Verordening 2025/925 - Grensregio-instrument voor ontwikkeling en groei (BRIDGEforEU)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening treedt op 8 juni 2025 in werking.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EU) 2025/925 van het Europees Parlement en de Raad van 7 mei 2025 betreffende een grensregio-instrument voor ontwikkeling en groei (BRIDGEforEU)

officiële Engelstalige titel

Regulation (EU) 2025/925 of the European Parliament and of the Council of 7 May 2025 on a Border Regions’ instrument for development and growth (BRIDGEforEU)
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2025/925
Regdoc-nummer PE(2025)10
Origineel voorstel COM(2018)373 NLEN
Celex-nummer i 32025R0925

3.

Key dates

Document 07-05-2025; datum van ondertekening
Ondertekening 07-05-2025
Inwerkingtreding 08-06-2025; in werking datum publicatie +20 zie art 15
Deadline 09-06-2030; Heroverweging zie art 14
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2025/925

19.5.2025

VERORDENING (EU) 2025/925 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 7 mei 2025

betreffende een grensregio-instrument voor ontwikkeling en groei (BRIDGEforEU)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 175, derde alinea,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien de adviezen van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Gezien de adviezen van het Comité van de Regio’s (2),

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Om de doelstellingen van artikel 174 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) te verwezenlijken, voorziet artikel 175, derde alinea, VWEU in de mogelijkheid om buiten de in artikel 175, eerste alinea, VWEU genoemde fondsen specifieke maatregelen vast te stellen. Verder draagt territoriale samenwerking bij tot de in artikel 174 VWEU genoemde doelstellingen. Het is derhalve wenselijk de nodige maatregelen te nemen om de voorwaarden voor de uitvoering van acties op het gebied van territoriale samenwerking te verbeteren.

 

(2)

In artikel 174, derde alinea, VWEU wordt erkend dat grensoverschrijdende regio’s met bepaalde uitdagingen te maken hebben, en bepaald dat de Unie bijzondere aandacht aan die regio’s moet besteden wanneer zij maatregelen ontwikkelt en uitvoert om de economische, sociale en territoriale samenhang van de Unie te versterken.

 

(3)

In de mededeling van de Commissie van 20 september 2017, getiteld “Groei en cohesie stimuleren in grensregio’s van de EU”, werd de vooruitgang erkend die tot dan toe was geboekt bij het transformeren van die regio’s van voornamelijk perifere gebieden in groeigebieden met nieuwe mogelijkheden, maar werd tegelijkertijd gewezen op de aanhoudende juridische en andere belemmeringen in die regio’s, met name wat betreft gezondheidsdiensten, arbeidswetgeving, belastingen en bedrijfsontwikkeling, en belemmeringen in verband met verschillen tussen nationale rechtskaders en administratieve culturen. Noch de financiering in het kader van Europese territoriale samenwerking, met name in het kader van de uit hoofde van Verordening (EU) 2021/1059 van het Europees Parlement en de Raad (4) ingestelde Interreg-programma’s, noch de institutionele steun voor samenwerking van de bij Verordening (EG) nr. 1082/2006 van het Europees Parlement en de Raad (5) opgerichte Europese groeperingen voor territoriale samenwerking (EGTS’en) of van het in 2018 door de Commissie gelanceerde initiatief b-solutions, volstaat om een aantal administratieve en juridische belemmeringen die effectieve samenwerking in de weg staan, weg te nemen.

 

(4)

Grensoverschrijdende regio’s lopen het risico om in tijden van crisis onevenredig hard te worden getroffen. Tijdens de COVID-19-pandemie was de negatieve economische impact van grensgerelateerde maatregelen van de lidstaten op grensoverschrijdende regio’s meer dan dubbel zo groot als de gemiddelde impact op alle Unieregio’s, in termen van bbp-verlies. Uit die ervaring blijkt des te meer dat er middelen ter beschikking moeten worden gesteld om grensoverschrijdende belemmeringen aan te pakken.

 

(5)

Belemmeringen en discrepanties van juridische of administratieve aard die zich voordoen aan de binnengrenzen van de Unie en de grensoverschrijdende interactie en de ontwikkeling van grensoverschrijdende regio’s kunnen ondermijnen, kunnen de lidstaten moeilijk alleen aanpakken. Het moet dan ook eenvoudiger worden die belemmeringen uit de weg te ruimen door een duidelijk en alomvattend kader op Unieniveau uit te proberen dat het voor de lidstaten mogelijk maakt om samen te werken...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.