Bijlagen bij COM(2009)348 - Etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere essentiële parameters

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE I Indeling van bandenparameters in klassen

Deel A: Brandstofefficiëntieklassen

De brandstofefficiëntieklassen worden vastgesteld op basis van de rolweerstandscoëfficiënt ( RRC ), volgens de hieronder gespecificeerde schaal van A tot G, en gemeten overeenkomstig [UNECE)-reglement nr. 117[15] en de latere wijzigingen daarvan .

Als een bandentype voor meer dan één bandenklasse wordt goedgekeurd (bv. C1 en C2), wordt dit bandentype ingedeeld in de brandstofefficiëntieklasse van de hoogste bandenklasse (bv. C2, niet C1).

C1-banden | C2-banden | C3-banden |

RRC in kg/t | Energie-efficiëntieklasse | RRC in kg/t | Energie-efficiëntieklasse | RRC in kg/t | Energie-efficiëntieklasse |

RRC≤6,5 | A | RRC≤5,5 | A | RRC≤4,0 | A |

6,6≤RRC≤7,7 | B | 5,6≤RRC≤6,7 | B | 4,1≤RRC≤5,0 | B |

7,8≤RRC≤9,0 | C | 6,8≤RRC≤8,0 | C | 5,1≤RRC≤6,0 | C |

Leeg | D | Leeg | D | 6,1≤RRC≤7,0 | D |

9,1≤RRC≤10,5 | E | 8,1≤RRC≤9,2 | E | 7,1≤RRC≤8,0 | E |

10,6≤RRC≤12,0 | F | 9,3≤RRC≤10,5 | F | RRC≥8,1 | F |

RRC≥12,1 | G | RRC≥10,6 | G | Leeg | G |

Deel B: Klassen grip op nat wegdek

De klasse grip op nat wegdek van C1-banden wordt vastgesteld op basis van de index van grip op nat wegdek (G), overeenkomstig onderstaande schaal van A tot G, en wordt gemeten overeenkomstig UNECE-reglement 117 en de latere wijzigingen daarvan inzake Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van banden wat rolgeluidemissie en grip op nat wegdek betreft .

G | Klassen grip op nat wegdek |

155≤G | A |

140≤G≤154 | B |

125≤G≤139 | C |

Leeg | D |

110≤G≤124 | E |

G≤109 | F |

Leeg | G |

Deel C: Rolgeluidemissies

De rolgeluidemissies worden uitgedrukt in decibel en gemeten overeenkomstig UNECE-reglement 117 en de latere wijzigingen daarvan inzake Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van banden wat rolgeluidemissie en grip op nat wegdek betreft .

Bijlage II: Formaat van het etiket

De in artikel 4, lid 1, en artikel 5, lid 1, vermelde sticker bestaat uit twee delen: (1) een gedrukt etiket met het onderstaande formaat en (2) een ruimte waarin de naam van de leverancier en het bandengamma, de bandenafmetingen, de belastingsindex, de snelheidscategorie en andere technische gegevens van de band zijn vermeld (hierna “ruimte voor het merk” genoemd).

1. Ontwerp van het etiket

1.1 Het in artikel 4, lid 1, en artikel 5, lid 1, vermelde gedrukte etiket op de sticker moet beantwoorden aan de onderstaande illustratie:

[pic]

[pic]

1.2 Hierna worden de specificaties voor het etiket uiteengezet:

[pic]

[pic]

1.3 Het etiket moet minstens 75 mm breed en 110 mm hoog zijn. Als het etiket op groter formaat wordt afgedrukt, moet de inhoud in verhouding tot de bovenvermelde specificaties blijven.

1.4 Het etiket moet aan de volgende voorschriften beantwoorden:

a) De gebruikte kleuren zijn: cyaan, magenta, geel en zwart – en worden volgens het volgende voorbeeld gebruikt: 00-70-X-00: 0% cyaan, 70% magenta, 100% geel, 0% zwart;

b) De onderstaande cijfers verwijzen naar de legende van punt 1.2;

[pic] Brandstofefficiëntie

Zie bijgevoegd pictogram: breedte: 19,5 mm, hoogte: 18,5 mm – Kader van het pictogram: lijndikte: 3,5 pt, breedte: 26 mm, hoogte: 23 mm – kader rond de klasse-indeling: lijndikte: 1 pt – Einde van het kader: lijndikte: 3,5 pt, breedte: 36 mm – Kleur: X-10-00-05;

[pic] Grip op nat wegdek

Zie bijgevoegd pictogram: breedte: 19 mm, hoogte: 19 mm – Kader van het pictogram: lijndikte: 3,5 pt, breedte: 26 mm, hoogte: 23 mm – kader rond de klasse-indeling: lijndikte: 1 pt – Einde van het kader: lijndikte: 3,5 pt, breedte: 26 mm – Kleur: X-10-00-05;

[pic] Rolgeluidemissies

Zie bijgevoegd pictogram: breedte: 23 mm, hoogte: 15 mm – Kader van het pictogram: lijndikte: 3,5 pt, breedte: 26 mm, hoogte: 24 mm – Kader rond de waarde: lijndikte: 1 pt – Einde van het kader: lijndikte: 3,5 pt, hoogte: 24 mm – Kleur: X-10-00-05;

[pic] Rand van het etiket: lijndikte: 1,5 pt – Kleur: X-10-00-05;

[pic] Schaal van A tot G

- Pijlen: hoogte: 4,75 mm, tussenruimte: 0,75 mm, dikte zwarte lijn: 0,5 pt – kleuren:

? A: X-00-X-00;

? B: 70-00-X-00;

? C: 30-00-X-00;

? D: 00-00-X-00;

? E: 00-30-X-00;

? F: 00-70-X-00;

? G: 00-X-X-00.

- Tekst: Helvetica Bold 12 pt, 100% wit, zwarte rand: 0,5 pt;

[pic] Indeling in klassen

- Pijl: breedte: 16 mm, hoogte: 10 mm, 100% zwart;

- Tekst: Helvetica Bold 27 pt, 100% wit;

[pic] Lijnen in de klasse-indeling: lijndikte: 0,5 pt, interval stippellijn: 5,5 mm, 100% zwart;

[pic] Tekst van de schaal: Helvetica Bold 11 pt, 100% zwart;

[pic] Geluidswaarde

- Kader: breedte: 25 mm, hoogte: 10 mm, 100% zwart;

- Tekst: Helvetica Bold 20 pt, 100% wit;

- Tekst van de eenheid: Helvetica Bold Regular voor ‘(A)’ 13 pt, 100% wit;

[pic] EU-logo: breedte: 9 mm, hoogte: 6 mm;

[pic] Verwijzing naar de richtlijn verordening : Helvetica Regular 7,5 pt, 100% zwart;

Vermelding van de bandenklasse: Helvetica Bold 7,5 pt, 100% zwart;

c) De achtergrond moet wit zijn.

1.5 De bandenklasse (C1, C2 of C3) moet op het etiket vermeld zijn in het formaat dat in de illustratie van punt 1.2 is weergegeven.

2. Ruimte voor het merk

2.1 De leveranciers moeten hun naam, het bandengamma, de belastingsindex, de snelheidscategorie en andere technische gegevens op de sticker vermelden, in om het even welke kleur, formaat en lay-out, voor zover de proportionele grootte van de ruimte voor het merk de verhouding 4:5 ten opzichte van de grootte van het etiket niet overstijgt en de samen met het etiket vermelde mededeling de boorschap van het etiket niet verstoort.

Bijlage III Informatie in het technische reclamemateriaal

1. De informatie over de banden wordt in de onderstaande volgorde weergegeven:

(i) de brandstofefficiëntieklasse (letter A tot en met G); voor C2- en C3-banden wordt eveneens de gemeten rolweerstandscoëfficiënt vermeld;

(ii) de klasse grip op nat wegdek (letter A tot en met G);

(iii) de rolgeluidemissiewaarde (dB).

2. De ze informatie in punt 1 moet aan de volgende vereisten voldoen:

(i) ze moet gemakkelijk leesbaar zijn;

(ii) ze moet gemakkelijk begrijpbaar zijn;

(iii) wanneer een band, door verschillen in afmetingen of andere parameters, in verschillende klassen kan worden ingedeeld, wordt het verschil tussen de slechtst en de best presterende band vermeld.

3. Leveranciers moeten eveneens het volgende vermelden op hun website:

(i) een toelichting bij de op het etiket gebruikte pictogrammen;

(ii) een verklaring waarin zij benadrukken dat in de eerste plaats het gedrag van de bestuurder bepalend is voor het brandstofverbruik en de verkeersveiligheid, en met name dat:

- ecologisch verantwoord rijden het brandstofverbruik aanzienlijk kan doen dalen;

- de bandendruk regelmatig moet worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek en de brandstofefficiëntie te verbeteren;

- de remafstanden altijd strikt in acht moeten worden genomen.

Bijlage IV: Controleprocedure

Voor elk bandentype of elke bandengroep dient te worden gecontroleerd of de door de fabrikant opgegeven brandstofefficiëntieklasse, klasse grip op nat wegdek en rolgeluidemissiewaarde correct zijn. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de volgende procedure:

(1) eerst wordt één band getest. Als de gemeten waarde beantwoordt aan de opgegeven klasse of de rolgeluidemissiewaarde, is de test geslaagd;

(2) als de gemeten waarde niet beantwoordt aan de opgegeven klasse of de rolgeluidemissiewaarde, worden drie extra banden getest. De gemiddelde waarde van de vier geteste banden wordt gebruikt om te beoordelen of de prestaties van de banden overeenstemmen met de opgegeven informatie.

[1] Europees Milieuagentschap, Annual European Community Greenhouse Gas Inventory 1990-2005 en Inventory Report 2007, blz. 88.

[2] PB C van , blz. .

[3] PB C van , blz. .

[4] PB C van , blz. .

[5] PB C van , blz. .

[6] COM(2008) 433.

[7] COM(2006) 545.

[8] [Voorstel COM(2008) 316, ter goedkeuring voorgelegd], PB C… van … , blz. .

[9] PB L 189 van 18.7.2002, blz. 12.

[10] PB L 297 van 13.10.1992, blz. 16.

[11] PB L 218 van 13.8.2008, blz. 30.

[12] PB L 184 van 17.7.1999, blz. 23.

[13] [NB: Lichte bedrijfsvoertuigen (N1) zijn niet opgenomen in de klasse-indeling van banden in het voorstel voor een Verordening (COM(2008) 316). Binnen de Raad is overeengekomen de definitie in artikel 8 van COM(2008) 316 zodanig te herzien dat ze ook betrekking heeft op N1- banden; de overeenstemming zal uiterlijk in oktober worden bereikt, vóór de goedkeuring van dit voorstel voor een richtlijn inzake de etikettering van banden – deze informatie heeft betrekking op de wetgevende procedure. Op het ogenblik van de goedkeuring moet ze worden geschrapt].

[14] PB … van … 2009, blz..

[15] PB L 231 van 29.8.2008, blz. 19.