Mededeling Modernisering acquis communautaire - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 05-06-2003 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 274, 3 |
Titel
Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's Modernisering en vereenvoudiging van het acquis communautaire
Datum Raadsdocument
26 maart 2003
Nr. Raadsdocument
7 826/03
Nr. Commissiedocument
COM(2003)71 def.
Eerstverantwoordelijk ministerie
EZ i.s.m. JUST, i.o.m. BZ, VROM,
SZW, BZK, LNV, VWS, FIN
Behandelingstraject in Brussel
De mededeling is gepresenteerd tijdens de Raad voor Concurrentievermogen van 3 maart 2003. Er is geen verdere bespreking van de mededeling voorzien. Nog niet duidelijk is op welke wijze en via welk forum de agendering voor het vereenvoudigingsprogramma zal verlopen.
Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
Deze mededeling maakt onderdeel uit van het actieplan Betere Regelgeving dat de Commissie in juni 2002 heeft gepresenteerd.1. De centrale doelstelling van het actieplan (die eerder is geformuleerd in het Witboek «Europese Governance»2 is te zorgen voor een betrouwbare, actuele en gebruiksvriendelijke communautaire wetgeving ten behoeve van burgers, werknemers en bedrijfsleven. De voorliggende mededeling beschrijft de modaliteiten van een programma dat gericht is op vereenvoudiging van de bestaande communautaire regelgeving. Voor een deel betreft het materiële vereenvoudiging voor bedrijven (vermindering van administratieve lasten, uitvoeringskosten en handhavingskosten), voor een ander deel gaat het over het herschikken en herformuleren van communautaire regelgeving. Doelstelling is om het volume van het acquis tot 2005 met 25% te verminderen.
Om dit te bereiken formuleert de Commissie 6 doelstellingen met daaraan gekoppeld een aantal acties. De eerste doelstelling is vereenvoudiging van het acquis. In de eerste fase (tot september 2003) zullen een aantal sectoren op hun vereenvoudigingspotentieel worden gescreend. In de tweede (oktober 2003 tot maart 2004) en derde (april 2004 tot eind 2004) fase zal de Commissie concrete voorstellen doen voor de vereenvoudiging van de betrokken wetgeving. Doelstellingen 24 beschrijven de maatregelen die hiervoor nodig zijn: consolidatie, codificatie, herschikking en betere presentatie van wetgeving. De doelstellingen 5 en 6 leggen vast hoe dit werk gedaan zal worden (implementatiestrategie) en hoe de politieke en technische controle van dit proces gewaarborgd zal worden.
Rechtsbasis van het voorstel
geen (mededeling)
Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: EP, Raad en Commissie zullen op korte termijn één of meer interinstitutionele akkoorden sluiten waarin o.a. wordt afgesproken op welke wijze vereenvoudigingsvoorstellen zullen worden behandeld.
Instelling nieuw Comitologie-comité
n.v.t. (mededeling)
Subsidiariteit en proportionaliteit
Subsidiariteit
positief. Doelstelling van de mededeling (vereenvoudiging van Europese regelgeving) verlangt uitwerking op communautair niveau.
Consequenties voor de EU-begroting
geen
Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger
De mededeling heeft «deregulering» als één van de doelstellingen geformuleerd. Dit zal moeten leiden tot vereenvoudiging van bestaande regelgeving en vermindering van (administratieve) kosten voor het bedrijfsleven. De bedrijfseffecten zijn in dit stadium nog niet precies aan te geven; er zijn in de Mededeling geen kwantitatieve doelstellingen geformuleerd. Het uiteindelijke resultaat is afhankelijk van de uitvoering van de in deze Mededeling aangekondigde acties.
Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen / zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering)
De mededeling zelf heeft geen directe consequenties op dit vlak. Wel kunnen de voorgenomen acties t.z.t. leiden tot voorstellen die gevolgen zullen hebben voor nationale regelgeving.
Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerking treding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid
n.v.t.
Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling
Nederland hecht grote waarde aan verbetering van de kwaliteit van Europese regelgeving en is nauw betrokken geweest bij het voortraject dat leidde tot het actieplan «Betere Regelgeving» en deze mededeling. Het succes van Nederlandse beleidsprogramma's gericht op betere regelgeving (effectiviteit en werkbaarheid) hangt in belangrijke mate af van wat hier op Europees niveau aan wordt gedaan. Dat geldt in het bijzonder ook voor het kabinetsvoornemen om de administratieve lasten voor het Nederlandse bedrijfsleven tussen 2002 en 2006 met 20% te verminderen. Naar verwachting zal het nieuwe kabinet op dit vlak een nieuwe substantiële reductietaakstelling formuleren.