Mededeling / Besluit toetreding Turkije

1.

Kerngegevens

Document­datum 05-06-2003
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 274, 2

2.

Tekst

Titel

  • Mededeling van de Commissie aan de raad. Versterking van de toetredingsstrategie voor Turkije en een

­ Voorstel

voor een besluit van de Raad inzake de beginselen, prioriteiten, tussentijdse doelstellingen en voorwaarden van het partnerschap voor de toetreding met Turkije

Datum Raadsdocument

28 maart 2003

Nr. Raadsdocument

7 947/03

Nr. Commissiedocument

COM(2003)144 def

Eerstverantwoordelijk ministerie

BZ i.o.m. alle overige deptn

Behandelingstraject in Brussel

Via de Raadswerkgroep Uitbreiding naar de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen

Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel

De Europese Raad van Luxemburg (1997) besloot dat Partnerschappen voor Toetreding (PvT) de kern van de pre-accessie strategieën zouden vormen. Ze vatten alle vormen van samenwerking met een kandidaatlidstaat in één raamwerk samen. Met Turkije werd in maart 2001 een eerste PvT overeengekomen. De Europese Raad van Kopenhagen (2002) besloot dat de toetredingsstrategie voor Turkije moest worden versterkt en nodigde de Commissie uit een herzien PvT voor te stellen. Dit fiche behandelt het Commissievoorstel voor een herzien PvT.

Het PvT heeft tot doel de samenwerking tussen de EU en Turkije in één raamwerk vast te leggen. Het PvT noemt de (resterende) prioriteiten voor het voldoen aan de Kopenhagen-criteria. Het PvT beschrijft welke middelen door de EU beschikbaar zullen worden gesteld ter ondersteuning van de Turkse voorbereiding op lidmaatschap en somt de voorwaarden voor deze steunverlening op. De ondersteuning valt uiteen in twee prioriteiten: institutionele ontwikkeling en investeringen met het oog op overname en implementatie van het acquis. Ten slotte noemt het PvT gebieden waarop de samenwerking kan worden geïntensiveerd: politieke dialoog, economische dialoog, nauwkeurig wetgevingsonderzoek (legislative scrutiny), uitbreiding van de douane-unie, verdieping van de handelsbetrekkingen, samenwerking op het gebied van Justitie en Binnenlandse Zaken, ondersteuning ten behoeve van de maritieme veiligheid en deelname van Turkije in Gemeenschapsprogramma's.

Rechtsbasis van het voorstel

Mededeling: n.v.t. PvT: verordening (EG) nr. 390/2001 d.d. 26 februari 2001 betreffende hulp aan Turkije in het kader van de pre-toetredingsstrategie, inzonderheid de invoering van een Partnerschap voor Toetreding. Pre-accessiesteun: verordening (EG) nr. 2500/2001 d.d. 17 december 2001 betreffende financiële pre-toetredingssteun voor Turkije.

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: De Raad beslist op voorstel van de Commissie met gekwalificeerde meerderheid van stemmen over het PvT. Over de uitvoering van de pre-accessiesteun wordt jaarlijks verslag uitgebracht aan het EP, de Raad en het Economisch en Sociaal Comité.

Instelling nieuw Comitologie-comité

Nee. Het PvT bevestigt dat het toezicht op de uitvoering van de pre-accessiesteun verloopt via het bestaande PHARE-beheerscomité.

Subsidiariteit en proportionaliteit

Voorbereiding van toetreding van nieuwe lidstaten is primair een zaak van de Unie. Het PvT laat individuele lidstaten ruimte bilateraal bij te dragen aan de voorbereiding van toetreding (zoals Nederland doet via Matra).

Consequenties voor de EU-begroting

2004: M 250, 2005: M 300, 2006:

M 500, te financiering uit cat. 7 (pre-accessie).

Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger

Geen.

Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen / zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering)

Geen

Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerking treding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid

Het PvT is goedgekeurd door de Raad en van kracht geworden na vaststelling tijdens de Associatieraad met Turkije op 19 mei jl. De financiële consequenties zullen vanaf 2004 volgen. Dit is haalbaar.

Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling

Nederland heeft in Kopenhagen ingestemd met het voornemen tot versterking van de pre-accessiestrategie met Turkije. Het herziene PvT vloeit hieruit voort en geeft geen aanleiding tot bezwaren. Financieel passen de voorstellen binnen cat. 7 van de vigerende Financiële Perspectieven.

Tijdens de Europese Raad van Kopenhagen in december 2002 werd besloten dat de EU zonder verwijl toetredingsonderhandelingen met Turkije zal openen indien de Europese Raad in december 2004 ­ dit is tijdens het Nederlandse voorzitterschap ­ op basis van een verslag en een aanbeveling van de Commissie besluit dat Turkije aan de politieke criteria van Kopenhagen voldoet.

3.

Onderdeel van

5 jun
'03
Brief staatssecretaris met 4 fiches die zijn opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 274
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.