Raamstrategie gelijkheid mannen en vrouwen

1.

Kerngegevens

Document­datum 04-10-2000
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 168, 11

2.

Tekst

Titel

Mededeling van de Commissie «Naar een communautaire raamstrategie inzake gelijkheid van mannen en vrouwen (2001­2005)» en een voorstel voor een beschikking van de Raad betreffende het programma in verband met de communautaire raamstrategie inzake de gelijkheid van mannen en vrouwen (2001­2005)

Datum Raadsdocument

11/07/2000

nr. Raadsdocument

8638/00 SOC 187

nr. Commissiedocument

COM(2000) 335 definitief

Eerstverantwoordelijk ministerie

SZW i.o.m. VWS, FIN, BZK

Behandelingstraject in Brussel

Raadswerkgroep Sociale vraagstukken en Raad voor werkgelegenheid en sociaal beleid

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)

B3-0412:

2001 10 M

2002 10 M

2003 10 M

2004 10 M

2005 10 M

Totaal 2001­1005: 50 M beleidsuitgaven en administratieve

uitgaven

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

Het voorstel van de Commissie bestaat uit twee onderdelen: een mededeling over de toekomstige gemeenschapsstrategie voor gelijke behandeling van mannen en vrouwen en een actieprogramma ter ondersteuning van deze strategie.

Mededeling

In de mededeling wordt uiteengezet welke strategie de Commissie de volgende vijf jaar wil volgen om de gelijke behandeling van mannen en vrouwen te bevorderen. Doel is een kader vast te stellen waarbinnen alle communautaire activiteiten kunnen bijdragen aan de bestrijding van ongelijkheden en de bevordering van de gelijke behandeling van mannen en vrouwen. De uitgangspunten hierbij zijn:

  • · 
    het wetgevend acquis inzake gelijke kansen voor mannen en vrouwen en de jurisprudentie van het Europese Hof
  • · 
    het tijdens het vierde VN-Wereldvrouwenconferentie in Peking goedgekeurde actieplatform
  • · 
    de aangescherpte bepalingen van het Verdrag van Amsterdam (artikel 13)

De doelstellingen hierbij zijn:

  • · 
    bevordering van de gelijke behandeling van mannen en vrouwen in het economisch leven
  • · 
    bevordering van gelijke deelname en vertegenwoordiging
  • · 
    bevordering van gelijke toegang tot en het volledig genieten van sociale rechten voor mannen en vrouwen
  • · 
    bevordering van de gelijke behandeling van mannen en vrouwen in het burgerlijke leven
  • · 
    bevordering van het doorbreken van rollenpatronen en stereotypen Tevens wordt een aantal nieuwe activiteiten op touw gezet, te weten:
  • · 
    versterking van de samenwerking met de nationale autoriteiten die bij de genderproblematiek betrokken zijn en coördinatie van de activiteiten
  • · 
    nauwere samenwerking tussen alle communautaire instellingen om gender mainstreaming te vergemakkelijken
  • · 
    versterking van de samenwerking met sociale partners op Europees niveau, met ngo's en andere internationale organisaties
  • · 
    vaststelling van indicatoren en evaluatiecriteria.

Actieprogramma

Het ondersteunende actieprogramma heeft tot doel de horizontale en coördinerende activiteiten van de algemene raamstrategie inzake gelijke behandeling van mannen en vrouwen te coördineren, te ondersteunen en te financieren. Het programma zal bijdragen aan de integratie van de genderdimensie in alle beleidsmaatregelen en de benutting van het potentieel daarvan ter bevordering van de gelijke behandeling van mannen en vrouwen. Drie hoofddoelen staan hierbij centraal:

  • · 
    bewustmaking
  • · 
    analyse en evaluatie van factoren en beleidsmaatregelen in verband met gelijke behandeling van mannen en vrouwen
  • · 
    versterking van de capaciteit van de sleutelactoren om gelijke behandeling van mannen en vrouwen te bevorderen
  • · 
    Het programma staat ook open voor kandidaat-lidstaten als onderdeel van de pre-toetredingsstrategie.

Rechtsbasis van het voorstel

Artikel 13 (non-discriminatie) van het EG-Verdrag

Subsidiariteitstoets, proportionaliteit, deregulering: Subsidiariteits- en proportionaliteitstoets: Positief. Alle (huidige) lidstaten kennen maatregelen voor gelijke behandeling van mannen en vrouwen. Er blijven nog belangrijke verschillen bestaan. Dit geldt voor wetgeving, institutionele mechanismen, specifieke initiatieven en publieke bewustmaking. De communautaire programma's en initiatieven hebben het genderbeleid een meerwaarde verleend. Door dit voorstel wordt gezorgd voor complementariteit tussen de verschillende acties van de Gemeenschap en tussen de raamstrategie en de activiteiten van de lidstaten. Op die manier kunnen overlappingen worden vermeden en kan maximaal nut uit de resultaten worden gehaald. Het Raadgevend Comité voor gelijke kansen voor mannen en vrouwen zal hierbij een belangrijke rol spelen.

Deregulering

niet van toepassing

Nederlandse belangen

De gestelde inhoudelijke prioriteiten komen overeen met de Nederlandse prioriteiten op het gebied van gelijke behandeling. Het ontwerpprogramma sluit goed aan bij de Nederlandse behoefte aan een tweesporenbeleid ­ specifieke acties en gendermainstreaming ­ zoals sinds 1999 door Nederland uitgedragen. Deze grondhouding wordt mede bepaald door de sinds Beijing gevoerde strategie van het nationale en internationale emancipatiebeleid.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. lagere overheden (betrokkenheid IPO/VNG)):

Geen

Rol EP in de besluitvormingsprocedure

 

3.

Onderdeel van

4 okt
'00
Brief staatssecretaris met twaalf fiches, opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 168
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.