Verordening 2025/535 - Hervormings- en groeifaciliteit voor Moldavië

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening is op 22 maart 2025 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EU) 2025/535 van het Europees Parlement en de Raad van 18 maart 2025 tot oprichting van de hervormings- en groeifaciliteit voor de Republiek Moldavië

officiële Engelstalige titel

Regulation (EU) 2025/535 of the European Parliament and of the Council of 18 March 2025 establishing the Reform and Growth Facility for the Republic of Moldova
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2025/535
Origineel voorstel COM(2024)469 NLEN
Celex-nummer i 32025R0535

3.

Key dates

Document 18-03-2025; datum van ondertekening
Ondertekening 18-03-2025
Inwerkingtreding 22-03-2025; in werking datum publicatie +1 zie art 30
Deadline 31-12-2027; zie art 25.1
31-12-2031; zie art 25.1
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2025/535

21.3.2025

VERORDENING (EU) 2025/535 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 18 maart 2025

tot oprichting van de hervormings- en groeifaciliteit voor de Republiek Moldavië

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 212,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (1),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Unie is gegrondvest op de in artikel 2 van het Verdrag betreffende de Europese Unie (VEU) genoemde waarden, waaronder democratie, de rechtsstaat en eerbiediging van de mensenrechten. Die waarden maken deel uit van de toetredingscriteria die tijdens de Europese Raad van Kopenhagen in juni 1993 zijn vastgesteld (criteria van Kopenhagen), die de voorwaarden vormen om voor het lidmaatschap van de Unie in aanmerking te komen.

 

(2)

Het uitbreidingsproces van de Unie is gebaseerd op vastgestelde criteria, eerlijke en consistente conditionaliteit en het beginsel van eigen verdiensten. Een vastberaden toepassing van het “eerst de basis”-beginsel, dat een sterke nadruk vereist op de rechtsstaat, de grondrechten, de werking van democratische instellingen en hervorming van het openbaar bestuur, alsook op economische criteria, blijft van essentieel belang. De voortgang hangt af van de uitvoering door de Republiek Moldavië (Moldavië) van de hervormingen die nodig zijn om zich aan het acquis van de Unie aan te passen.

 

(3)

De Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne heeft nog eens laten zien dat uitbreiding van de Unie vanuit geostrategisch oogpunt een investering in vrede, veiligheid en stabiliteit is. De Unie zet zich volledig en ondubbelzinnig in voor het vooruitzicht van het lidmaatschap van de Unie van Moldavië. Dat Moldavië zich sterk oriënteert op en inzet voor toenadering tot de Unie, is een sterke uitdrukking van zijn strategische keuze en de plaats die het land wil innemen in onze gemeenschap van waarden. Niettemin moet het toetredingsproces van Moldavië stevig verankerd zijn in tastbare en concrete vooruitgang op het gebied van hervormingen.

 

(4)

Het is in het gemeenschappelijk belang van de Unie en Moldavië om vooruitgang te boeken bij de hervormingen van zijn politieke, juridische en economische stelsels met het oog op zijn toekomstige lidmaatschap van de Unie, en om zijn toetredingsproces te ondersteunen. Het vooruitzicht van het lidmaatschap van de Unie is een krachtige motor voor veranderingsprocessen, het leidt tot positieve democratische, politieke, economische en maatschappelijke veranderingen en helpt de veerkracht van Moldavië te versterken.

 

(5)

Sommige voordelen van het lidmaatschap van de Unie moeten voorafgaand aan de toetreding tot stand komen. Economische convergentie staat centraal bij die voordelen. Momenteel ligt het niveau van convergentie van Moldavië wat betreft bbp per hoofd van de bevolking in koopkrachtstandaard laag met 29 % van het EU-gemiddelde en vordert de convergentie niet snel genoeg. De Moldavische diaspora moet ook worden beschouwd als leverancier van een belangrijke bijdrage aan de sociale en economische ontwikkeling van Moldavië.

 

(6)

Aangezien de toetredingsonderhandelingen met Moldavië in juni 2024 van start zijn gegaan, is het belangrijk de nodige steun te verlenen voor het toetredingstraject van Moldavië. Voorts is het van belang dat de steun op een niveau wordt gebracht dat vergelijkbaar is met dat van andere kandidaat-lidstaten waarmee toetredingsonderhandelingen worden gevoerd en dat er wordt gezorgd voor passende middelen.

 

(7)

De uitvoering van het groeiplan voor Moldavië vereist de passende financiering in het kader van een specifiek nieuw...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.