Beschikking meerjarenprogramma intelligente energie - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 08-08-2002 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 241, 3 |
Titel
Beschikking van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een meerjarenprogramma voor acties op energiegebied: Programma «Intelligente energie voor Europa» (20032006)
Datum Raadsdocument
26 april 2002
nr. Raadsdocument
8324/02
nr. Commissiedocument
COM(2002)162 def
Eerstverantwoordelijk ministerie
EZ i.o.m. FIN, VROM, V&W
Behandelingstraject in Brussel
Behandeling in de Raadswerkgroep Energie vanaf juli 2002 Voorzien wordt een Gemeenschappelijk Standpunt tijdens de Transport-, Telecomen Energieraad van 25 november 2002.
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)
2003 2004 2005 2006 Totaal
M 50 M 55 M 55 M 55 M 215
De Commissie stelt hiermee een verhoging van het budget voor; teruggerekend naar 4 jaar bedroeg het budget voor het oude programma M 140 (19982002 totaal M 175).
Deze verhoging van het budget wordt door de Commissie verklaard uit het belang van duurzame energie en energiebesparing.
De Commissie stelt verder voor bepaalde taken t.a.v. beheer van het programma te delegeren aan een uitvoerend agentschap. De begroting van dit agentschap zal volgens de Commissie ongeveer 5% van het totaalbudget voor het programma bedragen (het agentschap zou volgens het voorstel met 35 personeelsleden moeten gaan werken waarvan er 8 vanuit de Commissie worden overgeheveld en de rest nieuw in dienst moet worden genomen).
De financiering vanuit de Gemeenschapsbegroting bedraagt in beginsel maximaal 50% van de totale kosten van projecten die in het kader van dit programma worden uitgevoerd. Het resterende deel wordt gedekt door publieke en/of particuliere middelen.
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
Het programma is een voortzetting van het bestaande Energiekaderprogramma (met onderdelen SAVE, ALTENER, ETAP, SYNERGIE, CARNOT, SURE), dat in 2002 afloopt. De Commissie beschrijft de term «intelligente energie» als het feit dat nu, meer nog dan voorheen, met overleg gehandeld dient te worden teneinde de natuurlijke hulpbronnen te beschermen en het bereikte ontwikkelingsniveau duurzaam in stand te houden. Het programma is bedoeld als communautair instrument voor niettechnologische steunverlening op energiegebied.
In het voorstel wordt uitgegaan van een voortzetting van de activiteiten op besparingsgebied (SAVE), duurzame energie (ALTENER) en samenwerking met ontwikkelingslanden (COOPENER). Toegevoegd wordt het onderdeel voor vervoer (STEER). De (beperkte) activiteiten op het gebied van steenkool (oude CARNOT) zijn afgerond. Activiteiten op het gebied van nucleaire energie (oud SURE) worden ondergebracht bij activiteiten op het gebied van kernenergie. Het oude programma ETAP (toekomstgerichte analyses) maakt voortaan deel uit van SAVE/ALTENER.
Uitdrukkelijk uitgesloten zijn de activiteiten op het gebied van de Europese onderzoeksruimte en het zesde kaderprogramma.
De tenuitvoerlegging van het programma zal geschieden via zogeheten kernactiviteiten binnen de verschillende actiegebieden. Deze worden gedefinieerd tijdens de vaststelling van het werkprogramma en in voorkomende gevallen in de loop van het programma aangepast. Ook kernactiviteiten waarin verschillende specifieke gebieden zijn geïntegreerd komen in aanmerking.
Rechtsbasis van het voorstel
Artikel 175 lid 1 EGV (gekwalificeerde meerderheidsbesluitvorming).
Comitologie
Voorgesteld wordt een uitvoerend agentschap op te richten op basis van de toekomstige verordening van de Raad tot vaststelling van het statuut van de uitvoerende agentschappen waaraan bepaalde taken van het beheer van de communautaire programma's worden gedelegeerd [COM(2002)82 def. van 13-2-2002]. Als alternatief wordt voorgesteld een beheerscomité in te stellen conform artikel 4 van Besluit 1999/468/EG.
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering
Positief. De uitvoering van het programma kan niet in voldoende mate door de Lidstaten afzonderlijk worden gerealiseerd omdat het een actie omvat voor bevordering en uitwisseling van ervaring, kennis en beste praktijken. Het effect wordt vergroot door het gezamenlijk en gecoördineerd optreden.
Nederlandse belangen
Zowel vanuit het oogpunt van klimaatbeleid als van voorzieningszekerheid hebben energiebesparing en duurzame energie prioriteit binnen het Nederlands energiebeleid. Ook op het gebied van vervoer is veel te behalen. Kosten van energiebesparing in de vervoerssector zijn bovendien relatief hoog vergeleken met andere sectoren. Samenwerking binnen Europa werkt mede door schaalvergroting positief. Nederlandse deelnemers in het verleden wisten een voldoende aandeel in de subsidies te behalen, er is geen reden om aan te nemen dat deze situatie zich zal wijzigen.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)
geen.
Rol EP in de besluitvormingsprocedure
Co-decisie (art.251 EGV).
8 aug '02 |
Brief staatssecretaris met 13 fiches van de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie |
Buitenlandse Zaken (BUZA) 22112, nr. 241 |