Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 32565 XII - Wijziging begroting Infrastructuur en Milieu 2010 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 09-12-2010 |
Publicatiedatum | 09-12-2010 |
Nummer | KST32565XII2 |
Kenmerk | 32565 XII, nr. 2 |
Externe link | originele PDF |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2010–2011
32 565 XII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Infrastructuur en Milieu,
mede namens de minister van Economische Zaken, Landbouw en
Innovatie
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Leeswijzer
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
2.2 De beleidsartikelen
2.3 De niet-beleidsartikelen
-
1.Leeswijzer
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2010.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën.
Tenslotte wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-)beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.
In de onderstaande tabel is een overzicht opgenomen waarin aangegeven wordt welke ministers voor welke begrotingsartikelen of onderdelen op dit moment in de begroting van HXII verantwoordelijk zijn. Dit naar aanleiding van de beleidsherverkavelingen die voortvloeien uit het Regeerakkoord.
Verantwoordelijkheidsverdeling ministers
Art. nr.
Omschrijving
Beleidsverantwoordelijke ministers
Opmerking
Beleidsartikelen |
||
31 |
Integraal waterbeleid |
Minister van I&M |
32 |
Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van |
|
mobiliteit |
Minister van I&M |
|
33 |
Veiligheid gericht op de beheersing van |
|
veiligheidsrisico’s |
Minister van I&M |
|
34 |
Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een |
|
goede bereikbaarheid |
Minister van I&M |
|
35 |
Mainport en logistiek |
Minister van I&M |
35.03.01 Kennis luchtvaart en |
Minister van I&M en |
|
markttoegang |
de minister van EL&I |
|
36 |
Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomge- |
|
ving |
Minister van I&M |
|
37 |
Weer, klimaat, seismologie en |
|
aardobservatie |
Minister van I&M |
|
Niet-beleidsartikelen |
||
39 |
Bijdragen Infrastruc- |
|
tuurfonds en BDU |
Minister van I&M |
NLR naar EL&I
Art. nr.
Omschrijving
Beleidsverantwoordelijke ministers
Opmerking
40 |
Nominaal en |
||
onvoorzien |
Minister van I&M |
||
41 |
Ondersteuning |
||
functioneren VenW |
Minister van I&M |
||
41.01.09 |
Uitg. tbv alg. |
departement en bijdr. derden
Minister van I&M en de minister van EL&I
Deltaris naar EL&I
In het «Besluit houdende departementale herindeling met betrekking tot innovatie» is opgenomen dat de taken inzake het innovatiebeleid en de innovatiemiddelen worden overgeheveld naar de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie met inbegrip van de grote technologische instituten NLR en Deltares.
Afspraken over de precieze omvang en invulling van deze overheveling zullen nader worden uitgewerkt in overleg tussen de respectievelijke ministers van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en van Infrastructuur en Milieu.
Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2011 (Vermoedelijke Uitkomsten 2010), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 en 2.3 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.
Deze mutaties zijn toegelicht in de begroting 2011 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangsten mutaties
Suppletoire mutaties 2010 (Najaarsnota) (x EUR 1 mln.)
Art.nr.
Uitgaven
Ontvangsten
Stand ontwerpbegroting 2010
Amendement Cramer c.s., 2009–2010, 32 123 XII, nr. 14
Stand vastgestelde begroting 2010
Stand eerste suppletoire begroting 2010
mutaties Miljoenennota 2011 – (uitkomst 2010)
– mutaties Najaarsnota 2010:
9 732,1
71,9
0,0 |
|
9 732,1 |
71,9 |
9 684,2 |
94,4 |
|
6,1 |
|
31 |
|
|
Betrouwbare netw.en acceptabele |
|||
|
34 |
4,3 |
|
|
35 |
2,6 |
|
Bew. waarb.en verb.van kwaliteit |
|||
|
36 |
|
|
Bijdr.aan Infrastructuurfonds en |
|||
|
39 |
149,4 |
|
|
41 |
|
|
Diversen |
1,9 |
0,1 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 |
9 443,5 |
89,9 |
Toelichting:
Dit wetsvoorstel sluit geheel aan bij de Najaarsnota 2010 van het ministerie van Financiën. De belangrijkste voorgestelde mutaties opgenomen in bovenstaande tabel worden hieronder toegelicht. Voor het overige gaat het om relatief beperkte, meer technische verschuivingen.
2.2 De beleidsartikelen
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
31 Integraal Waterbeleid
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1 t/m 4) |
|||||
Verplichtingen |
68 310 |
69 434 |
825 |
|
69 731 |
||||
Uitgaven: |
70 564 |
76 413 |
833 |
|
71 881 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming
31.01.02 HGIS Partners voor Water
31.01.03 Leven met Water
31.02 Veiligheid
31.02.01 Hoogwaterbescherming
31.02.02 Kust
31.02.03 Inspectie VenW
31.03 Waterkwantiteit 31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw
31.04 Waterkwaliteit
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water
31.04.02 OSPAR/Europese mariene strategie
31.04.03 Inspectie VenW
26 412 |
31 132 |
43 |
- 4 931 |
26 244 |
15 120 |
14 924 |
43 |
- 94 |
14 873 |
11 215 |
14 887 |
0 |
|
10 050 |
77 |
1 321 |
0 |
0 |
1 321 |
15 461 |
18 732 |
5 296 |
- 584 |
23 444 |
10 022 |
13 254 |
0 |
- 651 |
12 603 |
1 297 |
1 336 |
0 |
67 |
1 403 |
4 142 |
4 142 |
5 296 |
0 |
9 438 |
2 432 |
352 |
0 |
- 4 |
348 |
2 432 |
352 |
0 |
- 4 |
348 |
26 259 |
26 197 |
- 4 506 |
154 |
21 845 |
18 402 |
19 808 |
|
|
19 652 |
3 398 |
1 897 |
0 |
296 |
2 193 |
4 459 |
4 492 |
|
0 |
0 |
8 372 |
||||
26 716 |
||||
36 793 |
||||
100% |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht
31.09 Ontvangsten
570
570
570
31.01 Bestuurlijke Organisatie en Instrumentatie
Een aantal projecten van het programma Partners voor Water (HGIS) is vertraagd. Deze gelden worden teruggeboekt naar het ministerie van Buitenlandse Zaken (HGIS) en weer opgevraagd in het jaar waarin deze nodig zijn.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1 t/m 4) |
|||||
Verplichtingen |
49 605 |
49 851 |
6 724 |
|
56 494 |
||||
Uitgaven: |
49 680 |
49 926 |
7 251 |
813 |
57 990 |
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm.
32.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie
32.01.03 Gedragsbeinvloeding
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat
43 086 |
42 867 |
5 718 |
582 |
49 167 |
1 829 |
1 610 |
0 |
100 |
1 710 |
4 700 |
4 700 |
0 |
|
4 000 |
20 971 |
20 971 |
417 |
1 431 |
22 819 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 586 |
15 586 |
5 301 |
|
20 638 |
0
0
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(1 t/m 4)
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm.
32.02.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails»
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren
32.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV
6 503
208
153
6 142
91
25
66
6 968
208
153
6 607
91
25
66
1 533
149
53
1 331
0
0
0
250 250
0 0
- 19
- 19
0
8 751
607
206
7 938
72
6
66
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht
2 654 29 412 25 924
100%
32.09 Ontvangsten
4 100
4 342
4 342
32.01 Aantal verkeersslachtoffers op de weg verminderen
Aan het Centraal Bureau Rijvaardigheid en de Rijksdienst voor het Wegverkeer worden de ontwikkelingskosten met betrekking tot het alcoholslot vergoed.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsri-sico’s
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1 t/m 4) |
|||||
Verplichtingen |
64 889 |
64 143 |
3 817 |
243 |
68 203 |
||||
Uitgaven: |
63 508 |
61 438 |
3 947 |
1 037 |
66 422 |
33.01 Externe veiligheid
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens
33.01.03 Aankoop LIB veiligheidssloopzones
33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren
33.02.04 IMO (HGIS)
33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat
33.02.06 CCR (HGIS)
33.03 Veiligheid luchtvaart
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS)
33.03.03 Internationaal
33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES
33.03.06 Galileo Supervisory Authority HGIS)
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens
33.04.02 Beveiliging luchtvaart
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen
33.04.05 Beveiliging openbaar vervoer
8 676 |
8 821 |
- 3 827 |
1 991 |
6 985 |
3 918 |
4 091 |
- 772 |
753 |
4 072 |
292 |
292 |
63 |
0 |
355 |
1 348 |
1 320 |
0 |
1 238 |
2 558 |
3 118 |
3 118 |
|
0 |
0 |
19 426 |
19 847 |
3 267 |
- 856 |
22 258 |
2 073 |
1 890 |
|
|
1 643 |
827 |
875 |
103 |
|
589 |
588 |
635 |
0 |
|
492 |
416 |
416 |
0 |
|
372 |
15 522 |
15 522 |
3 267 |
|
18 653 |
0 |
509 |
0 |
0 |
509 |
34 641 |
32 356 |
4 507 |
- 126 |
36 737 |
1 625 |
1 725 |
- 75 |
0 |
1 650 |
1 265 |
1 265 |
0 |
39 |
1 304 |
1 120 |
235 |
0 |
131 |
366 |
20 431 |
20 431 |
4 482 |
|
24 617 |
8 700 |
8 700 |
100 |
0 |
8 800 |
1 500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
765 |
414 |
0 |
28 |
442 |
422 |
71 |
0 |
28 |
99 |
276 |
276 |
0 |
0 |
276 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
67 |
67 |
0 |
0 |
67 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 822 |
||||
53 693 |
||||
7 907 |
Van totale uitgaven: – Apparaatsuitgaven – Agentschapsbijdragen – Restant
0
0
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsri-sico’s
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1 t/m 4) |
|||||
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht |
100% |
||||||||
33.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.01 Externe Veiligheid
De achterstand met betrekking tot de aankoop van woningen binnen de LIB veiligheidssloopzone wordt in 2010 ingelopen. Dit heeft hogere uitgaven tot gevolg.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e
suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1 t/m 4) |
|||||
Verplichtingen |
64 090 |
66 350 |
|
16 551 |
68 103 |
||||
Uitgaven: |
69 611 |
71 871 |
28 097 |
4 306 |
104 274 |
34.01 Netwerk weg
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
34.01.02 Beheer en onderhoud
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit
34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur
34.01.05 Verkeersmanagement
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer
34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat
34.02 Netwerk vaarwegen 34.02.01 Vaarweginfrastructuur
34.03 Netwerk spoor
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet
34.03.03 Beheer overig
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet 34.03. 05 Vervoer overig
34.03.06 Kwaliteit spoorverbindingen goederenvervoer
34.03.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden
34.04.03 Stim.dec.overh., bedrijfsleven en maatsch.org.
34.04.04 Stimulering martwerking OV
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat
34.04.08 Regionale bereikbaarheid
34.04.09 Regionale OV-systemen
6 289 |
8 568 |
6 721 |
885 |
16 174 |
2 792 |
5 071 |
8 894 |
806 |
14 771 |
88 |
88 |
0 |
52 |
140 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
629 |
629 |
0 |
27 |
656 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
770 |
770 |
|
0 |
607 |
2 010 |
2 010 |
|
0 |
0 |
2 257 |
2 257 |
- 1 |
0 |
2 256 |
2 257 |
2 257 |
- 1 |
0 |
2 256 |
38 858 |
38 858 |
10 583 |
3 446 |
52 887 |
696 |
696 |
123 |
400 |
1 219 |
663 |
663 |
44 |
0 |
707 |
583 |
583 |
123 |
0 |
706 |
36 066 |
36 066 |
11 000 |
3 046 |
50 112 |
143 |
143 |
0 |
0 |
143 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
707 |
707 |
|
0 |
0 |
22 207 |
22 188 |
10 794 |
- 25 |
32 957 |
4 536 |
2 717 |
1 250 |
- 700 |
3 267 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
146 |
146 |
7 900 |
4 420 |
12 466 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 498 |
3 498 |
126 |
0 |
3 624 |
10 439 |
10 839 |
|
|
5 076 |
3 588 |
4 988 |
3 800 |
|
8 524 |
15 039 |
||||
8 786 |
||||
80 449 |
||||
100% |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht
34.09 Ontvangsten
98
98
98
34.03 Netwerk spoor
De voorgestelde uitgavenverhoging bestaat uit hogere bijdragen aan onder andere de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), het Landelijk
0
0
Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) en de
Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover).
Voorts worden gelden overgeboekt uit het Infrastructuurfonds voor het actieplan ten behoeve van onderzoeksachtige activiteiten die op
Hoofdstuk XII worden verantwoord.
Anderzijds worden begrotingsgelden overgeheveld naar het ministerie van EL&I voor de kosten van de vervoerkamer NMa.
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer
Verwacht wordt dat de kosten voor de OV-chipcard, waaronder onderzoek naar de opbrengstneutraliteit, hoger zijn dan waarmee in eerste instantie rekening is gehouden.
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft betrekking op (meerjarige) uitgaven ten behoeve van onder andere het Actieplan en een onderzoek naar de opbrengstneutraliteit van de OV chipcard alsmede een verschuiving uit 2011 voor verplichtingen die reeds in 2010 worden aangegaan maar die in de begroting van 2011 zijn geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
35 Mainports en logistiek
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1 t/m 4) |
|||||
Verplichtingen |
58 859 |
67 935 |
3 075 |
1 322 |
72 332 |
||||
Uitgaven: |
60 377 |
62 255 |
7 859 |
1 799 |
71 913 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol
35.01.02 Luchthavens en omgeving
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl.
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens
35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens
35.02.01 Verbetering marktwerking
35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens
35.03.02 Luchtruim
35.03.03 Marktordening en markttoegang
35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer
35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat
5 387 |
6 093 |
2 370 |
- 402 |
8 061 |
0 |
0 |
46 |
0 |
46 |
3 505 |
4 211 |
1 274 |
|
5 083 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 262 |
1 262 |
1 670 |
0 |
2 932 |
620 |
620 |
|
0 |
0 |
1 579 |
1 565 |
0 |
- 85 |
1 480 |
954 |
943 |
0 |
0 |
943 |
227 |
227 |
0 |
|
217 |
398 |
395 |
0 |
|
320 |
32 990 |
34 994 |
1 854 |
- 268 |
36 580 |
25 816 |
27 166 |
133 |
0 |
27 299 |
2 146 |
2 086 |
150 |
234 |
2 470 |
2 304 |
3 018 |
640 |
|
3 156 |
2 724 |
2 724 |
931 |
0 |
3 655 |
20 421 |
19 603 |
3 635 |
2 554 |
25 792 |
4 248 |
4 483 |
380 |
|
4 548 |
4 811 |
4 803 |
382 |
222 |
5 407 |
3 385 |
4 102 |
832 |
127 |
5 061 |
4 654 |
2 877 |
549 |
|
3 346 |
3 117 |
3 132 |
1 698 |
2 600 |
7 430 |
206 |
206 |
|
0 |
0 |
14 039 |
||||
5 676 |
||||
52 198 |
||||
100% |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht
35.09 Ontvangsten
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat
35.09.02 Overige ontvangsten
5 681
2 042
3 639
5 681
2 042
3 639
25
0 25
55
0
55
5 761
2 042
3 719
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer
De hogere uitgaven hebben voornamelijk betrekking op uitgaven ten behoeve van het beveiligingssysteem ERMTS (European Rail Traffic Management System).
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1 t/m 4) |
|||||
Verplichtingen |
90 137 |
95 815 |
|
960 |
96 557 |
||||
Uitgaven: |
115 391 |
119 990 |
|
|
80 298 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv.
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer
36.02 Leefomgeving spoorwegen
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor
36.02.03 Bodemsanering NS percelen
36.03 Luchtvaart
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2)
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3)
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol
36.03.07 Aankoop LIB geluidsloopzones Schiphol
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens
36.03.10 Duurzame luchtvaart
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol
36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat
36.04 Scheepvaart
36.04.01 Duurzame zeevaart
36.04.02 Duurzame zeehavens
36.04.03 Duurzame binnenvaart
36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat
35 181 |
42 485 |
- 2 184 |
- 15 208 |
25 093 |
823 |
1 206 |
0 |
520 |
1 726 |
2 829 |
5 234 |
0 |
0 |
5 234 |
25 284 |
30 054 |
|
|
12 341 |
1 102 |
1 102 |
0 |
0 |
1 102 |
150 |
150 |
0 |
0 |
150 |
4 993 |
4 739 |
0 |
|
4 540 |
9 120 |
9 120 |
0 |
0 |
9 120 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
44 |
44 |
0 |
0 |
44 |
9 076 |
9 076 |
0 |
0 |
9 076 |
67 825 |
65 126 |
- 618 |
- 21 533 |
42 975 |
12 365 |
12 365 |
0 |
0 |
12 365 |
0 |
806 |
0 |
|
200 |
43 534 |
39 900 |
0 |
|
16 400 |
919 |
900 |
0 |
|
150 |
0 |
24 |
0 |
0 |
24 |
8 373 |
8 000 |
0 |
2 000 |
10 000 |
1 348 |
1 348 |
|
0 |
1 320 |
0 |
523 |
0 |
0 |
523 0 |
0 |
0 |
112 |
0 |
112 |
649 |
623 |
|
1 323 |
1 881 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
637 |
637 |
|
0 |
0 |
3 265 |
3 259 |
- 1 185 |
1 036 |
3 110 |
773 |
773 |
0 |
|
636 |
188 |
184 |
0 |
712 |
896 |
1 609 |
1 607 |
|
461 |
1 578 |
695 |
695 |
|
0 |
0 |
2 431 |
||||
766 |
||||
77 101 |
||||
100% |
||||
39 353 |
39 353 |
0 |
0 |
39 353 |
12 362 |
12 362 |
0 |
0 |
12 362 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 028 |
15 028 |
0 |
0 |
15 028 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
11 688 |
11 688 |
0 |
0 |
11 688 |
250 |
250 |
0 |
0 |
250 |
25 |
25 |
0 |
0 |
25 |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht
36.09 Ontvangsten
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens
36.09.07 Overige ontvangsten
36.01 Leefomgeving hoofdwegen
Het op dit artikelonderdeel verwachte kasoverschot doet zich met name voor op het project Het Nieuwe Rijden (vertraging door overdracht) en de met FES-gelden gefinancierde programma’s zoals CO2-reductie
(vertraging subsidie aanvragen innovatieve brandstoffen), Auto van de toekomst, Nieuw gas en Electrische auto.
Het budget bestemd voor de laatst genoemde drie onderwerpen is pas laat verkregen, waardoor de uitvoering van deze programma’s ook later is opgestart.
36.03 Luchtvaart
In 2010 blijkt een deel van het programma GIS niet tot besteding te komen (ca € 23 mln.). Dit heeft een aantal oorzaken. Een aantal woningen blijkt al voldoende geluidwerend te zijn, er is vertraging bij het akoestisch onderzoek en ontwerp en de kosten van isolatie voor de in 2010 opgeleverde woningen blijken lager te liggen dan geraamd. Het GIS-project wordt uiteindelijk bekostigd door de luchtvaartsector via heffingen. De uitgaven en inkomsten uit heffingen in de tijd lopen uiteen, daarom loopt de financiering via I&M begroting. Het in 2010 beschikbare budget is daardoor verlaagd.
Ten laste van het hoofdproduct Duurzame luchtvaart wordt een niet in de begroting geraamde subsidie gebracht voor de ontwikkeling van groene vliegtuigbrandstof (biokerosine).
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1 t/m 4) |
|||||
Verplichtingen |
42 897 |
44 844 |
133 |
1 664 |
46 641 |
||||
Uitgaven: |
43 633 |
45 580 |
133 |
192 |
45 905 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie
37.01.01 Weer
37.01.02 Klimaat
37.01.03 Seismologie
37.01.04 Contributie WMO (HGIS)
37.02 Aardobservatie 37.02.01 Aardobservatie
32 079 |
34 026 |
133 |
192 |
34 351 |
18 764 |
19 307 |
109 |
0 |
19 416 |
11 174 |
12 414 |
21 |
130 |
12 565 |
1 405 |
1 569 |
3 |
0 |
1 572 |
736 |
736 |
0 |
62 |
798 |
11 554 |
11 554 |
0 |
0 |
11 554 |
11 554 |
11 554 |
0 |
0 |
11 554 |
45 107 |
||||
798 |
||||
0% |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht
37.09 Ontvangsten
0
2.3 De niet beleidsartikelen
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1 t/m 4) |
||||
Verplichtingen |
8 837 326 |
8 757 666 |
|
109 658 |
8 432 672 |
|||
Uitgaven: |
9 044 784 |
8 967 124 |
|
149 420 |
8 700 795 |
|||
39.01 Bijdrage aan IF |
6 878 283 |
6 798 623 |
- 483 697 |
109 658 |
6 424 584 |
0
0
0
0
39.01 Bijdrage aan IF/39.02 Bijdrage aan de BDU
De bijstelling van de raming betreft voor ca. € 6,4 mln. de BTW die door het ministerie van Financiën wordt gecompenseerd. Voorts zijn overboekingen uit de begroting van het Infrastructuurfonds naar de begroting van hoofdstuk XII opgenomen voor uitgaven die ten laste van het laatst genoemde hoofdstuk worden verantwoord. Dit betreffen met name uitgaven op artikel 34 ten behoeve van een onderzoek naar de opbrengstneutraliteit van de OV chipcard, artikel 35 ten behoeve van het ERMTS (European Rail Traffic Management System) en artikel
39.02 ten behoeve van het inpassen van de index van de BDU (Brede DoelUitkering).
Verder worden de kasoverschotten 2010 op de projecten Zandmotor (zie de toelichting bij artikel 11.03.01 ad 5 van het Infrastructuurfonds) en Quick Winns Binnenhavens (zie de toelichting onder artikel 15.03.01 ad 2 van het Infrastructuurfonds) mln.) teruggeboekt naar het ministerie van Financiën en in 2011 weer opgevraagd.
Om het kasritme van de Staat te optimaliseren, wordt € 200,0 mln. ten behoeve van het basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet die voorzien was voor 2011, al in 2010 vooruitbetaald.
Als laatste zijn overboekingen opgenomen naar LNV en het ministerie van Defensie ten behoeve van respectievelijk de Zandmaas in Limburg, de Zuidwestelijke Delta en het deelprogramma Wadden en de Kustwacht. Tevens is een overboeking opgenomen van de begroting Hoofdstuk XI naar de begroting Hoofdstuk XII voor de Holland Rijn en de Ruit Rotterdam.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
40 Nominaal en onvoorzien
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1 t/m 4) |
||||
Verplichtingen – 14 526 |
|
16 241 |
0 |
0 |
||||
Uitgaven: – 14 526 |
|
16 241 |
0 |
0 |
||||
waarvan Verzameluitkering I&M 0 |
0 |
|||||||
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000) |
41 Ondersteunen functioneren I&M
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1 t/m 4) |
|||||
Verplichtingen |
207 310 |
222 242 |
3 903 |
5 725 |
231 870 |
||||
Uitgaven: |
229 106 |
245 892 |
|
1 268 |
244 101 |
41.01 Centrale diensten
41.01.01 Interne en externe communicatie I&M
41.01.02 Bedrijfsvoering I&M
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding
41.01.04 Internationaal beleid I&M
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering
41.01.06 Financial en operational auditing
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak
41.01.08 HGIS-gelden
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden
134 166 |
138 487 |
- 10 522 |
- 10 439 |
117 526 |
10 349 |
10 189 |
- 227 |
165 |
10 127 |
43 872 |
44 377 |
1 601 |
|
42 133 |
9 381 |
9 318 |
66 |
|
7 699 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
9 395 |
10 192 |
|
|
9 135 |
6 424 |
6 423 |
1 862 |
0 |
8 285 |
3 924 |
7 237 |
313 |
|
6 891 |
2 365 |
2 104 |
0 |
0 |
2 104 |
41 598 |
43 150 |
|
|
27 381 |
41 Ondersteunen functioneren I&M
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(1 t/m 4)
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit
41.02 Shared Services Organisatie
41.02.01 ICT dienstverlening
41.02.02 Facilitaire dienstverlening
41.02.03 Personele dienstverlening
41.02.04 Financiële dienstverlening
41.02.05 Communicatie en strategie
41.03 Algemene uitgaven dep. onderd.
41.03.01 Regeringsvliegtuig
41.03.02 Personeel en materieel DGMo
41.03.03 Personeel en materieel DGLM
41.03.04 Personeel en materieel DGW
6 858 73 902 14 753 34 786 11 697
9 315
3 351 21 038
6 426
4 154
7 288 3 170
5 497 88 612 25 792 37 282 12 563
9 467 3 508 18 793
6 426
2 764 5 957
3 646
-
-217 7 947 2 320 4 107
233
65
1 222
- 484
0
184
421
1 089
-
-1 509 11 135 8 340
1 520
2 133
-
-905
47
572
200
1 000
-
-721
93
3 771 107 694
36 452
42 909
14 929
8 627
4 777 18 881
6 626 3 948
5 657 2 650
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2010 juridisch verplicht
224 632
616
18 853
100%
41.09 Ontvangsten
22 110
44 374
6 113
10 745
39 742
Algemeen
Als gevolg van de opheffing van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de instelling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, waartoe het Kabinet heeft besloten (Staatscourant nr.16525 d.d. 18 oktober 2010), is de omschrijving van dit artikel en de hoofdproducten 41.01.01, 02 en 04 gewijzigd.
41.01 Centrale Diensten
De lagere uitgaven op dit artikelonderdeel zijn voor een deel het gevolg van budgettair neutrale overboekingen naar SSO voor onder andere corporate opleidingen, expertisecentra, beheerskosten van Identity en accessmanagement (IDM) en P-direkt.
41.02 Shared Services Organisatie
De hogere uitgaven op 41.02 van de SSO betreffen naast de hierboven genoemde budgettair neutrale mutaties, overboekingen van de ministeries van SZW en VWS als compensatie voor medewerkers die van SZW naar SSO-ICT zijn overgekomen alsmede een verrekening van de 1e en 2e termijn voor een met VWS afgesloten dienstverleningsovereenkomst (DVO) en SIOD ondersteuning en de verrekening van de huisvestingskosten.
Voorts zijn niet in de begroting geraamde uitgaven opgenomen ten behoeve van de implementatie-, licentie- en beheerskosten van de Digitale Werkomgeving Rijksdienst (DWR) en kosten in verband met het opstarten van 4FM.
41.03 Algemene uitgaven departementsonderdelen
De uitgavenraming voor het regeringsvliegtuig wordt met € 0,2 mln. bijgesteld in verband met de continuering van de beveiliging van het toestel voor de periode 1 augustus–31 december 2010. Voorts blijken de kosten voor Internet aan boord van het toestel hoger te zijn dan verwacht.
De mutatie op het hoofdproduct Personeel en materieel DGMo betreft een terugboeking van een deel van het onderzoeks- en personeelsbudget van het Kennis Instituut Mobiliteit.
41.09 Ontvangsten
De inkomstenraming wordt met ca. € 10,7 mln. neerwaarts bijgesteld hetgeen wordt veroorzaakt door enerzijds hogere ontvangsten in verband met een teruggaaf op het beheercontract met KLM Cityhopper (doordat in 2009 minder vluchten met het regeringsvliegtuig zijn uitgevoerd) en afrekeningen van TEN-T/twinning en pso projecten. Anderzijds zijn er lagere inkomsten die het directe gevolg zijn van vertraging op de volgende door het Fonds Economische Structuurversterking (FES) gefinancierde projecten: – CO2 reductieplan (personenvervoer); – EBIT voor Auto van de toekomst; – Nieuw Gas; – Electrische auto.
Verplichtingen
De afwijking tussen de uitgaven- verplichtingenraming wordt voornamelijk veroorzaakt door de uitgaven op artikelonderdeel 41.02 ten behoeve van de beheerskosten Digitale Werkomgeving Rijk (DWR), de uitrol van de DWR client en de opstartkosten van 4FM.