Algemene productveiligheid

1.

Kerngegevens

Document­datum 25-08-2000
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 164, 7

2.

Tekst

Titel

Voorstel

voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake algemene productveiligheid. (Richtlijn 92/59/EG wordt hiermee ingetrokken.)

Datum stuk

4 juli 2000

nr. Raadsdocument

8 585/1/00

nr. Commissiedocument

COM (2000)139 def.2

Eerstverantwoordelijke ministerie

VWS i.o.m. EZ, BZ, SZW, VROM

Behandelingstraject in Brussel

Eerste behandeling in de Raadswerkgroep Consumenten op 19 juni jl. Volgende behandeling op 6 juli, 14 juli en 27 juli. Afronding bespreking in werkgroepverband gepland in september dit jaar.

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)

n.v.t.

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

Het voorstel beoogt de huidige algemene productveiligheidsrichtlijn (APV; 92/59/EG) om te werken en valt eigenlijk in twee delen uiteen. Enerzijds strekt het voorstel tot verduidelijking en aanscherping van een aantal onderdelen van de huidige richtlijn. Zo wordt duidelijker verwoord wat de precieze verhouding is tussen de APV-richtlijn en productveiligheidsrichtlijnen voor specifieke categorieën producten zoals machines, cosmetica en levensmiddelen. Tevens worden de procedures voor de «rapid alert»-meldingen en de spoedmaatregelen helderder omschreven en de positie van de diverse comités daarin (adviserend en regelgevend) duidelijker gemaakt. De aanscherping wordt ook ingegeven door recente crises in de levensmiddelensector. Hoewel de Gemeenschap beschikt over specifieke voedselveiligheidswetgeving worden voedselveiligheidskwesties op dit moment in dezelfde institutionele context behandeld als andere consumentenproducten. De in het Witboek Voedselveiligheid voorgestelde Europese Voedselautoriteit zal met name kennisgevingen over levensmiddelen die op dit moment via het systeem voor snelle uitwisseling van informatie worden gedaan (RAPEX), afhandelen. Dit betekent een inperking van de werkingssfeer van de richtlijn algemene productveiligheid. Het voorstel kent anderzijds duidelijke uitbreidingen t.o.v. de huidige APV-richtlijn, waardoor onder andere de reikwijdte wordt vergroot. De huidige richtlijn beperkt zich namelijk tot producten (food en non-food) die specifiek voor de consument zijn ontworpen en bestemd. Voorgesteld wordt deze reikwijdte uit te breiden met:

  • · 
    producten waarmee aan consumenten diensten worden verleend (professionele zonnebanken, droogkappen, tatoeage/pearcing apparatuur, fitness-apparatuur) en
  • · 
    producten die specifiek voor professioneel gebruik bestemd zijn maar die inmiddels ook door consumenten kunnen worden aangeschaft, zoals professioneel gereedschap (dit om te vermijden dat professionele producten naar de consumentenmarkt «migreren» zonder de nodige aanpassingen).

Andere uitbreidingen betreffen:

  • · 
    de bevoegdheid voor de overheid om het bedrijfsleven te verplichten een product tot bij de consument terug te nemen (recall);
  • · 
    een meldingsplicht voor het bedrijfsleven aan de overheid inzake geleverde onveilige producten;
  • · 
    een exportverbod van onveilige producten naar derde-landen en
  • · 
    het geven van een wettelijk vermoeden van veiligheid aan alle producten die voldoen aan de (niet verplichte) Europese normen, die door de Commissie in het publicatieblad bekend zijn gemaakt. Dergelijke producten worden vermoed veilig te zijn en hebben daarmee toegang tot de Europese markt.

Het voorstel is het resultaat van een evaluatie-studie uitgevoerd door de Universiteit van Leuven in opdracht van de Commissie inzake het functioneren van de huidige richtlijn (sterkte/zwakte analyse). Richtlijn 92/59EG draagt de Commissie op een dergelijke studie uit te laten voeren.

Rechtsbasis van het voorstel

artikel 95 van het Verdrag

Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering

Het betreft hier maatregelen die betrekking hebben op de werking van de interne markt. Deze zijn gericht op het weren van grensoverschrijdende handel in onveilige producten binnen de EG. Derhalve is het voorstel niet in strijd met het subsidiariteitsbeginsel. De voorgestelde maatregelen gaan echter in bepaalde gevallen verder dan nodig is om de doelstellingen van het EG-Verdrag te realiseren. Dit geldt met name voor het onderdeel inzake de product recall, waar een waarschuwingsplicht voor het bedrijfsleven richting consument zou volstaan. Ook het exportverbod van onveilige producten naar derde landen roept in het kader van de proportionaliteit en inzake de rechtsgrondslag vragen op; het betreft hier immers een interne markt-richtlijn. Het voorstel is dus als twijfelachtig te kwalificeren in termen van proportionaliteit en deregulering (e.e.a. zou immers leiden tot ingrijpende wetswijzigingen).

Nederlandse belangen

Nederland heeft belang bij een interne markt met uitsluitend veilige producten. Daarom heeft Nederland de totstandkoming van de huidige APV-richtlijn 92/59/EG gesteund. Uit het onderzoek van Leuven blijkt dat er grote verschillen bestaan voor wat betreft de uitvoering van die richtlijn tussen de lidstaten onderling. Daarbij wordt vooral gewezen op de grote verschillen in handhaving en de uiteenlopende interpretaties van de voorschriften. Ook hapert er nogal het een en ander in de communicatie tussen Commissie en lidstaten en lidstaten onderling. Nederland heeft derhalve belang bij het deugdelijk en uniform functioneren van de (huidige) richtlijn in plaats van uitbreiding van die richtlijn met zaken die het risico inhouden dat de verschillen tussen de lidstaten nog groter worden. Daarnaast is het niet in het Nederlands belang tot ingrijpende wetswijzigingen te komen.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)

alsmede informatie inzake mogelijke implementatieproblemen (te verstrekken door implementerende ministerie):

Wijziging Warenwet

Rol EP in de besluitvormingsprocedure

Co-decisieprocedure conform artikel 251 van het Verdrag.

3.

Onderdeel van

25 aug
'00
Brief staatssecretaris met twaalf fiches die zijn opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 164
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.