GMO sector groenten en fruit

1.

Kerngegevens

Document­datum 04-10-2000
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 168, 10

2.

Tekst

Titel

Voorstel voor een verordening van de Raad tot wijziging van verordening (EG) nr. 2200/96 houdende een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector groenten en fruit, Verordening (EG) nr. 2201/96 houdende een gemeenschappelijke ordening der markten in de sector verwerkte producten op basis van groenten en fruit, en Verordening (EG) nr. 2202/96 tot invoering van een steunregeling voor telers van bepaalde citrussoorten

Datum Raadsdocument

14 juli 2000

nr. Raadsdocument

10392/00

nr. Commissiedocument

COM(2000) 433 def.

Eerstverantwoordelijke ministerie

LNV i.o.m. FIN, BZ

Behandelingstraject in Brussel

De voorstellen zijn in de Landbouwraad van 17 en 18 juli 2000 gepresenteerd. Naar verwachting zal het Franse voorzitterschap er naar streven om deze voorstellen nog voor het eind van het jaar af te ronden.

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)

Tot en met 2003 zijn de gevolgen van dit voorstel budgetneutraal; in 2004 en 2005 zijn de uitgaven 7,5 M hoger.

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

De voorstellen hebben de volgende doelstellingen:

  • · 
    beperking van de interventie
  • · 
    concentratie van het aanbod
  • · 
    afstemming van het aanbod op de vraag
  • · 
    1 ­ Voorstel inzake verse groenten en fruit (Vo. 2200/96) Achtergrond van het voorstel is de constatering van de Commissie dat de beschikbare EU-gelden voor de actiefondsen (A.F.) van de producenten organisaties (P.O.) onvoldoende worden benut. Erkende P.O.'s kunnen met bijdragen van hun leden een A.F. vormen, bestemd voor de financiering van de door hen opgestelde meerjarenprogramma's. De EU draagt aan deze fondsvorming bij. De maximale steun bedraagt 4,5% van de jaaromzet van de betrokken P.O. Minimaal kan de P.O. evenwel rekenen op een EU-bijdrage van 2,5%. Achteraf bepaalt de Commissie of alsnog een suppletie kan plaatsvinden. Dit is afhankelijk van het aantal en de omvang van de ingediende operationele programma's. Deze onzekere basis brengt financiële risico's voor de P.O.s met zich mee, waardoor ze geen goede meerjarige actieprogramma's kunnen indienen. Bij de planning blijft men dus vaak aan de voorzichtige kant. Sinds de totstandkoming van de nieuwe GMO is daardoor onvoldoende gebruik gemaakt van de beschikbare EU-fondsen. Ter verbetering stelt de Commissie daarom voor het variabele EU-bijdragepercentage om te zetten in een vaste bijdrage van 3% op basis van de jaaromzet van de individuele P.O. Om snel een verbetering aan te brengen wil de Commissie de GMO de wijziging reeds per 1 januari 2001 in werking laten treden. Verder wordt in dit voorstel de interventie voor verse citrusvruchten verlaagd en de bestaande exportrestitutie-regeling aangevuld met het systeem van openbare inschrijving om zo de restitutiehoeveelheden enuitgaven beter te kunnen beheersen.

2 ­ Voorstel inzake verwerkte producten op basis van groenten en fruit ·

(Vo. 2201/96)

Dit voorstel heeft hoofdzakelijk betrekking op een herziening van de steunregeling voor verwerking van tomaten enerzijds en perziken en peren anderzijds. De maatregelen komen op het volgende neer: Tomaten

·

· Verfijning van het bestaande (Europese) quota regime door de introductie van nationale drempels.

· De drempels worden gebaseerd op de gebruikte grondstof (in het huidige systeem worden de quota's berekend op basis van het eindproduct).

· Het steunregime wordt bepaald aan de hand van de nationale drempels; bij overschrijding wordt gekort.

· Uitbetaling van de steun geschiedt via P.O.'s.

· De Raad stelt het permanente steunniveau vast. Perziken en peren

·

· Voor perziken en peren gold reeds een communautair drempelsysteem. Voor het overige lopen de voorgestelde wijzigingen parallel aan die voor tomaten.

3 ­ Voorstel inzake de steunregeling van citrusvruchten (Vo. 2202/96) ·

In lijn met de voorstellen voor tomaten, perziken en peren wordt voorgesteld om ook voor citrusvruchten nationale drempels te hanteren.

Rechtsbasis van het voorstel

Artikel 36 en 37

Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering

Alle overwegend positief, de EG heeft exclusieve bevoegdheid marktordeningmaatregelen te treffen in de groente en fruit sector. De voorgestelde maatregel is proportioneel aan het gestelde doel en leidt niet tot overregulering.

Nederlandse belangen

Nederland heeft met name belang bij de EU-bijdrage aan de Actie Programma's van producentenorganisaties (het eerste voorstel). In 1998 en 1999 bedroeg deze voor Nederland 90 mln en 94 mln NLG (+14% van het beschikbare EU-budget).

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG))

geen

Rol EP in de besluitvormingsprocedure

Raadpleging

3.

Onderdeel van

4 okt
'00
Brief staatssecretaris met twaalf fiches, opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 168
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.