) In de eerste zes maanden van 2018 bedroeg de invoer van dit deelstuk voorlopig 25 000 ton.
(3) Zie Uitvoeringsverordening (EU) 2015/2078 van de Commissie van 18 november 2015 (PB L 302 van 19.11.2015, blz. 63).
(4) PB L 161 van 29.5.2014, blz. 3.