Richtlijn WA-verzekering motorrijtuigen

1.

Kerngegevens

Document­datum 08-08-2002
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 241, 4

2.

Tekst

Titel

Voorstel

voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad houdende wijziging van de Richtlijnen 72/166/EEG, 84/5/ EEG, 88/357/EEG, 90/232/EEG van de Raad en Richtlijn 2000/26/EG betreffende de verzekering tegen de wettelijke aansprakelijkheid waartoe deelneming aan het verkeer van motorrijtuigen aanleiding kan geven

Datum Raadsdocument

7 juni 2002

nr. Raadsdocument

9864/02

nr. Commissiedocument

COM(2002)244 def

Eerstverantwoordelijk ministerie

JUST i.o.m. FIN, V&W

Behandelingstraject in Brussel

Raadswerkgroep Interne Markt; datum van behandeling nog niet bekend.

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)

Geen.

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

Doel van het voorstel is de bestaande richtlijnen motorrijtuigverzekering (zie titel van het voorstel) te herzien, waarbij vooral de volgende doelstellingen worden beoogd:

  • 1. 
    een actualisering en verbetering van de in het kader van de verplichte aansprakelijkheidsverzekering geboden bescherming van slachtoffers van ongevallen door motorrijtuigen;
  • 2. 
    de aanvulling van leemten en de verduidelijking van sommige bepalingen van de richtlijnen, waarbij een grotere convergentie tot stand wordt gebracht ten aanzien van de interpretatie en de toepassing ervan door de lidstaten;
  • 3. 
    het bieden van een oplossing voor problemen die zich dikwijls voordoen teneinde een doeltreffender interne markt voor motorrijtuigenverzekering tot stand te brengen.

Met betrekking tot het gestelde onder 1. wordt in artikel 2 van het onderhavige voorstel voorgesteld de minimumdekkingsbedragen te verhogen. Het gestelde onder 2. en 3. heeft met name betrekking op:

  • het toenemende aantal personen (bijv. studenten of werknemers die tijdelijk in het buitenland verblijven of personen met een tweede huis) die moeite hebben met het afsluiten van een verzekering voor een tijdelijk verblijf in een andere lidstaat; en
  • personen die een nieuw of tweedehands motorrijtuig in een andere lidstaat willen kopen en die moeilijk verzekeringsdekking kunnen vinden voor de korte periode tussen de aankoop en de registratie in het land van invoer; en
  • bestuurders van motorrijtuigen die van hun verzekeraar een verklaring wensen te ontvangen omtrent hun schadeverleden teneinde met een andere verzekeraar een overeenkomst aan te gaan.

Voor genoemde lacunes en problemen wordt in het onderhavige richtlijnvoorstel een oplossing gezocht.

Rechtsbasis van het voorstel

Artikel 47, lid 2, eerste en derde zin, artikel 55 en artikel 95, lid 1 van het EG-Verdrag.

Besluitvorming vindt plaats op basis van gekwalificeerde meerderheid.

Comitologie

n.v.t.

Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering

Ten aanzien van de subsidiariteit en proportionaliteit: in beginsel positief want er worden leemten opgevuld die in de bestaande richtlijnen op het terrein van de motorrijtuigverzekeringen voorkomen.

Echter, op het punt van het door middel van artikel 4 van de conceptrichtlijn voorgestelde in te voegen artikel 1bis in richtlijn 90/232/EEG valt de subsidiariteits- en de proportionaliteitstoets negatief uit. In dit voorgestelde artikel staat dat letselschade die fietsers en voetgangers oplopen bij een verkeersongeval dient te worden gedekt door de verplichte aansprakelijkheidsverzekering van het betrokken motorrijtuig, ongeacht de schuld van de bestuurder. Nederland is evenwel van mening dat het hier een materie betreft die buiten de werkingssfeer van de verzekeringsrichtlijnen valt. In feite regelt de richtlijn op dit punt de omvang van de bescherming van verkeersslachtoffers. Dit is een aangelegenheid van de lidstaten zelf en dat dient ook zo te blijven. De meest wenselijke omvang van de bescherming van de verkeersslachtoffers is in Nederland een onderwerp waarover binnen de verschillende geledingen in de samenleving zeer verschillend wordt gedacht. Een in 1997 ingediend wetsvoorstel dat ook uitging van een zo vergaande bescherming als thans door de Commissie wordt voorgesteld is door het huidige kabinet (Kok II) ingetrokken wegens grote maatschappelijke weerstand.

Nederlandse belangen

Met uitzondering van het door middel van artikel 4 van de conceptrichtlijn voorgestelde in te voegen artikel 1bis in richtlijn 90/232/EEG acht Nederland deze conceptrichtlijn van groot belang, vooral gelet op de noodzakelijke herziening van de minimumdekkingsbedragen die dateren uit 1984.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)

alsmede informatie inzake mogelijke implementatieen notificatieproblemen:

Aanpassing van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) en Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993 (Wtv 1993).

Voorgestelde implementatietermijn (evt. commentaar haalbaarheid): Artikel 5 van het Commissievoorstel bepaalt dat de lidstaten de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen uiterlijk op 31 december 2004 in werking doen treden. De haalbaarheid hiervan is sterk afhankelijk van de datum van de definitieve totstandkoming van de richtlijn.

Rol EP in de besluitvormingsprocedure

Co-decisie.

3.

Onderdeel van

8 aug
'02
Brief staatssecretaris met 13 fiches van de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 241
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.