Verordening 2025/941 - Arbeidsmarktstatistieken van de EU over bedrijven - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2025/941 van het Europees Parlement en de Raad van 7 mei 2025 betreffende arbeidsmarktstatistieken van de Europese Unie over bedrijven en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 530/1999 van de Raad en de Verordeningen (EG) nr. 450/2003 en (EG) nr. 453/2008 van het Europees Parlement en de Raadofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) 2025/941 of the European Parliament and of the Council of 7 May 2025 on European Union labour market statistics on businesses, repealing Council Regulation (EC) No 530/1999 and Regulations (EC) No 450/2003 and (EC) No 453/2008 of the European Parliament and of the CouncilRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2025/941 |
Origineel voorstel | COM(2023)459 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32025R0941 |
Document | 07-05-2025; datum van ondertekening |
---|---|
Ondertekening | 07-05-2025 |
Inwerkingtreding | 09-06-2025; in werking datum publicatie +20 zie art 15 01-01-2026; Toepassing zie art 15 |
Deadline | 09-06-2030; zie art 12.2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL L-serie |
2025/941 |
20.5.2025 |
VERORDENING (EU) 2025/941 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 7 mei 2025
betreffende arbeidsmarktstatistieken van de Europese Unie over bedrijven en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 530/1999 van de Raad en de Verordeningen (EG) nr. 450/2003 en (EG) nr. 453/2008 van het Europees Parlement en de Raad
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 338, lid 1,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van de Europese Centrale Bank (1),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Nauwkeurige, actuele, betrouwbare en vergelijkbare arbeidsmarktstatistieken over bedrijven in de Unie zijn nodig voor het ontwerp, de uitvoering en de evaluatie van het beleid van de Unie, met name het beleid dat gericht is op economische, sociale en territoriale cohesie en op de Europese werkgelegenheidsstrategie, en in het kader van de beginselen van de Europese pijler van sociale rechten (EPSR). Deze statistieken zijn ook relevant in het kader van het Europees Semester, het actieplan voor de EPSR en het actieplan voor de sociale economie. Daarnaast zijn ze voor de Unie van belang voor de uitvoering van haar taken uit hoofde van de Verdragen. |
(2) |
Ter voorkoming en correctie van macro-economische onevenwichtigheden op grond van Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad (3) en ter monitoring van toereikende minimumlonen op grond van Richtlijn (EU) 2022/2041 van het Europees Parlement en de Raad (4) is nauwkeurige informatie nodig over de ontwikkeling van loonkosten per uur en loonniveaus, over de dekking van collectieve loonovereenkomsten en over het aandeel werknemers dat een minimumloon ontvangt in de lidstaten. |
(3) |
De Europese Centrale Bank maakt in het kader van het gemeenschappelijk monetair beleid gebruik van Europese arbeidsmarktstatistieken over bedrijven, met name die over de ontwikkeling van loonkosten en loonstijging van de lonen. Daarom zijn nauwkeurige, actuele, betrouwbare en vergelijkbare statistieken van de Unie over de ontwikkeling van de loonkosten noodzakelijk. |
(4) |
Het is nodig de dekking van de vacaturestatistieken te vergroten en de loonkostenindex actueler te maken, aangezien beide indicatoren zijn opgenomen in de voornaamste Europese economische indicatoren in de mededeling van de Commissie van 27 november 2002 over statistieken betreffende de eurozone “naar betere methodieken voor statistieken en indicatoren betreffende de eurozone”, die nodig zijn voor de monitoring van het monetaire en economische beleid. |
(5) |
Voor analytische doeleinden is het belangrijk over een passende hoeveelheid historische gegevens te beschikken, zodat de loonkostenindex over een langere periode kan worden beoordeeld. |
(6) |
Voor de operationalisering van de definitie van “sociale onderneming” is het belangrijk om haalbaarheids- en proefstudies te initiëren zodat er specifieke gegevens over sociale ondernemingen komen. |
(7) |
Er is een rechtsgrondslag nodig voor het reguleren van de overdracht van jaarlijkse gegevens over de genderloonkloof voor het monitoren van de duurzameontwikkelingsdoelstellingen in het kader van de Agenda 2030 van de Verenigde Naties, met name doelstelling 5 inzake gendergelijkheid. |
(8) |
Voor de toepassing van het beginsel van gelijke kansen en gelijke behandeling van mannen en vrouwen in arbeid en beroep, zoals beschreven in Richtlijn 2006/54/EG van het Europees Parlement en de Raad (5), zijn vergelijkbare... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.