Mededeling Strategie voor het consumentenbeleid 2002­2006

1.

Kerngegevens

Document­datum 08-08-2002
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 241, 1

2.

Tekst

Titel

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's: «Strategie voor het consumentenbeleid 2002­2006»

Datum Raadsdocument

15 mei 2002

nr. Raadsdocument

8907/02

nr. Commissiedocument

COM(2002)208 def

Eerstverantwoordelijk ministerie

EZ in nauw overleg met de t.a.v. specifieke onderwerpen betrokken ministeries (JUST, VWS, FIN, VROM, LNV, BZK, BZ, OCW)

Behandelingstraject in Brussel

De mededeling is gepresenteerd op de Raad voor Interne Markt, Consumenten en Toerisme van 26 mei 2002. Het is mogelijk dat het Deense Voorzitterschap het intiatief neemt tot de opstelling van een resolutie van de Raad over de mededeling; dit zal dan aan de orde komen in de Raad Werkgelegenheid, Sociaal beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken.

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)

De Strategie omvat de periode 2002­2006. Het financieel memorandum bij de mededeling van de Commissie inzake de Strategie heeft slechts betrekking op de uitgaven voor de periode 2002­2003 waarop het huidige Besluit 283/1999/EG tot instelling van een algemeen kader voor communautaire activiteiten ten behoeve van consumenten van toepassing is (looptijd 1999­2003, totaalbudget M 112.5). Voor 2002 en 2003 zijn als vastleggingskredieten in de mededeling opgenomen M 22.5 resp. M 22.65. Op de uitgaven na 2003 zal het financiële memorandum, dat bij het nieuwe voorstel voor een nieuw kader voor communautaire activiteiten ten behoeve van consumenten zal worden gevoegd, van toepassing zijn. Dit voorstel is nu nog niet voorhanden. De Commissie geeft echter al wel in deze mededeling aan welke indicatieve maatregelen in de periode tot 2006 genomen zullen worden. De Commissie zal moeten aangeven wat het financiële beslag van deze maatregelen is voordat Nederland een definitief oordeel over de gehele Strategie kan vormen.

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

Achtergrond

De Europese Commissie heeft sinds 1990 de acties van haar voorgenomen consumentenbeleid in driejaarlijkse programma's vastgelegd. Het laatste actieplan besloeg de periode 1999­2001 en concentreerde zich op:

  • · 
    een krachtiger stem voor consumenten in de hele EU;
  • · 
    een hoog beschermingsniveau op het gebied van gezondheid en veiligheid;
  • · 
    aandacht voor de economische belangen van Europese consumenten. Met de Strategie is de Commissie overgestapt op een 5-jaren strategie om de middellange termijn beter in beeld te brengen. In een eerder discussiestuk constateerde de Commissie dat voor een toekomstig raamwerk voor consumentenbeleid een meer strategische aanpak was vereist. Een meer samenhangende strategie op middellange termijn zou volgens de Commissie een betere grondslag voor de planning en een duidelijker streefdoel voor het Europese consumentenbeleid zijn.

Inhoud

De mededeling van de Commissie bevat een uiteenzetting van de strategie van de Commissie voor het consumentenbeleid op Europees niveau voor de komende vijf jaar (2002­2006). De strategie bevat de visie van de Europese Commissie op het Europese consumentenbeleid. Er worden drie doelstellingen voor de middellange termijn geformuleerd. Om deze te realiseren wordt in een bijlage een aantal maatregelen voorgesteld; deze kunnen regelmatig aangepast worden.

De drie doelstellingen zijn:

  • · 
    een hoog gemeenschappelijk niveau van consumentenbescherming;
  • · 
    doeltreffende handhaving van voorschriften inzake consumentenbescherming;
  • · 
    een rol voor de consumentenorganisaties bij het EU-beleid. De mededeling bevat een indicatieve lijst van maatregelen; deze lijst omvat zowel nieuwe voorstellen (voor richtlijnen), evaluatie en herziening van bestaande richtlijnen als voorstellen tot het verrichten van studies en ondersteunende activiteiten.

De maatregelen betreffen de volgende terreinen:

  • · 
    bij doelstelling 1) worden o.a. veiligheid van consumentengoederen en -diensten, follow up van het Groenboek consumentenbescherming in de EU, financiële diensten, diensten van algemeen belang zoals vervoer, energiesector, telecommunicatiesector, concurrentie (studies naar de efficiëntie en het functioneren van markten), milieu (EU-milieukeurmerk), internationale handel (bestudering particuliere keurmerksystemen) genoemd;
  • · 
    bij doelstelling 2) o.a. samenwerking van lidstaten bij de handhaving, verhaalsmogelijkheden, ondersteuning van consumentenorganisaties;
  • · 
    bij doelstelling 3) o.a. herziening van de mechanismen voor participatie van consumentenorganisaties bij de EU-beleidsvorming, consumentenvoorlichting en -educatie. Verder worden maatregelen tot verbetering van de kwaliteit van het consumentenbeleid voorgesteld (effectbeoordeling, ontwikkeling van kennisbeleid).

Rechtsbasis van het voorstel

N.v.t., het betreft een mededeling.

Comitologie

n.v.t.

Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering

Het betreft een mededeling van de Commissie inzake de strategie voor het consumentenbeleid in de komende jaren; de mededeling behelst nog geen concrete voorstellen. Terughoudendheid zal moeten worden betracht met nieuwe regelgeving; zo zal telkens moeten worden bekeken of bijvoorbeeld zelfregulering een goed alternatief is voor wetgeving. Nederland is voorstander van evaluatie van bestaande EU-regelgeving teneinde te bezien of deze nog voldoet of dient te worden aangepast aan nieuwe ontwikkelingen.

Nederlandse belangen

Nederland is in het algemeen van mening dat:

  • · 
    het consumentenbeleid dient uit te gaan van de mondige consument die zoveel mogelijk in staat wordt gesteld om verantwoorde keuzes te maken; dat vereist een goede basisbescherming;
  • · 
    het bestaande hoog niveau van consumentenbescherming binnen de EU gehandhaafd moet worden;
  • · 
    bestaande richtlijnen geëvalueerd moeten worden om te bezien of deze nog voldoen of dienen te worden aangepast aan nieuwe ontwikkelingen;
  • · 
    terughoudendheid zal moeten worden betracht met nieuwe regelgeving;
  • · 
    bij het opstellen van nieuwe regelgeving gebruik van zelfregulering en co-regulering als aanvulling op of vervanging van bestaande regelgeving steeds overwogen moet worden;
  • · 
    kennis bij consument en aanbieder, en effectieve handhaving belangrijk zijn om bestaande regelgeving inzake consumentenbescherming voldoende tot zijn recht te laten komen.
  • · 
    t.a.v. handhaving moet rekening worden gehouden met de verschillen in handhavingsmethoden in de diverse lidstaten.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)

geen.

Rol EP in de besluitvormingsprocedure

In dit stadium geen; het betreft een mededeling die het EP ter informatie is toegegaan.

3.

Onderdeel van

8 aug
'02
Brief staatssecretaris met 13 fiches van de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 241
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.