Tijdelijke bescherming vluchtelingen - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 18-10-2000 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 170, 2 |
Titel
Voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende minimumnormen voor het verlenen van tijdelijke bescherming in geval van massale toestroom van ontheemden en maatregelen ter bevordering van een evenwicht tussen de inspanningen van de lidstaten voor de opvang en het dragen van de consequenties van de opvang van deze personen.
Datum stuk
25 mei 2000.
Nr. Raadsdocument
8510/00, 8873/00 ASILE 26
Nr. Commissiedocument
COM(2000) 303 def.
JUST i.o.m. BZ, BZK, FIN, SZW,
Eerstverantwoordelijke ministerie
OCW, VWS
Behandelingstraject in Brussel
Wordt momenteel besproken in de EU-werkgroep Asiel
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)
Noodmaatregelen en andere maatregelen als bedoeld in de richtlijn kunnen financieel worden ondersteund uit het Europees Vluchtelingenfonds onder de voorwaarden die zijn genoemd in het besluit tot oprichting van dit fonds.
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
De doelstelling van de richtlijn is om minimumnormen vast te stellen voor het verlenen van tijdelijke bescherming in geval van een massale toestroom van ontheemden uit derde landen die niet naar hun land van oorsprong kunnen terugkeren. Daarnaast wordt met de richtlijn beoogd maatregelen te formuleren die bijdragen tot een evenwicht tussen de inspanningen van de lidstaten voor de opvang en het dragen van de consequenties van de opvang van deze personen.
Rechtsbasis van het voorstel
Artikel 63, lid 2, onder b, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap;
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering
Het is duidelijk dat het voorstel van de Commissie aansluit bij de in het EG-Verdrag neergelegd doel om een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid te creëeren waarbinnen de lidstaten onder meer streven naar een bevordering van een evenwicht tussen de inspanningen van de lidstaten voor de opvang en het dragen van de consequenties van de opvang van vluchtelingen en ontheemden. Het voorstel van de Commissie kan de subsidiariteitstoets zonder meer doorstaan. Hetzelfde geldt voor de proportionaliteitstoets. De door de Commissie voorgestelde richtlijn gaat niet verder dan de doelstelling uit het EG-Verdrag waarop de richtlijn is gebaseerd. Over de richtlijn in zijn geheel en over de afzonderlijke artikelen vindt thans een discussie plaats tussen de lidstaten en Commissie.
Nederlandse belangen
Nederland hecht sterk aan het bereiken van een evenwichtige verantwoordelijkheidsdeling binnen de Europese Unie voor de opvang van ontheemden en vluchtelingen. Om dit te bereiken zullen niet alleen afspraken moeten worden gemaakt over solidariteit tussen de lidstaten. Nederland meent dat hiervoor bovendien het rechten- en voorzieningenniveau voor ontheemden dat in de richtlijn zal worden vastgelegd zoveel mogelijk identiek dient te zijn binnen de lidstaten. Daarnaast dringt Nederland erop aan dat een regeling voor tijdelijke bescherming in alle lidstaten gelijktijdig aanvangt, en even belangrijk, in alle lidstaten gelijktijdig eindigt. Dit om secundaire migratiestromen zoveel mogelijk tegen te gaan.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)
De discussie in Brussel bevindt zich op dit moment nog in een te vroeg stadium om hierover nu al uitspraken te doen. Zie ook onder punt 13. Rol EP in besluitvormingsprocedure:
Het Europees Parlement heeft adviesrecht ten aanzien van dit voorstel van de Commissie.
18 okt '00 |
Brief staatssecretaris met negen fiches inzake nieuwe ontwerprichtlijnen Europese Commissie - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie |
Buitenlandse Zaken (BUZA) 22112, nr. 170 |