Verordening 2025/914 - Wijziging van Verordening (EU) 2016/1011 wat betreft het toepassingsgebied van de voorschriften voor benchmarks, het gebruik in de Unie van benchmarks aangeboden door een in derde land gevestigde beheerder, en bepaalde verslaggevingsverplichtingen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening treedt op 8 juni 2025 in werking.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EU) 2025/914 van het Europees Parlement en de Raad van 7 mei 2025 tot wijziging van Verordening (EU) 2016/1011 wat betreft het toepassingsgebied van de voorschriften voor benchmarks, het gebruik in de Unie van benchmarks aangeboden door een in derde land gevestigde beheerder, en bepaalde verslaggevingsverplichtingen

officiële Engelstalige titel

Regulation (EU) 2025/914 of the European Parliament and of the Council of 7 May 2025 amending Regulation (EU) 2016/1011 as regards the scope of the rules for benchmarks, the use in the Union of benchmarks provided by an administrator located in a third country, and certain reporting requirements
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2025/914
Regdoc-nummer PE(2025)12
Origineel voorstel COM(2023)660 NLEN
Celex-nummer i 32025R0914

3.

Key dates

Document 07-05-2025; datum van ondertekening
Ondertekening 07-05-2025
Inwerkingtreding 08-06-2025; in werking datum publicatie +20 zie art 2
01-01-2026; Toepassing zie art 2
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2025/914

19.5.2025

VERORDENING (EU) 2025/914 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 7 mei 2025

tot wijziging van Verordening (EU) 2016/1011 wat betreft het toepassingsgebied van de voorschriften voor benchmarks, het gebruik in de Unie van benchmarks aangeboden door een in derde land gevestigde beheerder, en bepaalde verslaggevingsverplichtingen

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Na raadpleging van de Europese Centrale Bank,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Verslaggevingsverplichtingen zijn van essentieel belang voor een goede monitoring en correcte handhaving van wetgeving. Die verplichtingen dienen daarom te worden gestroomlijnd teneinde de administratieve lasten te beperken en ervoor te zorgen dat ze het doel dienen waarvoor ze zijn opgesteld.

 

(2)

Uit hoofde van Verordening (EU) 2016/1011 van het Europees Parlement en de Raad (3) moeten alle beheerders van benchmarks, ongeacht de systeemrelevantie van die benchmarks of het bedrag aan financiële instrumenten of overeenkomsten die deze benchmarks als referentiepercentages of prestatiebenchmarks gebruiken, voldoen aan zeer gedetailleerde vereisten, daaronder begrepen vereisten wat betreft hun organisatie, de governance en belangenconflicten, toezichtfuncties, inputgegevens, gedragscodes, melding van inbreuken en openbaarmakingen inzake methodologie en benchmarkverklaringen. Die vereisten hebben voor beheerders van kleinere benchmarks in de Unie een onevenredige regeldruk gecreëerd, beschouwd op grond van de doelstellingen van Verordening (EU) 2016/1011, namelijk de financiële stabiliteit veiligstellen en negatieve economische gevolgen vermijden die uit de onbetrouwbaarheid van benchmarks voortkomen. Daarom moet die regeldruk worden verminderd door de klemtoon te leggen op de benchmarks met de grootste economische relevantie voor de Uniemarkt, d.w.z. significante en cruciale benchmarks, en op de benchmarks die bijdragen aan het bevorderen van essentieel Uniebeleid, d.w.z. EU-klimaattransitiebenchmarks en op de Overeenkomst van Parijs afgestemde EU-benchmarks. Om die reden moet het toepassingsgebied van de titels II, III, IV, V en VI van Verordening (EU) 2016/1011 worden beperkt tot die specifieke benchmarks. De specifieke bepalingen in de artikelen 23 bis, 23 ter en 23 quater dienen echter de rechtszekerheid en economische stabiliteit ingeval een benchmark wordt afgebouwd, en moeten daarom op alle benchmarks van toepassing blijven.

 

(3)

Beheerders die naar aanleiding van de bij deze wijzigingsverordening ingevoerde wijzigingen zouden worden uitgesloten van het toepassingsgebied van Verordening (EU) 2016/1011 en die in de regeling willen stappen, moeten bij hun bevoegde autoriteit een met redenen omkleed verzoek kunnen indienen om een of meer van de benchmarks die zij aanbieden, als significant te laten aanmerken. Dat verzoek moet de bevoegde autoriteit voldoende informatie verschaffen om te beoordelen of de benchmark voldoet aan de vereisten om in het kader van de opt-inregeling als significant te worden aangemerkt. Indien de in het verzoek verstrekte informatie onjuist of misleidend is, moet de autoriteit weigeren de betrokken benchmark aan te merken. Beheerders van benchmarks die toestemming hebben gekregen om in de regeling in te stappen, moeten voldoen aan alle in Verordening (EU) 2016/1011 bepaalde vereisten voor beheerders van significante benchmarks.

 

(4)

De Commissie is...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.