Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 32565 XII - Wijziging begroting Infrastructuur en Milieu 2010 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 09-12-2010
Publicatie­datum 09-12-2010
Nummer KST32565XII2
Kenmerk 32565 XII, nr. 2
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2010–2011

32 565 XII

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Infrastructuur en Milieu,

mede namens de minister van Economische Zaken, Landbouw en

Innovatie

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer
  • 2. 
    Het beleid

2.1           Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

2.2           De beleidsartikelen

2.3           De niet-beleidsartikelen

  • 1. 
    Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2010.

Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën.

Tenslotte wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-)beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.

In de onderstaande tabel is een overzicht opgenomen waarin aangegeven wordt welke ministers voor welke begrotingsartikelen of onderdelen op dit moment in de begroting van HXII verantwoordelijk zijn. Dit naar aanleiding van de beleidsherverkavelingen die voortvloeien uit het Regeerakkoord.

Verantwoordelijkheidsverdeling ministers

Art. nr.

Omschrijving

Beleidsverantwoordelijke ministers

Opmerking

 
 

Beleidsartikelen

 

31

Integraal waterbeleid

Minister van I&M

32

Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van

 
 

mobiliteit

Minister van I&M

33

Veiligheid gericht op de beheersing van

 
 

veiligheidsrisico’s

Minister van I&M

34

Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een

 
 

goede bereikbaarheid

Minister van I&M

35

Mainport en logistiek

Minister van I&M

35.03.01 Kennis luchtvaart en

Minister van I&M en

 

markttoegang

de minister van EL&I

36

Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomge-

 
 

ving

Minister van I&M

37

Weer, klimaat, seismologie en

 
 

aardobservatie

Minister van I&M

 

Niet-beleidsartikelen

 

39

Bijdragen Infrastruc-

 
 

tuurfonds en BDU

Minister van I&M

NLR naar EL&I

Art. nr.

Omschrijving

Beleidsverantwoordelijke ministers

Opmerking

 

40

 

Nominaal en

 
   

onvoorzien

Minister van I&M

41

 

Ondersteuning

 
   

functioneren VenW

Minister van I&M

 

41.01.09

Uitg. tbv alg.

 

departement en bijdr. derden

Minister van I&M en de minister van EL&I

Deltaris naar EL&I

In het «Besluit houdende departementale herindeling met betrekking tot innovatie» is opgenomen dat de taken inzake het innovatiebeleid en de innovatiemiddelen worden overgeheveld naar de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie met inbegrip van de grote technologische instituten NLR en Deltares.

Afspraken over de precieze omvang en invulling van deze overheveling zullen nader worden uitgewerkt in overleg tussen de respectievelijke ministers van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en van Infrastructuur en Milieu.

Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2011 (Vermoedelijke Uitkomsten 2010), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 en 2.3 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.

Deze mutaties zijn toegelicht in de begroting 2011 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.

  • 2. 
    Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangsten mutaties

Suppletoire mutaties 2010 (Najaarsnota) (x EUR 1 mln.)

Art.nr.

Uitgaven

Ontvangsten

Stand ontwerpbegroting 2010

Amendement Cramer c.s., 2009–2010, 32 123 XII, nr. 14

Stand vastgestelde begroting 2010

Stand eerste suppletoire begroting 2010

mutaties Miljoenennota 2011 –            (uitkomst 2010)

–            mutaties Najaarsnota 2010:

9 732,1

71,9

 

0,0

 

9 732,1

71,9

9 684,2

94,4

  • 358,4

6,1

  • 1. 
    Partners voor Water

31

  • 4,8
 

Betrouwbare netw.en acceptabele

     
  • 2. 
    reistijd

34

4,3

 
  • 3. 
    Mainports en logistiek

35

2,6

 

Bew. waarb.en verb.van kwaliteit

     
  • 4. 
    leefomg.

36

  • 35,7
 

Bijdr.aan Infrastructuurfonds en

     
  • 5. 
    BDU

39

149,4

 
  • 6. 
    Ondersteuning functioneren VenW

41

 
  • 10,7

Diversen

 

1,9

0,1

Stand 2e suppletoire begroting 2010

 

9 443,5

89,9

Toelichting:

Dit wetsvoorstel sluit geheel aan bij de Najaarsnota 2010 van het ministerie van Financiën. De belangrijkste voorgestelde mutaties opgenomen in bovenstaande tabel worden hieronder toegelicht. Voor het overige gaat het om relatief beperkte, meer technische verschuivingen.

2.2 De beleidsartikelen

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)

31 Integraal Waterbeleid

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)

 

(4)

 

(5)=(1 t/m 4)

Verplichtingen

 

68 310

 

69 434

 

825

 
  • 528

69 731

Uitgaven:

 

70 564

 

76 413

 

833

 
  • 5 365

71 881

31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie

31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming

31.01.02 HGIS Partners voor Water

31.01.03 Leven met Water

31.02 Veiligheid

31.02.01 Hoogwaterbescherming

31.02.02 Kust

31.02.03 Inspectie VenW

31.03 Waterkwantiteit 31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw

31.04 Waterkwaliteit

31.04.01 Europese kaderrichtlijn water

31.04.02 OSPAR/Europese mariene strategie

31.04.03 Inspectie VenW

 

26 412

31 132

43

- 4 931

26 244

15 120

14 924

43

- 94

14 873

11 215

14 887

0

  • 4 837

10 050

77

1 321

0

0

1 321

15 461

18 732

5 296

- 584

23 444

10 022

13 254

0

- 651

12 603

1 297

1 336

0

67

1 403

4 142

4 142

5 296

0

9 438

2 432

352

0

- 4

348

2 432

352

0

- 4

348

26 259

26 197

- 4 506

154

21 845

18 402

19 808

  • 14
  • 142

19 652

3 398

1 897

0

296

2 193

4 459

4 492

  • 4 492

0

0

       

8 372

       

26 716

       

36 793

       

100%

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht

31.09 Ontvangsten

570

570

570

31.01 Bestuurlijke Organisatie en Instrumentatie

Een aantal projecten van het programma Partners voor Water (HGIS) is vertraagd. Deze gelden worden teruggeboekt naar het ministerie van Buitenlandse Zaken (HGIS) en weer opgevraagd in het jaar waarin deze nodig zijn.

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)

32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)

 

(4)

 

(5)=(1 t/m 4)

Verplichtingen

 

49 605

 

49 851

 

6 724

 
  • 81

56 494

Uitgaven:

 

49 680

 

49 926

 

7 251

 

813

57 990

32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm.

32.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie

32.01.03 Gedragsbeinvloeding

32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur

32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat

 

43 086

42 867

5 718

582

49 167

1 829

1 610

0

100

1 710

4 700

4 700

0

  • 700

4 000

20 971

20 971

417

1 431

22 819

0

0

0

0

0

15 586

15 586

5 301

  • 249

20 638

0

0

32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

(1)

(2)

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(1 t/m 4)

32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm.

32.02.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails»

32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat

32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren

32.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV

6 503

208

153

6 142

91

25

66

6 968

208

153

6 607

91

25

66

1 533

149

53

1 331

0

0

0

250 250

0 0

-  19

19

0

8 751

607

206

7 938

72

6

66

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht

2 654 29 412 25 924

100%

32.09 Ontvangsten

4 100

4 342

4 342

32.01 Aantal verkeersslachtoffers op de weg verminderen

Aan het Centraal Bureau Rijvaardigheid en de Rijksdienst voor het Wegverkeer worden de ontwikkelingskosten met betrekking tot het alcoholslot vergoed.

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)

33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsri-sico’s

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)

 

(4)

 

(5)=(1 t/m 4)

Verplichtingen

 

64 889

 

64 143

 

3 817

 

243

68 203

Uitgaven:

 

63 508

 

61 438

 

3 947

 

1 037

66 422

33.01 Externe veiligheid

33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen

33.01.02 Externe veiligheid luchthavens

33.01.03 Aankoop LIB veiligheidssloopzones

33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat

33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart

33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart

33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens

33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren

33.02.04 IMO (HGIS)

33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat

33.02.06 CCR (HGIS)

33.03 Veiligheid luchtvaart

33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart

33.03.02 ICAO en EASA (HGIS)

33.03.03 Internationaal

33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat

33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES

33.03.06 Galileo Supervisory Authority HGIS)

33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring

33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens

33.04.02 Beveiliging luchtvaart

33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen

33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen

33.04.05 Beveiliging openbaar vervoer

 

8 676

8 821

- 3 827

1 991

6 985

3 918

4 091

- 772

753

4 072

292

292

63

0

355

1 348

1 320

0

1 238

2 558

3 118

3 118

  • 3 118

0

0

19 426

19 847

3 267

- 856

22 258

2 073

1 890

  • 103
  • 144

1 643

827

875

103

  • 389

589

588

635

0

  • 143

492

416

416

0

  • 44

372

15 522

15 522

3 267

  • 136

18 653

0

509

0

0

509

34 641

32 356

4 507

- 126

36 737

1 625

1 725

- 75

0

1 650

1 265

1 265

0

39

1 304

1 120

235

0

131

366

20 431

20 431

4 482

  • 296

24 617

8 700

8 700

100

0

8 800

1 500

0

0

0

0

765

414

0

28

442

422

71

0

28

99

276

276

0

0

276

0

0

0

0

0

67

67

0

0

67

0

0

0

0

0

       

4 822

       

53 693

       

7 907

Van totale uitgaven: – Apparaatsuitgaven – Agentschapsbijdragen – Restant

0

0

33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsri-sico’s

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)

 

(4)

 

(5)=(1 t/m 4)

– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht

               

100%

33.09 Ontvangsten

 

0

 

0

 

0

 

0

0

33.01 Externe Veiligheid

De achterstand met betrekking tot de aankoop van woningen binnen de LIB veiligheidssloopzone wordt in 2010 ingelopen. Dit heeft hogere uitgaven tot gevolg.

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)

34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)

 

(4)

 

(5)=(1 t/m 4)

Verplichtingen

 

64 090

 

66 350

 
  • 14 798
 

16 551

68 103

Uitgaven:

 

69 611

 

71 871

 

28 097

 

4 306

104 274

34.01 Netwerk weg

34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

34.01.02 Beheer en onderhoud

34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit

34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur

34.01.05 Verkeersmanagement

34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer

34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat

34.02 Netwerk vaarwegen 34.02.01 Vaarweginfrastructuur

34.03 Netwerk spoor

34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet

34.03.03 Beheer overig

34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet 34.03. 05 Vervoer overig

34.03.06 Kwaliteit spoorverbindingen goederenvervoer

34.03.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat

34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer

34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden

34.04.03 Stim.dec.overh., bedrijfsleven en maatsch.org.

34.04.04 Stimulering martwerking OV

34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV

34.04.06 Stimulering martwerking Taxi

34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat

34.04.08 Regionale bereikbaarheid

34.04.09 Regionale OV-systemen

 

6 289

8 568

6 721

885

16 174

2 792

5 071

8 894

806

14 771

88

88

0

52

140

0

0

0

0

0

629

629

0

27

656

0

0

0

0

0

770

770

  • 163

0

607

2 010

2 010

  • 2 010

0

0

2 257

2 257

- 1

0

2 256

2 257

2 257

- 1

0

2 256

38 858

38 858

10 583

3 446

52 887

696

696

123

400

1 219

663

663

44

0

707

583

583

123

0

706

36 066

36 066

11 000

3 046

50 112

143

143

0

0

143

0

0

0

0

0

707

707

  • 707

0

0

22 207

22 188

10 794

- 25

32 957

4 536

2 717

1 250

- 700

3 267

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

146

146

7 900

4 420

12 466

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

3 498

3 498

126

0

3 624

10 439

10 839

  • 2 282
  • 3 481

5 076

3 588

4 988

3 800

  • 264

8 524

       

15 039

       

8 786

       

80 449

       

100%

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht

34.09 Ontvangsten

98

98

98

34.03 Netwerk spoor

De voorgestelde uitgavenverhoging bestaat uit hogere bijdragen aan onder andere de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), het Landelijk

0

0

Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) en de

Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover).

Voorts worden gelden overgeboekt uit het Infrastructuurfonds voor het actieplan ten behoeve van onderzoeksachtige activiteiten die op

Hoofdstuk XII worden verantwoord.

Anderzijds worden begrotingsgelden overgeheveld naar het ministerie van EL&I voor de kosten van de vervoerkamer NMa.

34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer

Verwacht wordt dat de kosten voor de OV-chipcard, waaronder onderzoek naar de opbrengstneutraliteit, hoger zijn dan waarmee in eerste instantie rekening is gehouden.

Verplichtingen

De verplichtingenmutatie heeft betrekking op (meerjarige) uitgaven ten behoeve van onder andere het Actieplan en een onderzoek naar de opbrengstneutraliteit van de OV chipcard alsmede een verschuiving uit 2011 voor verplichtingen die reeds in 2010 worden aangegaan maar die in de begroting van 2011 zijn geraamd.

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)

35 Mainports en logistiek

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)

 

(4)

 

(5)=(1 t/m 4)

Verplichtingen

 

58 859

 

67 935

 

3 075

 

1 322

72 332

Uitgaven:

 

60 377

 

62 255

 

7 859

 

1 799

71 913

35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens

35.01.01 Kostenconvenant Schiphol

35.01.02 Luchthavens en omgeving

35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid

35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl.

35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens

35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat

35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens

35.02.01 Verbetering marktwerking

35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden

35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit

35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart

35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens

35.03.02 Luchtruim

35.03.03 Marktordening en markttoegang

35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat

35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer

35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie

35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart

35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart

35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer

35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer

35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat

 

5 387

6 093

2 370

- 402

8 061

0

0

46

0

46

3 505

4 211

1 274

  • 402

5 083

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

1 262

1 262

1 670

0

2 932

620

620

  • 620

0

0

1 579

1 565

0

- 85

1 480

954

943

0

0

943

227

227

0

  • 10

217

398

395

0

  • 75

320

32 990

34 994

1 854

- 268

36 580

25 816

27 166

133

0

27 299

2 146

2 086

150

234

2 470

2 304

3 018

640

  • 502

3 156

2 724

2 724

931

0

3 655

20 421

19 603

3 635

2 554

25 792

4 248

4 483

380

  • 315

4 548

4 811

4 803

382

222

5 407

3 385

4 102

832

127

5 061

4 654

2 877

549

  • 80

3 346

3 117

3 132

1 698

2 600

7 430

206

206

  • 206

0

0

       

14 039

       

5 676

       

52 198

       

100%

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht

35.09 Ontvangsten

35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat

35.09.02 Overige ontvangsten

5 681

2 042

3 639

5 681

2 042

3 639

25

0 25

55

0

55

5 761

2 042

3 719

35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer

De hogere uitgaven hebben voornamelijk betrekking op uitgaven ten behoeve van het beveiligingssysteem ERMTS (European Rail Traffic Management System).

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)

36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)

 

(4)

 

(5)=(1 t/m 4)

Verplichtingen

 

90 137

 

95 815

 
  • 218
 

960

96 557

Uitgaven:

 

115 391

 

119 990

 
  • 3 987
 
  • 35 705

80 298

36.01 Leefomgeving hoofdwegen

36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming

36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie

36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer

36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit

36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv.

36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer

36.02 Leefomgeving spoorwegen

36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming

36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor

36.02.03 Bodemsanering NS percelen

36.03 Luchtvaart

36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS

36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2)

36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3)

36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol

36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol

36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol

36.03.07 Aankoop LIB geluidsloopzones Schiphol

36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens

36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens

36.03.10 Duurzame luchtvaart

36.03.11 Groenvoorziening Schiphol

36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat

36.04 Scheepvaart

36.04.01 Duurzame zeevaart

36.04.02 Duurzame zeehavens

36.04.03 Duurzame binnenvaart

36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat

 

35 181

42 485

- 2 184

- 15 208

25 093

823

1 206

0

520

1 726

2 829

5 234

0

0

5 234

25 284

30 054

  • 2 184
  • 15 529

12 341

1 102

1 102

0

0

1 102

150

150

0

0

150

4 993

4 739

0

  • 199

4 540

9 120

9 120

0

0

9 120

0

0

0

0

0

44

44

0

0

44

9 076

9 076

0

0

9 076

67 825

65 126

- 618

- 21 533

42 975

12 365

12 365

0

0

12 365

0

806

0

  • 606

200

43 534

39 900

0

  • 23 500

16 400

919

900

0

  • 750

150

0

24

0

0

24

8 373

8 000

0

2 000

10 000

1 348

1 348

  • 28

0

1 320

0

523

0

0

523

0

0

0

112

0

112

649

623

  • 65

1 323

1 881

0

0

0

0

0

637

637

  • 637

0

0

3 265

3 259

- 1 185

1 036

3 110

773

773

0

  • 137

636

188

184

0

712

896

1 609

1 607

  • 490

461

1 578

695

695

  • 695

0

0

       

2 431

       

766

       

77 101

       

100%

39 353

39 353

0

0

39 353

12 362

12 362

0

0

12 362

0

0

0

0

0

15 028

15 028

0

0

15 028

0

0

0

0

0

11 688

11 688

0

0

11 688

250

250

0

0

250

25

25

0

0

25

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht

36.09 Ontvangsten

36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1

36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1

36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3

36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3

36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten

36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens

36.09.07 Overige ontvangsten

36.01 Leefomgeving hoofdwegen

Het op dit artikelonderdeel verwachte kasoverschot doet zich met name voor op het project Het Nieuwe Rijden (vertraging door overdracht) en de met FES-gelden gefinancierde programma’s zoals CO2-reductie

(vertraging subsidie aanvragen innovatieve brandstoffen), Auto van de toekomst, Nieuw gas en Electrische auto.

Het budget bestemd voor de laatst genoemde drie onderwerpen is pas laat verkregen, waardoor de uitvoering van deze programma’s ook later is opgestart.

36.03 Luchtvaart

In 2010 blijkt een deel van het programma GIS niet tot besteding te komen (ca € 23 mln.). Dit heeft een aantal oorzaken. Een aantal woningen blijkt al voldoende geluidwerend te zijn, er is vertraging bij het akoestisch onderzoek en ontwerp en de kosten van isolatie voor de in 2010 opgeleverde woningen blijken lager te liggen dan geraamd. Het GIS-project wordt uiteindelijk bekostigd door de luchtvaartsector via heffingen. De uitgaven en inkomsten uit heffingen in de tijd lopen uiteen, daarom loopt de financiering via I&M begroting. Het in 2010 beschikbare budget is daardoor verlaagd.

Ten laste van het hoofdproduct Duurzame luchtvaart wordt een niet in de begroting geraamde subsidie gebracht voor de ontwikkeling van groene vliegtuigbrandstof (biokerosine).

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)

37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)

 

(4)

 

(5)=(1 t/m 4)

Verplichtingen

 

42 897

 

44 844

 

133

 

1 664

46 641

Uitgaven:

 

43 633

 

45 580

 

133

 

192

45 905

37.01 Weer, klimaat en seismologie

37.01.01 Weer

37.01.02 Klimaat

37.01.03 Seismologie

37.01.04 Contributie WMO (HGIS)

37.02 Aardobservatie 37.02.01 Aardobservatie

 

32 079

34 026

133

192

34 351

18 764

19 307

109

0

19 416

11 174

12 414

21

130

12 565

1 405

1 569

3

0

1 572

736

736

0

62

798

11 554

11 554

0

0

11 554

11 554

11 554

0

0

11 554

       

45 107

       

798

       

0%

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht

37.09 Ontvangsten

0

2.3 De niet beleidsartikelen

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)

39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

(2)

 

(3)

 

(4)

 

(5)=(1 t/m 4)

Verplichtingen

8 837 326

 

8 757 666

 
  • 434 652
 

109 658

8 432 672

Uitgaven:

9 044 784

 

8 967 124

 
  • 415 749
 

149 420

8 700 795

39.01 Bijdrage aan IF

6 878 283

 

6 798 623

 

- 483 697

 

109 658

6 424 584

0

0

0

0

39.01 Bijdrage aan IF/39.02 Bijdrage aan de BDU

De bijstelling van de raming betreft voor ca. € 6,4 mln. de BTW die door het ministerie van Financiën wordt gecompenseerd. Voorts zijn overboekingen uit de begroting van het Infrastructuurfonds naar de begroting van hoofdstuk XII opgenomen voor uitgaven die ten laste van het laatst genoemde hoofdstuk worden verantwoord. Dit betreffen met name uitgaven op artikel 34 ten behoeve van een onderzoek naar de opbrengstneutraliteit van de OV chipcard, artikel 35 ten behoeve van het ERMTS (European Rail Traffic Management System) en artikel

39.02 ten behoeve van het inpassen van de index van de BDU (Brede DoelUitkering).

Verder worden de kasoverschotten 2010 op de projecten Zandmotor (zie de toelichting bij artikel 11.03.01 ad 5 van het Infrastructuurfonds) en Quick Winns Binnenhavens (zie de toelichting onder artikel 15.03.01 ad 2 van het Infrastructuurfonds) mln.) teruggeboekt naar het ministerie van Financiën en in 2011 weer opgevraagd.

Om het kasritme van de Staat te optimaliseren, wordt € 200,0 mln. ten behoeve van het basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet die voorzien was voor 2011, al in 2010 vooruitbetaald.

Als laatste zijn overboekingen opgenomen naar LNV en het ministerie van Defensie ten behoeve van respectievelijk de Zandmaas in Limburg, de Zuidwestelijke Delta en het deelprogramma Wadden en de Kustwacht. Tevens is een overboeking opgenomen van de begroting Hoofdstuk XI naar de begroting Hoofdstuk XII voor de Holland Rijn en de Ruit Rotterdam.

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)

40 Nominaal en onvoorzien

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 

(1)

(2)

 

(3)

 

(4)

 

(5)=(1 t/m 4)

 

Verplichtingen – 14 526

 
  • 16 241
 

16 241

 

0

 

0

Uitgaven: – 14 526

 
  • 16 241
 

16 241

 

0

 

0

waarvan Verzameluitkering I&M 0

 

0

           

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)

41 Ondersteunen functioneren I&M

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

Stand 2e

suppletoire begroting

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)

 

(4)

 

(5)=(1 t/m 4)

Verplichtingen

 

207 310

 

222 242

 

3 903

 

5 725

231 870

Uitgaven:

 

229 106

 

245 892

 
  • 3 059
 

1 268

244 101

41.01 Centrale diensten

41.01.01 Interne en externe communicatie I&M

41.01.02 Bedrijfsvoering I&M

41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding

41.01.04 Internationaal beleid I&M

41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering

41.01.06 Financial en operational auditing

41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak

41.01.08 HGIS-gelden

41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden

 

134 166

138 487

- 10 522

- 10 439

117 526

10 349

10 189

- 227

165

10 127

43 872

44 377

1 601

  • 3 845

42 133

9 381

9 318

66

  • 1 685

7 699

0

0

0

0

0

9 395

10 192

  • 257
  • 800

9 135

6 424

6 423

1 862

0

8 285

3 924

7 237

313

  • 659

6 891

2 365

2 104

0

0

2 104

41 598

43 150

  • 13 663
  • 2 106

27 381

41 Ondersteunen functioneren I&M

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Milj.nota

Najaarsnota

(1)

(2)

(3)

(4)

Stand 2e

suppletoire begroting

(5)=(1 t/m 4)

41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit

41.02 Shared Services Organisatie

41.02.01 ICT dienstverlening

41.02.02 Facilitaire dienstverlening

41.02.03 Personele dienstverlening

41.02.04 Financiële dienstverlening

41.02.05 Communicatie en strategie

41.03 Algemene uitgaven dep. onderd.

41.03.01 Regeringsvliegtuig

41.03.02 Personeel en materieel DGMo

41.03.03 Personeel en materieel DGLM

41.03.04 Personeel en materieel DGW

6 858 73 902 14 753 34 786 11 697

9 315

3 351 21 038

6 426

4 154

7 288 3 170

5 497 88 612 25 792 37 282 12 563

9 467 3 508 18 793

6 426

2 764 5 957

3 646

  • 217 7 947 2 320 4 107

233

65

1 222

- 484

0

184

421

1 089

  • 1 509 11 135 8 340

1  520

2  133

  • 905

47

572

200

1 000

  • 721

93

3 771 107 694

36 452

42 909

14 929

8 627

4 777 18 881

6 626 3 948

5 657 2 650

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht

224 632

616

18 853

100%

41.09 Ontvangsten

22 110

44 374

6 113

10 745

39 742

Algemeen

Als gevolg van de opheffing van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de instelling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, waartoe het Kabinet heeft besloten (Staatscourant nr.16525 d.d. 18 oktober 2010), is de omschrijving van dit artikel en de hoofdproducten 41.01.01, 02 en 04 gewijzigd.

41.01 Centrale Diensten

De lagere uitgaven op dit artikelonderdeel zijn voor een deel het gevolg van budgettair neutrale overboekingen naar SSO voor onder andere corporate opleidingen, expertisecentra, beheerskosten van Identity en accessmanagement (IDM) en P-direkt.

41.02 Shared Services Organisatie

De hogere uitgaven op 41.02 van de SSO betreffen naast de hierboven genoemde budgettair neutrale mutaties, overboekingen van de ministeries van SZW en VWS als compensatie voor medewerkers die van SZW naar SSO-ICT zijn overgekomen alsmede een verrekening van de 1e en 2e termijn voor een met VWS afgesloten dienstverleningsovereenkomst (DVO) en SIOD ondersteuning en de verrekening van de huisvestingskosten.

Voorts zijn niet in de begroting geraamde uitgaven opgenomen ten behoeve van de implementatie-, licentie- en beheerskosten van de Digitale Werkomgeving Rijksdienst (DWR) en kosten in verband met het opstarten van 4FM.

41.03 Algemene uitgaven departementsonderdelen

De uitgavenraming voor het regeringsvliegtuig wordt met € 0,2 mln. bijgesteld in verband met de continuering van de beveiliging van het toestel voor de periode 1 augustus–31 december 2010. Voorts blijken de kosten voor Internet aan boord van het toestel hoger te zijn dan verwacht.

De mutatie op het hoofdproduct Personeel en materieel DGMo betreft een terugboeking van een deel van het onderzoeks- en personeelsbudget van het Kennis Instituut Mobiliteit.

41.09 Ontvangsten

De inkomstenraming wordt met ca. € 10,7 mln. neerwaarts bijgesteld hetgeen wordt veroorzaakt door enerzijds hogere ontvangsten in verband met een teruggaaf op het beheercontract met KLM Cityhopper (doordat in 2009 minder vluchten met het regeringsvliegtuig zijn uitgevoerd) en afrekeningen van TEN-T/twinning en pso projecten. Anderzijds zijn er lagere inkomsten die het directe gevolg zijn van vertraging op de volgende door het Fonds Economische Structuurversterking (FES) gefinancierde projecten: – CO2 reductieplan (personenvervoer); – EBIT voor Auto van de toekomst; – Nieuw Gas; – Electrische auto.

Verplichtingen

De afwijking tussen de uitgaven- verplichtingenraming wordt voornamelijk veroorzaakt door de uitgaven op artikelonderdeel 41.02 ten behoeve van de beheerskosten Digitale Werkomgeving Rijk (DWR), de uitrol van de DWR client en de opstartkosten van 4FM.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.