Mededeling nieuwe aanpakrichtlijnen - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 26-09-2003 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 285, 2 |
Titel
Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europese Parlement: «Verbetering van de tenuitvoerlegging van de nieuwe-aanpakrichtlijnen»
Datum Raadsdocument
14 mei 2003
Nr Raadsdocument
9251/03
Nr. Commissiedocument
COM(2003)240 def
Eerstverantwoordelijk ministerie
EZ i.o.m. VWS, VROM, V&W, BZ,
JUST, SZW
Behandelingstraject in Brussel
Raadswerkgroep Technische Harmonisatie, Raad voor concurrentievermogen.
Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
Het afgelopen decennium zijn 21 nieuwe-aanpakrichtlijnen tot stand gebracht waarmee de wettelijke producteisen ten aanzien van veiligheid, gezondheid en milieu zijn geharmoniseerd. De mededeling van de Commissie heeft betrekking op het voornemen om deze richtlijnen onderling te harmoniseren en de bijbehorende systematiek van conformiteitsbeoordeling door notified bodies (private keuringsinstellingen) en markttoezicht te versterken.
De voorgestelde maatregelen betreffen onder meer:
-
-harmonisatie van definities in de nieuwe-aanpakrichtlijnen; mogelijk een aanvullende nieuwe horizontale richtlijn;
-
-vereenvoudiging notificatieprocedure notified bodies; Internetdatabase van notified bodies in de EU (vervanging van notificatieformulieren -paper based- die nu nog naar alle lidstaten moeten worden gezonden door een elektronische alsmede een database met alle in EU genotificeerde keuringsinstellingen; publicatie in Publicatieblad is niet meer nodig);
-
-harmonisatie van de aanwijzingscriteria voor notified bodies (zoals criteria m.b.t. de onafhankelijkheid en deskundigheid van de in de lidstaten aan te wijzen keuringsinstellingen);
-
-administratieve samenwerking tussen de autoriteiten belast met markttoezicht;
-
-vereenvoudiging conformiteitsbeoordelingsmodules;
-
-informatieplicht notified bodies m.b.t. niet-conforme producten [keuringsinstellingen in de lidstaten informeren elkaar over producten die niet aan de EU-eisen (normen) voldoen.)];
-
-versterking positie CE-markering (de betekenis van CE-markering beter communiceren);
-
-versterking effectiviteit vrijwaringsclausules.
Rechtsbasis van het voorstel
n.v.t. (mededeling)
Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: n.v.t. (mededeling)
Instelling nieuw Comitologie-comité
n.v.t. (mededeling)
Subsidiariteit en proportionaliteit
Subsidiariteit
twijfelachtig tot positief. Over het algemeen pakt de subsidiariteitstoets ten aanzien van dit voorstel positief uit. Zo is in de nieuwe aanpak systematiek het aanwijzen van «notified bodies» (keuringsinstellingen) een verantwoordelijkheid van de lidstaten. Eén onderdeel van de Commissievoorstellen heeft betrekking op het harmoniseren van de aanwijzingsvoorwaarden. Nederland (en ook de andere lidstaten) en de Commissie zijn het eens dat de keuringsinstellingen binnen de EU zoveel mogelijk op hetzelfde kwaliteitsniveau en voorwaarden moeten gaan opereren. De Commissie schiet hier echter wat door, door hieraan een centrale en dwangmatige invulling te willen geven. Nederland beschouwt de concrete uitwerking van de basisprincipes als een nationale verantwoordelijkheid.
Consequenties voor de EU-begroting
geen
Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger
De mededeling zelf heeft geen directe consequenties. Echter, de voorstellen uit de mededeling zouden bij uitwerking ervan financieel-personele gevolgen kunnen hebben (bijvoorbeeld in de vorm van extra ambtelijke capaciteit of meer administratieve verplichtingen voor de notified bodies). Daadwerkelijke omvang hangt af van de wijze waarop in de toekomst de plannen uit deze mededeling zullen worden uitgewerkt.
Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen / zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering)
Geen, het betreft een mededeling
Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerking treding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid
N.v.t. De Commissie heeft het voornemen de 21 richtlijnen individueel aan te passen, al dan niet in combinatie met een horizontale richtlijn waarin een aantal aspecten van de Nieuwe Aanpak gezamenlijk geregeld worden. De wijzingen in de richtlijnen en een eventuele nieuwe horizontale richtlijn zullen leiden tot de noodzaak nationale wetgeving conform aan te passen. De omvang van de wijzigingen is op dit moment niet te overzien. Vooralsnog moet gedacht worden aan het wijzigen van met name uitvoeringsbepalingen in de productwetgeving (de Warenwet, de Wet pleziervaartuigen, de Telecommunicatiewet en Wet medische hulpmiddelen e.d)
Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling
De voorstellen van de Commissie kunnen in zijn algemeenheid rekenen op Nederlandse steun. In de mededeling houdt de Commissie echter niet voldoende rekening met subsidiariteit. De uitwerking van de basisprincipes is immers de verantwoordelijkheid van de lidstaten. Een relatief «zwaar» punt in de voorstellen is de vraag of er naast de wijzigingen van de individuele richtlijnen een horizontale richtlijn moet komen om een aantal voor alle richtlijnen geldende maatregelen en procedures vast te leggen. Alhoewel de Commissie nog de voor- en nadelen onderzoekt heeft zij op dit moment een voorkeur voor een horizontale richtlijn. Nederland staat in beginsel ook positief t.o.v. een horizontale richtlijn maar het nut en de noodzaak daarvan zal eerst nog moeten worden aangetoond en het mag niet leiden tot meer bureaucratie.