ONP-Richtlijn toegang elektronische communicatienetwerken - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 04-10-2000 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 168, 7 |
Titel
Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake toegang tot en interconnectie van elektronische communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten
Datum Raadsdocument
29 augustus 2000
nr. Raadsdocument
10960/00
nr. Commissiedocument
COM (2000) 384
Eerstverantwoordelijke ministerie
V&W i.o.m. OCW, EZ, FIN
Behandelingstraject in Brussel
Het document wordt behandeld in de raadswerkgroep telecommunicatie, naar verwachting tussen september 2000 en december 2001. Het onderwerp staat geagendeerd voor de Telecommunicatie-raad.
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)
n.v.t.
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
Het voorstel maakt deel uit van het zogenaamde ONP (Open Network Provisions) pakket, dat uit 6 Commissie-voorstellen bestaat. Dit pakket beoogt het huidige regelgevend kader voor telecommunicatie te vervangen. Het uitgangspunt van het pakket is dat mededingingsregels het belangrijkste instrument voor regulering van de markt voor elektronische communicatie zullen zijn zodra die markt daadwerkelijk concurrerend wordt. Tijdens de overgangsperiode zal een aantal sectorspecifieke ex-ante regels echter nog van nut zijn, met name wanneer voormalige monopolistische exploitanten voordeel blijven halen uit de vroeger verworven marktmacht. Doel is tevens om een regelgevend kader tot stand te brengen dat technologie neutraal is. D.w.z. dat gelijke diensten op gelijke wijze gereguleerd worden, onafhankelijk van de wijze waarop de dienst geleverd wordt. Dit voorstel beoogt de wijze te harmoniseren waarop de Lidstaten de relatie tussen aanbieders van communicatienetwerken en -diensten op de markt in de Gemeenschap reguleren. De belangrijkste onderdelen van dit Richtlijnvoorstel zijn:
-
·het recht op c.q. de verplichting tot interconnectie onder redelijke voorwaarden geldt voor alle aanbieders van openbare communicatienetwerken; uitgangspunt is dat via onderhandelingen overeenstemming moet worden bereikt over de voorwaarden voor interconnectie;
-
·alle aanbieders van systemen voor voorwaardelijke toegang (decoders voor betaal-tv) moeten aan derden toegang verlenen; de voorwaarden waaronder toegang moet worden verleend worden vastgelegd in een bijlage bij de Richtlijn;
-
·bijzondere toegangsverplichtingen gelden alleen voor eigenaren van communicatienetwerken die door de nationale toezichthoudende instantie (NRA) zijn aangewezen als partij met aanmerkelijke marktmacht (amm);
-
·de NRA kan aan partijen met amm op basis van de uitkomsten van een marktanalyse zonodig bepaalde extra verplichtingen opleggen met betrekking tot transparantie, non-discriminatie, boekhoudkundige scheiding, en kostenoriëntatie; dit geldt zowel voor interconnectie als ten aanzien van bijzondere toegang; deze verplichtingen moeten noodzakelijk en proportioneel zijn om de geconstateerde onvolkomenheden in de markt weg te nemen;
-
·NRA's kunnen ook aan ondernemingen die geen amm hebben verplichtingen opleggen m.b.t. interconnectie teneinde te voldoen aan internationale verbintenissen (WTO).
Rechtsbasis van het voorstel
art. 95
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering
alledrie positief
Nederlandse belangen
Het Nederlands belang is om voor de telecommunicatie markt op Europees niveau een «evel playing field» (eerlijke marktverhoudingen) te realiseren en de markten verder te openen.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)
aanpassing Telecommunicatiewet
Rol EP in de besluitvormingsprocedure
Co-decisie