Ontwikkeling Buitenlandse Dienst (EG) - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 18-10-2000 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 170, 6 |
Titel
Mededeling van de Commissie over de ontwikkeling van de buitenlandse dienst.
Datum Raadsdocument
24 juli 2000.
nr. Raadsdocument
10644/00
nr. Commissiedocument
COM(2000) 456 def
Eerstverantwoordelijke ministerie
BZ
Behandelingstraject in Brussel
Vermoedelijke behandeling door de Algemene Raad op een nader te bepalen datum.
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)
Er zullen geen consequenties zijn voor de EG-begroting gezien het streven van de Commissie de reorganisatie budgetneutraal te houden.
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
Het voorstel betreft een algemene herziening van de buitenlandse dienst van de Commissie. Prioriteit bij deze herziening hebben:
-
·opening van nieuwe delegaties (de term die door de Commissie wordt gebezigd voor haar buitenlandse vertegenwoordigingen)
-
·versterking van bestaande delegaties en het komen tot deconcentratie. Deze versterking is noodzakelijk voor een andere opzet van de buitenlandse hulp.
Het voorstel bevat enkele suggesties om de herziening te bekostigen. De Commissie beoogt een geïntegreerde buitenlandse dienst op te zetten, die zowel delegatiepersoneel als het personeel in alle DG's en diensten die de buitenlandse betrekkingen van de EU onderhouden omvat. Uitgangspunten in de herziening zijn «deconcentratie» en «decentralisatie». Zwaartepunt van de voorgestelde hervormingen ligt dan ook bij delegatie van bevoegdheden aan ambtenaren van de delegaties, zoals reeds toegepast in de PHARE-landen, de ACS-landen en in Bosnië.
Waarschijnlijke vereisten voor de hervorming:
-
·personeel voor de delegaties
-
·computeruitrusting- en systemen
-
·bijkomende of ondersteunende maatregelen
Deconcentratie en decentralisatie op het gebied van de EU-hulp impliceren mede dat de nodige voorzorgsmaatregelen genomen worden ter verbetering van het financieel beheer in de ontvangende landen. Ondanks deconcentratie met bijbehorende lokale inzet van gespecialiseerd personeel, blijft het noodzakelijk dat men ook bij de gemeenschappelijke buitenlandse dienst de beschikking heeft over een aanzienlijk aantal specialisten. Men streeft naar een beter evenwicht tussen «statutaire» en lokale ambtenaren voor elke delegatie.
De herziening van de buitenlandse dienst moet worden bezien in het licht van het toegenomen aantal taken van delegaties, o.a. op het gebied van het GBVB.
Rechtsbasis van het voorstel
n.v.t.
Nederlandse belangen
Nederland hecht belang aan een goed functionerende Commissie, ook op het gebied van de buitenlandse betrekkingen. Nederland tilt zwaar aan de verbetering van de kwaliteit van de EU-hulp, waaraan de onderhavige reorganisatie bijdraagt. De reorganisatie zal door interne reallocatie, d.w.z. budget-neutraal, dienen te worden gefinancierd.
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering
n.v.t. Deze reorganisatie zal als zodanig geen (directe) gevolgen hebben voor de buitenlandse diensten van de lidstaten.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)
Geen.
Rol EP in de besluitvormingsprocedure
Gezien het feit dat het voorstel een mededeling betreft heeft het Europees Parlement geen formele rol.
18 okt '00 |
Brief staatssecretaris met negen fiches inzake nieuwe ontwerprichtlijnen Europese Commissie - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie |
Buitenlandse Zaken (BUZA) 22112, nr. 170 |