Dierentransport

1.

Kerngegevens

Document­datum 18-10-2000
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 170, 3

2.

Tekst

Titel

Werkdocument van de Commissie: In te nemen standpunt van de Gemeenschap tijdens de volgende bijeenkomst van de multilaterale consultatie van partijen bij de Conventie voor de bescherming van dieren tijdens internationaal vervoer (Straatsburg, oktober 2000)

Datum Raadsdocument

21 juni 2000

nr. Raadsdocument

8666/00

nr. Commissiedocument

SEC(2000)764

Eerstverantwoordelijke ministerie

LNV i.o.m. V&W, EZ

Behandelingstraject in Brussel

Een eerste bespreking door de Raadswerkgroep Dierenwelzijn heeft op 2 oktober 2000 plaatsgevonden. Over het uiteindelijke onderhandelingsmandaat zal in de Landbouwraad besloten worden. De multilaterale consultatie van partijen, waarbij de Commissie namens de EG zal onderhandelen, zal in mei 2001 plaatsvinden.

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)

geen

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

De Europese Conventie voor de bescherming van dieren tijdens internationaal transport wordt thans in de Raad van Europa herzien. Er zijn veel verschillen tussen de wetgeving van de EU op dit gebied (mn. de herziene RL 91/628/EG inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer) en de Conventie. Onderhavig voorstel maakt een analyse van de verschillen en geeft aan op welke inhoudelijke punten de Conventie zal moeten worden aangepast om in lijn te zijn met de EU-regelgeving. Verder wordt een analyse gemaakt van de juridische aspecten betreffende de relatie tussen de EU-wetgeving en de Conventie van de Raad van Europa waarbij de juridische voorwaarden worden gegeven waaronder de EG de aangepaste Conventie zou kunnen accepteren.

Enkele hoofdpunten zijn:

  • · 
    Voor wat betreft het plannen van het transport stelt de Commissie in dit document voor dat de Conventie een bepaling zou moeten bevatten dat de transporteur een routeplan dient te overleggen, zodat de Conventie op dit punt bij de EU Richtlijn terzake aansluit. Richtlijn 91/628/EEG, art 5, A-2 en het Nederlandse besluit dierenvervoer 1994, art 6 lid 2, bevat al een voorschrift voor een «reisschema of routeplan».
  • · 
    Het opnemen van het instrument routeplan biedt de mogelijkheid om misstanden in het lange-afstand transport vanuit derde landen naar de EU te voorkomen;
  • · 
    De Conventie moet ook voorzien in bepalingen betreffende het transport van zieke of gewonde dieren voor de slacht in noodgevallen. Hiermee wordt voorzien in een algemene oplossing voor de slacht van deze dieren volgens goede welzijnsvoorwaarden met inachtneming van volksgezondheidsstandaarden. Voor wat betreft het vervoer van drachtige dieren is de Conventie strenger dan de EU-Richtlijn. De Commissie stelt voor om de Richtlijn op dit punt aan te passen (verbod transport in laatste 10% van dracht en in eerste week na geboorte). Juridische aspecten van de verhouding tussen relevante EU wetgeving en de Conventie:
  • · 
    aangezien de wetgeving binnen de EU op het gebied van bescherming van dieren tijdens internationaal vervoer wel vergaand maar niet volledig geharmoniseerd is, en er onderdelen van de Conventie zijn die niet in EU-wetgeving geregeld zijn, kunnen zowel de EG als de Lidstaten partij zijn bij de gewijzigde Conventie;
  • · 
    de bepalingen van de Conventie zijn bindend voor internationaal vervoer en optioneel voor binnenlands vervoer. De Commissie stelt dienaangaande dat intra-EU vervoer als binnenlands vervoer dient te worden beschouwd hetgeen de EU in staat stelt voor vervoer (ook door vervoerders uit/naar derde landen) over haar grondgebied (in de toekomst) strengere eisen te stellen. Dit wil de Commissie met zoveel woorden in de Conventie opgenomen zien;
  • · 
    de bepalingen in de Conventie betreffende geschillenprocedures dienen volgens de Commissie een uitzondering te maken voor geschillen tussen de Lidstaten en tussen de Lidstaten en de Gemeenschap als deze geschillen (definiëring van) bevoegdheden van de Gemeenschap betreffen. In deze gevallen geldt de jurisdictie van het Europese Hof van Justitie (EHJ);
  • · 
    de Commissie erkent dat, mede gezien jurisprudentie van het EHJ, het duidelijk is dat, aangaande het vervoer van dieren uit derde landen in en door het grondgebied van de lidstaten van de EU, de EU Richtlijn pas van toepassing is zodra een Gemeenschappelijke buitengrens is gepasseerd en dat de Conventie van toepassing is op het gedeelte van de reis buiten de EU.

Onder deze voorwaarden kan de EG akkoord gaan met ondertekening van de Conventie.

Rechtsbasis van het voorstel

n.v.t. in strikte zin op dit document. Zie verder onder 10.c. subsidiariteit.

Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering

Positief, de wetgeving binnen de EU op het gebied van bescherming van dieren tijdens internationaal vervoer is vergaand, zij het niet volledig, geharmoniseerd. Er is dus sprake van een gedeelde bevoegdheid van de EU en de Lidstaten. Het is dus nodig dat niet alleen de Lidstaten, maar ook de Gemeenschap Partij wordt bij deze Conventie. Voor zover de Conventie onderwerpen betreft die ook in EU wetgeving geregeld zijn is het nodig dat de respectieve bepalingen gelijk zijn, hetgeen in sommige gevallen aanpassing van de Conventie en in sommige gevallen aanpassing van de EU wetgeving vereist. Hiertoe tracht de Commissie met deze gemeenschappelijke positie een aanzet te geven.

Nederlandse belangen

Voor Nederland is het van belang dat de relatie tussen de Conventie en de EU-wetgeving op dit vlak transparant is, zodat duidelijk is in welke gevallen de Conventie van toepassing is en in welke gevallen de EU wetgeving. Verder is het, vanuit het oogpunt van dierenwelzijn en concurrentieverhoudingen, van belang dat ook het transport van dieren van en naar derde landen voor zover dit het stuk van de reis op EU-grondgebied betreft, aan de zelfde eisen van dierenwelzijn voldoet als het vervoer binnen de EU.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)

n.v.t.

Rol EP in de besluitvormingsprocedure:.

Geen. Het betreft een positiebepaling voor de EU-inzet in de Raad van Europa.

3.

Onderdeel van

18 okt
'00
Brief staatssecretaris met negen fiches inzake nieuwe ontwerprichtlijnen Europese Commissie - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 170
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.