Overwegingen bij COM(2009)348 - Etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere essentiële parameters

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Gezien de klimaatverandering en de behoefte om het Europese concurrentievermogen te ondersteunen, zoals benadrukt in de mededeling van de Commissie over “Groener vervoer”[6], is duurzame mobiliteit is een grote uitdaging voor de Gemeenschap.

(2) In de mededeling van de Commissie "Actieplan voor energie-efficiëntie – het potentieel realiseren"[7] is benadrukt dat tegen 2020 het totale energieverbruik met 20% kan worden teruggedrongen door middel van een lijst gerichte acties, waaronder de etikettering van banden.

(3) Banden veroorzaken 20 tot 30% van het brandstofverbruik van een voertuig, vooral door hun rolweerstand. Een beperking van de rolweerstand kan dus een aanzienlijke bijdrage leveren tot de energie-efficiëntie van het wegvervoer en tot de beperking van de emissies.

(4) Banden hebben een aantal kenmerken die elkaar onderling beïnvloeden. Het verbeteren van één parameter, zoals de rolweerstand, kan nadelige gevolgen hebben voor een andere parameter, zoals de grip op nat wegdek, en het verbeteren van de grip op nat wegdek kan dan weer nadelige gevolgen hebben voor de rolgeluidemissies. De bandenfabrikanten moeten worden aangemoedigd om alle parameters te optimaliseren.

(5) Brandstofefficiënte banden zijn rendabel omdat de hogere aankoopprijs, die het gevolg is van hogere productiekosten, wordt meer dan gecompenseerd wordt door de brandstofbesparing.

(6) In [Verordening (EG) nr. …/… betreffende typegoedkeuringseisen voor de algemene veiligheid van motorvoertuigen][8] worden minimumeisen inzake de rolweerstand van banden vastgesteld. Door de ontwikkeling van de technologie is het mogelijk het energieverlies door de rolweerstand van banden nog sterker te beperken dan in deze minimumeisen is vastgesteld. Om de invloed van het wegvervoer op het milieu te beperken, moeten dan ook bepalingen worden vastgesteld om eindgebruikers aan te moedigen brandstofefficiëntere banden te kopen. Dit kan door geharmoniseerde informatie over deze parameter te verstrekken.

(7) Verkeerslawaai is hinderlijk en heeft schadelijke gevolgen voor de gezondheid. In [Verordening (EG) nr. …/… betreffende typegoedkeuringseisen voor de algemene veiligheid van motorvoertuigen] worden minimumeisen inzake de rolgeluidemissies van banden vastgesteld. Door de ontwikkeling van de technologie is het mogelijk de rolgeluiden van banden nog sterker terug te dringen dan in deze minimumeisen is vastgesteld. Om het verkeerslawaai terug te dringen, moeten dan ook bepalingen worden vastgesteld om eindgebruikers aan te moedigen banden met lage rolgeluidemissies te kopen. Dit kan door geharmoniseerde informatie over deze parameter te verstrekken.

(8) De bepaling inzake geharmoniseerde informatie over de rolgeluidemissies van banden maakt het ook mogelijk gemakkelijker maatregelen te nemen tegen verkeerslawaai. Bovendien doet deze bepaling het bewustzijn over het effect van banden op het verkeerslawaai toenemen in het kader van Richtlijn 2002/49/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 juni 2002 inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai[9].

(9) In [Verordening (EG) nr. …/… betreffende typegoedkeuringseisen voor de algemene veiligheid van motorvoertuigen] worden minimumeisen inzake de grip van banden op nat wegdek vastgesteld. Door de ontwikkeling van de technologie is het mogelijk de grip op nat wegdek sterker te verbeteren dan in deze minimumeisen is vastgesteld en de remafstand op nat wegdek te verkorten. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, moeten dan ook bepalingen worden vastgesteld om eindgebruikers aan te moedigen banden met goede grip op nat wegdek te kopen. Dit kan door geharmoniseerde informatie over deze parameter te verstrekken.

(10) Andere bandenparameters, zoals aquaplaning of weggedrag in bochten, hebben eveneens een invloed op de verkeersveiligheid. Momenteel bestaan er echter nog geen geharmoniseerde beproevingsmethoden voor deze parameters. Daarom moet in de mogelijkheid worden voorzien om in een later stadium, voor zover nodig, bepalingen vast te stellen met betrekking tot het verstrekken van geharmoniseerde informatie over deze bandenparameters aan eindgebruikers.

(10) Het is mogelijk dat de verstrekte informatie over de grip op nat wegdek geen weergave is van de primaire prestaties van banden die specifiek ontworpen zijn voor het rijden op sneeuw en ijs. Rekening houdende met het feit dat er nog geen geharmoniseerde beproevingsmethoden bestaan voor dergelijke banden, moet worden voorzien in de mogelijkheid om hun gripklassificering in een latere fase aan te passen via de comitéprocedure, voor zover nodig.

(11) Informatie over bandenparameters in de vorm van een standaardetiket zal naar alle waarschijnlijkheid de aankoopbeslissingen van eindgebruikers beïnvloeden in de richting van veiligere, geluidsarmere en brandstofefficiëntere banden. Dit zal op zijn beurt de bandenfabrikanten ertoe aanzetten om deze parameters te optimaliseren, wat de weg effent voor duurzamere consumptie en productie.

(12) Een grote verscheidenheid van regels betreffende de etikettering van banden in de lidstaten zou de intracommunautaire handel belemmeren en de administratieve lasten en beproevingskosten voor de bandenfabrikanten doen toenemen.

(13) Vervangingsbanden vertegenwoordigen 78% van de bandenmarkt. Het is dan ook gerechtvaardigd de eindgebruiker te informeren over de parameters van zowel vervangingsbanden als banden die op nieuwe voertuigen zijn gemonteerd.

(14) Het is van belang dat meer informatie over de brandstofefficiëntie en andere parameters van banden wordt verstrekt aan de consumenten, inclusief wagenparkbeheerders en vervoersbedrijven. Zonder etikettering en geharmoniseerde beproevingsmethoden is het voor hen immers niet gemakkelijk om de parameters van verschillende bandenmerken te vergelijken. Daarom moet de richtlijn verordening gelden voor C1-, C2- en C3-banden.

(15) De consumenten zijn vertrouwd met het energie-etiket waarbij producten worden ingedeeld in een schaal van A tot G en dat wordt toegepast voor huishoudtoestellen overeenkomstig Richtlijn 92/75/EEG betreffende de vermelding van het energieverbruik en het verbruik van andere hulpbronnen op de etikettering en in de standaardproductinformatie van huishoudelijke apparaten[10]. Dit etiket heeft zij nut bewezen bij het promoten van energiezuiniger toestellen. Voor de etikettering van de brandstofefficiëntie van banden moet dan ook hetzelfde ontwerp worden gebruikt.

(16) Door in de verkooppunten een etiket aan te brengen op de banden en dit etiket ook in het reclamemateriaal op te nemen, krijgen distributeurs en potentiële eindgebruikers geharmoniseerde informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en de rolgeluidemissies van banden.

(17) Sommige eindgebruikers kiezen hun banden alvorens zich naar een verkooppunt te begeven of kopen banden per postorder. Om ook deze eindgebruikers in staat te stellen een geïnformeerde keuze te maken op basis van geharmoniseerde informatie over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en de rolgeluidemissies, moeten de etiketten worden opgenomen in al het technisch reclamemateriaal, met inbegrip van de documenten die op het internet beschikbaar zijn.

(18) Aan potentiële eindgebruikers moet informatie worden verstrekt waarin elk onderdeel van het etiket en de relevantie ervan worden uitgelegd. Deze informatie moet in het technisch reclamemateriaal, zoals websites van leveranciers, worden opgenomen.

( 19 8 ) Overeenkomstig de geharmoniseerde beproevingsmethoden die betrouwbaar, nauwkeurig en reproduceerbaar moeten zijn zijn vastgesteld in [Verordening (EG) nr. …/… betreffende typegoedkeuringseisen voor de algemene veiligheid van motorvoertuigen] , moet informatie worden verstrekt die eindgebruikers in staat stelt verschillende banden te vergelijken en fabrikanten in staat stelt de beproevingskosten te beperken.

( 20 19 ) Teneinde de broeikasgasemissies te beperken en de veiligheid van het wegvervoer te verbeteren, kunnen Als lidstaten maatregelen nemen stimulansen toekennen ten gunste van brandstofefficiënte en veiliger banden. Teneinde versnippering van de interne markt te voorkomen , moeten categorieën voor het minimumbrandstofverbruik en de grip op nat wegdek worden vastgesteld ; wanneer de banden niet aan deze categorieën beantwoorden, worden de bovenbedoelde stimulansen niet toegekend . Dergelijke stimulansen kunnen ook staatssteun zijn. Deze richtlijn verordening doet geen afbreuk aan het resultaat van toekomstige staatssteunprocedures die overeenkomstig de artikelen 87 en 88 van het Verdrag kunnen worden ingeleid tegen dergelijke stimulerende maatregelen.

( 21 20 ) Het is van essentieel belang dat de fabrikanten, leveranciers en distributeurs de etiketteringsbepalingen naleven om het doel van die bepalingen te kunnen bereiken en om een gelijk speelveld tot stand te brengen in de Gemeenschap . De lidstaten moeten daarom toezicht houden op de naleving via markttoezicht en regelmatige controles achteraf overeenkomstig Verordening (EG) nr. 765/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 tot vaststelling van de eisen inzake accreditatie en markttoezicht betreffende het verhandelen van producten en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 339/93[11].

( 22 21 ) Leveranciers en distributeurs van banden moeten worden aangemoedigd om de bepalingen van deze verordening al vóór 2012 na te leven, teneinde ervoor te zorgen dat het etiket sneller wordt erkend en dat de voordelen ervan sneller worden gerealiseerd .

( 23 21 ) De maatregelen die nodig zijn om deze richtlijn verordening ten uitvoer te leggen, moeten worden vastgesteld overeenkomstig Besluit 1999/468/EG van de Raad van 28 juni 1999 tot vaststelling van de voorwaarden voor de uitoefening van de aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden[12].

( 24 22 ) De Commissie moet met name de bevoegdheid krijgen om eisen vast te stellen met betrekking tot de grip van C2- en C3-banden op nat wegdek en andere essentiële bandenparameters dan brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies, en om de gripklasse van banden die specifiek ontworpen zijn voor het rijden op sneeuw en ijs aan te passen en om de bijlagen aan te passen aan de technische vooruitgang. Aangezien het hierbij gaat om maatregelen van algemene strekking die bedoeld zijn om niet-essentiële onderdelen van deze richtlijn verordening te wijzigen door haar aan te vullen, dienen zij te worden aangenomen overeenkomstig de regelgevingsprocedure met toetsing van artikel 5 bis van Besluit 1999/468/EG.

(25) Deze verordening moet opnieuw worden beoordeeld om na te gaan of de eindgebruikers het etiket begrijpen en of het etiket de beoogde marktverschuiving teweeg heeft gebracht.