Besluit 2025/1115 - Standpunt EU in de deskundigengroep inzake de Europese Overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg (AETR) en in de Werkgroep voor Wegvervoer van de VN/ECE over een voorstel om de AETR in overeenstemming te brengen met de belangrijkste recente wijzigingen van Verordening (EG) nr. 561/2006

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit moest uiterlijk op 2 juni 2025 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2025/1115 van de Raad van 12 mei 2025 over het namens de Europese Unie in de deskundigengroep inzake de Europese Overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg (AETR) en in de Werkgroep voor Wegvervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in te nemen standpunt over een voorstel om de AETR in overeenstemming te brengen met de belangrijkste recente wijzigingen van Verordening (EG) nr. 561/2006

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2025/1115 of 12 May 2025 on the position to be taken on behalf of the European Union within the Group of Experts on the European Agreement concerning the Work of Crews of Vehicles Engaged in International Road Transport (AETR) and within the Working Party on Road Transport of the United Nations Economic Commission for Europe as regards a proposal to align the AETR with the main recent amendments to Regulation (EC) No 561/2006
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2025/1115
Regdoc-nummer ST(2025)7695
Origineel voorstel COM(2025)57 NLEN
Celex-nummer i 32025D1115

3.

Key dates

Document 12-05-2025; Datum goedkeuring
Inwerkingtreding 02-06-2025; van kracht datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 02-06-2025; {titleAndReference.draft.disclaimer.new|http://publications.europa.eu/resource/authority/fd_365/titleAndReference.draft.disclaimer.new}

4.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2025/1115

2.6.2025

BESLUIT (EU) 2025/1115 VAN DE RAAD

van 12 mei 2025

over het namens de Europese Unie in de deskundigengroep inzake de Europese Overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg (AETR) en in de Werkgroep voor Wegvervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in te nemen standpunt over een voorstel om de AETR in overeenstemming te brengen met de belangrijkste recente wijzigingen van Verordening (EG) nr. 561/2006

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Europese Overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg (AETR) (1) is op 5 januari 1976 in werking getreden. In zijn arrest van 31 maart 1971 in zaak 22/70 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie erkend dat de Unie uitsluitend bevoegd is voor de onderwerpen waarop de AETR betrekking heeft (2).

 

(2)

Op grond van artikel 2, lid 3, tweede alinea, van Verordening (EG) nr. 561/2006 van het Europees Parlement en de Raad (3) dienen de bepalingen van de AETR in overeenstemming te worden gebracht met de bepalingen van die verordening. Verordening (EG) nr. 561/2006 is gewijzigd bij Verordeningen (EU) 2020/1054 (4) en (EU) 2024/1258 (5) van het Europees Parlement en de Raad. Daarnaast is artikel 8 bis, lid 2, van Verordening (EG) nr. 561/2006, een van de bij Verordening (EU) 2020/1054 ingevoerde bepalingen, aangevuld bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2022/1012 van de Commissie (6). Daarom moet de Unie voorstellen de AETR te wijzigen om rekening te houden met de wijzigingen die zijn ingevoerd bij de Verordeningen (EU) 2020/1054 en (EU) 2024/1258 en die zijn aangevuld bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2022/1012. Die wijzigingen omvatten nieuwe bepalingen met betrekking tot het toepassingsgebied van de AETR, de voorwaarden waaronder opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden kunnen worden genomen, een verbod op het nemen van de normale wekelijkse rusttijd in de cabine, de regels op grond waarvan de bestuurder moet terugkeren naar de vestiging van de werkgever of naar de woonplaats van de bestuurder, de voorwaarden waaronder het mogelijk is rusttijden op een veerboot of trein te nemen, andere mogelijke afwijkingen voor bestuurders die ongeregeld personenvervoer verrichten, en het beginsel en de specificaties van veilige en beveiligde parkeerterreinen.

 

(3)

Op grond van artikel 21 van de AETR kunnen voorstellen tot wijziging van de AETR door elke overeenkomstsluitende partij worden ingediend bij de secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Alvorens de voorstellen bij de secretaris-generaal van de Verenigde Naties worden ingediend, worden zij doorgaans eerst voorgelegd aan en onderzocht en bekrachtigd door de Werkgroep voor Wegvervoer (SC.1) van de Economische Commissie voor Europa van de VN (VN/ECE). In het kader van de AETR heeft de VN/ECE een deskundigengroep inzake de AETR opgericht. De deskundigengroep inzake de AETR is bevoegd om voorstellen tot wijziging van de AETR op te stellen en in te dienen bij de Werkgroep voor Wegvervoer van de VN/ECE. De Unie moet op basis van dit besluit voorstellen dat de deskundigengroep inzake de AETR, tijdens zijn geplande 38e vergadering in juni 2025 en tijdens de daaropvolgende vergaderingen, en de Werkgroep voor Wegvervoer van de VN/ECE, tijdens zijn geplande 120e vergadering in oktober 2025 en tijdens de daaropvolgende vergaderingen, wijzigingen van de AETR bespreken met betrekking tot de verbetering van de arbeidsomstandigheden van bestuurders in het internationale vervoer over de weg...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.