Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 32565 VII - Wijziging begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2010 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 02-12-2010
Publicatie­datum 02-12-2010
Nummer KST32565VII2
Kenmerk 32565 VII, nr. 2
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2010–2011

32 565 VII

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

A.             Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

B.

Begrotingstoelichting

 

1.

Leeswijzer

3

2.

Het beleid

3

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

3

2.2

De beleidsartikelen

4

2.3

De niet-beleidsartikelen

11

3.

Tijdelijke baten-lastendienst 4FM

13

2

3

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. 
    de begrotingsstaat van het Ministerie Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
  • 2. 
    de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J. P. H. Donner

De Minister voor Immigratie en Asiel, G. B. M. Leers

De Minister van Veiligheid en Justitie, I. W. Opstelten

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer

Deze 2e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2010. De suppletoire begroting 2010 hangt samen met de Najaarsnota 2010.

In de begrotingstoelichting worden de majeure beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid bij het betreffende beleidsartikel is een gedetailleerd overzicht opgenomen.

De stand van de 2e suppletoire begroting (Najaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de 1e suppletoire begroting.

  • 2. 
    Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Art. nr.

Uitgaven 2010

 

Stand ontwerpbegroting 2010

 

5 883 208

Stand 1e suppletore begroting 2010

 

6 021 498

Belangrijkste suppletore mutaties

   

Programma Invoering Wet Protocol Identiteitsvaststelling

23

  • 5 400

Bommenregeling (naar Gemeentefonds)

23

  • 22 100

Inzet aflossing BPR

31

5 300

Prima gelden

33

9 151

Liquiditeitsbehoefte

43

50 010

Overige mutaties

10 069

Stand 2e suppletore begroting 2010

6 068 528

Toelichtingen

Programma Invoering Wet en Protocol Identiteitsvaststelling (IWPI)

Conform afspraak met het ministerie van Veiligheid en Justitie draagt het ministerie van BZK voor het jaar 2010 € 5,4 mln. bij voor het programma IWPI.

Bommenregeling

Vanaf 2010 wordt de bestaande explosievenregeling beëindigd en het daarvoor beschikbare budget overgedragen aan het Gemeentefonds.

Inzet aflossing Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten

BPR heeft een schuld aan de opdrachtgever voor de reisdocumenten op de balans staan die aan de opdrachtgever (BZK) moet worden terugbetaald. Deze ontvangst wordt onder andere ingezet voor tekorten op het budget voor de jeugd-NIKs en onder andere voor het Actieprogramma Lokaal Bestuur.

Prima gelden

Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een budget van het ministerie van Economische Zaken in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA).

Liquiditeitsbehoefte

Het VUT-fonds heeft aangegeven in september een niet begroot beroep te doen op de leenfaciliteit. In overleg met onder andere het Agentschap Financiën is dit verzoek gehonoreerd.

Tijdelijke baten-lastendienst 4FM

In maart 2010 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de oprichting van de baten-lastendienst 4FM. Op 1 april van 2010 is deze baten-lastendienst van start gegaan.

De cijfermatige verwerking is in paragraaf 3 inzake de baten-lastendienst opgenomen.

2.2 De beleidsartikelen

  • 21. 
    Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid
 
  • 21. 
    Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid
       

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

21.25

Apparaatuitgaven

35 663

37 027

7 867

49 677

51 041

7 541

6 579

6 579

913

56 256

57 620

8 454

Programma-uitgaven

waarvan juridisch verplicht

29 160

43 500

5 666

49 166

21.1          Nationaal Veiligheidsbeleid

  • a. 
    Onderzoekraad voor veiligheid
  • b. 
    NEC
  • c. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

21.2          Nationaal CrisisCentrum

  • d. 
    Vernieuwing Rijksdienst Rijks crisiscentrum
  • e. 
    NEC
  • f. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

21.3          Onderzoekraad voor veiligheid

  • g. 
    Onderzoekraad voor veiligheid

10 076

8 348

10 736

13 976

18 288

11 236

5 840 1 821 4 269 - 250

1  647 3 200

2 269 716

1 821 1 821

19 816

19 935

9 415

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. a en g. Onderzoekraad voor veiligheid

Aangezien het eigen vermogen van de Onderzoekraad voor veiligheid in 2010 het totaal van de in 2010 toegestane reserves met € 1,8 mln. overstijgt wordt dit bedrag in mindering gebracht op de in 2010 uit te keren rijksbijdrage.

Ad. b. en e. NEC

Op een aantal posten zoals NAVI en de Denk-Vooruitcampagne is een tekort ontstaan.

Aangezien de besluitvorming over een nieuwe opdrachtnemer voor het project Netcentrisch werken (NEC) langer heeft geduurd dan voorzien, liep de implementatie van het project vertraging op. Hierdoor ontstond een overbruggingsperiode waarin de projectorganisatie in stand moest worden gehouden. Dit om er voor te zorgen dat medewerkers in dienst konden worden gehouden om het weglekken van de specialistische kennis te voorkomen. Daarnaast moest bij de veiligheidregio’s, waar NEC al was ingevoerd, het systeem in bedrijf worden gehouden. De overheveling voorziet in het budget dat benodigd is voor de verlenging van deze overbrugging.

  • 23. 
    Veiligheidsregio’s en Politie
 
  • 23. 
    Veiligheidsregio’s en Politie
       

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

Waarvan garantieverplichtingen

Uitgaven:

23.25         Apparaatuitgaven

Programma-uitgaven

waarvan juridisch verplicht

23.1          Bekostiging Politie regionaal/bovenregionaal

  • a. 
    Artikel 3 bijdrage
  • b. 
    Arbeidsvoorwaarden Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

c.

23.2

d.

e.

f.

g.

23.3

h.

i.

j.

k.

l.

m.

n.

o.

23.4

p.

q.

Bekostiging Politie landelijk

Rijks Alarmcentrale

Vredesmissie

Arbeidsvoorwaarden

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

Kwaliteit Politie en Veiligheidsregio’s

Programma IWPI (naar Justitie)

Defensiebijdrage C2000

Artikel 3 bijdrage

M&ICT projecten

Arbeidsvoorwaarden

Burgernet

NEC

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

Bekostiging Veiligheidsregio’s Bommenregeling (naar Gemeentefonds) Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

 

5 494 823

5 562 314

  • 27 365

5 534 949

5 178 470

5 245 961

  • 27 365

5 218 596

17 949

14 374

  • 297

14 077

5 160 521

5 231 587

  • 27 068

5 204 519

4 036 196

4 044 731

  • 22 512

5 656

  • 29 067

899

4 022 219

620 025

642 541

14 437

1 271

2 100 7 903

3 163

656 978

372 533

403 711

486

  • 5 400 2 900
  • 4 331
  • 4 900 21 164
  • 5 337
  • 2 000
  • 1 610

404 197

131 767

140 604

  • 19 479
  • 22 100

2 621

121 125

Ontvangsten

750

750

123

873

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. a en j. Artikel 3 bijdrage

Artikel 3 bijdrage die verstrekt zal worden aan 3 politieregio’s (Fryslân, Flevoland en Gelderland-Zuid).

Ad. b, f. en l. Arbeidsvoorwaarden

De budgetten worden conform de junicirculaire 2010 opgehoogd, mede door de CAO afspraak, voor onder andere arbeidsvoorwaarden politie, loon- en prijsbijstelling en diversiteit KLPD en Politie Academie.

Ad. e. Vredesmissie

Voor de juiste artikelbelasting wordt het bedrag overboekt naar artikel 23.2 (KLPD) als bijdrage aan de uitzendingen van politiekorpsen voor vredesmissies.

Ad. h. Programma Invoering Wet en Protocol Identiteitsvaststelling (IWPI)

Conform afspraak met het ministerie van Veiligheid en Justitie draagt het ministerie van BZK voor het jaar 2010 € 5,4 mln. bij voor het programma

IWPI.

Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.

Ad. i. Defensiebijdrage C2000

Betreft de 2e tranche ad € 2,9 mln. van de Defensiebijdrage 2010 aan het exploitatiebudget C2000.

Ad. k. M&ICT projecten

Betreft bijdrage voor financiering van de projecten ANPR (automatische kentekenherkenning), Crashcubes, Icarus en NL-Alert, welke in 2010 van start zullen gaan.

Ad. m. Burgernet

Betreft de voorfinanciering met betrekking tot Burgernet, 2e fase Wet DNA en Taskforce diversiteit.

Ad. n. NEC

Aangezien de besluitvorming over een nieuwe opdrachtnemer voor het project Netcentrisch werken (NEC) langer heeft geduurd dan voorzien, liep de implementatie van het project vertraging op. Hierdoor ontstond een overbruggingsperiode waarin de projectorganisatie in stand moest worden gehouden. Dit om er voor te zorgen dat medewerkers in dienst konden worden gehouden aangezien het weglekken van de specialistische kennis te voorkomen. Daarnaast moest bij de veiligheidregio’s, waar NEC al was ingevoerd, het systeem in bedrijf worden gehouden. De reallocatie voorziet in het budget dat benodigd is voor de verlenging van deze overbrugging.

Ad. p. Bommenregeling (naar Gemeentefonds)

Vanaf 2010 wordt de bestaande explosievenregeling beëindigd en het daarvoor beschikbare budget overgedragen aan het Gemeentefonds. Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.

  • 25. 
    Veiligheid en Bestuur
 
  • 25. 
    Veiligheid en Bestuur
       

(*€ 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletore begroting

Mutaties 2e

suppletore begroting

Stand 2e

suppletore begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

Uitgaven:

25.25         Apparaat

Programma-uitgaven

waarvan juridisch verplicht

25.1          Veiligheid en Bestuur

  • a. 
    Decentralisatie-uitkeringen (naar Gemeentefonds)
  • b. 
    Drugpilots (naar Gemeentefonds)
  • c. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

25.2          Veiligheid, informatie en technologie

  • d. 
    M&ICT projecten
  • e. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

58 358

58 358

4 598

53 760

19 251

34 509

47 774

47 774

5 860

41 914

24 318

17 596

3 297

3 297

2 768

6 065

8 638

3 040

2 694 2 904

2 573

4 900 2 327

44 477

44 477

8 628

35 849

15 680

20 169

Ontvangsten

445

1 245

0

1 245

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. a. Decentralisatie-uitkeringen.

Het betreft de tranche 2010 in het kader van de decentralisatie-uitkering Polarisatie en Radicalisering, dat overgeboekt wordt naar het Gemeentefonds.

Ad. b. Drugpilots

Volgens afspraak draagt BZK via een decentralisatie-uitkering in het Gemeentefonds bij aan drugspilots in verschillende gemeenten. De pilots zijn gericht op het verminderen van overlast en criminaliteit.

Ad. d. M&ICT projecten.

Betreft bijdrage voor financiering van de projecten ANPR (automatische kentekenherkenning), Crashcubes, Icarus en NL-Alert, welke in 2010 van start zullen gaan.

  • 27. 
    Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
  • 27. 
    Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

 

Stand ontwerpbe-

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e supple-

groting 2010

suppletoire

suppletoire

toire begroting

 

begroting

begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

Uitgaven:

27.1          Apparaatuitgaven

27.2          Geheime uitgaven

Ontvangsten

176 429

186 199

1 834

188 033

 

176 429

186 199

1 834

188 033

169 661

177 931

1 834

179 765

6 768

8 268

 

8 268

974

1 324

1 243

2 567

Toelichtingen op ontvangsten mutaties 2e suppletoire begroting

Betreft diverse ontvangsten van het dienstencentrum als gevolg van de detachering van een aantal medewerkers.

  • 29. 
    Inspectie Openbare Orde en Veiligheid
 
  • 29. 
    IOOV
       

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

29.25

Apparaatuitgaven

Programma-uitgaven

waarvan juridisch verplicht

5 231

5 231

4 279

952

5 278

5 278

4 326

952

57

57

57

5 335

5 335

4 383

952

29.1

Inrichting en werking openbaar bestuur

952

952

952

  • 31. 
    Bestuur en Democratie
  • 31. 
    bestuur en Democratie
 

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbe-

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e supple-

 

groting 2010

suppletoire begroting

suppletoire begroting

toire

begroting

 

(1)

(2)

(3)

 

(4)=(2+3)

Verplichtingen

86 507

72 262

10 308

 

82 570

Uitgaven:

91 014

76 769

10 308

 

87 077

31.25 Apparaat

10 475

11 805

2 631

 

14 436

  • a. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties
   

2 631

   

Programma-uitgaven

waarvan juridisch verplicht

31.1          Inrichting en werking Openbaar Bestuur

  • b. 
    Inzet aflossing BPR
  • c. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

31.2          Democratie en burgerschapsvorming

  • d. 
    Campagne Tweede Kamer verkiezingen
  • e. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

31.3          Reisdocumenten en GBA-stelsel

  • f. 
    Online Raadplegen Reisdocumenten Administratie
  • g. 
    Reisdocumentenprogramma h.              Inzet aflossing BPR
  • i. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

31.4          Constitutionele Zaken (CZW)

31.5          Kiesraad

  • j. 
    Niet beleidsmatig relevante mutaties

Ontvangsten

  • k. 
    Ontvangst BPR R-programma
  • l. 
    Inzet aflossing BPR
  • m. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

80 539

64 964

7 677

72 641

 

5 488

6 308

1 368

1 050

318

7 676

22 810

24 360

1 491

1 200

291

25 851

49 094

30 984

4 729

  • 2 300

4 580

5 300

  • 2 851

35 713

430

596

 

596

2 717

2 716

89 89

2 805

202 865

202 715

12 156

4 580

7 050

526

214 871

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. b. f. g. h. k. l. Basisadministratie Personeelsgegevens en reisdocumenten (BPR)

BPR heeft een schuld aan de opdrachtgever voor de reisdocumenten op de balans staan die aan de opdrachtgever (BZK) moet worden terugbetaald. Deze ontvangst wordt onder andere ingezet voor tekorten op het budget voor de jeugd-NIKs en voor het Actieprogramma Lokaal Bestuur. Verder is de aanbesteding nog niet gestart van de Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA). De uitgaven aan de ORRA zullen grotendeels naar volgend jaar doorschuiven. Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.

Ad. d. Campagne Tweede Kamer verkiezingen

In juni 2010 zijn de vervroegde landelijke verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden. Hierdoor is ook de vervroegde publiekscampagne gehouden.

  • 33. 
    Dienstverlenende en innovatieve overheid
 
  • 33. 
    diensverlenende en innovatieve overheid
       

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

 

(1)

(3)

(4)

(5)=(3+4)

Verplichtingen

Uitgaven:

33.25         Apparaat

  • a. 
    Compensatie tekort apparaatskosten
  • b. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

Programma-uitgaven

waarvan juridisch verplicht

33.1 c

33.2

  • d. 
    e. f. g.

33.3 h. i. j.

Administratieve lasten

Niet beleidsmatig relevante mutaties

Innovatieve dienstverlening en ontwikkeling

e-overheidsvoorzieningen

PRIMA gelden

Nationaal Uitvoerings Programma (NUP) beheer

OPN in beheer (Advies Overheid.nl)

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

Beheer e-overheidsvoorzieningen

Nationaal Uitvoerings Programma (NUP) beheer

OPN in beheer (Advies Overheid.nl)

Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

Ontvangsten

  • k. 
    PRIMA gelden
  • l. 
    Ontvangsten ICTU
  • m. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

90 302

86 012

8 390

25 087

52 535

91 012

86 572

8 540

27 884

50 148

10 266

8 409

  • 465
  • 465

4 831

9 151

  • 1 900
  • 2 500

80

4 043

1 900

2 500

  • 357

11 341

9 151

1 396

794

101 278

 

90 302

91 012

10 266

101 278

4 290

4 440

1 857

1 500

357

6 297

94 981

8 075

32 715

54 191

11 341

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. d. en k. PRIMA gelden

Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een budget van het ministerie van Economische Zaken in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA). Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.

Ad. h. Nationaal Uitvoerings Programma (NUP)

Het gaat hier om een bijdrage aan het Gemeentefonds voor de uitvoering van het beheer van Antwoord.nl.

Ad. i. OPN in beheer (Advies Overheid.nl)

Herschikking (beleid naar beheer) van de middelen voor Advies Overheid.nl (OPN) is noodzakelijk vanwege volledige beheername van de elektronische officiële publicaties in 2010. Medio 2009 is de wet Officiële Elektronische Bekendmaking ingegaan. Deze wet maakt het mogelijk om officiële publicaties rechtsgeldig op het internet te plaatsen. De papieren versies van de Staatscourant, het Staatsblad en het Tractatenblad zijn hierdoor komen te vervallen.

Ad. l. Ontvangsten ICTU

Via de eindafrekening van het programma Elektronische Gemeenten (EGEM) van de Stichting ICTU is een bedrag van € 1,4 mln. terugontvangen.

0

0

  • 35. 
    Arbeidszaken overheid
 
  • 35. 
    Arbeidszaken overheid
       

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

Waarvan garantieverplichtingen

Uitgaven:

35.25         Apparaat

Programma-uitgaven

35.1          Overheid als werkgever

35.2          Politieke ambtsdragers

35.3          Uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen

Ontvangsten

60 838

59 759

Verplichtingen Uitgaven:

109 920

129 282

37.25 a.

Apparaat

Niet beleidsmatig relevante mutaties

Programma-uitgaven

waarvan juridisch verplicht

37.1          Management Rijksdienst (ABD)

  • b. 
    Niet beleidsmatig relevante mutaties

37.2          Functionerende bedrijfsvoering

  • c. 
    VRD Vinken en Vonken
  • d. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

37.3          Informatisering Rijksdienst

  • e. 
    Bijdrage ICBR 2010
  • f. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

37.4          Facilitaire zaken Rijksdienst

  • g. 
    Bijdrage ICBR 2010
  • h. 
    Invoering e-factureren
  • i. 
    Naar VROM inkoopcategorie vervoer
  • j. 
    Overige niet beleidsmatig relevante mutaties

Ontvangsten

715

1 799

59 044

 

60 838

59 759

  • 715

59 044

5 668

5 668

1 166

6 834

55 170

54 091

  • 1 881

52 210

13 604

18 025

  • 1 881

16 144

10 094

9 594

 

9 594

31 472

26 472

 

26 472

820

820

 

820

  • 37. 
    Kwaliteit Rijksdienst
  • 37. 
    Kwaliteit Rijksdienst
     

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

131 081

 

109 920

129 282

1 799

131 081

15 998

17 125

2 186 2 186

19 311

93 922

112 157

  • 387

111 770

18 544

22 375

  • 1 363
  • 1 363

21 012

29 086

34 015

1 182

1 000

182

35 197

42 914

40 554

907 1 623 - 716

41 461

3 378

15 213

  • 1 113 1 276
  • 1 022
  • 1 510

143

14 100

267

5 910

3 315

9 225

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. c. VRD Vinken en Vonken

Dit betreft een bijdrage voor het project «niet vinken maar vonken» in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst. Met dit project worden reeds bestaande onderzoeken en gegevens over het handelen en presteren van de rijksoverheid gecombineerd, verbonden, geordend en geanalyseerd. De bestaande gegevens komen hierdoor beter beschikbaar en worden vergelijkbaar en in tijd traceerbaar. Met deze informatie worden handvatten gecreëerd om sturing op prestatie en kwaliteit van de overheidspraktijk beter mogelijk te maken.

Ad. h. Invoering e-factureren

Dit betreft een bijdrage vanuit de middelen van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijk ten behoeve van het versnellen van invoeren e-factureren.

2.3 Niet-beleidsartikelen

  • 39. 
    Algemeen
 
  • 39. 
    Algemeen
       

(*€ 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletore begroting

Mutaties 2e

suppletore begroting

Stand 2e

suppletore begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

Uitgaven:

39.1          Apparaat algemeen

  • a. 
    Vernieuwing Rijksdienst Rijks crisiscentrum
  • b. 
    Niet beleidsmatige mutaties

Programma-uitgaven

waarvan juridisch verplicht

39.5          Kennis, onderzoek (en internationaal)

39.6          Internationaal 39.10         Verzameluitkering

Ontvangsten

 

98 357

129 051

  • 3 477

125 574

98 357

129 051

  • 3 477

125 574

85 871

116 565

  • 1 843
  • 3 200 1 357

114 722

12 486

12 486

1 634

10 852

 

7 401

7 326

766

8 092

5 085

5 070

  • 2 695

2 375

0

90

295

385

0

19 566

4 862

24 428

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. a. Vernieuwing Rijksdienst Rijks crisiscentrum

Bijdrage in het kader van het programma Vernieuwing rijksdienst voor het interdepartementale veranderingstraject «Crisisstructuur op Rijksniveau» dat tot doel heeft de rijksbrede crisisstructuur te optimaliseren.

  • 41. 
    Nominaal en onvoorzien
 
  • 41. 
    Nominaal en onvoorzien
       

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

Uitgaven:

41.1

41.2

41.3

a.

b.

Loonbijstelling

Prijsbijstelling

Onvoorzien

Maatregelen bedrijfsvoering (van div. art.)

Campagne Tweede Kamer verkiezingen

 

22 738

  • 628

1 031

403

22 738

  • 628

1 031

403

22 738

  • 628

1 031

2 331 - 1 300

403

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. a. Maatregelen bedrijfsvoering

Ter dekking van verschillende budgettaire problematiek onder andere als gevolg van het niet uitkeren van de loon- en prijsbijstelling en ter invulling van de taakstelling Versobering Bedrijfsvoering Rijksdienst, bezuinigt BZK met 18 maatregelen op de dagelijkse bedrijfsvoering. Er wordt bezuinigd op onder andere automatisering, externe inhuur, werving en selectie, mediaproducties en drukwerk, binnen- en buitenlandse reizen, opleidingen, externe bijeenkomsten en congressen en personeelsaangelegen-heden. Op verschillende plaatsen in de begroting is de meerjarenraming hiervoor aangepast.

Ad. b. Campagne Tweede Kamer Verkiezingen

In juni zijn de vervroegde landelijke verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden. Hierdoor is ook de vervroegde publiekscampagne gehouden.

  • 43. 
    VUT-fonds
 
  • 43. 
    VUT-fonds
       

Budgettaire gevolgen van beleid (in € 1000)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

Uitgaven:

43.1          VUT-fonds

  • a. 
    Liquiditeitsbehoefte

Ontvangsten

 

0

0

50 010

50 010

0

0

50 010

50 010

 

0

50 010 50 010

50 010

324 022

139 300

0

139 300

Toelichtingen op mutaties 2e suppletoire begroting

Ad. a. Liquiditeitsbehoefte

Het VUT-fonds heeft aangegeven in september een niet begroot beroep te doen op de leenfaciliteit. In overleg met onder andere het Agentschap Financiën is dit verzoek gehonoreerd. Zie ook paragraaf 2.1, overzicht belangrijkste mutaties.

  • 3. 
    Tijdelijke baten-lastendienst 4FM

Inleiding

Eind 2008 hebben de ministeries van BZ, SZW, VenW en VROM besloten een gezamenlijk bedrijf voor facilitair management te gaan vormen, genaamd 4FM. Belangrijke aanleiding voor deze stap was de noodzaak om, in het kader van de personele taakstelling, 25% te besparen op het aantal medewerkers dat zich met facilitaire dienstverlening bezighoudt. Naast de besparing op personeelskosten wordt 4FM gezien als een stap in de realisatie van het concept van de rijkswerkplek. Ook levert de vorming van 4FM nieuwe mogelijkheden op tot (rijksbrede) standaardisering op het gebied van facilitair management. De vorming van 4FM wordt daarnaast gezien als een mogelijkheid om de efficiency te bevorderen en maakt het gemakkelijker services te bestellen en in meerdere «4FM» gebouwen (samen) te werken. Als laatste biedt een grotere organisatie de kans de professionaliteit en kwaliteit aanzienlijk te bevorderen. Op 1 april 2010 is 4FM van start gegaan. 4FM bedient vanaf 1 april 4 ministeries met ca 12 000 werkplekken en meer dan 365 000 m_ bruto vloeroppervlak. 4FM biedt met name diensten aan op het gebied van: Gebouwbeheer (dagelijks beheer en onderhoud e.d.), consumptieve diensten (bedrijfsrestaurant

e.d.), post en reprografie (post, spoedstukken e.d.) en verstrekken van inrichting (werkplekinrichting).

Missie

«We gaan ervoor dat klanten en medewerkers 4FM aanbevelen bij anderen.»

Visie

De twee bovenstaande bouwstenen «Klanten» en «Medewerkers» vormen het belangrijkste kapitaal van 4FM en zijn dan ook het uitgangspunt in ons denken en handelen.

Taken 4FM

4FM is een facilitaire organisatie en levert producten en diensten op het gebied van gebouwbeheer, exploitatie, consumptieve diensten, risicobeheersing, schoonmaak, verhuizen, post en reprografie, verstrekken van inrichting, voorzieningen, vervoer, facility management en overige diensten. 4FM heeft er voor gekozen om haar producten en diensten te rubriceren op basis van de NEN norm en wel de NEN 2748. Hiervoor is nadrukkelijk gekozen omdat dit de deelname aan de Rijksbrede benchmark mogelijk maakt.

Exploitatie

Begroting van baten en lasten voor het jaar 2010 ( x € 1 000) Baten-lastendienst 4FM

Omschrijving                                                                                                                                    20101

Baten

Opbrengst moederdepartement                                                                                                            0

Opbrengst overige departementen                                                                                               51 557

Opbrengst derden                                                                                                                                   0

Rentebaten                                                                                                                                               0

Vrijval voorzieningen                                                                                                                              0

Bijzondere baten                                                                                                                                  600

Totaal baten                                                                                                                                    52 157

Lasten

Apparaatskosten

– personele kosten                                                                                                                         11 213

– materiële kosten                                                                                                                          38 238

Rentelasten                                                                                                                                          361

Afschrijvingskosten

– materieel                                                                                                                                        2 027

– immaterieel                                                                                                                                           0

Overige lasten

– dotaties voorzieningen                                                                                                                         0

– bijzondere lasten                                                                                                                                  0

Totaal lasten                                                                                                                                   51 839

Saldo van baten en lasten                                                                                                                  318

1 Het boekjaar 2010 loopt van 1 april 2010 tot en met 31 december 2010.

Toelichting

Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van 4FM is een kostendekkende exploitatie, zonder winstoogmerk. Een eventueel batig saldo zal aan het eigen vermogen worden toegevoegd om toekomstige tegenvallers te kunnen opvangen dan wel in de vorm van een prijsverlaging aan de opdrachtgevers worden terugbetaald.

Opbrengst overige departementen (x € 1 000)

20101

Opbrengst overige departementen

Basis (p vast en q vast)                                                                                                                  34 938

Basis + (q variabel)                                                                                                                           3 764

Maatwerk (p en q variabel)                                                                                                              2 108

Werkelijke kosten (idem)                                                                                                                  8 771

Opstartkosten                                                                                                                                   1 976

Totaal opbrengst overige departementen                                                                                    51 557

Het boekjaar 2010 loopt van 1 april 2010 tot en met 31 december 2010.

Basis dienstverlening

De basis dienstverlening omvat onder meer het dagelijks beheer en onderhoud gebouwen, locatiebeveiliging niveau 1, reguliere schoonmaak en standaard werkplekinrichting. Op de prijzen zijn de geraamde inkoopbesparingen in mindering gebracht.

Basis + dienstverlening

De basis+ dienstverlening bestaat onder andere uit het opleiden van BHV’ers, verhuizingen, catering evenementen en accessoires werkplekinrichting Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de jaarlijkse prijsstijging (CPI) van de leveranciers teniet gedaan zal worden door de door 4FM te realiseren inkoopbesparingen.

Maatwerk

Onder maatwerk dienstverlening vallen bijvoorbeeld locatiebeveiliging niveaus 2 en 3, incidentele extra schoonmaak, complexe verhuizingen en advies en projectmanagement. Maatwerk is volledig vraaggestuurd en is dus (vooralsnog) beperkt inschatbaar. 4FM bouwt in de komende jaren meer ervaringscijfers op, waardoor de inschatting aan maatwerk kosten en opbrengsten aan betrouwbaarheid zal winnen.

Werkelijke kosten

Werkelijke kosten zijn eveneens volledig vraag dan wel verbruik gerelateerd. 4FM kent 4 producten die op deze wijze afgerekend worden en wel nutsvoorzieningen, externe vergaderaccommodaties, telefonie (meertalig) en openbaar vervoer. 4FM bouwt in de komende jaren meer ervaringscijfers op, waardoor de inschatting aan werkelijke kosten en opbrengsten aan betrouwbaarheid zal winnen.

Opstartkosten

4FM maakt in 2010 opstartkosten om nieuwe systemen, processen en procedures in te richten en haar medewerkers in te werken. Tevens is voorzien in extra capaciteit waardoor extra kosten gemaakt worden. Een deel van deze kosten worden «gedekt» met vernieuwing rijksdienst gelden. Voor de niet gedekte kosten is met de 4 afnemers afgesproken dat zij ieder voor een deel bijdrage in de opstartkosten.

Bijzondere baten

De onder deze post verantwoorde opbrengsten betreffen toegezegde vernieuwing rijksdienst (VRD) gelden, die dienen ter dekking van de opstartkosten van 4FM.

Apparaatskosten

De personeelskosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst inclusief de kosten van tijdelijk personeel. De in de apparaatskosten verwerkte personeelskosten zijn gebaseerd op 211,2 fte. De materiële kosten omvatten met name de directe inkoop/contract kosten (2010: € 34,5 mln.). Daarnaast worden ook huisvestingskosten, ICT kosten en servicekosten voor het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties opgenomen. Voor de directe inkoop/contract kosten geldt dat in de raming is uitgegaan van een gelijkblijvend inkoopvolume. Voorts zijn op contractniveau, in relatie met de aanbestedingskalender, de verwachte besparingen in mindering gebracht op de kosten.

Rentelasten

Onder deze post zijn alle rentelasten opgenomen die verband houden met de financiering van materiele vaste activa vanuit het ministerie van Financiën. In deze raming is gerekend met een generiek percentage van 4%.

Afschrijvingslasten

Het door 4FM van de departementen overgenomen materieel is geactiveerd en wordt conform de betreffende regelgeving afgeschreven. Voor nieuwe investeringen is dit eveneens van toepassing.

Kasstroomoverzicht 2010 (x € 1 000)

20101

  • 1. 
    Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)                                                                0
  • 2. 
    Totale operationele kasstroom                                                                                      2 345

3a.            Totaal investeringen (-/-)                                                                                            – 20 687

3b.            Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)                                                                             0

  • 3. 
    Totaal investeringkasstroom                                                                                    – 20 687

4a.            Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)                                                             0

4b.            Eenmalige storting door het moederdepartement (+)                                                        0

4c.             Aflossingen op leningen (-/-)                                                                                       – 2 410

4d.            Beroep op leenfaciliteit (+)                                                                                           18 277

  • 4. 
    Totaal financieringskasstroom                                                                                    16 590
  • 5. 
    Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4)                                                           – 65

1 Het boekjaar 2010 loopt van 1 april 2010 tot en met 31 december 2010.

Toelichting

Voor het jaar 2010 bestaat het investeringsbedrag uit € 15,7 mln. ten behoeve van de overname van de gebruiksgoederen van de latende 4 departementen en € 5 mln. ten behoeve van nieuwe investeringen in 2010.

Aflossing op leningen

4FM genereert haar middelen, om aan de aflossingsverplichtingen aan het ministerie van Financiën te kunnen voldoen, door de in de kostprijs opgenomen afschrijvingsbedragen in rekening te brengen bij de 4 opdrachtgevers. Ten behoeve van het kasstroomoverzicht is er vanuit gegaan dat de ontvangst van het afschrijvingsbedrag en de betaling van de aflossing in hetzelfde jaar plaats vinden. In 2010 loopt de aflossingsverplichting nog niet volledig parallel aan de afschrijvingsbedragen, hetgeen het geringe negatieve saldo verklaart.

Beroep op de leenfaciliteit

Het saldo onder het beroep op de leenfaciliteit komt direct overeen met het saldo van de investeringen in het betreffende jaar.

Definitieve openingsbalans per 1 april 2010 (x € 1 000)

Balans

Activa

Immateriële activa

Materiële activa                                                                                                                              15 687

– grond en gebouwen

– installaties en inventarissen                                                                                                       15 285

– overige materiële vaste activa                                                                                                         402

Voorraden                                                                                                                                                9

Debiteuren

Nog te ontvangen                                                                                                                             5 022

Liquide middelen

Totaal activa                                                                                                                                    20 718

Passiva

Eigen Vermogen

– exploitatiereserve

– verplichte reserve

– onverdeeld resultaat

Leningen bij het MvF1                                                                                                                    15 687

Voorzieningen                                                                                                                                        74

Crediteuren

Nog te betalen                                                                                                                                  4 957

Totaal passiva                                                                                                                                 20 718

1 De ontvangsten uit hoofden van een conversieverlening aan 4FM zullen bij de Voorlopige Rekening worden verantwoord.

Doelmatigheidsindicatoren

Overzicht doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen voor het jaar 2010

Omschrijving                                                                                                                                     2010

(9 mnd-en)

Generieke indicatoren

Kostprijs per werkplek                                                                                                                 € 5 743

In % van 2010                                                                                                                                100,0%

Saldo van baten en lasten                                                                                                       € 318 000

In % van baten                                                                                                                                   0,6%

Kostenontwikkeling

– Totale kosten als % van de kosten in 2010                                                                                100,0%

– Personele kosten als % van de totale kosten                                                                              21,6%

– Materiele kosten als % van de totale kosten                                                                              73,8% Apparaatskosten 4FM * € 10 977 001

Kostenbesparing aanbestedingen (5%)                                                                                  € 204 000

Specifieke indicatoren

Fysieke en telefonische bereikbaarheid van het Facilitair Servicepunt 7000                               100%

Digitale bereikbaarheid                                                                                                                      98%

Verhelpen storingen binnen afgesproken doorlooptijd                                                                   90%

Klanttevredenheid maatwerk minimaal -Tevreden met uitvoering en resul-95% taat -

Klanttevredenheid                                                                                                                   1e kw 2011

Kostenbesparing aanbestedingen (5%)                                                                                  € 204 000

Duurzaamheid                                                                                                                                  100%

Toelichting op de specifieke doelmatigheidsindicatoren

Fysieke en telefonische bereikbaarheid van het Facilitair Servicepunt 7000

Dit betreft de fysieke en telefonische bereikbaarheid van het Facilitair Servicepunt 7000 conform de in de PDC afgesproken openingstijden.

Digitale bereikbaarheid

Dit betreft de digitale bereikbaarheid gedurende de openingstijden van de front office middels de ICT systemen die 4FM inzet voor de dienstverlening.

Verhelpen storingen binnen afgesproken doorlooptijd

Storingen zijn na melding verholpen binnen de in de PDC vastgestelde doorlooptijd.

Klanttevredenheid maatwerk

De klanttevredenheid over een maatwerkproject is minimaal «tevreden met de uitvoering en het resultaat».

Klanttevredenheid

Dit betreft de score op de klanttevredenheid via een te houden klanttevre-denheidsonderzoek (KTO) in het 1e kwartaal 2011 (of op een ander moment indien dat beter aansluit bij de cyclus van een departement). Norm: minimaal gelijk aan de nulmeting die is uitgevoerd door de departementen vóór de start 4FM op 1 april 2010.

Kostenbesparing aanbestedingen

Dit betreft de besparing opde inkoopkosten van de door 4FM ten behoeve van de ministeries ingekochte goederen en diensten streefnorm: zijn per 01/04/2012 met 5% gedaald ten opzichte van het niveau op 31/03/2010 en dat wordt verdisconteerd in de tarieven van 2012. In 2010 dalen de inkoopkosten naar verwachting met 0,73% (voor alle departementen samen € 204 000). Deze daling is reeds verdisconteerd in de tarieven per 01/04/2010.

Duurzaamheid

Alle vanaf 1/4/2010 uitgevoerde aanbestedingen dienen voor 100% te voldoen aan de criteria voor duurzaamheid volgens het agentschap NL.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.